tirsdag den 8. januar 2013

Kartoffelfad med grøntsager og feta

I går var en af de der dage, som man kun har fået halvt planlagt i madplanen. Vi havde en rest bearnaise, som skulle spises (K-salats, den er virkelig god), og resten skulle improviseres fra indhold af køleskab og fryser. Det fik mig til at lave et kartoffelfad med forskelligt andet grønt i, og det smagte rigtig godt, så det er noget, vi helt sikkert vil gentage herhjemme.

Grøntsagerne var minikartofler, hvidløg, squash og champignon, og så røg der også noget feta i til sidst, fordi det bare smager rigtig godt sammen med det andet. Det blev serveret sammen med et grillstegt kyllingebryst til mig (på grillpande) og en skinkeschnitzel til Christian. Og så blev der lige en lille klat bearnaise til hver at dyppe i. Alt i alt synes jeg, at det smagte rigtig dejligt sammen.




Kartoffelfad med grøntsager og feta (2 personer)

En pose minikartofler (der er vel ca. 4 håndfulde)
Pillede hvidløgsfed (jeg brugte 4, men man kan sagtens bruge flere)
Ca. ½ squash (man kan bruge mere, hvis man har lyst)
Champignoner (jeg brugte bare en rest, så der var ikke så mange i)
Feta (hvor meget du vil have i, er efter smag)

Man kan selv justere op og ned i indholdet af de forskellige grøntsager efter, hvad man nu har. Jeg kan godt forestille mig, at jeg ville have lidt flere champignoner og squash i næste gang :)

Vask kartoflerne, så de er helt rene og frie for jord. Skær de små i halve og lidt større i kvarte (både). Læg dem i et fad og krydr med salt.

Pil dine hvidløgsfed og knus dem (læg dem på siden og mas dem let flade med siden af en kniv, du presser mod dem med din håndflade). Fordel dem mellem kartoflerne.

Bag kartoflerne i ovnen ca. ½ time ved 200 grader.

Vask squashen og del den på langs. Fjern kernerne i midten. Skær squashen i ca. ½-1 cm tykke stykker og fordel dem mellem kartoflerne, efter de har bagt ½ time.

Bag kartoffelfadet yderligere 15 minutter.

Rens champignonerne. Skær store i halve, men behold resten i hele. Fordel dem over kartoffelfadet, der nu har bagt 45 minutter. fordel også feta over fadet. Sæt fadet i ovnen igen og bag yderligere 20 minutter. Herefter er det klar til at servere.

Server til stegt kød, evt. med en sovs til f.eks. bearnaise eller rødvinssauce. Vi spiste ikke så meget af hvidløgene, men det kan man gøre, hvis man har lyst. De er i retten for at give smag til kartoflerne.

Aftenens tallerken - kartoffelfadet serveret med grillstegt kylling og bearnaise.


I går fik jeg ordnet de praktiske ting, jeg skulle have på plads omkring den næste tid. Jeg har fået bestilt tid til de næste blodprøver, og jeg fik snakket med Hvidovre om at få lavet en tid om, da det er nærmest umuligt at nå til Hvidovre hospital gennem morgentrafikken herfra, når vi har så lang en tur. Så jeg fik en senere tid en anden dag, hvilket passer mig fint.

Jeg fik også fat i leverandøren af kattemaden. Øv, jeg synes, det er træls, at der skal være så meget bøvl med dem. Men de eftersender det manglende foder, og vi får et gavekort på 5£ til et senere køb pga. den merpris, vi måtte betale for legetøjet, så det kan man jo kun være tilfreds med. Jeg håber bare, at de opper sig i fremtiden, for jeg er træt af at ligge og kæmpe med dem. Det er ret trættende i længden.

Dagen sluttede af med en alt for lang og sen indkøbstur, da vi skulle have handlet ind til ugen. Christian blev fanget på arbejdet til en times overarbejde af en kollega, der skulle have hjælp, så vi kom først meget sent ud at handle. Resultatet var, at vi kollapsede totalt, da vi kom hjem. Nøj, vi var trætte. Jeg var så udmattet, at jeg havde svært ved at slæbe mig op til huset fra bilen :s Det endte med, at vi gloede en halv film på sofaen og så et enkelt afsnit af The X-files, som vi efterhånden er mere end halvt igennem, før vi væltede i seng. Så var den dag ligesom gået :|

Jeg har ikke fået snakket med dyrlægen endnu, for jeg mangler stadig at observere Ozzy, om der er mere blod i hans bakkebesøg. Han er god til at besøge den, når vi sover. Og så er det jo ikke til at se for grus om morgenen. I går var jeg med dem i haven i knap tre kvarter, hvilket de nød. Phoebe var oppe i æbletræet og spejde ud over vejen dernede og hele haven, og hun fik også leget lidt med Putte. Men vejret er gråt og vådt derude, så det er ikke lige det vejr, de elsker mest. Derfor gik de med mig ind, da jeg gik ind med Phoebe, og var stort set ikke ude derefter. I dag skal jeg lige have noget at spise, før jeg går med dem ud, men jeg regner med, at de skal ud og have luftet pelsen inden for de næste timer :)




Der leges :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar