tirsdag den 17. april 2012

Hej, jeg hedder Christina, og jeg er kogebog-o-holiker


Heeej Christina!

Det er vist efterhånden sådan en gruppe, jeg passer ind i. Jeg kan lige så godt sige det lige ud: jeg elsker kogebøger! Og det er egentlig lidt mærkeligt, for det er ikke, fordi jeg så gennemgår og afprøver hver eneste opskrift i dem. Jeg har dem primært for at finde inspiration og for at læse i dem, for jeg elsker at læse om mad og se de flotte billeder. Og så er der selvfølgelig også en bunke af opskrifterne, jeg afprøver. Men inden for de sidste måneder har jeg erhvervet - hvis jeg husker korrekt - 5 nye bøger til samlingen. Det er tre bagebøger og to kogebøger. Det bringer min samling op på disse bøger nu:

  • Bagværk (en gammel bog arvet fra min mor. Masser af lækre kager og brød i den, bl.a. mine fantastiske lynboller)
  • Ben & Jerry's hommade ice cream & dessert book (ikke afprøvet endnu, da min mave er for sart til is pt., men er spændt på at prøve den engang. Vi elsker Ben & Jerry's is herhjemme)
  • Franske Macaroons (en bog, jeg lige har fået i påsken af Christian. Skal i gang med at eksperimentere med macaroons, når jeg får mod på at lave mandelmel)
  • Frk. Jensens kogebog (god grundkogebog, hvor jeg har mine favoritter blandt opskrifterne, f.eks. på wienerbrød, kagecreme, roulade og andre gode ting)
  • God mad, let at lave (super grundkogebog, som jeg har arvet efter min bedstefar. Han fik den, da han blev alene, og lærte at lave mad efter den. Der er mange rigtig gode opskrifter i den, og den er super med forklaringer mv.)
  • Hvad skal vi spise? (stor let følgelig kogebog med simple retter)
  • KitchenAid kogebogen (god inspiration, der har givet mig et par ideer, jeg skal i gang med inden så længe :) Gratis gave fra KA, fordi vi købte røremaskinen)
  • Meyers Bageri (kæmpe hit, har skrevet om den herinde nogle gange efterhånden)
  • Meyers Kager (en gave fra mig selv til mig selv ;) en bog, jeg har sukket efter længe)
  • Nigella Ekspres (ny bog fra i går - vi fandt den til 65 kr i Netto, hvilket jo er et scoop, når jeg har kigget på den et stykke tid. Har allerede en bunke opskrifter fra den, som jeg glæder mig til at afprøve)
  • Spise med Price 1+2 (især pga. sentimental værdi. Jeg elsker de to brødre og deres humor og ikke-højtidelige holdning til mad. Primært bøger, jeg læser. Har dog afprøvet at par opskrifter)
  • Søde sager (dessert- og kagebog af Mette Blomsterberg. Glæder mig til at afprøve nogle af de lækkerier, den indeholder)
  • The humminbird bakery kagebog (lækre kager, jeg helt sikkert skal i gang med at prøve inden for de næste måneder)

Og så har Christian også nogle stykker stående, bl.a. de samlede Karolines køkken-kogebøgerne.

Kogebøger er en af mine laster. Ligesom min mor elsker jeg alt omkring mad; at lave den, spise den, læse om den, det hele! Måske har jeg skrevet om det før herinde, men da jeg var teenager og barn, syntes jeg, at det var tosset, at hun gik så meget op i det, at hun ligefrem gad læse om det. Og hun spurgte altid først, hvad vi havde spist, og dernæst om det havde været en sjov fest/aften, når jeg havde været ude. I dag forstår jeg hende, for nu er interessen også min. Og det er mig, der spørger, hvad de har fået at spise osv., hvis Christian har været afsted.

Desværre sætter sygdommen i mave-tarmsystemet en del begrænsninger i forhold til, hvilket mad jeg kan lave, da jeg ikke så godt tåler noget, der er for fedt eller krydret, surt mv., men derfor synes jeg stadig, at det er interessant at læse om det. Og med nogle opskrifter kan jeg ændre lidt, så jeg kan lave det til noget, jeg selv kan tåle. Og vi får jo stadig god og dejlig mad, selvom jeg må vride hjernen lidt mht. madplanen, når der er så meget, jeg ikke tåler.

Nåh, nok snak om kogebøger! I dag har jeg fået lavet lidt herhjemme. Jeg har fået vasket en maskine tøj, som er hængt op nu, og jeg har fået bagt et brød til vores lasagne i aften. Det er det fantastiske saltflute, som bare passer så godt til lasagnen (og mange flere ting i øvrigt), og det tager jo ingen tid at lave. Så nu står det og køler af på en rist i køkkenet:



Det var rart at få gang i KitchenAid'en igen. Den står virkelig og kalder på mig ovre i hjørnet; Koooom nu og baaag noget på mig. You know, you want it!

Og den har jo ret; jeg har lyst til at prøve alverdens gode og lækre brød, og har nogle fra Meyers Bageri, jeg stadig venter på at skulle afprøve, men det må komme lidt ad gangen. Jeg tåler ikke så meget brød ad gangen, og vi har ikke godt af at fylde maven med så meget brød på én gang. Men jeg har planer om at bage nogle surdejsflutes til fryseren inden alt for længe, når jeg får lavet plads til dem derude. For de smager virkelig suverænt, og min surdej vil også gerne bruges engang imellem. Den lever i øvrigt i bedste velgående endnu. Men vi må se, når det bliver varmere. Håber, den overlever, men ellers må jeg bare prøve at starte forfra, hvis det er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar