lørdag den 8. december 2012

Klejner

De, der har læst mit indlæg fra i går, ved, at jeg brugte min aften på at koge klejner, mens jeg skulle holde øje med Ozzy, der var kommet hjem fra dyrlægen, og jeg ventede på, at Christian skulle komme hjem fra sin julefrokost. Noget skulle jeg jo bruge min aften på, og jeg havde ikke rigtigt ro til at sætte mig ned og slappe af, når Ozzy gik og var ked af det, fordi han ikke kunne spise noget, da han endnu ikke var ude af narkosen.

Han fik heldigvis spist noget inden midnat i går, og da Christian kom hjem omkring kl 1, kunne han spise lidt bedre, så han ikke skulle sove på tom maven. Så det var jo dejligt. I dag er han heldigvis ude af narkosen igen, og virkede til at have det bedre end i går, så vi var til dyrlægen med ham for at få taget røntgenbilledet. Det var slemt for ham at skulle afsted. Han var rigtig bange, den stakkel, men det var heldigvis hurtigt overstået, og billederne viste heldigvis ikke noget. Nu venter vi så bare på svar fra biopsierne i næste uge. Indtil da får han noget antibiotika.

Han har ligget under sengen det meste af dagen, siden vi kom hjem med ham, for han er naturligvis bange for at skulle afsted igen, men nu skal han bare have ro. Han har lige været fremme for at spise, men er gået igen. Han skal nok blive sig selv igen, men det tager lige noget tid. Lige pt. er vi nogle halvfarlige bussemænd, der har planer om at fange ham og putte ham i en transportkasse, synes han, så han er lidt forsigtig, hvilket man også sagtens forstår.

Nåh, men tilbage til klejnerne :) Jeg fik kogt en portion i går aftes, og resultatet er supergodt, som det plejer. De her klejner er superskønne, og citronskallen giver dem lidt et lille pift, som smager superskønt i klejnerne. De smager ikke meget af citron, så det skal man ikke være bange for. Der er ligesom bare et hint af citron, og sådan skal det også være. Opskriften er fra Frk. Jensens Kogebog, en rigtig god bog til alle klassikerne. Sådan her kom mine klejner i går til at se ud :)




Klejner (ca. 40 stk.)

1 æg
60 g sukker
Skallen af 1 citron
75 g blødt smør eller margarine
1/4 tsk hjortetaksalt
½ tsk kardemomme
250 g hvedemel
1 spsk fløde (jeg brugte bare mælk)
Fedtstof til kogning af klejnerne (jeg bruger palmin - ca. 1 pakke til denne portion klejner er passende)

Rør sukker og æg godt sammen, til sukkeret er opløst. Rør fintrevet citronskal i. Rør margarinen (eller smørret) i, og rør, til det er en sej masse, og margarinen er helt blandet med ægget. Der skal piskes noget tid, f.eks. med en håndmikser.

Bland mel med hjortetaksalt og kardemomme, og ælt det sammen med æggeblandingen og fløden.

Stil dejen i køleskabet tildækket i mindst en time.

Rul dejen tyndt ud - det er vigtigt, at den ikke er for tyk, for så går dejen i stykker, når klejnerne skal vrides. Skær dejen i høje ruder-tern, og skær en rille midt på hver ruder. Før forsigtigt spidsen af ruderen gennem hullet og vrid klejnen. Går den i stykker, må du prøve at rulle dejen lidt tyndere ud. Muligvis hjælper det også, når dejen bliver lidt lunere, men den må ikke blive for varm, for så er den umulig at arbejde med. Brug lidt mel til at rulle den ud med.

Smelt palminen i en gryde, der kan tåle kraftig varme. Jeg bruger altid min wok. Varm den op til lidt over middel varme. Test med en tandstik, om palminen er varm nok. Hvis det syder om tandstikken, når du dypper den i palminen, er den klar til brug.

Kog kun et mindre antal klejner ad gangen, for der skal holdes øje. Plejer selv at lave ca. 4 ad gangen. Når de begynder at blive gyldne i kanterne, vender jeg dem om (jeg bruger en hul-si til formålet) og giver dem lidt mere på den anden side. Når de er færdige, tager jeg dem op med hul-sien, så det overskydende fedtstof kan rende fra, og lægger dem på noget fedtsugende papir.

Det kan anbefales at vride alle klejnerne, før man går i gang med at koge dem, for så kører det ligesom bare :)

De færdige klejner :)


I dag har vi, ud over at have været afsted med Ozzy, været ude og finde et juletræ, der skal bo på vores terrasse med lys på. Det ser så hyggeligt ud, og Christian plejer altid at have sådan et stående. I vores lokale Bo Grønt kunne man denne weekend på en rødgran til 50 kr, så det benyttede vi os af. Det er dog også nogle af de mere skæve juletræer, der sælges til den pris, men vi plejer at finde et rigtig fint et, hvilket vi også gjorde i år :)

Ellers har jeg haft gang i ovnen hele dagen, fordi jeg er i gang med at lave en langtidsstegt kylling. Det har jeg ikke prøvet før, men jeg har haft lyst til at forsøge, siden jeg stødte på opskriften hos Hanne K. Og eftersom jeg ikke kunne finde ud af, hvad vi skulle spise i dag, da jeg lavede madplanen, og jeg tænkte, at det skulle være noget med kylling, kom jeg i tanke om opskriften på langtidsstegt kylling.

Jeg laver min egen version, da jeg hverken kan tåle citron eller chili, men her dufter helt fantastisk, og vi glæder os til at sætte tænderne i den i aften :)

Senere står den på hygge med julefilm. Det glæder jeg mig til, for der har været så meget stress den sidste uge, og Christian har været afsted rigtig mange aftener, så der har ikke været tid til så megen julehygge. Men vi må tage revanche i fremtiden, hvor der forhåbentlig heller ikke skal være så meget stress på med kattene.

Vi undres dog stadig over, at Putte kan efterlade mad i sin madskål (han er på slankekur, så han får kun afmålt), for det ligner ham ikke, men han er ikke stoppet med at spise eller noget, og spiser også godt i løbet af dagen. Men vi holder i hvert fald øje med ham. Nu ved vi jo, hvor meget han spiser, eftersom vi styrer, hvad der kommer i madskålen, så det er forholdsvis nemt at holde øje med. Men han er ellers sig selv, og var en tur ude i haven, mens Ozzy var hos dyrlægen i går. Vi håber, alt snart falder tilbage til det normale, så de kan komme ud i deres elskede have.

Nu vil jeg overveje snart at gå i gang med vores salat. Vi skal også have nogle bagekartofler til, men de er jo heldigvis hurtigt lavet i mikroovnen :) Rimelig praktisk, når nu vores ovns varmluftfunktion er stået af :|

God weekend derude :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar