mandag den 25. marts 2013

Stort salatbord med to hjemmerørte dressinger med græsk yoghurt

Det er en sløv dag i dag. For mig i hvert fald. Vi har haft Ozzy afsted her i formiddag til den årlige vaccination og sundhedstjek hos dyrlægen, og Putte var også med for at blive kigget i munden, da han har tilbagevendende problemer med tandkødet, så derfor børster jeg tænder på ham. Men jeg ville gerne have deres vurdering af, hvordan det stod til nu, så vi kunne se, hvornår han skal have sin tandrensning. Der var stadig lidt rødmen i hans tandkød, men det er blevet noget bedre, så vi ser tiden an lidt endnu.

Men jeg har ikke sovet så meget i nat. Sådan er det oftest, når jeg skal noget. Det er møgirriterende, for det gør det jo bare ekstra hårdt at skulle afsted. Men nu er det heldigvis overstået. Christian arbejder hjemmefra i dag, så han kunne køre med ned med kattene. Især fordi det er hårdt at skulle afsted med Ozzy, da han er meget bange. Så det var rart, at han kunne være med til det.

Fordi det er sådan en hård dag, er jeg også ekstra glad for, at vi har nogenlunde nem mad i aften. Madplanen skred lidt for os i weekenden, da jeg var meget træt i lørdags, så vi valgte at hive et par bøffer op fra fryseren i stedet for det, der stod på madplanen. Derfor lavede jeg i går det, der var på madplanen for i lørdags, hvilket var et stort salatbord med stegt kylling, æg, pasta og to slags hjemmerørte dressinger. Den ene med røget paprika og hvidløg er rigtig god som dyppelse til salaten og kødet, og den anden med sennep og dild er især god til pastaen og grøntsagerne. Jeg kunne sagtens have rørt den sammen med pastaen til en pastasalat, og jeg har også tidligere, men da jeg ikke ved, hvordan maven helt reagerer på den, valgte jeg at lave den som en dressing, vi selv kan tage af.

Jeg har tidligere lavet den slags dressinger på yoghurt naturel, men jeg ville undgå den bitterhed, der fylder meget i yoghurten, så jeg valgte at bruge en græsk yoghurt i går. Det fungerer rigtig godt, og i forhold til f.eks. creme fraice-baserede dressinger har de jo lidt mindre fedtindhold. Og en noget mindre bitter smag.
Vores salatbord indeholdt: rød peber, gulerødder, agurk, minimajs, ærter, rødløg, rå broccoli, salat, feta, marinerede hvidløg, æg, stegt kylling og kogt pasta, og til det spiste vi hjemmebagt surdejsflute. Og jeg havde rørt de omtalte dressinger som dyppelse. Her kommer opskriften på dressingerne.

Min tallerken i går.



To slags dressing med græsk yoghurt:

Dressing med sennep og dild

2 dl græsk yoghurt (jeg brugte en 10%, men mest fordi alternativet var en 0.1%, og det er altså for tyndt)
3 tsk sennep, almindelig stærk (ca. 2 tsk, hvis du bruger dijonsennep)
1 tsk salt
1 potte dild

Rør yoghurt med sennep og salt. Vask og hak dilden, og rør den i dressingen. Lad dressingen trække et par timer på køl før servering, eller vend den i kogt, afkølet pasta sammen med grøntsager efter eget valg for at lave en pastasalat. Lad pastasalaten hvile nogle timer før servering.


Dressing med hvidløg og røget paprika

2 dl græsk yoghurt
1 tsk salt
1 stort fed hvidløg
½-1 tsk røget paprika (eller brug lidt sød paprika og lidt mindre røget)

Rør yoghurt med salt og presset hvidløg. Smag til med røget paprika. Lad dressingen hvile et par timer på køl før servering. Jo længere tid en dressing med frisk hvidløg hviler, jo mere kraftig bliver smagen af hvidløg.

Dressin med sennep og dild.

Dressing med hvidløg og røget paprika.

Min tallerken i går, hvor jeg valgte dressingen med sennep og dild til dyppelse til grøntsager og pasta.

Jeg vil gerne have lov at slå et slag for Faktas egen feta (salatost) i blok. Jeg var noget træt af, at jeg ikke kunne få Puck-feta, som der ellers stod, der skulle være (der var et prismærke på det), da jeg var i Fakta for nylig for at købe en blok feta til vores aftensmad. Så jeg måtte tage chancen og prøve Faktas egen, der dog var lidt billigere. Jeg var ret pessimistisk omkring at skulle bruge noget andet en Puck, som vi har været glade for, men det gik hurtigt over. Smagen er virkelig god, og den føles knap så fed i smagen som Puck, hvilket har været en af vores eneste indvendinger mod Puck, så vi har helt klart fundet en ny vinder. Og så er den endda billigere. Mener, jeg gav 17.95 kr for Faktas salatost, hvor Puck oftest koster 24.95 kr. Den besparelse er da værd at tage med :) Faktas salatost i blok hedder bare Salatost, hvid blød ost i blok, og er lavet på komælk.


I mit sidste indlæg skrev jeg, at jeg ville komme med en opskrift på en gryderet med oksekød og uden tomater, da jeg havde planer om, at det skulle laves i går. Men som sagt skred madplanen for os, og jeg har valgt at vente med at lave retten til en anden god gang, da vi skal have gæster til spisning på onsdag, hvor vi også serverer en gryderet. Så derfor har jeg at valgt tage den af madplanen lige nu. Men jeg skal nok vende tilbage og blogge om den, når jeg får den lavet :)
Vi får Christians forældre op og spiser på onsdag. Det glæder vi os til. Jeg vil ikke lige afsløre helt, hvad vi skal have, da jeg ved, de læser med ;) Men det er en god ret, til når det er koldt. Jeg ved ikke, om jeg får mulighed for at blogge den, men nu må vi se :)

Resten af i dag står på planlægning af madplan for den næste uge. Der kommer jo nogle helligdage, så det er rart at have det meste hjemme. Især fordi folk opfører sig, som om det er sidste chance for nogensinde at købe noget, og butikkerne derfor er proppede til bristepunktet, og det er umuligt at finde en parkeringsplads. Den slags stress gider vi bare ikke, for det er ubehageligt og angstprovokerende, så derfor handler vi ind i god tid og mens andre sidder derhjemme og spiser deres aftensmad. Vi handler stort set altid om aftenen, for der er bare meget mere ro i butikkerne.

Nu vil jeg gå videre med planlægningen af madplanen, så det kan komme på plads. Jeg skal vist også en tur i ostehuset for at købe et nyt stykke ost, for vores sidste stykke er efterhånden væk. Vi foretrækker at købe ost fra en ostehandler i stedet for supermarkedsost, for man får altså et noget bedre stykke ost og ost, der rent faktisk smager af noget. Vi elsker stærk ost herhjemme, og den bedste og mest smagfulde ost fås altså hos ostehandleren. Jeg glæder mig allerede til en ostemad på hjemmebagt brød med en klat af min hjemmelavede æblemarmelade med kanel. Det er virkelig toppen for mig, uhm!
Men som sagt: back to work :)

2 kommentarer:

  1. Nu handler vi meget sjældent i fakta, fordi der ikke ligger en i umiddelbar nærhed, men jeg kan også pt. bedst lide Puck. Jeg er ikke som sådan den store ostespiser, kan i hvert fald ikke klare de stærke oste eller de mere "specielle", men Puck feta er udmærket i en salat en gang imellem. Jeg synes at de fleste fetaer er meget salte, hvorimod Puck har en tilpas saltmængde for mig.

    De der dressinger lyder rigtig gode, og jeg vil tænke på græsk yoghurt næste gang jeg skal lave en. Jeg har typisk skyr i huset, som jeg plejer at blande op med lidt mælk, når jeg bruger det til dressinger, da det ellers godt kan være lidt for tykt.

    Jeres salatbar lyder også spændende - jeg er dog ikke sikker på at jeg kan lokke Ledsageren til det. :-) Han er vild med kød, og han ville ikke få så mange grøntsager indenbords hvis jeg ikke var der til at sætte det på bordet for ham. :-) Jeg kan dog typisk snyde ham hvis jeg serverer tortillas, så kommer der mindre kød i. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er vild med konsistensen af Puck, og Faktas egen er lige så lækker. Jeg elsker ost, men kan ikke tåle det i store mængder. Elsker også stærk ost. Den var meget stærk, den jeg kom hjem med i eftermiddag :D

      Græsk yoghurt er jo god på den måde, at hvis man vil have en, der er lidt tyndere i konsistensen, kan man vælge en med en lavere fedtprocent. De her dressinger er mere som en dip i konsistensen og ikke noget, man pladrer ud over salaten, men mere til at dyppe i. Men den med dild er supergod til pastasalater.

      Smart med tortillaerne ;) Christian er rigtig glad for grøntsager, og han elsker sådan noget, som vi har fået de sidste dage. Det er jeg glad for, for vi er nødt til at spise mange grøntsager og ret sund mad sådan generelt pga. mit helbred.

      Slet