fredag den 8. november 2013

Mortens aften = lækker andesteg med det hele!

Mortens aften har i min familie altid betydet andesteg a la juleaften med hvide, brune og franske kartofler, rødkål og lækker sovs (andesovs er altså verdens bedste sovs!). Dog kunne jeg aldrig finde på at lave ris a la mande som dessert (hvem har i øvrigt plads til dessert oven på sådan et festmåltid? Synes, det er svært nok at klemme noget ned til jul, men det er jo tradition, så der skal være plads til et par skefulde - bare for sportens skyld ;)). Men kan se, at butikkerne lægger op til det i reklamerne, så der må jo være nogen, der spiser det Mortens aften også. Fred være med det. Vi gør bare ikke. Det gemmer vi til jul :)

Dagene her omkring Mortens aften i år er noget anderledes, end de plejer at være. Fordi vi har en meget syg kat herhjemme. Ham bruger vi al vores energi på for tiden. Alligevel har jeg været så letsindig at tage en and op af fryseren (vi købte en tidligere på året til en god pris), som jeg har planer om at lave på lørdag, selvom det dog først er Mortens aften på søndag. Det tager vi ikke så nøje. Vi plejer bare at spise and i dagene før eller efter Mortens aften de fleste år. I år, som så mange før, er det bare Christian og mig, jeg laver andestegen til. Så spiser vi det i et par dage.

Det er også en god anledning til at få pudset formen af, så man er klar til jul. For der vil blive serveret andesteg her til jul. Vi har inviteret min far og Marianne, som har sagt ja tak til at komme og holde jul med os. Det vil vi glæde os til. Det er lidt mærkeligt slet ikke at have noget af sin egen familie hos sig, når man holder jul, men sådan har det været for mig nogle år de sidste 4 år, fordi tingene jo ændrer sig, når man bliver voksen og får familie, og min far har fundet en kæreste, efter min mor døde, så han skal også deltage i hendes familieliv. Så jeg glæder mig til at være sammen med dem i år :)
Sidste år lavede jeg en udførlig guide til at lave den perfekte and og sovs, så hvis du står og skal lave traditionel andesteg for første gang eller bare godt kunne bruge et par fif, kan jeg stærkt anbefale, at du slår et smut forbi mit indlæg fra sidste år :) Traditionel andesteg med æbler og svesker.




Jeg håber, vi kan få den lækre andesteg ned, og jeg får samlet energi til at lave den. Nu er den jo taget op. Og jeg elsker andesteg. Men det går mildest talt dårligt herhjemme. Putte havde en af sine værste dage længe i går, og jeg var helt til rotterne over det. Vi ved dog, at det hurtigt kan skifte, så vi vil lige se de næste dage lidt an, før vi tager nogen beslutninger. Især fordi han også lige er startet på noget elektrolytbehandling og noget pulver, der skal hjælpe på kvalmen og maveproblemerne. Men vi er indstillede på, at vi nok snart skal tage afsked med ham :( Det er bare slet ikke til at bære.

Han kaldte i nat for at få noget mad og spiste ret pænt der. Dog er der noget vej op til, hvad han plejer at kunne spise, når han har en god dag. Jeg stod tidligt op i dag (blev vækket af den åndssvage færges tuden. Hvorfor skal den larme så meget?? Det er ikke engang tåget eller noget som helst >:-( ). Da jeg blev vækket af færgen, kunne jeg se, at solen skinner, så det var bare om at komme op og lukke Putte ud, så han kunne nyde det. Han er også i haven nu. Har været ude og drikke af sin udendørs vandskål, og er vist på klatretræet nu, hvor han nyder efterårssolen. Det er klart hans bedste tid på dagen.

Derfor skal jeg også en tur i haven med ham inden så længe, tror jeg. Han elsker selskabet derude, så det skal han selvfølgelig have :) Lige nu har han kun selskab af Phoebe derude. Hun har givet ham et par slik på hovedet, men er teenager nok til lige at skulle drille lidt også, og det gider han ikke rigtigt. Men hun forsøger at opføre sig pænt, tror jeg. Det er bare ikke nemt for sådan en ungkat ;) Ozzy er ikke stået op endnu. Han er lige blevet en seniorkat i slutningen af sidste måned (7 år), men er stadig en frisk og fræk dreng. Der er stadig ret godt gang i ham, men han elsker at sove længe inde på sit gamle kradsetræ på værelset. Der ligger han da også nu. Der kan godt gå et par timer, før han står op, men vil tro, at han kommer med ud, når jeg går i haven inden så længe :)

Det er en svær beslutning at tage, at skulle sige farvel til Putte. Og at indse, at det altså efterhånden er ved at være tid til det. Det er klart det værste ved at være katteejer. For mig er det mine (katte)børn, og det er bare ondt at skulle bestemme, at ens børn skal slås ihjel. For sådan føles det. Når man nu gerne ville have, at de skulle leve for evigt :( Men det er en del af at være en ansvarlig katteejer at sørge for, at de ikke lider. Derfor er det stadig en uendelig svær beslutning. Vi må bare nyde den tid, vi har med dem. Vi ved desværre godt, at katte ikke bliver så gamle som os, så det vil være noget, man er nødt til at forholde sig til på et eller andet tidspunkt, desværre. De giver bare så meget igen, og livet med kat er det bedste, så det må man huske på, når tiderne er sorte.

Nu kom Putte ind, og jeg har lokket lidt mad i ham. Det hjælper at lokke lidt med nogle maine coon-knaser, for dem kan han ikke modstå. Så kan han godt lige spise lidt af sit eget foder også, når han nu er i gang. Men jeg tror ikke, jeg slipper for at skulle give ham foder med sprøjten senere, for appetitten er ikke ret stor i dag. Han fik dog lidt hygge med kickeroo'en, da jeg dryppede den med baldriandråber. Det nyder han. Der blev et par spark, og så har han ellers ligget og krammet den. Lige nu ligger han i en solstråle og bruger den som hovedpude, den trætte, gamle dreng. Havde en sjælden gang lige fat i kameraet, så jeg fik det foreviget. Nu er han dog flydt lidt mere ud og sover godt dernede. Tror, jeg lader ham ligge sådan. Så kan vi gå en tur i haven senere, hvis han får energi til det (når lige at skrive det, så har han sat sig op. Må se, hvad han vil nu. Det blev til lidt mere tæsk til kickeroo'en :) Og så endnu et blund).

Putte putter med sin kickeroo.

Ozzy kom forbi og opdagede en katnip-pude, som lige skulle gnides lidt rundt i hovedet :)


Jeg håber, jeg kan tåle andestegen i weekenden. Min mave er virkelig ramt af stress, så jeg har smerter dagligt, og kæmper også næsten dagligt med kvalme. Er lidt bekymret for, hvad den siger til andesteg, da det jo er en noget fed spise, men vi trænger også til lidt god mad og normalitet, selvom det er alt andet end normalt herhjemme for tiden. Må bare håbe det bedste.

Nu vil jeg slutte. Skal have noget at spise og se, om den kære Puttedreng vil en tur i haven eller måske bare nyde den solstråle, han har fundet. Håber, at solen bliver her hele dagen, for hans skyld. Weekenden bliver vist desværre grå. Kunne ellers godt unde ham noget godt vejr, for det påvirker hans humør positivt, at han kan være ude i solen. Han må bare nyde solen ekstra meget i dag, og vi må glæde os over, at den trods alt er der i dag. Og den glæde, den skaber hos Putte. Han har endda ligget på lur og små-jagtet en fugl i buskadset, så der er da lidt liv i ham endnu :) Må se, om det bliver til en havetur senere. For nogle uger siden fangede jeg et billede af ham og de andre på klatretræet allesammen på én gang. Det var et dejligt syn. De bruger klatretræet betydeligt mere, nu hvor vejret er køligere, for så er det en god plads at slikke solskin :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar