fredag den 2. november 2012

Æblemarmelade med kanel

Vi er for alvor midt i efteråret lige nu og på vej mod vinteren, hvilket man godt kan se på vejret udenfor. Der er rigtig mange regnvejrsdage, hvilket lægger op til, at man går i gang med lidt flere indendørs-projekter.
I vores have har vi et rigtig stort æbletræ med syrlige, gule æbler, og i år har der været ekstra mange på. Jeg har allerede været i gang med at bruge lidt af dem, da jeg bagte æbletærte for nylig, men der er stadig et ton tilbage, og da mange af dem er faldet ned, haster det lidt med at få dem brugt. Så efter at have været ude og samle æbler i haven i mandags, brugte jeg eftermiddagen på at lave lidt lækkerier med dem i køkkenet.

Jeg startede med at koge æblegrød. Det kan jo bruges til rigtig mange ting, ikke mindst gammeldags æblekage, som bare smager superskønt. Så nu har jeg en stor portion i fryseren, til vi engang får gæster og skal servere det.

Men efter at have fyldt vores store gryde op til randen med æbler, var der stadig mange tilbage i posen, så jeg gik på jagt efter en god opskrift, hvor jeg kunne bruge lidt flere. Jeg faldt over en opskrift på æblemarmelade hos Piskeriset, som jeg fik lavet lidt om på, så den passede til vores smagsløg og hvad jeg nu lige havde hjemme (jeg undlod kardemommekapsler og kanelstænger og puttede i stedet lidt mere kanel i, og så droppede jeg vanillesukkeret til fordel for ½ vanillestang mere og en lille smule mere rørsukker).

Resultatet blev helt fantastisk! Hold nu fast, hvor smager det bare skønt. Det er en sød æblemarmelade med en mild smag af kanel, og, hvis jeg skal være ærlig, smager det lidt hen ad æblekage, faktisk. Hvilket slet ikke er så dårligt. Jeg har planer om at bage noget brød inden for den nærmeste fremtid, så vi kan prøve at smage det sådan helt rigtigt. Jeg tror, at marmeladen også kan bruges som fyld i kringler og den slags. Det er i hvert fald værd at prøve :)
Herunder kommer opskrift på marmeladen og også lige en hurtig på æblegrød. Se, hvor smuk en farve æblemarmeladen fik:





Æblemarmelade med kanel  (1 lille glas)

600 g æbler
175 g rørsukker
100 g sukker
1 dl vand
4 tsk kanel
1 vanillestang

Vask æblerne og fjern stilk og kernehus (de skal ikke skrælles). Del dem i både (der skal være 600 g æblebåde). Put æblebådene i en gryde sammen med rørsukker, sukker, vand og kanel. Skrab kornene fra vanillestangen og put kornene og stangen i gryden også.

Kog det hele sammen ved middel varme, til væsken er kogt godt ind og marmeladen har fået en tyk, jævnet konsistens. Rør lidt i marmeladen undervejs.

Hæld den færdige marmelade på skoldede glas og opbevar på køl.

Den færdige marmelade hældt på et skoldet glas.







Æblegrød (eller æblemos om man vil)

Æbler
½ dl vand
Evt. lidt sukker

Når jeg koger æblegrød, bruger jeg oftest søde æbler som f.eks. royal gala, da jeg på den måde kan undgå at putte sukker i eller kun bruge meget lidt. Men den her gang brugte jeg de mere syrlige æbler fra haven, så der skulle tilsættes sukker for at få den helt rigtige æblegrødssmag.

Mængde af æbler kommer an på, hvor meget grød du har lyst til at lave. Til en portion til en gammeldags æblekage f.eks. bruger jeg gerne omkring 1 kg æbler (vægt før skrælning). Der må ikke tilsættes mere vand end højst ½ dl uanset mængden af æbler, da æblerne afgiver meget væske under kogningen. Så hvis man starter med for meget vand, vil resultatet blive en meget vandet æblegrød.

Men det er helt simpelt. Skræl æblerne og fjern kernehuset. Skær æblerne i tynde både og put dem i en gryde sammen med ½ dl vand (du skal som sagt ikke bruge mere, selvom du har en stor portion æbler). Bring det hele i kog og lad æblerne simre under låg ved svag til jævn varme. Der må ikke være for meget varme på, for så risikerer du, at æblerne karamelliserer i bunden af gryden, hvis du ikke er god til at få rørt jævnligt.

Rør i æblerne af og til. De er færdige, når de er kogt helt møre og splattet lidt ud. Smag mosen til med sukker, hvis det er nødvendigt. Nogle æblesorter er så søde, at man ikke behøver tilsætte sukker, mens andre er mere syrlige og har behov for, at man putter mere sukker i.

Lad mosen køle lidt af, før du putter det i køleskab eller fryser.

En lille skål med den færdige æblegrød.



På regnvejrsdage vil de fleste nok helst være indenfor, hvilket naturligvis også gælder kattene. Der bliver sovet seriøse katte-middagssøvne her for tiden. Jeg tror faktisk ikke engang, at Ozzy var i haven i går. Nogle dage snorker de bare, mens de andre dage sidder og glor ud i regnvejret. Jeg fangede Phoebe i mandags mellem syslerne i køkkenet, da hun sad og lurede ud i regnen på deres værelse (ja, sådan et har de faktisk. De er nogle meget forkælede katte! I hvert fald til vi finder ud af, hvad vi skal bruge det til, men de har altid førsteprioritet herhjemme :)).


Oh store vejrgud! Giv os sol og varme, så vi kan komme i haven igen!



I går var jeg til lægen for at få svar på de seneste blodprøver og snakke med ham om at starte på p-pillerne igen, så vi kan for afklaret, hvordan det påvirker leveren. Det tog noget tid at finde de umiddelbart mindst farlige piller at starte på, men jeg gik da hjem med en recept i hånden. Jeg fik ham også til at sende en henvisning til en hudlæge (må det næsten være), fordi jeg nu er begyndt at slå ud på nogle af de ting, jeg spiser, med prikken og ubehagelig følelse i tungen, efter jeg har spist dem. Så nu skal jeg have afklaret, hvad det er, jeg ikke kan tåle, med en priktest. Så nu går jeg og venter på et brev fra Holbæk sygehus, hvor testen skal foregå.

Jeg startede på pillerne i går aftes. Men det er nu med noget betænkelighed, at jeg starter op igen. Især efter at have læst indlægssedlen. Der er bivirkninger ved al medicin, og der er nogle grimme nogle ved den her slags piller, bl.a. forøget risiko for blodpropper, brystkræft og leverkræft. Det er muligvis ikke noget, jeg har lagt så meget mærke til før, for de har jo nok stået der altid, bivirkningerne, men jeg synes, at oddsene, der er skrevet i den her indlægsseddel, er skræmmende. Det er angivet til mindre end 1 ud af 100, der risikerer at få brystkræft, leverkræft eller nyresvigt, bare for at nævne et par bivirkninger i den gruppe, men jeg synes, det lyder af utroligt mange. For hvis det var mindre end 1 ud af 1000, ville de vel have skrevet det? Så det er nok mellem 1/100 og 1/1000, der får de her bivirkninger.

Og det skræmmer mig virkelig enormt! Især det om leverkræft, for med mit seneste forløb i baghovedet ved jeg efterhånden ret meget om leverkræft og hvor slemt og farligt det er. Så jeg lå og panikkede, efter vi var gået i seng i går :( Jeg er bare ikke født under en heldig stjerne, og har en tendens til at blive ramt af alt, der er mulighed for at blive ramt af, så jeg er bare bange. Efter min operation sidste år var der ca. ½ % risiko for, at der skulle løbe galde ud i bughulen - det er 5 ud af 1000, og det gik alligevel sådan for mig.
Christian siger, at det ikke kan passe, at der skulle være så mange, der får kræft pga. p-piller, for så ville de ikke være på markedet. Det kan han slet ikke forestille sig. Jeg håber, at han har ret.

Men for nu bliver jeg fulgt med blodprøver med levertal, hvilket vel er betryggende. Mine tal er lige nu pæne, så vi håber, at det foresætter sådan, selvom jeg starter på de her piller. Overlægen på Hvidovre sagde, da jeg snakkede med hende sidst, at jeg skulle have taget blodprøver 14 dage efter start på de her piller for at se, om de påvirkede. Min læge mener, at vi skal tage prøverne over en større periode, i hvert fald mindst over en måned (altså efter 14 dage og 1 måned), for sådan nogle resultater er jo ikke nødvendigvis sikre efter kun 14 dage, hvilket jeg også selv har tænkt over. Så jeg er med ham på den her. Men det betyder også, at jeg må være mere tålmodig omkring at kunne tage medicin for mine smerter og angst igen, for det kan jeg ikke begynde at tage, før jeg er kørt ind i de her piller og har fået the all clear med dem. At de ikke skader min lever.


Jeg har det ret dårligt i dag. Har mange smerter fra min mave og mine tarme. Og er bare utrolig træt. Det har været en presset uge, og jeg sover langt fra optimalt om natten. Jeg håber, at det snart begynder at gå lidt fremad. Synes i hvert fald, at livet er hårdt ved mig for tiden. Så give me a break, helt ærligt!

6 kommentarer:

  1. Det ser godt ud. Jeg har faktisk selv tænkt på, at jeg burde finde på et eller andet at bruge de sidste æbler til. De ligger derude i græsset og griner af mig, og pludselig er det jo for sent:-) Tror da jeg skal lave marmelade.

    Mange hilsner fra

    Anne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er jo det. Vi har stadig mange æbler i haven, så pønser også på en æblesurdej, hvis jeg lige får taget mig sammen. Og måske et glas marmelade eller to mere. Jeg tror, det er et fantastisk fyld i bagværk, så det ville være rart at have lidt ekstra stående :)

      Slet
  2. Hvor længe kan sådan et glas holde sig ca? og hvilken slags æbler skal man bruge, sure eller søde æbler :)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan holde sig et godt stykke tid, fordi der er ret meget sukker i. Mit første glas holdt ca. 3 måneder i køleskabet, og var stadig helt fint til det sidste. Man skal bare huske at skolde glas og låg grundigt og så bruge en ren ske, når man tager af den (altså ikke noget med at tage med skeen, så smøre ud på brød eller den slags og tilbage i glasset).

      Jeg brugte ret syrlige æbler til ovenstående portion. Jeg har siden brugt lidt sødere æbler, da jeg ikke er så stærk i æblesorter, men der har jeg så valgt at skære lidt ned på sukkeret afhængig af, hvor søde æblerne var. I min anden omgang marmelade var det æbler, der var søde og en lille smule syrlige. Der skar jeg 15 g af det almindelige sukker væk. Her i sidste uge, da jeg kogte til en veninde, skar jeg 10g almindeligt sukker væk.

      Det kan aldrig gå værre, end man kan tilsætte sukker, når marmeladen er kogt ind, og så lade det koge forsigtigt med, til det er smeltet, hvis man synes, marmeladen mangler sukker. Den skal være ret sød i det. Det virker ikke helt så voldsomt, når marmeladen senere er kold :)

      Slet
  3. Fantastisk marmelade :) Jeg tilsatte dog kun 3 tsk kanel til dobbelt portion. Men ummm nu har jeg masser af "jule"-marmelade til de næste måneder :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er ret fantastisk :) Vi er vilde med den med den mængde kanel, som jeg har angivet i opskriften, men det er jo smag og behag. Det kan godt være, at den er lidt julet med kanelen, men jeg laver den faktisk året rundt, fordi vi er så vilde med den. Den smager fantastisk oven på en stærk ost!

      Slet