mandag den 23. december 2013

Flæskestegssandwiches i hjemmebagte, italienske sandwichboller

Som lovet for et par dage siden vil jeg give jer en opskrift på en lækker flæskestegssandwich her på falderebet inden jul. Mange spiser jo flæskesteg i julen, men resterne kan være lidt kedelige. En rugbrødsmad med flæskesteg er ikke at kimse af, det kan være rigtigt lækkert, men der er grænser for, hvor meget af den slags man gider spise. Så det er godt med et alternativ :) Derfor får I nedenstående opskrift på en rigtig god flæskestegssandwich i hjemmebagte sandwichboller.

Bollerne er lavet med durum og italiensk hvedemel, hvilket giver en mere luftig krumme, og derudover tilsatte jeg noget fuldkornsølandshvedemel for at give en dybere og lidt grov smag. Kan du ikke finde det, kan du bare bruge almindeligt fuldkornshvedemel. Bryder du dig ikke om den grove smag, kan du udskifte fuldkornsølandshvedemelet med almindeligt hvedemel.

Nedenstående sandwiches lavede jeg for nogle uger siden, da vi fik flæskesteg engang i december. Det er en god måde at få brugt en rest på, synes jeg :) Jeg kæmpede lidt med billederne denne gang, for det er ret svært at få ordentlige billeder, når det er så mørkt pt., fordi kunstig belysning bare ikke giver samme gode resultat som naturligt lys. Men jeg kan garantere for, at både sandwichboller og flæskestegssandwicherne var lækre :)


De italienske sandwichboller.




Italienske sandwichboller (5 store)

12 g gær
3 dl lunkent vand
2 store tsk groft salt
2 tsk sukker
1 spsk olie
160 g durummel
160 g italiensk hvedemel (tipo 00)
130 g fuldkornsølandshvedemel

Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt, sukker og olie. Rør lidt igen, til saltet er mere eller mindre opløst.

Tilsæt durummelet og rør, til det er opløst i væsken. Rør herefter det italienske hvedemel i. Tilsæt til sidst fuldkornsølandshvedemelet (kan erstattes af fuldkornshvedemel, hvis du ikke kan skaffe fuldkornsølandshvedemel. Jeg har købt mit i Kvickly fra en lokal mølle, men ved, at Claus Meyer også laver en fuldkornsudgave af sit ølandshvedemel. Den sælges også i nogle Kvickly'er).

Ælt dejen grundigt sammen, gerne på en køkkenmaskine. Kør dejen, til den er helt glat og tyggegummiagtig. Den skal have et stykke tid. I hånden skal den have noget længere. Du kan se, den er færdigæltet, når den er glat og tyggegummiagtig. På maskinen skal den vel have en 5-8 minutter.

Stil dejen til forhævning tildækket et lunt sted i 1½-2 timer, til dejen er vokset til dobbelt størrelse. Tiden afhænger af, hvor varmt der er, hvor dejen forhæver.

Slå luften ud af dejen (drys evt. bordet med en lille smule mel) og form den til en pølse. Del den i 5 stykker. Tril hver stykke til en bolle. Tryk hver bolle flad. Jeg drysse bollen med lidt mel på hver side og bruger så fingrene til at klemme den flad med mod bordet. Den skal være 1½-2 cm tyk. Lad de flade boller efterhæve tildækket på en bageplade med bagepapir, til de er dobbelt så store, ca 1½ time.

Drys en smule durummel over hver bolle og bag dem 10-12 minutter ved 225 grader midt i ovnen. De er færdige, når de har fået farve under bunden og lyder hule, når du banker dem under bunden. Bagetiden er lidt forskellig fra ovn til ovn, så hold øje med bollerne og tjek under bunden efter 10 minutter.

Afkøl bollerne på en rist.



Flæskestegssandwich - my way.

1-2 sandwichboller pr. person
Salatmayonnaise (bruger en fra Kraft - dem, der også laver Miraclewhip)
Skyllede salatblade (jeg bruger oftest iceberg)
Skiver af kold eller lun flæskesteg med svær (lun er rigtigt lækkert, men kold er også fint)
Agurkesalat
Rødkål

Lun bollen og flæk den. Smør den godt med salatmayonnaise i låg og bund. Fordel salatblade, skiver af flæskesteg, agurkesalat og rødkål over bunden og læg låget på. Supernemt :)

Bollerne formes, mases flade og sættes til forhævning.

De forhævede sandwichboller.

Så blev de italienske sandwichboller færdige :)

Spisetid!


Jeg har faktisk ikke tid til at sidde og blogge nu, for der er en del, jeg skal have nået i dag. Når jeg er færdig her, skal jeg have nogle ænder i ovnen. De skal fyldes med æbler og svesker og så hygge sig længe i ovnen. De passer heldigvis sig selv det meste af tiden, så det er jo dejligt :)

Derudover skal jeg ned i pakkeboksen og hente en pakke. Jeg håber sådan, at det er Christians sidste julegave, for jeg har en enkelt pakke, der har været monster lang tid undervejs, så jeg håber virkelig, at det er den pakke, der ligger til mig dernede. Jeg skal også have et stykke ost med på tilbagevejen fra vores lokale ostebutik, så der er lidt lækkert til morgenmaden den 25., for min far og Marianne overnatter her.

Vi fik ikke pyntet juletræet i går, for vi var alt for trætte. Men Christian har sat det på fod og sat lys på, så det er lige klart til at pynte fint :) Han er på arbejde i dag, arbejder hjemmefra, så jeg må selv i tur ned i byen. Håber ikke, det tapper alle mine kræfter, for der er meget, jeg skal have ordnet inden i morgen. Men jeg må jo tage det, som det kommer. Jeg kan ikke tåle at blive mere stresset oven i den omgang reel stress, jeg har påført mig selv over de sidste måneder, så vi må nå det, vi når. Og så må vores forældre og Marianne være lidt overbærende med, om der skulle være lidt nullermænd på gulvet eller den slags. For det er vigtigere at passe på sig selv.

Det er ikke sikkert, jeg når at skrive mere på den her side af jul, så jeg vil ønske jer alle en rigtig glædelig jul. Jeg håber, at I får nogle dejlige juledage sammen med dem, I holder af :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar