onsdag den 19. december 2012

Store, luftige boller med italiensk hvedemel

Tillykke med fødselsdagen, Lisbeth! :)

I dag er det Christians mors fødselsdag. Vi er inviteret ud at spise i aften, men det kan jeg jo desværre ikke så godt pga. maven, så Christian tager afsted selv i aften, og jeg havde lovet at komme og besøge hans forældre i løbet af dagen. Desværre sidder jeg lidt fast i at vente på en af Christians julegaver, fordi det åbenbart kører rigtig dårligt for GLS her op til jul, så den pakke, der blev sendt i mandags, står kun som i GLS' varetægt, men ikke på vej til levering. Så jeg aner ikke, hvornår den kommer. GLS opfordrer en til at sætte en seddel på døren og skrive, at pakken må stilles et sted, men det er da virkelig dumt, for så inviterer man selv indbrudstyvene indenfor! Og ikke om jeg vil løbe den chance, når vi har kattene. Vi vil ikke risikere, at de blevet stjålet eller løber væk, fordi tyvene lader døren stå åben.

Nåh. Men eftersom jeg jo ikke så godt kunne komme hjemmefra, inviterede jeg Christians forældre herop i stedet til lidt hjemmebagte boller og en kanelkage, jeg lige fik smidt sammen i eftermiddag mellem al den sædvanlige rengøring. Jeg eksperimenterede med en ny opskrift på boller med italiensk hvedemel, og resultatet blev virkelig godt. Store, bløde og superluftige boller. Meget anbefalelsesværdige! Og så flotte, de blev også :)





Store, luftige boller med italiensk hvedemel (10-12 stk)

50 g gær
3 dl mælk
2 tsk sukker
2 tsk salt
1 æg
½ dl olie (brug en smagløs olie, jeg brugte raps)
ca. 450 g italiensk hvedemel (tipo 00) evt. + lidt ekstra
Mælk til pensling

Lun mælken, så den er fingervarm. Jeg plejer at gøre det i mikroovnen. Rør gæren ud i mælken, til den er helt opløst. Rør salt og sukker i.

Rør æg og olie i.

Rør melet i lidt ad gangen. Tilsæt evt. lidt  ekstra mel, hvis det er nødvendigt. Dejen må godt klistre en smule, men skal være til at arbejde med, uden den hænger for meget i fingre og bord.

Lad dejen forhæve tildækket et lunt sted i 1 time.

Slå luften ud af dejen ved at ælte den let. Rul 10-12 lige store boller af dejen og sæt dem på en bageplade med bagepapir, og lad dem efterhæve tildækket et lunt sted i 1 time.

Pensl bollerne forsigtigt med mælk og bag dem 12-14 minutter ved 225 grader midt i ovnen, til de er gyldne ovenpå og har fået farve under bunden. Lad dem køle lidt af på bagepladen under et viskestykke, før de serveres.

Der hygges med te og boller. Tak for besøget :)


Jeg bagte jo også en kanelkage. Det er egentlig en gulerodskage, men uden gulerødderne, og jeg har brugt den ofte til at bage kanelmuffins, hvilket er superlækkert. Så jeg tænkte, at jeg ville lave en lille kanelkage til os også, eftersom Christian engang har fortalt mig, at hans mor elsker kager med kanel :)
Til en anden gang skal jeg dog undlade at bruge min metalform til at bage den i, for kanterne blev lidt sprødere, end jeg synes, en kanelkage skal have! Så jeg skal vist have fat i en siliconeformfranskbrødsform. Min metalform er jo bare så smart, at den kan indstilles i længden, og det kan man ikke lige med en siliconeform, desværre. Nåh, men smagen fejlede bestemt ikke noget, og jeg serverede den med chokoladeglasur på, hvilket, jeg synes, passer godt til en kanelkage.


Kanelkage med chokoladeglasur (1 lille)

1½ dl olie (brug en smagløs, jeg brugte raps)
163 g sukker
2 æg
150 g hvedemel
½ spsk kanel
½ tsk fint salt
1 tsk natron

Glasur:
Flormelis
Kakao
Lidt vand

Pisk olie og sukker sammen, til det er luftigt og sukkeret er godt opløst. Rør æggene i et ad gangen og pisk godt, så massen bliver godt luftig.

Bland mel med kanel, salt og natron og sigt det i dejen. Fold det forsigtigt ind, så luften ikke går af æggeblandingen.

Hæld dejen i en lille form evt. foret med bagepapir, hvis den ikke er af silicone (jeg brugte en franskbrødsform, måske omkring 25 cm lang, men som skrevet ovenfor kan det ikke anbefales at bruge en metalform af hensyn til kagens færdige konsistens) og bag den midt i ovnen ved 175 grader ca. 45 minutter. Tjek med en gaffel, om kagen er gennembagt. Der må ikke hænge dej ved gaflen, når du stikker den ned i kagen.

Lad kagen køle af, før du putter glasuren på. Min glasur på den her kage er bare den klassiske lavet af flormelis, kakao og lidt vand, som jo bare skal røres sammen.

Den færdigbagte kanelkage.


Det var rigtig hyggeligt at have besøg af Christians forældre, og så fik hans mor også lige muligheden for at få et bad. Vi er så uheldige her i byen, at der er gået colibakterier i drikkevandet, og der er forbud mod at bruge det til noget som helst, også selvom det blev kogt. Så der skal hentes vand ved nogle tankbiler. Heroppe hos os er vi dog så heldige, at vi netop ikke er tilknyttet den vandledning, der er påvirket, så vi slipper. Det er vi meget glade for, for det var ikke til at holde ud oven i al rengøringen, at vi ikke engang ville kunne bruge vandet herhjemme.

Men Christians forældre er desværre ramt af forbuddet, så deres liv er lidt mere kompliceret lige nu. Så det var godt, hun lige kunne få et bad her, når de alligevel kom herop. Men vi har også sagt til dem, at de bare kan komme herop, hvis de har behov for det, så det gør de nok også i de næste dage :)

Det er endnu ikke til at sige, hvornår vandet bliver normalt igen her i byen, så vi ved endnu ikke, om Christians mor kan lave den del af julemaden, som hun skal. Så måske skal jeg lave mere, end vi lige havde planlagt. Det havde været rart at få afklaring på, men vi må vist være tålmodige lidt endnu. Vi håber, at de snart er færdige med at skylle rørene ud, så de kan komme tilbage til deres normale liv.


Men i aften er jeg jo så alene hjemme. Jeg skal vist bare slappe af, tror jeg. Er stadig meget træt, selvom jeg for første gang længe fik over 8 timer i nat. Kvaliteten af min søvn er bare ikke så god for tiden, for jeg har mange mareridt.
Men vi var også en tur i Tivoli i går aftes, så det påvirker også energien i dag. Det var en superhyggelig tur uden ret mange mennesker derinde. Jeg havde også kameraet med derinde, og har fået taget en del billeder, som jeg regner med, at jeg skal sidde og kigge på i aften måske. Så jeg vender tilbage med lidt stemningsbilleder derindefra inden for de næste dage, regner jeg med :)

2 kommentarer:

  1. Super lækker opskrift på bollerne!
    Lavet dem hertil aften, bare med hvedemel og, hold da op hvor er de bare gode og så mætter de super godt! Dog skulle jeg bruge mere end 450 gram hvedemel.
    Men, super lækker opskrift! :-).

    Mvh Caroline.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Caroline :)
      Jeg er glad for at høre, at du kunne lide bollerne :)

      Det der med melet er ofte en følingssag, synes jeg. Derfor skriver jeg også i opskriften, at man evt. kan bruge lidt ekstra. Generelt siger man 150 g mel pr. dl væske i brød, men det er mest en rettesnor. I denne opskrift er der også ½ dl olie, så derfor skal der jo muligvis lidt mere i.

      Nogle meltyper vil man skulle bruge lidt mere af for at kunne arbejde med dejen. Derfor kan der godt være forskel på, hvor meget mel man skal bruge afhængig af meltypen.
      Nogle meltyper så som durum og italiensk hvedemels struktur gør, at man vil stå med en dej, der er lidt mere klistret, end man kender det fra en normal bolledej med hvedemel. Den slags deje skal være sådan, men selvfølgelig skal de være til at arbejde med, og derfor synes jeg, at man ofte må tilsætte lidt ekstra mel. Generelt skal man bruge så lidt mel, som man kan, når man bager boller, for så undgår man bastante, tørre kanonkugler. Så det handler som sagt lidt om at føle sig frem :)

      Mange hilsner
      Christina

      Slet