lørdag den 4. maj 2013

Blåbærmuffins med marcipan og hvid chokolade

Som jeg skrev i mit indlæg om hindbærsalaten med ost og avocado, endte jeg med at ligge inde med en god rest blåbær efter at have lavet salaten. Jeg havde en ide om, at jeg godt kunne tænke mig at lave nogle muffins, hvor de indgik sammen med marcipan og hvid chokolade, men eftersom jeg ikke lige lå inde med sådan en opskrift, satte jeg mig ned og lavede en selv. Jeg ville gerne have, at man kunne smage marcipanen, og kan godt lide den lidt konfektagtige konsistens, som marcipan bidrager med, når man bruger det i bagværk. Det er superlækkert. Samtidig synes jeg, at den hvide chokolade passer rigtig godt til blåbærrenes lette syrlighed, og den bidrager også med lidt vanillesmag. Hvis man vælger at skære chokoladen ud af opskriften, vil jeg derfor anbefale, at man tilsætter ½ tsk vanillesukker.

Jeg fik en anledning til at bage de her muffins, da Christians forældre kom op til en kop kaffe i søndags, og de var meget begejstrede for kagerne. Jeg smagte dem også selv og synes, det var rigtig skønne, så dem kan jeg klart anbefale, at I kaster jer over :) Jeg tror ikke, jeg før har prøvet at lave en kageopskrift helt fra bunden, så det var noget af en succesoplevelse. De vil helst sikkert blive bagt igen.





Blåbærmuffins med marcipan og hvid chokolade (10-11 stk)

70 g marcipan (min 60% mandler, f.eks. Anton Berg eller Odense Marcipan)
100 g margarine (eller smør)
100 g sukker
3 æg
½ dl mælk
80 g mel
40 g kartoffelmel
1½ tsk bagepulver
100 g blåbær
100 g hvid chokolade
(Evt. ½ tsk vanillesukker, hvis du ikke bruger chokolade)

Riv marcipanen groft. Pisk den grundigt sammen med margarine og sukker (og vanillesukker, hvis du bruger det), til det er helt optaget i massen. Der må ikke være marcipanklumper i blandingen.

Pisk æggene i et ad gangen og pisk grundigt, så massen bliver let og luftig. Pisk mælken i.

Bland mel med kartoffelmel og bagepulver i en skål. Hak chokoladen groft (stykkerne må ikke være for små, for så bliver de bare optaget i dejen i stedet for at være lækre chunks, man møder undervejs, når man spiser muffinen). Læg chokoladen i skålen.

Skyl blåbærrene og ryst det værste vand af. Læg dem i skålen med melblandingen med det vand, der nu hænger ved. Vend bær og chokoladen rundt i melblandingen. Når man gør det på denne måde, undgår man, at alle blåbær og al chokoladen lægger sig i bunden af muffinsne.

Vend melblandingen forsigtigt ind i æggeblandingen, til det hele er optaget. Put papirmuffinsforme (jeg plejer at bruge 2 pr. hul) i en metalmuffinsform og fordel dejen i formene. Jeg fik 11 muffins ud af portionen, men den går fint til 10 muffins også. De kunne være lidt højere, uden det ville vælte ud over det hele. Ca. 1 god stor spsk i hver muffinsform eller 3/4 fyldt.

Bag dine muffins ca. 25 minutter ved 175 grader (+/-, da ovne jo varmer forskelligt, så tjek dine muffins lidt før men en gaffel eller tandstik). Lad muffinsne stå og køle lidt af i formen, til den er til at håndtere. Flyt dem derefter over på et stykke bagepapir og lad dem stå, til de er helt kolde.

De færdige muffins køler af i formen.
Overfladen var virkelig lækker og makronagtig pga. marcipanen.

Man kan se, at der ligger blåbær i toppen af muffinsne også.

Christian går om bord i en muffin. Mums, de var gode!
(Tryk på billederne for at få dem i en større størrelse).


Lige nu ligger vi begge syge herhjemme. Jeg kan mærke, at det går lidt (meget langsomt) fremad dag for dag, og jeg kan bedre få luft i dag. Vi troede, at det var Christian, der havde smittet mig, men det var det åbenbart ikke. I hvert fald gik han selv ned med sygdom i torsdags, så nu er vi begge syge herhjemme. Det havde været lidt mere velvalgt, hvis vi havde taget turen på skift, så en af os havde kunnet stå for tingene herhjemme, mens den anden var syg, men så heldig kan man jo ikke være altid. Så vi tager weekenden med ro og laver det, vi kan holde til. Måske skal vi have kigget på havemøblerne, der skal vaskes og gives olie, men nu må vi se, hvad kræfterne rækker til.

Sidste weekend havde vi også besøg af andre end Christians forældre. Naboens (eller den tidligere nabo) Pjevs/Pjevser kom ind i haven til kattene. Det er hun nu jævnligt, men hun er efterhånden noget fræk og opfører sig, som om hun bor her. Hun sniger sig også ind og lægger sig på kattenes værelse, og vil også gerne bruge kattenes bakke og æde maden, hvis hun kan komme til det, så hun ryger ud til den anden side, så snart vi ser hende inde. Ozzy plejer at brokke, når hun går ind og fortæller mig, at det er helt forkert, når han ser hende inde. Det gider han trods alt ikke, selvom han af og til selv sidder ved havelågen og kalder på hende, den skøre kat!

Nåh, men Pjevser var i haven og nød solen sammen med vores katte. Hun er en smuk pige, og jeg listede mig lige til at tage lidt billeder af hende nede ved æbletræet og blomsterne der. Hun er utrolig lille, nærmest en dværg ved siden af vores katte, men selv for en huskat er hun ret lille. Men hun er en sød lille hidsigprop, den Pjevser :)


Phoebe holder øje med indbrudskatten. Pjevs synes, at Phoebe er lidt for nærgående.


Nu er der ikke mere fra mig i dag. Jeg vil have lidt at spise og overveje, hvad jeg kan holde til i dag. Jeg skal også have overvejet, hvad vi skal spise, for madplanen er gået lidt i stykker, efter vi blev syge. Så jeg må lige lægge hjernen i blød. Kan I have en rigtig dejlig weekend derude :)

4 kommentarer:

  1. Ihh, man bliver så glad, når ens idéer også fungerer i virkeligheden. De ser lækre ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gør man virkelig :) Jeg har gjort det tit med brød med succes men aldrig med kage, tror jeg. Ud over at omjustere eller tilføje ingredienser. Men har aldrig lavet en opskrift fra bunden på dej og det hele.

      Tak skal du have :)

      Slet
  2. Kan godt forstå at gæsterne var begejsteret, de ser lækre ud (:

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. De smagte også rigtig godt :)

      Slet