mandag den 26. august 2013

Hvidløg-rosmarinmarinerede herregårdskoteletter med flødekartofler og skønne, timianstegte grøntsager

I sidste uge var jeg som bekendt til møde med den nye bank. Det var en forvirrende dag, og jeg havde ikke fået taget noget op af fryseren eller planlagt maden helt den dag, så da jeg var færdig med mødet, gik jeg en tur i Føtex for at se, om jeg kunne finde lidt inspiration til en god aftensmad.

Jeg faldt over en pakke herregårdskoteletter uden ben, der så rigtig lækre ud, og jeg tænkte, at jeg måske kunne få noget godt ud af dem med en hjemmelavet marinade med krydderurter fra haven. Som tilbehør havde jeg allerede fastlagt, at vi skulle have flødekartofler, da jeg havde en fløde, der skulle bruges, men da jeg faldt over nogle friske bønner, og vi havde godt med grøntsager hjemme, fik jeg lyst til at lave nogle pandestegte grøntsager med timian fra haven. Vi havde på vores tur til Bakken i ferien fået et rigtigt lækkert måltid, hvor garnituren havde været stegte grøntsager, og jeg havde lyst til at lege lidt med det hjemme i køkkenet, da jeg syntes, det var rigtig lækkert. Så jeg stegte nogle grøntsager med timian, og det blev bare supergodt! Det skal vi helst sikkert have igen. Måske endda i aften, for jeg har taget herregårdskoteletter op af fryseren til os.

Kunne se i Føtex' nye avis, at de har koteletterne på tilbud til 25 kr for 2 stk. denne uge, så måtte lige afsted efter nogle i lørdags. Så det er bare om at komme afsted efter et par pakker! Jeg gav i sidste uge 60 kr for 3 koteletter, så det er en god pris :) Flødekartoflerne passede fint til resten af maden, da det hele er bundet sammen af hvidløg (mild smag, det smager ikke meget igennem). I aften tror jeg dog, at vi ender med lidt bagte kartofler eller ovnkartofler til, men det kan man jo gøre, som man har lyst til. Kan kun anbefale retten her på det varmeste. Har du lyst, kan du komme mere rosmarin og lidt ekstra hvidløg i marinaden, hvis du vil have en mere gennemtrængende smag.




Hvidløg-rosmarinmarinerede herregårdskoteletter med flødekartofler og skønne, timianstegte grøntsager (2 personer)

Koteletter og marinade
2 herregårdskoteletter uden ben
4 spsk olie (jeg brugte rapsolie)
2 spsk hakket frisk rosmarin (ca. 2-3 store grene minus stilken)
2 fed hvidløg
1 tsk salt

Flødekartofler
5-6 mellemstore bagekartofler
2 spsk hakket løg
3 store fed hvidløg
Salt
Knap ½ liter fløde 18%

Timianstegte grøntsager
3 halvstore gulerødder
1 rødløg
1 god håndfuld friske champignons
½ squash
1 rød peberfrugt (jeg brugte lidt mindre)
1 god håndfuld friske bønner
2-3 fed hvidløg
Frisk timian

Til koteletterne laves en marinade af 4 spsk olie, 2 fed presset hvidløg, 2 store spsk hakket, frisk rosmarin og 1 tsk salt. Du kan tilsætte mere rosmarin og hvidløg, hvis du vil have en meget gennemtrængende smag. Jeg vil overveje en smule mere i næste marinade, men smagen her er mild og fin og smager af noget :)

Mas evt. koteletterne lidt fladere (gør dem nemmere at stege) om nødvendigt og put dem i en frysepose sammen med marinaden og vend godt rundt. Slå en knude på posen og læg den i køleskabet. Lad koteletterne trække i marinaden i mindst 3½ time, gerne længere.

Skræl kartoflerne og skær dem i 3 mm tykke skiver. Læg 2/3 af skiverne i et mindre ovnfast fad. Hak løget fint og fordel ca. 2 spsk ud over kartoflerne. Drys med salt. Fordel resten af kartoffelskiverne i fadet, drys med salt og pres de pillede hvidløg ud over, så det er jævnt fordelt over hele fadet. Hæld fløden over. Jeg brugte lidt mindre end ½ liter. Kartoflerne skal ikke være helt dækket af fløden (den koger op, så det er ikke nødvendigt). Bag i ovnen ved 225 grader, til fløden er kogt ind til en tyk sovs. Tjek konsistensen efter tre kvarter. Vil skyde på, at fadet skal have ca. en time i ovnen, men det kommer meget an på, hvor stort fadet er, så du skal holde øje.

Til de timianstegte grøntsager skrælles gulerødderne og skæres ud i forholdsvis tynde stave. Løget pilles og skæres i både.

Rens champignonerne og halver dem. Større champignons skæres i tre stykker. Vask squashen. Halver den og gem resten til en anden god gang. Halver den halve squash på langs og fjern kernerne. Skær den i tykke skiver (ca. 2-2½ cm). Rens peberfrugten og skær den i tykke strimler (1-2 cm - jeg deler peberfrugten i 3 stykker og skærer hvert stykke i strimler). Vask bønnerne og nip enderne af. Pil og hak hvidløgene. Vask timianen og ryst vandet af.

Varm en pande godt op og steg gulerødder og løg nogle minutter, til gulerødderne så småt begynder at skifte farve og løget bliver blødere. Tilsæt resten af grøntsagerne og hvidløget sammen med bladene af timianen og steg det hele, til grøntsagerne er møre, men stadig har bid. De skal med andre ord ikke være helt bløde og smattede. Champignonerne skal have skiftet farve og være bløde i det. Du kan evt. lægge et låg på undervejs, hvis du har lidt rigeligt grøntsager på panden. Så bliver de lidt mere jævnt gennemstegte. Undlad dog at have låget på alt for længe, da de ellers ender med at blive kogt pga. kondensen på panden under låget.

Mens du steger grøntsagerne, varmes en grillpande (du kan også bruge en almindelig, hvis du ikke har en grillpande). Når den er varm, skrues lidt ned for den, og kødet lægges på panden. Der behøves ingen fedtstof, da koteletterne er marineret med olie. Steg koteletterne ved mellemhøj varme, til de har stegeskorpe på begge sider, et par minutter. Steg videre ved mellemvarme, til koteletterne næsten er gennemstegte. Undlad at skamstege dem, for så risikerer de at blive tørre. De er færdige, når de føles næsten faste at røre ved, når du trykker på dem (evt. med en palet). Krydr grøntsagerne med lidt salt inden servering.

Server koteletterne med de stegte grøntsager og flødekartoflerne. Skøn mad!


Grøntsagerne steges med timian.

De marinerede koteletter steges på en grillpande.

De lækre, stegte grøntsager up close.

Aftenens tallerken.



Det var turen på Bakken, der fik mig til at drømme om timianstegte grøntsager. Åh, det var et godt måltid, vi fik derinde i ferien. Jeg fik endda en softice den dag, noget jeg har gået og drømt om i flere måneder, og det var bare skønt! Vi havde bare sådan en god tur. Der var ikke så mange mennesker, da Cirkusrevyen først var i gang, og der var ingen kø til noget. Vi prøvede det sædvanlige, nemlig spøgelsestoget og Ulven (rutschebane) en del gange, og gik rundt og spillede lidt i boderne. Christian vandt to gange på lykkehjulet, så vi kunne få et par præmier med hjem (valgte sakse og stegetermometer, men vi havde selvfølgelig håbet på en kæmpe chokolade), men jeg vandt ikke noget. Jeg er ikke ligefrem kendt for mit store held, men jeg hyggede mig med at spille lidt og i det hele taget på turen.

Det var bare sådan en dejlig dag. Tivolier og forlystelsesparker er bare lige mig, og Bakken minder om mit elskede Tivoli Friheden, som vi altid kommer i hvert år med min far. Det gør det ikke til et mindre skønt sted. Og så spiser man godt på Bakken. Vi måtte dog gå rundt længe for at se på salaterne på stederne, og endte til sidst i Bræddehytten, hvor vi fik et supergodt måltid, og jeg fik den bedste hjemmelavede bearnaise, jeg nogensinde har smagt! Nød det hele i fulde drag!


Vi har været ret ugidelige denne weekend. Det er de første fridage efter ferien, og det har helt sikkert været en hård opstart. Også for mig, for nu skal jeg vænne mig til at gå herhjemme alene igen, og det er ærlig talt lidt hårdt. Jeg har det bedre, når Christian er her, og får energi af at være sammen med ham, så han er savnet i hverdagene.

I fredags var vi i biografen og se Elysium. Jeg havde glædet mig noget til den, da den så spændende ud, og jeg generelt er ret glad for Matt Damon, men blev lidt betænkelig, da Christian fortalte, at det var samme instruktør, som lavede District 9, en Oscarfilm fra et par år tilbage, som jeg bare ikke brød mig om. Elysium var en okay film i teorien ligesom District 9, men vi var begge enige om, at den var lidt tynd i historien, og jeg blev desværre ikke positivt overrasket over instruktørens nyeste film. Så jeg tror, jeg bare skal holde mig helt fra hans film i fremtiden. Matt Damons præstation kan man dog ikke sætte en finger på, han var god som altid.

Ellers har vi ikke lavet det store i weekenden. Set lidt film, spillet lidt og bare slappet af. Det var hårdt tiltrængt. Min mave har været ekstra træls i weekenden, efter jeg tillod mig at spise popkorn i biografen i fredags og lidt (meget lidt) sødt lørdag aften, så jeg har ikke haft det så godt. Det betød også, at jeg for Gud ved hvilken gang måtte spise lasagne i går aftes. Meget mod min vilje. Vi skulle have haft flæskesteg, hvilket jeg har gået og drømt om, men vi har måttet skubbe den foran os gennem ugen, da der ikke har været overskud nok til at lave den eller helbredet har været der. Nu er den så endt i fryseren, for vi skal snart til en familiefest, og jeg er nødt til at få styr på min mave inden da. Hvis jeg kan. Det er farligt at spise ude for mig, og jeg ved ikke, hvad vi skal spise den dag, men håber, der er noget, jeg kan tåle. Må tage det, som det kommer.


Slutter af med lidt kattebilleder taget en aften, hvor himmelen var usædvanligt smuk. Phoebe sad model på toppen af klatretræet, hvilket gav nogle fine silhuetbilleder af den "lille" dame :)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar