fredag den 14. december 2012

Hurtige honningkagehjerter

Ja hurtigt er jo relativt, men sammenlignet med de opskrifter, hvor man skal lave en fordej, der skal trække i op til flere måneder, må man sige, at de her er hurtigt lavet :)

Jeg får faktisk lavet en lille smule på trods af alt det arbejde, der er omkring vores syge katte for tiden. Jeg bagte de her kager for lidt over en uge siden, og fik dem overtrukket med chokolade i går. De er også prøvesmagt, selvom min mave hader mig for det, men jeg kunne ikke lade være. De er så lækre og svære at holde fingrene fra ;)

Jeg kan ikke lige huske, hvor jeg har fundet opskriften i sin tid, men den er med tiden blevet tilrettet en smule i målene, efter hvad jeg nu selv foretrækker. Og også i denne opskrift støder vi på Dr. Oetkers brunkagekrydderi, hvilket var en del af den oprindelige opskrift, det har jeg ikke pillet på. Smagen er 100% autentisk som de honningkagehjerter, man kan købe, og en af mine egne personlige favoritter, når det kommer til julebag. Og så er dejen nem at arbejde med, hvilket klart er et plus. Sådan her så kagerne ud efter bagningen (og før overtræk):




Det giver ca. 24 honningkagehjerter. Du kan vælge at overtrække dem med det samme, de er kølet af, eller vente, hvilket måske holder lidt bedre på fugten. Nogle stiller også kagerne i køleskab med et fugtigt klæde over, men det plejer jeg ikke at gøre. I år har jeg dog gjort forsøget, og resultatet er lidt en blandet fornøjelse, synes jeg. Ifølge nogle andre opskrifter, jeg har luret på nettet, skulle man lægge et fugtigt klæde ned i dåsen og stille den i køleskabet i 3-4 dage, så det prøvede jeg. Resultatet var også bløde honningkager, måske lidt for bløde. I hvert fald dem i toppen nærmest klædet, der nærmest var ved at gå i opløsning :s Jeg tænker, at jeg måske næste år vil prøve at lægge klædet hen over dåsen og så sætte låget på, så det ikke er i direkte kontakt med kagerne. Men de øverste, meget bløde honningkager blev kasseret og prøvesmagt, og resten gemt.En anden gang skulle man måske også adskille honningkagerne med et stykke madpapir, for fugten får dem nemt til at klistre sammen.

Da jeg ville overtrække dem i går, var jeg meget tilfreds med de tilbageværende, der var bløde og lækre, og det færdige resultat var rigtig godt. Jeg er - for at sige det lige ud - en klovn til at arbejde med chokolade, for jeg synes, den bliver grå, uanset hvordan jeg bearbejder den. Men i går bed jeg tænderne sammen og prøvede igen med temperering (efter anvisning fra Odense Marcipan), så håber jeg, at det går bedre denne gang. Der er en smule hvide striber på chokoladen alligevel på trods af tempereringen, men håber, de undgår at blive meget misfarvede. Jeg kunne godt holde mig til chokoladeknapper, men jeg vil altså have rigtig chokolade!



Honningkagehjerter (ca. 24 stk)

3 æggeblommer
2 tsk potaske
450 g honning (jeg bruger en fast honning i bøtte - den indeholder 450 g honning)
450 g hvedemel
3 tsk brunkagekrydderi (jeg bruger Dr. Oetkers)
2½ tsk hjortetaksalt

150-200 g god, mørk chokolade (ca. 50% kakao - jeg brugte en blanding af Toms og Anton Berg)

En hjerteudstikker (min er ca. 7½ cm i bredden fra hjertebue til hjertebue)

Rør potasken ud i æggeblommerne, til det er helt opløst.

Put honningen i en gryde og varm det op, til det er smeltet. Tag honningen af varmen og rør æggeblandingen i. Rør godt, så det bliver så opløst i honningen som muligt.

Bland hvedemel med brunkagekrydderi og hjortetaksalt. Ælt honningblandingen sammen med melblandingen. Bruger du en køkkenmaskine, skal du bruge den flade spade (k-spaden).

Drys lidt mel i bunden af en skål og put dejen deri. Dæk den godt til med vitavrap eller lignende og stil den i køleskabet til næste dag.

Rul dejen ud på et melet bord med en melet kagerulle til en tykkelse på 4-5mm. Stik hjerterne ud af dejen*. Bag honningkagehjerterne på en bageplade med bagepapir** i ovnen ca. 10 minutter ved 170 grader. De er færdige, når de er gyldne og har fået en smule farve i kanten. Lad dem endelig ikke få for meget, da de så bliver brændte under bunden. Lad dem køle af på en rist. 


Læg hjerterne i en dåse med et fugtigt klæde over (undgå at det rører kagerne direkte og adskil kagerne fra hinanden med madpapir imellem, da de gerne vil klistre sammen, når de har suget fugt), på med låget og så i køleskabet i 3-4 dage, til kagerne er blødere.
___________
*Tip! Hvis du ruller alle hjerter ud på én gang, skal du lægge dem på et melet bord, for de vil klistre fast til bordet, når dejen bliver varmere, og kan være svære at få af igen, uden de mister faconen.

**Tip! Der kan kun være 5 hjerter pr. plade, da de flyder meget ud. Jeg lægger et i midten og de andre rundt om det med god afstand.

Overtræk med chokolade:

Hak chokoladen fint.

Put lidt vand i en gryde og sæt en skål, der er større end gryden, oven i den. Vandet må ikke røre skålen. Bring vandet i kog og tag gryden af blusset. Put 2/3 af chokoladen i skålen og rør, mens det smelter. Sørg for, at der ikke kommer damp eller vand i chokoladen, da det ødelægger den.

Når chokoladen er smeltet, tager du skålen af. Put den sidste 1/3 af chokoladen i og rør, mens det smeltes i den varme chokolade. Overtræk herefter dine hjerter (jeg plejer at pensle chokoladen på) og læg dem til tørre på et stykke bagepapir, til chokoladen er helt størknet. Opbevar dem i en lufttæt dåse adskilt med madpapir.

De færdigbagte honningkager.

Og så blev de også overtrukket med chokolade :)


I går havde jeg Phoebe afsted til dyrlægen, fordi vi synes, hun spiser for lidt. Hun var næsten gået i stå og fik ikke meget i løbet af dagen. Aftenen før, vi skulle afsted, begyndte hun dog at vise interesse for sit eget killingefoder igen, men vi ville lige have hende afsted bare for en sikkerheds skyld. Dyrlægen kunne ikke se noget på hende, men tænkte, at det også kunne hænge sammen med hendes trælse mave, at hun havde lidt mindre appetit. Hvorom alting er, så går det fremad med Phoebe. I dag virker hun helt til at have sin egen appetit igen, og det er jo helt fantastisk! Hun har spist rigtig godt i dag, så vi ånder lettet op lidt igen og håber, at det fortsætter sådan.

Jeg fik også svar på Ozzys biopsier, og der var ikke noget kritisk (som kræftceller og den slags) at se. De kunne se, at han havde lidt irritation, men det var vist også det hele. Det kan være pga. en anden parasit end den, vi pt. kæmper med, men den skal han bekæmpe selv, og den er svær at påvise i prøver. Eller det kan også have en sammenhæng med den, vi pt. kæmper med (giardia), så det er kun godt, at han er under behandling. Han fortsætter på antibiotika lidt tid endnu, da det hjælper på hans mave - vi har ikke fundet noget blod umiddelbart, imens han har været på pillerne (ligesom sidste gang han fik dem), og så får han noget binyrebarkhormon, der virker antiinflammatorisk. Så håber vi, at han snart kan slippe for blødningerne.

Vi har jo travlt herhjemme med al den daglige rengøring, for det er nødvendigt med den her parasit, Phoebe har fået konstateret. Så vi lider begge af hænder, der sprækker pga. for megen håndvask pt., og jeg har mange smerter i nakken og ryggen pga. arbejdet med støvsugeren og afvaskningen og det hele. Men det er en lettelse for os at se, at Phoebe er begyndt at få det bedre. Det betyder utroligt meget for moralen. Så får man lidt mod på at blive ved med at kæmpe med rengøringen.

Vi skal have kattene i behandling i 3x8 dage med 5 dages mellemrum, så der er lang vej endnu, før vi er færdige med piller og rengøring. Vi er nemlig kun på dag 5 med pillerne i dag. Men vi gør det på den måde, så vi er sikre på, at der ikke skulle kunne være noget tilbage, der kan smitte kattene igen. Så burde alt være udryddet. Så må vi bare bide tænderne sammen så længe :|


Jeg har for første gang i lidt tid haft gang i kameraet igen for at fange et par billeder af kattene. Phoebe elsker Putte, og han er også glad for hende, og det kunne jeg lige få et billede af i formiddag, hvor hun og Putte lå ansigt til ansigt i den ene vindueskarm :)



I skal heller ikke snydes af et Ozzy-billede, også fra i dag, dog i en anden vindueskarm. Han tager det pænt at skulle have tre piller om dagen, synes jeg. Der er dog heller ingen rigtige gemmesteder for tiden, da vi har lukket en stor del af huset af, så vi undgår at skulle støvsuge hele huset hver gang. Han er ved at vænne sig til, at han skal nøjes med en madskål pt., da jeg ikke orker at skolde hans aktivitetsbræt hver dag. Så nu er det skoldet og sat til side, til kattene er raske igen :) Her er han:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar