mandag den 17. juni 2013

Græske frikadeller med grøntsagsspyd og vandmelonsalat

For en måneds tid siden købte jeg en pakke hakket kalv og flæsk, som røg i fryseren. Jeg laver jævnligt frikadeller, så jeg tænkte, at sådan en pakke på tilbud nok skulle blive brugt. Men nu er det sommer, så jeg havde lyst til at pifte dem lidt op med lidt mere spændende smag og tilbehør, så jeg bestemte mig for at lave græske frikadeller. Det var en rigtig god beslutning, for de blev fantastisk gode og saftige, så jeg glæder mig til, at vi skal spise resten af frikadellerne, der ligger i fryseren.

De græske frikadeller.


For at blive i sommerånden syntes jeg, at vi skulle have lidt sommerligt tilbehør. Derfor bestemte jeg mig for, at vi skulle have nogle grøntsagsspyd som tilbehør, og de var bare rigtig gode, så dem kan jeg godt anbefale jer at prøve. De vil helt sikkert også virke på grillen, men jeg lavede dem bare i ovnen, da vi ikke lige skulle grille andet den dag.

Et af de færdige grøntsagsspyd. På de andre spyd satte jeg dog squashen på på den anden led. Men begge dele fungerer.


Derudover lavede jeg en vandmelonsalat med feta og rødløg, der bare er en skøn sommerspise! Den er kølig og lidt læskende, og smager dejligt med de søde, salte og lidt skarpe indslag af ingredienserne. Og så fik jeg også brugt lidt mere af fetaen, jeg havde til overs. Jeg købte en god blok feta (den fra Fakta - deres eget mærke, jeg har skrevet om på bloggen tidligere), og så var der nok til de græske frikadeller og salaten. Jeg har tidligere blogget salaten, men smider opskriften igen nedenfor, da den her så simpel. Prøv den endelig, den smager rigtig godt.

Vandmelonsalaten.




Græske frikadeller (3-4 pers.)

500 g hakket kalv og flæsk
½ tsk salt
2 æg
1 dl havregryn
1½ spsk kartoffelmel
4 fed hvidløg
2 gode håndfulde feta skåret i tern (eller ca. ½ blok feta - eller efter smag)
En potte frisk persille, hakket (kan undlades, men det smager godt) eller et par spsk tørret oregano
Mælk

Grøntsagsspyd (2 pers.)
12 kogte minikartofler
1 squash
1-1½ rød peberfrugt
1 stort rødløg
Lidt olie
Salt
Træspyd

Vandmelonsalat med feta og rødløg (2 pers.)
1/4 vandmelon (eller hvor meget du nu har lyst til at bruge)
En god håndfuld feta (eller efter eget ønske, gerne fra blok)
Rødløg i meget tynde, halve ringe
Lidt frisk persille, klippet

Græske frikadeller
Rør kødet med salt, til det er sejt og en ensartet masse. Jeg bruger mindre salt i mine græske frikadeller end i de almindelige, da fetaen er ret salt. Jeg synes, at saltmængden endte med at være passende, når jeg kun rørte ½ tsk salt i farsen.

Rør æggene i, til de er godt optaget. Rør herefter havregryn og kartoffelmel i.

Skær fetaen ud i mindre tern og tilsæt 2 gode håndfulde til farsen sammen med 4 fed presset hvidløg. Rør herefter lidt hakket persille i, hvis du har lyst. Jeg undlod det af hensyn til min meget sarte mave, og det smagte alligevel fint, men persille passer godt til resten af smagen i frikadellerne, så prøv ad :) 

Tilsæt til sidst mælk lidt ad gangen, til farsen er mindre fast. Prøv jævnligt, hvordan en frikadeller bliver, når du former den i hånden med en spiseske. Den skal ikke være for fast, men må godt flyde lidt ud.
Sæt farsen i køleskabet ½ times tid, før du former og steger dem på panden i smør/margarine, til de er gennemstegt. Lad dem herefter stå på et stykke fedtsugende papir (køkkenrulle), så noget af fedtstoffet får lov at dryppe af.

Grøntsagsspyd
Vask og kog minikartoflerne, til de er møre (ca. 10 minutter alt efter størrelse). Læg spyddene i koldt vand 15-30 minutter.

Rens og skær grøntsagerne ud. Peberfrugt skærer jeg i ca. 3x3 cm, squash i tykke skiver, løg kan deles i både eller tern. Sæt kartofler og andre grøntsager skiftevis på spyddene. Pensl kartoflerne med lidt olie og drys dem med fint salt.

Bag spyddene i ovnen ca. 30 minutter ved 220 grader, til kartoflerne er gyldne og grøntsagerne møre. Du kan evt. give dem lidt ekstra tid, hvis det er nødvendigt. Jeg lægger dem på tværs af et ovnfast fad, så de hænger på det. Det giver det bedste resultat, synes jeg.

Vandmelonsalat
Skær vandmelon i tern. Skær feta i tern. Skær rødløg i tynde ringe. Bland vandmelon og feta. Fordel rødløg ovenpå, og slut af med lidt friskklippet persille.

Grøntsagsspyd før de kommer i ovnen.

Aftenens tallerken :)



Det har været en ret rolig weekend herhjemme. For det meste i hvert fald. Fredag var vi lige ude og handle en smule, men ellers har vi mest været hjemme. Men al ukrudtet gror jo, som det er betalt for det, især nu, hvor vi får lidt regn, så det skal holdes nede. Vi har en skrænt ned mod vejen, hvor det er meningen, der skal gro græs, men ukrudtet vil gerne tage over, så det skal holdes nede. Desværre var græstrimmeren gået i stykker sidste år, så lørdag var vi et smut i XL-byg, da de havde et slagtilbud på en god græstrimmer, der også har et mundstykke til lidt mere genstridige ting.

Christian gik i gang med at trimme, lige så snart vi kom hjem. Mens han gjorde det, fjernede jeg ukrudt langs opgangen til huset. Selvom det ikke så ud af meget, fik jeg fyldt ½ sort sæk. Men nu er det gjort.
Mens vi arbejdede, stod en lækker flæskesteg i ovnen og langtidsstegte. Så vi smovsede om aftenen :) Derefter fik vi endelig set Bladerunner, som Christian for nylig har købt på blu-ray. Det er en virkelig flot film.

I går havde vi ikke de store planer, og ville prøve at have en rolig dag. Vi lavede ikke ret meget den dag, hvilket ikke var så svært, da vejret var gråt og kedeligt udenfor. Så lidt tilfældige programmer i tv, spillede lidt Wii, så serier, og spiste en god aftensmad bestående af den forårsret med friske asparges (fandt nogle små, spæde nogle i Rema1000 i fredags), svampe og kartofler med kold steg til. Og så så vi en film igen i aftes.

Så der er ikke sket så meget i weekenden for os, men det har været dejligt at slappe af. Jeg fik sovet rigtig længe i går, og har også gjort det i nat. Jeg har en del, der skal indhentes, for jeg har sovet rigtig dårligt, mens Putte har været syg. Det sidder i det hele taget i mig, efter jeg har været så bekymret og bange, så det kniber med energi og overskud. Forhåbentlig kommer til tilbage, når jeg får sovet noget mere.

Det går bedre med Putte. Han går stort set normalt nu. Tror ikke, man lægger mærke til, at han går anderledes, hvis man ikke tænker så meget over det. Forhåbentlig er det snart 100% normalt. Han har det også godt, og tigger mad, er med i haven, og er mere opsøgende i det hele taget. Kalder på Christian om natten igen for at få mad og den slags. Vi har modtaget babyvægten, og den fungerer rigtig fint, synes vi. Den er hurtig til at tage et gennemsnit af vægten, så de ikke skal stå på den ret længe for et resultat. Og sidste vejning af Putte var fin, synes jeg. Nu vil vi holde lidt nærmere øje med ham.

Hans øje har det i øvrigt også fint igen. Det gik hurtigt over med irritationen. Han mangler dog stadig at få stemmen igen, men den er forhåbentlig snart tilbage. Nu er han her for at bede om lidt frokost, så jeg må hellere stoppe. Slutter lige af med lidt gamle billeder af ham, for jeg har ikke lige fået taget nye billeder af ham siden sidst :)


Putte elsker sin "far". <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar