søndag den 11. august 2013

Drømme om nyt udstyr og lidt om sommerferie

Som I måske ved, holder vi sommerferie for tiden, så der er ikke så meget gang i bloggen pt. De ture, vi tager ud, kræver megen energi af mig, så der er ikke det helt store overskud til at gå i gang i køkkenet. Jeg har dog fået bagt et brød (i stil med dette ølandsbrød) for et par dage siden, da Christian havde flottet sig og købt en superlækker lokalt produceret spegepølse, så der skulle jo være lidt lækkert brød til, og i går lavede jeg amerikanske pandekager til ham.

I onsdags var vi en tur i København. Vi er begge meget glade for at fotografere, og jeg går og overvejer en udvidelse af min samling af objektiver med et teleobjektiv, så vi var inde i en kameraforretning derinde for at se på et fint (og dyrt) et, som jeg har et godt øje til. Eller som jeg drømmer om, skulle jeg vel nok sige. For det er meget dyrt. Men man kaster jo ikke så mange penge efter sådan et objektiv uden at prøve det, så jeg tog kameraet med derind og fik lov til at prøve objektivet. Nøj, det er godt nok lækkert! Jeg var bekymret for vægten, da det vejer omkring halvandet kilo (og kameraet i sig selv vejer jo også), men jeg synes ikke, det var så uhåndterligt, som jeg havde frygtet. Og jeg fik lov til at tage det med ud på gaden og skyde lidt med det. Det er et virkeligt lækkert objektiv, det er helt sikkert.

Det er en bedre (meget tungere og dyrere) udgave af et, Christian har herhjemme. Hans går ned til f/4 (blændetal - det er noget teknisk, men det handler om, hvor sløret man kan lave baggrunden. Jo lavere f-tal, desto mere sløret kan baggrunden på billederne blive. Og jo lavere f-tal, desto mere lys lukkes ind i kameraet, hvilket vil give en hurtigere lukketid. Det gør det f.eks. muligt at fotografere i dårligere belysning). Det her objektiv går ned til f/2.8.

Der var ikke lige nogen pris på objektivet derinde (prisen kender jeg dog godt), hvilket Christian bemærkede, da vi snakkede med en sælger, hvorpå sælgeren så svarer, at det er for, at du (henvendt til mig) ikke skal blive alt for bekymret (underforstået, at Christian ville bruge så mange penge) :D Jeg måtte dog grine lidt, for det var nu faktisk mig, der var inde for at kigge på objektivet, selvom det var Christian der spurgte ind til det, så det var vist lidt af en fordom om kvinder og teknik :D Vi kunne i hvert fald grine af det bagefter, hehe.

Jeg har lavet et par af de prøveskud, jeg tog med det, så I kan se, hvad det kan (i mine ret ukyndige hænder i forhold til at fotografere med sådan et stort objektiv. Jeg er mere vant til makro og til små objektiver, så det kræver lidt øvelse). Bemærk, hvor sløret baggrunden er i forhold til motivet.




Det er helt sikkert et superlækkert objektiv, som jeg da heller ikke drømmer mindre om, efter vi har været inde og prøve det. Men jeg er ikke sikker på, at jeg vil kaste så mange penge efter et objektiv lige nu. Jeg kan måske "nøjes" med et magen til Christians ("nøjes", da det koster ca. 8500 kr, hvor det andet koster mere end det dobbelte), hvilket jeg er ved at finde ud af ved at bruge hans lidt. Jeg er nok lidt af en snob, når det kommer til udstyr, for jeg vil gerne have det bedste og skarpeste, der findes, men det er mange penge af smide efter sådan et objektiv, når jeg ikke reelt ved, hvor meget jeg får det brugt. Og så er der også hele emnet omkring vægten af objektivet. Det er meget at gå med omkring 2 kg udstyr, når vi skal være ude en hel dag, da jeg jo har dårlig ryg og kronisk piskesmæld, men man har jo lov at drømme.

Jeg må konstatere, at det tager noget øvelse at blive venner med Christians 70-200 mm. Jeg er vant til objektiver, der er knivskarpe, da jeg har noget godt udstyr, og jeg har ikke helt føling med, hvad sådan et objektiv helt kan levere endnu, og hvordan man får det bedste ud af det. Forhåbentlig kommer det med tiden. Jeg var i haven med det i går og fik da et par enkelte skud, jeg var glad for :)




Jeg synes, det er lækkert at kunne gå ned til f/2.8 på det dyre objektiv, men spørgsmålet er, hvor tit man ville gøre det. Om det er prisen værd for tre ekstra blænder (der er tre blændestørrelser mellem Christians objektiv og det, jeg har kig på). Det er i hvert fald noget at overveje, så jeg har ikke bestemt noget endnu. Jeg holder øje med prisen på det magen til Christians, da det svinger lidt. Skulle jeg uventet vinde i Lotto eller lignende (naiv som jeg er, prøvede jeg at spille i lørdags, for så ville jeg nok købe objektivet :s - vandt naturligvis ikke en rød reje), ville jeg nok købe det. Ellers kan det godt være, jeg er for nærig.


Nåh, men vi lavede også andre ting i onsdags end at være i kamerabutikken. Jeg tog et par hurtige kig i et par butikker for at lede efter en ny kjole, da vi snart skal til fest (uden held dog. Kiggede heller ikke så meget, for jeg var træt. Har nu bestilt et par mulige kjoler hjem fra Esprit. Må se, om de passer, ellers er det jo heldigvis gratis at returnere), og bagefter tog vi på kanalrundfart. Det har vi været før, og vi synes, det er hyggeligt og rart, og jeg elsker at se alt det historiske, men vejret lavede et pludseligt omslag, lige efter vi var sejlet fra Nyhavn. Det blev blæsende og koldt, og det trak op til et kæmpe uvejr. Jeg havde ingen taske med til kameraet, så jeg var noget bekymret, men det holdt heldigvis tørt, til vi stod af båden igen. Men det var ikke helt den samme fornøjelse, som det plejede.

Kongeskibet med den faretruende himmel i baggrunden.


Vi spiste på Bones, inden vi kørte hjem. Der var ikke så mange andre muligheder, selvom min mave har det dårligt for tiden, for vi kunne ikke holde en hel dag uden mad. Maden var superlækker derinde, men allerede inden vi kom ud, begyndte min mave at gøre problemer. Jeg har svært ved at komme af med de mavesmerter for tiden, desværre. Men det er heller ikke nemt at spise forsigtigt pt. Og jeg kunne ikke holde mig fra et stykke hjemmebagt brød og lidt andet, vi har haft på bordet de sidste dage, så min mave er rigtig træt af mig :( Og jeg er træt af den!

Det betyder, at jeg mange dage må leve af lasagne og salat, hvilket man altså bliver træt af i længden. I dag er den rigtig træls med mavesmerter og ubehag efter lidt normal mad (ikke lasagne! Men normalt ikke farlig mad) i går og et par kiks, så vi har måttet udskyde at spise bøffer, og jeg skal for en gangs skyld have lasagne...

Turene ud i sidste uge (vi har bl.a. også været nede og shoppe lidt i vores egen by) har efterladt mig totalt drænet. Jeg mister desværre energien meget hurtigt, og den er svær at få igen. Det tager lang tid. Det er jeg rigtig træt af, for der er så meget, jeg (vi) gerne ville. F.eks. vil Christian gerne til Møns klint, men køreturen derned tager over 2 timer hver vej, og jeg ved bare, at jeg vil være rigtig træt efter sådan en køretur, så vi ser lige tiden an, om det er noget, der bliver energi (og ikke mindst vejr - de lover jo regn stort set dagligt i næste uge) til. Vi vil også gerne på Bakken, men vi må se, hvad energien rækker til.

Christian trænger til at komme lidt ud, for man får hurtigt hus-kuller af at være hjemme hele tiden (hvilket jeg kan skrive under på, da jeg jo går hjemme til daglig), og jeg vil også gerne ud. Jeg er bare helt skidt tilpas af udmattelse, selvom vi har været hjemme de sidste dage, og faktisk slet ikke var hjemmefra i går. I dag ville han gerne gå en tur, hvilket jeg også godt kunne tænke mig, men jeg har måttet melde pas, da jeg bare er alt for træt. Men jeg har sendt ham afsted selv. Han har lidt musik med og går så og nyder at være lidt ude, tror jeg.

Føler mig som en dårlig kæreste, fordi jeg ikke kan holde til at deltage i de ting, han gerne vil. Har ingen energi til at gå en tur (i dag i hvert fald), og bliver stresset og får hjertebanken over at tænke på at skulle køre den lange tur til Møns klint, fordi jeg er bange for, at jeg så ikke har energi til at gå rundt dernede eller til at kunne holde til at lave noget i resten af ferien. Øv altså :( Og så er der jo maven. Vi ville begge elske at komme lidt mere ud og spise, men det er jo også næsten umuligt :( Man skal jo nok bare være glad for at være til og ikke (så vidt jeg ved. Ingen har endnu kunnet fortælle mig, hvad jeg fejler) være alvorligt (= dødeligt) syg, men mine sygdomme sænker virkelig min livskvalitet betydeligt. Især for tiden, for det er så tydeligt, hvor meget jeg ikke kan, når vi ikke bare er i hverdagen, men rent faktisk gerne vil noget.

Det er svært ikke at være lidt ked af situationen ind imellem, og det er nok naturligt, at det påvirker ekstra netop nu i ferien. Der er heldigvis også lidt, vi kan lave herhjemme (det sædvanlige - spil, serier og film), og det nyder jeg at have ekstra tid til med Christian. Så må vi tage dagene, som de kommer, og han kan heldigvis godt selv gå en tur som i dag, selvom han fik sagt nogle gange, at han godt kunne blive hjemme, hvis jeg ville have selskab og lave noget hjemme i stedet (han ved godt, at jeg også gerne ville lave noget andet end at sidde her og være så træt og skidt tilpas). Han er nu en sød og hensynsfuld mand. Men han skal ikke lide under alt det, jeg ikke kan altid, så jeg synes bare, det er dejligt, at han selv kan gå en tur. 


Han har netop sendt mig nedenstående billede af en vild himmel og beskeden om, at han håber, han når hjem, før det begynder at regne. Det må vi håbe. I hvert fald er han nok hjemme om måske ½ time, så jeg vil gå i gang med noget mad til os (lasagne til mig og tortillas til ham).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar