onsdag den 5. december 2012

Brunkager (udstukket)

Som lovet er jeg nu tilbage med opskriften på mine brunkager, som jeg bagte i fredags. Det blev en mægtig bøttefuld, og jeg tænkte, at de nemt holdt til jul, men der har været "mus" i dåsen, ikke mindst fordi det pt. er de eneste julekager, vi har stående, så halvdelen er næsten allerede spist. Så må jeg bare i gang med at bage igen senere på måneden, hvis resten forsvinder lige så hurtigt ;)



De her brunkager er lavet efter lidt forskellige opskrifter, jeg har sat sammen. Krydderierne kommer fra et brev brunkagekrydderi fra Dr. Oetker. Jeg ved, der er megen polemik omkring halvfærdige produkter, men det her er faktisk noget, der er fuldstændig reelt. Det indeholder kun krydderier og intet andet, og da jeg ikke får brugt pomeransskal og f.eks. ingefær særligt ofte, vælger jeg hvert år at købe det her krydderibrev i stedet for at ende med en masse glas med krydderier, der bare ligger og bliver for gamle. Det er de samme krydderier, jeg ville have brugt, hvis jeg havde købt dem i løs vægt.

Jeg laver altid den slags brunkagedej, der kan udstikkes, for det synes jeg, er så hyggeligt, og de er også sjovere at kigge på end bare de runde. Ud over de sædvanlige udstikkere med julemotiver, har jeg naturligvis som kattegal også katteudstikkere ;) Og i år er der også kommet et fint, lille pindsvin til. Dem kan der ses billeder af efter opskriften :)



Brunkager (1 stor dåse)

250 g lys sirup
125 g brun farin
125 margarine (eller smør)
2 tsk potaske
1 spsk vand
1 brev brunkagekrydderi (jeg bruger Dr. Oetkers. Under alle omstændigheder skal det række til 500g mel)
ca. 500 g hvedemel

Smelt i en gryde sirup, brun farin og margarine sammen. Stil det til afkøling, til du kan tåle at stikke en finger i det (dette gøres især for, at du ikke skal brænde hænderne, når du ælter dejen).

Rør potasken ud i vandet og rør det i den afkølede sukkermasse.

Bland krydderi med mel og tilsæt det til sukkermassen lidt ad gangen. Ælt det godt sammen. Hvis dejen ikke er til at samle, er der for meget mel i. Så kan man tilsætte en smule mere væske, f.eks. lidt vand eller smeltet smør/margarine. Men for mig var det ikke noget problem med de 500 g mel.

Læg dejen i en skål og dæk den godt til. Stil den i køleskabet natten over.

Når du skal til at lave dine brunkager, skal du tage dejen ud i god tid, for den er hård som en sten, efter den har været i køleskabet! Del den evt. i to og lade dele ligge og "tø op" på bordet, til de er til at arbejde med. Det kan godt tage noget tid.

Rul dejen ud tyndt og brug mel ved udrulningen, da det ellers kan være ret svært at få figurerne af bordet (og kagerullen). Stik dine figurer ud med udstikkere efter eget valg eller glas eller lignende.

Bag brunkagerne på en bageplade med bagepapir midt i ovnen ca. 5 minutter ved 200 grader, til de er puffet lidt op og er gyldne ovenpå. Tag dem ud, før de bliver mørke i kanten. Når du tager pladen ud, skal du straks flytte kagerne over på en rist (med en palet, så de ikke knækker - de er ret bløde, når de kommer ud af ovnen. Bare rolig, det skal de være! De bliver hårde ved afkøling).

Gentag udrulningen og udstik, til du ikke har mere dej. Put de afkølede brunkager i en lufttæt dåse.

De færdige brunkager i en af de højt elskede kagedåser, jeg har arvet fra min farmor.

Kattefigurerne.

Det nytilkomne pindsvin :)


Disclaimer: mere kattebakkesnak. Spring evt. over næste afsnit

Jeg fik en træls overraskelse, da jeg stod op i går. Vi havde jo troet, at det var ved at være overstået med Ozzys problemer med blod i kattebakken, for det tydede alt på. Men for en god ordens skyld ville jeg lige tjekke bakken, efter han var i den i går formiddag, og der var desværre blod igen :( Så jeg ringede til dyrlægen, men ham, der følger Ozzy, var desværre ikke på arbejde i går. Så efter et par samtaler med veterinærsygeplejersken og en anden dyrlæge dernede, blev vi enige om, at jeg skulle snakke med ham, der følger Ozzy, når han kom på arbejde i dag.

Han ringede i morges, og jeg fortalte ham om, at der stadig var blod i Ozzys store kattebakkebesøg. Men eftersom det er meget rødt, kommer det jo fra den sidste del af tarmen, så det er primært den del, der skal undersøges. Derfor skal han nu ind på fredag og have foretaget en kikkertundersøgelse af måsen, og så håber vi, at de kan se, hvad der er galt. Ellers skal han nok have lavet den kontrastundersøgelse, jeg snakkede om, da jeg fortalte om Ozzys dyrlægebesøg i sidste uge, hvilket også betyder, at vi nok skal ned lørdag også for at få taget et røntgenbillede :| Så fra i morgen eftermiddag står den på faste for den stakkels dreng (18 timers faste), og så skal vi desværre afsted med ham på fredag.

Jeg ville allerhelst ikke skulle afsted med ham (for hans egen skyld), men jeg tager det alvorligt, når vores katte får symptomer på noget, der bare ikke skal være der. Undersøgelsens formål er at fastslå, om der er noget, han skal behandles for, og naturligvis at finde årsagen til blødningen. Så jeg håber, kikkertundersøgelsen kan give svar, så han slipper for kontrastundersøgelsen.

I samme ombæring tager jeg Phoebe med derned, så dyrlægen lige kan kigge på hendes tænder. Hun er ved at skifte dem lige nu, og vi vil gerne være sikre på, at det går, som det skal. Så vil dyrlægen kigge hende i munden, når jeg kommer for at aflevere Ozzy.

Det er virkelig noget, der giver stress på stress, det her med kattene (primært Ozzy, men vi holder også øje med Putte pt.), oven i alt det andet omkring mig selv og alt det, vi skal nå i den her måned. Puh, jeg synes godt nok, det er hårdt. Havde i går en af de værste dage længe. Jeg har det lidt bedre psykisk i dag, men trænger til at sove, for jeg har ikke fået sovet så meget i nat pga. snakken med dyrlægen tidligt i morges. Håber sådan på godt nyt på fredag, så vi snart kan slippe for at bekymre os om den smukke dreng.

Ozzy i sin vinterpels sidste år. Vi glæder os sådan til at kunne lukke ham ud i haven igen. Det savner han sådan.



Julefrokostenke
Det er, hvad jeg er i den her uge. Julefrokostenke. Af en eller anden grund er det den ultimative julefrokostuge lige nu. I hvert fald har Christian ikke mindre end tre julefrokoster i den her uge! Det er jo helt vildt. Mandag nåede han lige derud, efter vi kom hjem fra Roskilde. Det var med hans ene fritidsinteresse. I aften er det så med en anden fritidsinteresse og fredag er det med arbejdet. Så jeg har en del alenetimer om aftenen i den her uge. Nu er han ikke typen, der drikker sig plørefuld, så vi kan heldigvis have lidt tid sammen, når han kommer hjem også :)

Så jeg er på lasagne fra fryseren i aften. Ikke skide spændende, men det er nogenlunde skånsomt for min mave, der ikke har det godt for tiden. Jeg er startet på de nye H2-blokkere, som er en form for mavesyremedicin (der ikke virker lige så godt som den, jeg ikke kan tåle), men jeg synes ikke, jeg kan mærke den store forskel. Jeg havde nu heller ikke den store optimisme omkring dem, når de andre ikke kunne afhjælpe mine problemer helt. Jeg skal tage dem igen de næste dage og så snakke med overlægen om det og blodprøverne på mandag.

Jeg håber, jeg kan finde kræfterne til at få bagt lidt mere i den her uge. Vil gerne have bagt flere julekager, og overvejer også lidt guf, men det kommer meget an på, hvordan jeg har det. Jeg skal også lige have tingene hjem til at lave det af. Måske er det honningkagehjerter næste gang. Så er der lidt at guffe af de næste uger, og jeg kan evt. bage en ny portion lige før jul, hvis det bliver aktuelt. Det må vi se.

Nu vil jeg ind og pakke en pakkelegspakke ind, som Christian skal have med ud i fotoklubben i aften til deres pakkebingo. Vil I ikke krydse fingre for Ozzy derude? Vi trænger sådan til at få nogle raske katte herhjemme. Så det skal bare gå godt på fredag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar