mandag den 26. november 2012

Tidlig julehygge med æbleskiver og pakkeleg


I går havde vi besøg af Christians familie til lidt tidlig julehygge. Som jeg skrev sidst, synes jeg, at december er alt for kort, og jeg når at stresse rigtig meget over det, jeg gerne vil nå, så vi bestemte os for, at man godt kunne tage forskud på julehyggen, selvom der endnu er en uge til december starter. Derfor inviterede vi Christians forældre og hans fætter og kæreste op til lidt æbleskiver i går. Jeg lavede en mægtig portion æbleskiver, synes jeg selv, men de blev alligevel spist op på nær tre, tror jeg. Jeg tog også selv chancen og spiste et par stykker, for selvom min mave er ultrasart, så vil jeg altså have lov. Det hører jo med til julen.



Jeg elsker pakkeleg. Synes simpelthen, det er hyggeligt. Men eftersom jeg aldrig er til nogen julefrokoster efterhånden, får jeg aldrig lov til den slags mere. Derfor spurgte vi, om de havde lyst til, at vi skulle lave lidt pakkeleg, når de kom herop. Det ville de heldigvis gerne, så vi har været lidt rundt for at finde nogle sjove og gode pakker. Den største kamp stod om et skrabelod påklistret en guldbarre. Det er jo spændingsmomentet ved det, vel. At der var en chance for, at det kunne være rigtig meget værd. Det blev Christians mor, der sad med det til sidst, og der var da også gevinst på. Dog kun 10 kr, men lidt har jo også ret :)

I baggrunden kan lige anes et par nisser, jeg var så heldig at vinde i går :)



Æbleskiver (3-4 pers.)

5 dl (300 g) hvedemel
½ tsk salt
2 tsk sukker
1 tsk kardemomme
1 tsk natron
Reven skal af 1 citron
3 æg
4 dl kærnemælk
Fedtstof til bagning (jeg bruger altid palmin)

Denne opskrift har jeg fra Frk. Jensens kogebog. Det er en supergod bog til grundopskrifter, især på de gode, gamle retter som f.eks. æbleskiverne her. De er med lidt revet citronskal, hvilket giver dem lidt friskhed, som jeg synes, klæder dem. De kan godt blive ret tunge, sådan nogle æbleskiver.

I opskriften står der, at den rækker til 4 personer, men det er vist en sandhed med modifikationer. Jeg lavede en dobbelt portion i går (dvs. til 8 personer, hvis man skulle tro opskriften) til os, der var 6 personer, og jeg spiste ikke ret mange selv. Så hvis man har gæster med en god appetit, og det er det primære, der bliver serveret, ville jeg sige, at portionen her rækker til 3 personer.

Bland mel med salt, sukker, kardemomme, natron og citronskal.

Del æggene i blommer og hvider. Vær påpasselig med, at der ikke kommer blomme med i hviderne, ellers kan de ikke piskes stive.

Rør blommerne sammen med kærnemælken og rør det sammen med melblandingen. Rør det klumpfrit, evt. med en håndmikser. Dæk skålen til og stil den i køleskabet i ½ time.

Pisk imens æggehviderne helt stive. Når dejen er klar til at komme ud af køleskabet, vender du forsigtigt hviderne i.

Hæld dejen på en kande. Varm en æbleskivepande op til ca. middelvarme (min stod på 5-6 af 9) og put en god klat palmin i hvert hul. Hæld dej i hvert hul, kun til kanten, så det ikke flyder ud over panden. Vend æbleskiverne med f.eks. en kødnål lidt ad gangen, så de til sidst får en rund facon. Vend den jævnligt, så de ikke bliver for mørke, til de er gennembagt. Det er de, når de slipper kødnålen nemt.

Hold dem evt. varme i en skål i ovnen ved ca. 80 grader.

Skålen var fyldt til kanten :)

Æbleskiverne var luftige og lækre indeni. Mums!


Det var superhyggeligt i går, synes jeg. Og jeg er glad for, at vi nu har fået nået det her, for det var noget, jeg rigtig gerne ville. Det lod også til, at de andre hyggede sig, så det var jo dejligt :)


I dag har jeg fået ringet til mit lægehus for at få svaret på de blodprøver, jeg fik taget for to uger siden. Og det var heldigvis et godt svar, sygeplejersken havde til mig. Mit levertal, ALAT, der var det tal, der har været absolut mest forhøjet - ca. 450 i sommers - var nu nede på 26, så det er jo helt fantastisk. På trods af at jeg jo er startet på p-pillerne igen. Det er netop pga. dem, jeg skal følges med blodprøver, da de er med under mistanken for at påvirke min lever. Senere i denne uge skal jeg have taget blodprøver igen for at se, hvordan det går nu. Inden så længe kan jeg forhåbentlig få lov at starte på smertestillende- og angstmedicin igen, hvis blodprøverne bliver ved med at se pæne ud :)

Jeg fik jo også taget en prøve for at se, om jeg havde nok af min epilepsimedicin i blodet. Og med svaret på den er det slet ikke så sært, at jeg har haft det mærkeligt i hovedet. Den var nemlig faldet fra 16 (for nogle måneder siden, da jeg ikke var på p-piller) til 10, hvilket er den mindste dosis, der ligger inden for det, man skal have i blodet. Så det er ikke så sært, at jeg været bims, når det er faldet så meget. Heldigvis føler jeg, at det har udlignet sig igen, så jeg føler mig mere normal nu og har det bedre, så der skal umiddelbart ikke gøres noget ved det. Ikke så længe jeg har det okay med det. Begynder jeg at få det mærkeligt igen, skal jeg nok omkring en neurolog og sættes op i dosis, men for nu kører tingene, som de skal.

Min læge havde så (naturligvis skulle jeg vel næsten sige) ikke fået sendt henvisningen til en allergiudredning, som han ellers havde lovet mig, kunne sygeplejersken se, så nu måtte hun rykke for den. Æv. Men jeg skal også snakke med overlægen i Hvidovre i næste uge om en videre allergiudredning omkring min mave (det andet handler om noget, jeg reagerer på i munden), da det vist var det sidste, hun kunne se, man kunne undersøge mig for. Ellers er jeg vist mere eller mindre opgivet, uden de kan give mig svar på, hvad der er galt, eller nogen form for behandling for mit problem :( Ikke særligt opløftende.


Mens jeg sad og snakkede med sygeplejersken, kunne jeg godt se, at der var nogle majser, der sad og kiggede ind til mig, men jeg tænkte, at de måske bare var nysgerrige. Men efter kort tid fløj der en blåmajse hen på kanten til vinduet og kiggede på mig, mens den bankede på vinduet! "Så kan du godt lette måsen og komme ud og fylde frø i vores foderautomat" Jeg kan se, at du er derinde!", var det tydeligt, at den sagde. Det har jeg dælme aldrig oplevet før. Så da jeg var færdig med at snakke i telefon, gik jeg ud med frø til automaten og fuglehuset.

Det er nu absolut ikke, fordi de lider nogen nød. Det er ikke så koldt endnu, og der er bær på buskene, tonsvis af æbler i højbedet til dem og stadig en kæmpe fedtkugle på grenene i busken foran vinduet. Men de ved jo lige, hvad de helst vil have, de kræ ;)


Der er kamp om de bedste pladser ved foderautomaten.

En fornuftig majse holder sig til fedtkuglen, til der er bedre plads ved foderautomaten.

I mellemtiden i stuen... ...blev der "klapret tænder" og miffet af fuglene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar