torsdag den 22. august 2013

Citronmåne

I fredags havde vi Christians forældre oppe til lidt aftenhygge. Jeg ville som sædvanlig gerne lave noget lækkert til kaffen, men kom vist til at overdrive lidt i forhold til, at vi havde været på Bakken hele torsdag (skøn tur!), og min energi ikke helt levede op til mit ambitionsniveau. For jeg havde lyst til at lave lidt forskelligt, så der var mere end en kage, og valget faldt bl.a. på citronmånen fra Claus Meyers Meyers Kager, en fantastisk bog, hvor jeg har mange opskrifter, jeg gerne vil lege med. Og da jeg ikke havde afprøvet citronmånen før og havde citroner hjemme, fik jeg lyst til at forsøge med den.

Resultatet blev rigtig godt. Det er en rigtig lækker kage, der smager ret autentisk (uden den kedelige bismag af papkage, som købe-citronmånen godt kan få). Jeg valgte at putte cream cheese frosting på som glasur i stedet for en flormelis-citronglasur, da kagen i sig selv var syrlig nok, syntes jeg. Og så har jeg elsket cream cheese frosting fra første øjeblik, jeg har smagt den, fordi den minder om citronmåneglasur :) Jeg valgte dog at lave den noget sødere, end når jeg laver den til gulerodskage, da citronmånekagen er ret syrlig selv og ikke nær så sød som gulerodskagen, så jeg vil foreslå, at du prøver dig frem. Det varierer jo, hvor sød man ønsker sin frosting, så jeg angiver ikke mængder på vanillesukker og flormelis i frostingen. Men lav den sød, hvor den stadig har en syrlig undertone, det klæder kagen rigtig godt :)

En citronmåne skal jo have gul glasur, så jeg var forbi Kop og Kande og købe en gul Wilton-pastafarve, så kagen kunne få det rigtige look :D





Citronmåne (1 fuldmåne - to citronmåner)

125 g marcipan (mindst 60% mandler, f.eks. Anthon Berg eller Odenses ren rå marcipan)
200 g blød margarine eller smør
200 g sukker
1 vanillestang
Revet skal af 2 citroner
Saft af 1 citron
5 æg
125 g hvedemel
80 g kartoffelmel
3 tsk bagepulver

Glasur:
200 g flødeost naturel
80 g blødt smør
Vanillesukker
Flormelis
Evt. gul pastafarve (eller frugtfarve)

Tænd ovnen på 175 grader (Meyer skriver varmluft, men jeg bagte kagen på almindelig og ved samme temperatur. Kagen blev gennembagt ved samme angivne tid og var ikke mørk ovenpå, som han angiver, man skal holde øje med, så bag bare kagen ved 175 grader uden varmluft).

Riv marcipanen groft. Rør det godt sammen med margarine (eller smør), sukker og vanillekorn.

Vask citronerne grundigt og tør overskydende vand af dem. Riv dem fint og tilsæt skallen til dejen sammen med saften af den ene citron. Tilsæt derefter et æg ad gangen og pisk godt med din håndmikser (eller køkkenmaskine) mellem hvert æg, så det bliver godt optaget i dejen.

Vend mel, kartoffelmel og bagepulver sammen i en skål og vend det i dejen, til det er helt optaget (gør det i hånden, så du ikke slår al luften ud af dejen).

Hæld dejen i en springform (smurt med smør og drysset med sukker eller beklædt med bagepapir, hvis den er af metal, eller brug en siliconeform, som jeg gjorde. Det er nemmest, synes jeg. Den skal bare lige skylles i lidt koldt vand. Dog skal man være lidt mere forsigtig, når kagen tages ud af formen. Den skal køle næsten helt ned og forsigtigt lirkes ud af formen, da denne kage hænger godt fast, måske pga. marcipanen).

Bag kagen ca. 45 minutter midt i ovnen, til den er gennembagt. Hold øje med, at overfladen ikke bliver for mørk og test med en gaffel eller lignende, om den er gennembagt (der må ikke sidde dej på).

Lad kagen køle af, før du fjerner den fra formen.

Lav glasuren, mens kagen køler af. Pisk flødeost med smør, til det er en ensartet masse. Rør vanillesukker og flormelis i lidt ad gangen og smag til. Glasuren skal være ret sød, men stadig have en syrlig undertone. Rør til sidst lidt farve i, hvis du synes. Hvis du bruger pastafarve, så tilsæt kun en lille smule ad gangen med en tandstik, da det farver meget kraftigt. Opbevar glasuren på køl, til kagen skal serveres. Glasuren puttes på kagen, når den serveres. Kagen har bedst af ikke at komme i køleskabet, hvilket er grunden til, at glasuren skal på ved servering. Skulle der være lidt kage tilbage med glasur på, kan den godt opbevares på køl. Men kagen er bedst, når den ikke har været i køleskabet (for det suger fugt ud af kagen, så den bliver mere tør i det).

Den halve kage - citronmånen i sin oprindelige form :) Glasuren bliver mere glat
og pæn, når kagen har stået lidt. Det havde jeg dog ikke tid til at vente på,
da jeg lige skulle nå lidt billeder, inden gæsterne kom.


Ud over citronmånen lavede jeg også jordbærmacarons med hvid chokoladeganache, men den opskrift får I på et senere tidspunkt. Jeg kan blot sige, at de blev helt fantastiske, så dem skal jeg helt sikkert bage igen!


Jeg har haft nogle rigtige møgdage de sidste dage. Ikke kun pga. problemerne med maven men også fordi jeg har fået rigtig dårlige nyheder :( I, der følger med, kan nok huske min venindes kat, Tot, som jeg hjalp med at finde et nyt hjem til. Det skulle være starten på et helt nyt og dejligt liv for ham i et hjem, hvor han lød til at blive forgudet. Desværre fik jeg beskeden af min veninde i forgårs, at han var blevet påkørt ved sit nye hjem og måtte aflives. Av, hvor fik jeg bare ondt i hjertet :'( Den lille missedreng, jeg selv var med hende ude og vælge i 2006 :( Har haft nogle gevaldige tudeture og været helt nede og vende følelsesmæssigt over det :(

Samme aften fik jeg en besked fra dem, der har fået Tots bror, Gizmo, at de nok måtte finde et nyt hjem til ham, da det ikke ser ud til at blive bedre mellem ham og en af deres andre katte, som han er noget efter. Det var en rigtig trist nyhed oven i det andet. Jeg prøvede at foreslå nogle sidste ting, de kan prøve, f.eks. Feliway, der er en duftspreder, som beroliger katte, og Zylkene, et fodertilskud, der også giver roligere katte, men jeg ved ikke, om det er noget, de vil prøve. Jeg kan bare næsten ikke holde ud at tænke på at skulle få beskeden om, at Gizmo ligger og er kørt flad om nogle måneder i et fremtidigt hjem også :( Han er jordens skønneste kat, og det fortjener han bare ikke. Ville ønske, det kunne lykkes i det hjem, han er i nu, at få kattene til at enes, men jeg ved ikke, hvad det ender med. Ved ikke, hvad de har tænkt sig. Men forstår deres frustration over, at han er for hård mod den anden kat, for det holder jo naturligvis ikke i længden, og hun var der først. Håber bare, at der kan findes en god løsning, uanset hvad det ender med.

I går var der den yderligere stressfaktor for mig, at jeg skulle til et bankmøde med en ny bank, da jeg skifter fra Danske Bank pga. deres latterligt høje og uretfærdige nye gebyr. Det er første gang nogensinde, at jeg skifter bank. Ellers har jeg haft den samme, siden jeg som barn/ung fik min første konto. Men det er hul i hovedet at betale så meget for noget (at have en konto!), der er gratis i andre banker, så nu var det på tide at skifte bank! Det var meget angstprovokerende at skulle afsted, især når jeg i forvejen var noget ude i tovene følelsesmæssigt, og det var en hård tur, men mødet gik okay, og jeg er nu på vej til at skifte bank.

Jeg gik i Føtex efterfølgende for at få noget kød og tilbehør med hjem til de flødekartofler, jeg havde bestemt, jeg ville lave til aftensmad. Det endte med nogle store, flotte herregårdskoteletter og friske grønne bønner, hvilket sammen med det grønt, vi havde herhjemme, endte med at blive et superlækkert måltid. Dog igen noget ambitiøst i forhold til, hvordan jeg egentlig havde det, men Christian ordnede køkkenet, så det hjalp noget på det. Jeg vender tilbage med opskrifter på aftensmaden her, for den var virkelig lækker :)


Jeg vil slutte af med at vise jer lidt billeder fra den anden dag, hvor vi havde besøg af "møgkatten" uden for indhegningen. Det er en stor, rød hankat, der sidder og puster sig op og skaber sig over for vores katte, og måske også strinter på hegnet. Den får Ozzy op i det røde felt (hvilket han også er over for en anden rød og hvid hankat - måske forstår han ikke, at det er to forskellige katte? Jeg ved det ikke), hvilket ellers ikke ligner ham. Men han knurrer af den og advarer med lyd over for dem. Den der dag stod den røde og skabte sig og gjorde sig stor uden for hegnet, mens Ozzy lå trykket mod jorden inden for indhegningen. Da jeg kom ud til ham, rettede han ligesom ryggen og rejste sig op, som om han fik lidt mere mod, og gik sin vej. Møgkatten blev liggende længe og kiggede, nu mere roligt, men når Putte eller Phoebe gik hen for at snuse, hvad han var for en, fik de en advarende tone. Håber, den ender med at blive uden for indhegningen. Sådan en fætter vil vi helst ikke have indenfor. Det kan nok ende med lidt af et slagsmål, måske. Tog lidt billeder, så I kan se ham.

Taget gennem vinduet i stuen. Man kan ane Ozzy på jorden yderst til venstre.

Lige da jeg kom ud. Ozzy retter ryggen og rejser sig fra jorden.

Putte er henne og undersøge, hvad det er for en kat, han kan høre.

Den røde "møgkat". Han havde en blomst i øjet. Måske er han gået igennem et spindelvæv? Fin kat ellers.

Så gik han, og kattene ligger og kigger efter ham og venter på, at han skal komme tilbage.
Det var alligevel lidt spændende ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar