lørdag den 1. december 2012

Pebermyntesnaps

I år har jeg for første gang sådan rigtigt haft krydderurter i haven. I hvert fald hvor det var meningen, at de skulle spises. Sidste år (og igen i år) har vi haft forskellige salvieplanter og en enkelt timian i blomsterbedet, men det var mest for synets skyld, fordi blomsterne er så smukke, især på salvien.

Men i sommers lavede jeg en stor krukke med forskellige krydderurter, der har stået og duftet så skønt på terrassen hele sommeren. Og givet mig mulighed for at lege med kameraet, da der ofte var fyldt af bier i blomsterne :)

Nu synger krydderurterne så på sidste vers, så det var på tide at få udnyttet det sidste af dem. Derfor plukkede jeg de pæneste og mest friske myntekviste for at lave en myntesnaps. Den mynte, jeg har i min krykke, er pebermynte, så derfor bliver det en pebermyntesnaps ;) Jeg har smagt den til med en smule flydende honning, da det klæder mynten rigtig godt og runder snapsen lidt af, så den ikke er så skarp.




Snapsen er lavet til Christians forældre som en lille tidlig julehyggegave sammen med et glas af min hjemmelavede æblemarmelade med kanel. De smagte den på nybagt brød forrige gang, de var her, og syntes, den var rigtig god, så jeg lovede dem et glas, når jeg lavede igen. Så det var med dem i tankerne, at jeg kogte marmeladen tidligere på måneden :) De fik lækkerierne ned i går aftes sammen med en lille portion nybagte brunkager, som jeg bagte i går eftermiddags, så her kunne dufte rigtigt af jul.





Pebermyntesnaps

Vodka
Et par store holdfulde (peber)myntekviste
Flydende honning (jeg brugte vist 3-4 tsk)
1-2 stort sylteglas eller lignende

Skold et stort glas, der kan lukkes tæt. Skold også låget.

Skyl mynten godt og put den ned i glasset. Der skal være godt med mynte i glasset. Hæld vodka over, så det dækker mynten. Skru låget på og sæt glasset køligt i en uges tid (vores stod i vindfanget a.k.a. vores spisekammer, som det er nu, hvor der er ret køligt).

Smag på snapsen efter en uge. Hvis du ikke synes, der er nok myntesmag, kan du fjerne myntekvistene og erstatte dem med nogle friske. Det måtte jeg gøre, for jeg fik ikke nok myntekviste med i første omgang. Så jeg vil anbefale, at man fylder glasset godt op med myntekviste, når man starter. Lad det igen står en uges tid, før du smager på den.

Fjern myntekvistene og evt. blade, der måtte være faldet af. Si snapsen gennem en sigte over i et andet skoldet glas. Vask og skold det oprindelige glas, og filtrer snapsen gennem et kaffefilter over i det oprindelige glas.

Hæld den filtrerede pebermyntesnaps på en skoldet patentflaske eller lignende.

Den færdig snaps med en smuk, ravagtig farve.


I går gav jeg den en ordentlig skalle herhjemme. Jeg fik bagt brunkager (opskriften kommer på bloggen en af dagene), så der kunne dufte rigtig julet, til Christian kom hjem, og jeg gjorde huset rent, så der var klar til at hænge pynt op. Det måtte dog udsættes til i dag, da jeg var fuldstændig smadret, da jeg var færdig.

Jeg troede egentlig, at jeg også skulle have lavet juledekoration i går, men det blev ikke til noget, fordi jeg ikke kunne finde vores pynt, æv. Så jeg har været i Bo Grønt og købe mig fattig i pynt her i eftermiddag, og er netop blevet færdig med den her. Synes, den er blevet rigtig fin (lyset er fra sidste år, hvor det ikke blev til meget jul pga. den fejlslagne operation og efterfølgende indlæggelse og smerter - min i år skulle det bruges. Også selvom det var blevet en smule skævt i mellemtiden. ;))





Vejret passede perfekt til opstart på julehyggen i går, for her faldt den første sne. Nøj, hvor var det skønt! Jeg elsker sne. Jeg var ude og fylde godt om med fuglefrø og fedtkugler til de udendørs fugle. Vi har rigtig mange i haven lige nu, og det er hyggeligt med lidt liv, og kattene elsker at sidde og kigge på dem. Ikke mindst Phoebe, som sidder og bjæffer af dem i vinduet, haha. Det lyder i hvert fald sådan. Med en blanding af tænderklapren.

En solsort i haven i går i snevejret. Man skal vist ikke sidde for stille for længe i sådan et vejr, for så får man sne på hovedet :)

Putte, der sad og kiggede på fuglene i haven i går.



Dagen i dag startede med, at Christian fik sin første adventskalenderpakke. Eller. Måske bare pakke, for det er jo først i morgen, at det er første søndag i advent. Det ligger lidt mærkeligt i år, for der plejer jo at være en søndag, før 1. december. Christian har været så glad for den chokoladekalender, han fik sidste år (den var fra Magasin), så jeg syntes, jeg ville gentage succesen i år, dog med en anden kalender, så han kunne prøve noget nyt. I år blev det Røde Kors-kalenderen fra Svend Michelsen. De laver lækker chokolade, så jeg håber, den er god :) Men han måtte have den i dag, for første låge skal jo åbens i dag. Så det blev sådan en lille tillægspakke, når nu første søndag i advent falder efter 1. december :)

Nu vil jeg stoppe, for vi skal i gang med at pynte op nu. Det har jeg glædet mig utroligt meget til, især fordi jeg blev snydt sidste år og måtte se det blive 1. december ved, at en sygeplejerske vendte kalenderbladet på vores firemandsstue om morgenen, og bare kunne se juledagene forsvinde hver morgen.
I år skal det være anderledes, så derfor er jeg vist også gået lidt amok med at købe de fine juleting, jeg lige er faldet over i butikkerne. Så der er da kommet lidt nyt i år. Men jeg glæder mig meget til at gense klassikerne :)



2 kommentarer:

  1. Smukke smukke billeder - især dem af snapsen.

    Jeg fik prøvet de citrussyltede løg tidligere på ugen, og de faldt bestemt i min smag, så tak for tippet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :)
      Dejligt at høre, at du nåede at få afprøvet dem, selv tak :)

      Slet