torsdag den 27. december 2012

Langtidshævet hvedebrød med kærnemælk

I sidste uge købte vi en liter kærnemælk i håbet om, at jeg orkede at lave æbleskiver den 23. til noget juletræspyntningshygge, men jeg var kørt helt flad oven på mange dages rengøring pga. kattene, indkøb og forberedelse af julemiddagen, så det blev desværre ikke til noget.

Derfor stod jeg i går med en liter kærnemælk med sidste holdbarhedsdato, og da jeg ikke er glad for at lade mad gå til spilde, besluttede jeg mig for at bage et brød med noget af mælken i går. Kun en dl dog, men lidt har jo også ret. Resultatet blev et lækkert brød med en smule syrlighed i smagen, dog ikke så meget som jeg havde troet. Men brødet smagte godt, og var dejlig sprødt.



 


Langtidshævet hvedebrød med kærnemælk (1 stk.)

2 dl lunkent vand
1 dl kærnemælk
5 g gær
10 g havsalt
450 g hvedemel

Lun kærnemælken, til den er fingervarm i mikroovnen, eller lun det sammen med vandet i en gryde, til det hele er fingervarmt. Det må endelig ikke blive varmere. Gør det det, skal du lade det stå, til det er kølet ned til fingervarmt.

Rør gæren ud i mælkeblandingen og rør saltet i. Hvis du bruger en køkkenmaskine, tilsættes alt melet på én gang, og dejen samles langsomt på maskinen, og køres derefter lidt hurtigere, til den er glat og elastisk.
Bruger du håndkraft, æltes melet ind i dejen lidt ad gangen, og dejen æltes godt, til den er glat og elastisk.

Lad dejen forhæve tildækket et lunt sted, til den er dobbelt så stor. Det tager ca. 2 timer.

Slå luften ud af dejen ved at ælte den lidt og form dejen til et brød. Læg brødet på en godt melet bagespade, hvis du bager på en bagesten, eller på en bageplade med bagepapir. Lad dejen efterhæve til dobbelt størrelse, ca. 2-3 timer. Brødet vil flyde en del ud, så sørg for, at brødet ikke ligger for tæt på kanten på din bagespade ;)

Varm en bagesten godt op ved 220 grader. Før forsigtigt brødet over på stenen og bag det 15-20 minutter, til det er gyldent. Bruger du en bageplade, skal du stadig holde øje med farven. Brødet er færdigt, når det lyder hult, hvis du banker det under bunden.

Lad brødet køle af på en rist, evt. i den første tid dækket med et rent viskestykke, da det tager den værste hårdhed af overfladen på brødet. Tag det af, før det bliver for blødt i skorpen, med mindre at det er det, du ønsker :)

Det færdige brød.

Den fine krumme. Den bliver altid særligt fin og luftig, når man langtidshæver.



Vi havde en rigtig god juleaften. Men som sædvanlig var der en, der skulle være syg. Sådan har det efterhånden været en del år efterhånden. I år var det Christians far. Og jeg har vist fanget noget af det, for min hals er begyndt at krilre :s Jeg håber, det ikke bliver værre, men vi (Christians far og jeg) er begge vaccinerede for influenza, så jeg er ikke frygteligt optimistisk.

Søndag fik vi pyntet juletræet, der er det smukkeste juletræ, jeg nogensinde har set. Det er helt perfekt i faconen og dybgrønt. Så smukt! Kattene ville også være med til at pynte, især Phoebe, hvilket vi havde forudset, da hun er noget af en krudtugle, så træet er sat fast i loftet ;) Men hun har været oppe og kravle i det en del gange, og har også pillet en del pynt af, den frækkert! Men intet er smadret, og hun kan ikke komme i kontakt med noget farligt :)

Hvem mig? Neeej, jeg kunne da ikke finde på at klatre i træet 0:-)

Ozzy ligger og beundrer pyntningen af juletræet.

Phoebe på sit kradsepæl foran juletræet.

Selvportræt i julekugle 23. december :)



Juleferien skulle være afslappende, men det er, som om det bare er umuligt at få slappet rigtigt af. Der er kontant noget, der skal laves. Indkøb, forberedelser til nytårsaften, den sædvanlige rengøring og holden øje med kattenes besøg i bakken. Nu får jeg endelig sovet, men alligevel føler jeg mig fuldstændig udmattet, når jeg vågner og i løbet af dagen. Sådan er det vist bare for mig. Det tager lang tid for mig at komme ovenpå efter en stresset periode. Og i dag har vi opdaget, at der også var lidt blod, efter Phoebe havde været stort i bakken (før var det Ozzy, men hans mave ser ud til at være kommet i orden igen). Det er bare, som om det aldrig stopper :( Vi håber, at det kun er et bristet blodkar hos hende og holder øje de næste dage. Ellers skal hun til dyrlægen i næste uge.

Jeg ved godt, at det også er min egen skyld, at jeg ikke får slappet af. I hvert fald til dels. For jeg vil gerne lave ordentlig mad, og vi skal også have lidt ekstra god mad til nytår. Og det tager jo noget tid at lave og handle ind til. I dag skal jeg lave kransekagen til nytårsaften. Jeg laver stænger i år, og jeg skal nok vende tilbage med en opskrift og billeder. Ellers har vi planer om raclette nytårsaften, og det kræver jo også en del forberedelser. Synes, dagene går alt for hurtigt.

I eftermiddag har jeg lavet kransekagedejen, som nu står i køleskabet for at blive mere fast. Inden så længe skal jeg ud og forme stængerne, der skal fyldes med blød nougat, regner jeg med.
Ellers har jeg også været i gang med at forberede vores aftensmad, der er pandestegte fladbrød med oksecuvette og forskelligt grønt. Det tager jo lige lidt tid at få lavet brødene, men nu er de klar. Så jeg mangler kun lidt af grøntsagerne og cuvetten.

Men nu er jeg også træt. Jeg skal dog have lavet kransekagen og vasket af herhjemme, før jeg kan slappe helt af, inden maden skal laves færdig. Christian får heller ikke rigtig slappet af, for han har været i gang med at støvsuge, og er nu i gang med at vaske og skolde kattebakkerne. Så jeg tror, at når den her ferie er overstået, så trænger vi til, at den var dobbelt så lang.

Nåh, jeg må hellere komme i gang med den kransekage, så vi også kan få cuvetten i ovnen. Jeg vender tilbage med opskriften en af de næste dage :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar