lørdag den 17. november 2012

Langtidshævet brød med ølandshvede og durum

I går aftes havde vi Christians forældre oppe til en kop kaffe, og derfor bagte jeg et godt brød, som vi kunne servere til. Jeg har stadig noget ølandshvedemel tilbage, så jeg tænkte, at jeg ville lave et brød med den lette grove smag, som ølandshveden tilføjer et brød, men da jeg ikke gik efter et decideret ølandshvedebrød, men gerne ville have lidt mere bid i brødet, tilsatte jeg durummel til dejen også. Resultatet blev et lækkert, saftigt brød, som næsten blev spist op i går :)




Langtidshævet brød med ølandshvede og durum (1 stk.)

5 g gær
3½ dl lunkent vand
10 g havsalt
150 g durummel
Ca. 300 g ølandshvedemel (evt. en smule mere)

Rør gæren ud i vandet og rør salt i. Tilsæt durummel og ølandshvedemel, og ælt dejen godt på din køkkenmaskine. Har du ikke en køkkenmaskine, rører du først durummelet i og tilsætter derefter ølandshvedemelet lidt ad gangen, til du har en sammenhængende dej. Den må godt klistre lidt, men ikke så den er umulig at få af fingrene. I begge tilfælde skal dejen æltes meget grundigt, til den er glat og smidig.

Lad dejen hæve lunt og tildækket i 2 timer.

Slå luften ud af dejen. Brug evt. en smule mere mel, som du kan ælte ind i dejen, så den er til at arbejde med, men ikke for meget. Form dejen til et brød. Læg brødet på en melet bagespade og lad det efterhæve tildækket i 2-3 timer, til det er dobbelt så stort.
Hvis du ikke har en bagespade og bagesten, kan du lade brødet efterhæve på et stykke bagepapir, som du efterfølgende flytter over på en bageplade, der er blevet varmet godt op i ovnen. På den måde bliver dit brød noget højere.

Sæt bagestenen ind på en af de nederste ribber i ovnen (ikke helt nederst) og tænd for ovnen på 220 grader. Når ovnen er varm og bagestenen er varmet op (min skal have 5-10 min. længere, når ovnen er varmet op), føres brødet forsigtigt over på den varme sten. Jeg bruger en lang palet, som jeg forsigtigt lirker brødet over på stenen med.
Bruger du en bageplade, skal den varmes op med ovnen ligesom stenen. Når ovnen er varm, flytter du forsigtigt brødet over på pladen. Dog skal du være opmærksom på, at en plade nemmere branker et brød under bunden, så du skal holde godt øje med dit brød, hvis du bager på denne måde.

Bag brødet i ca. 15. minutter eller til det er brunt ovenpå og lyder hult, når du banker det under bunden. Lad det køle lidt af, før du serverer det.


Det færdige brød afkøler på en rist.

Den lækre krumme :)



I går var min fars kæreste Marianne på sygehuset for at blive scannet, vist hovedet bl.a., og så vidt jeg kunne forstå på min fars beskeder, havde de ikke fundet noget galt med hendes hoved, så det er jo en stor lettelse. Svaret på andre undersøgelser kommer først i slutningen af måneden, så vi krydser alt det, vi kan for, at alt er, som det skal være, eller det i hvert fald ikke er noget alvorligt, der får hende til at besvime.


Jeg var også selv til lægen i torsdags, hvor jeg skulle have taget blodprøver for at se, om p-pillerne har påvirket min lever. Desværre må jeg være tålmodig med svaret, for min læge er der (igen!) ikke i hele næste uge, hvilket betyder, at lægehuset er lukket. Så jeg får først svar på mandag om en uge. Samme uge som jeg skal have taget nye prøver. Det er ikke ret lang tid siden (ikke over en måned, tror jeg), de havde en hel uge lukket sidst - efterårsferie - så det må jo være tid til ferie igen (ironi kan være anvendt). Synes, det er træls, at det er lukket så tit, og de er så svære at komme i kontakt med. I mit gamle lægehus var der flere læger, og jeg kan ikke huske, at de har måttet lukke ret tit. Jeg tror faktisk også, der er flere læger tilknyttet hernede, om ikke andet så nogle i uddannelse, men når min læge ikke er der, så lukker det hele :|


Endelig weekend igen. Det var nu ret rart. Synes, det er alt for hurtigt overstået, og man er tilbage i hverdagen igen. I dag har jeg været i døgnposten og hente en pakke til Christians adventskalender, der var ankommet i formiddag, og så har jeg kogt noget mere æblemarmelade af de æbler, jeg havde tilbage. Jeg kogte en stor portion, så jeg ville få to glas, men jeg tror, jeg skal bruge mindre vand, hvis jeg engang igen vil lave en dobbelt portion. I hvert fald synes jeg, den blev lidt tynd, så jeg skummede den tynde æblesovs af toppen, før marmeladen blev hældt på glas. Så jeg er lidt spændt på, om marmeladen bliver stiv nok, når den engang er afkølet. Det må komme an på en prøve.

Ellers har vi været med kattene i haven lidt i eftermiddag, og Christian har lavet lidt udenfor. Lige nu er han ved at skifte vand i akvariet, mens jeg laver mad (og blogger). Vi har heldigvis ikke de vilde planer den her weekend, så vi kan forhåbentlig bare få slappet lidt af. Kattene har taget forsmag på afslapningen (katte er virkelig mestre i afslapning ;)), for lige nu ligger de og slår mave efter at have guffet en portionspose med kød i sovs, da de kom ind.
Jeg slutter af med lidt billeder fra i går, da jeg var med dem i haven. Fik nogle majestætiske billeder af Ozzy derude. Dem er jeg ret glad for :)

Phoebe i æbletræet.

Putte.

Og Ozzy-missen :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar