tirsdag den 4. november 2014

Jyllandsferie august 2014: Ree Park - del 2

Så er det tid til anden del af billederne fra vores tur i Ree Park i sommerferien. Den her gang vil du kunne se billeder af to slags dyr, nemlig halvaberne, der er mine absolutte favoritter, når jeg er i zoo, og de store kattedyr. Jeg er ellers ikke meget til aber, men halvaberne er bare noget særligt, synes jeg. De ligner egentlig ikke aber, som man tænker sig dem, men har en flot pels og de mest fantastiske øjne. Og så er der det helt særlige, at man kan komme ret tæt på dem, for oftest vil man kunne gå inde i et indelukke hos dem, og de er meget fotogene, synes jeg :)

Efter vores "safaritur" i Afrika-delen af Ree Park blev vi sat af lige uden for halvabernes område. Til vores held skulle de fodres inden ret længe, hvilket vi rigtig gerne ville se. Inden da gik vi lidt rundt i området udenfor, hvor vi bl.a. så en leopard og en gulstrubet mår. Den sidste var svær at for øje på, for den havde meget travlt i sin i øvrigt enorme indhegning. Men vi fik da et kig.

Herefter gik vi ind i området til halvaberne, og som sædvanligt var det en stor oplevelse for mig, især som fotograf, fordi de er så smukke og sjove, og man kommer helt tæt på. Især da når de skal fodres. Det var katta-lemurerne, der skulle fodres i denne omgang, og de fik mange forskellige slags grøntsager, bl.a. gulerødder og bladselleri, som det ses på billederne. Der var også unger, i hvert fald en, som kan ses hængende på sin mors ryg :)


Mor med unge.


Der guffes selleri. Ser næsten ud, som om den spiller på fløjte, haha :D

Det var svært at få halerne med på billederne, men i baggrunden bag denne lemur
kan man ane de stribede haler.



Katta-lemurerne var ikke de eneste halvaber i området. Efter vi var færdige med at se fodringen af katta-lemurerne, gik vi en tur rundt i halvabernes indhegning. Over os susede pludseligt en rød halvabe forbi på nogle reb i en høj klatrebane. Den er lavet rigtig flot, den bane, og giver aberne muligheder for at få stimuleret deres klatrebehov. Halvaben, vi så over os, var en rød varilemur. Da vi nåede ned i deres område, sad en af dem og slappede af ved en stor træstamme. Den var rigtig tålmodig og lod mig fotografere den længe. Den røde varilemur er helt sikkert også et supersmukt dyr. Synes simpelthen, de er så søde, de lemurer.

Just chillin'






Det er egentlig sjovt, at de er aber, for de ligner mere nogle små nuttede pelsdyr, sådan lidt hunde- eller katteagtige. Men man kan godt se, at de tilhører abefamilien, når man ser på deres fingre, der minder om vores. De har endda små negle på fingrene, som du kan se på det ovenstående billede. Lyset var desværre lidt hårdt, da jeg skulle fotografere varilemuren, fordi solen bankede ned, men jeg synes alligevel, det lykkedes meget godt at fange deres smukke øjne. De er noget helt særligt, synes jeg.


Da vi var færdige med at se lemurer, var min energi virkelig ved at være brugt op. Men vi ville lige ned og se løverne og tigrene, for vi elsker jo begge katte, og det er spændende at se deres store familiemedlemmer :) Vi gik oven for deres områder, hvor der er en bro rundt, så man kan kigge ned. I første omgang kunne vi slet ikke se nogen tigre, så vi fortsatte om til løverne. Lige da vi kom til dem, var der et par små løveunger, der havde gang i en ordentlig "slåskamp". Det så rigtig sjovt ud, og det havde de vist meget fornøjelse af.



Inden ret længe kom "mormis" hen til dem og holdt øje med, at de nu opførte sig ordentligt ;) De fortsatte dog legen lidt tid endnu. Da de løb op i skoven, gik løvinden med. På vej derop samlede hun en enorm kæp op i munden, som hun bar med op til ungerne. Måske var det en slags legetøj? Det var i hvert fald ret sjovt at se, og jeg nåede akkurat at fange det med kameraet.

Mor-mis holder øje med sine unger.

Løvinden med en stor gren i munden.


Der var mere end to unger i løveflokken, for der var også nogle lidt ældre løveunger. Fangede et billede af en af dem, der legede med de små. Den er ved at mule en af de små unger, mens den lilles bror/søster forsvarer den ved at hoppe på den store :)



Der var naturligvis også en hanløve i flokken. Han havde en utrolig stor og flok manke. Vi fandt ham oppe i skoven liggende dovent og snorksove. Her har jeg fanget et billede af ham, efter han vågnede:




På vej tilbage til udgangen fandt vi ud af, at man faktisk kunne komme i øjenhøjde med tigerindhegningen. Vi havde ellers kun set løve- og tigerindhegningerne ovenfra (på nær oppe i løveskoven). Da vi kom derned, lå der en tiger lige foran hegnet og kiggede på os. Derudover gik der en rundt inde i indhegningen. Det var vildt at være så tæt på så stort og smukt et dyr.



Øjenkontakt! Billedet her får et lidt blåt skær i uploaded, hvilket er noget træls, synes jeg. Desværre er det ofte sådan med Blogger,
at der ryger en del på kvaliteten af billederne, man uploader :( Men forhåbentlig kan I nyde dem alligevel.



Vi, der har katte, ved godt, at når katten lægger ørerne tilbage, så er den ikke glad. Tigrene var faktisk dem, der havde den mest kritisable indhegning, synes jeg. For det første ligger den lige ud til børnenes legeplads, så de står ansigt til ansigt med dem. Det er meget stressende for tigrene, og vi kunne se tigrene gå uroligt frem og tilbage ved synet af sådan en lille lækkerbisken! For det andet ligger deres indhegning lige op ad løvernes, og tigrene virkede forstyrrede og forundrede over larmen derindefra, når der var løvebrøl og larm. Jeg synes, det er rigtigt ærgerligt, for langt de fleste dyr i Ree Park virker til at have et rigtig dejligt miljø at færdes i. Leopardernes virkede også noget trist, men det var dog mere i fred en tigrenes. Synes, det er forkert at lægge det lige ud til børns legeplads.

Tigeren her har fået øje på løverne ovre i naboindhegningen.

Gab!

Et sidste billede, hvor jeg igen får øjenkontakt med det smukke dyr.



Vi ville gerne have været lidt mere rundt i parken, men min energi svigtede lidt og det var ved at være lukketid, så vi gik mod udgangen efter at have kigget tigre. På vej ud fandt vi en enorm stor og flot fjer, som jeg skyndte mig at snuppe med hjem til Phoebe. Hun elsker fjer, og jeg vidste, at denne ville gøre lykke. Den kom fra en påfugl, der gik løst rundt inde i parken (ikke en halefjer). Den gjorde da også rigtig stor lykke, da vi kom hjem. Jeg var meget påpasselig med at sørge for, at der ikke skete noget med den på vej hjem.

Det var en dejlig tur i Ree Park, og det er helt sikkert et sted, jeg rigtig gerne kommer igen, når vi engang er på de kanter.


Dagen efter tog vi en tur i Djurs Sommerland. Jeg har længe gerne villet derop igen, men jeg er også tosset med forlystelsesparker. Christian "overgav sig" og sagde ja, og jeg tror også, han havde en rigtig dejlig dag deroppe. Vi fik prøvet en del forskellige forlystelser og nåede også at blive godt og grundigt våde i nogle af dem, der indeholder vand. Han havde kameraet med den dag og fik taget nogle fine billeder af de våde forlystelser. Det giver en sjov effekt, vandet, når man tager billeder af det. Jeg havde ikke mit kamera med, for jeg ville bare gerne prøve noget og ikke bruge kræfter på at fotografere også, så der får I ingen billeder fra. Men i mit næste og sidste indlæg fra vores ferie kan I se de mindre heldige billeder af dyrene fra Ree Park, eller "når dyr ser dumme ud", som jeg også fangede med kameraet, samt billeder fra vores tur i Mols bjerge, som vi nåede en tur op i, før vi kørte hjemad igen.

2 kommentarer:

  1. Fine fotos, var selv i Ree park i august - det er bare så hyggelig en park. Hurra for Zoo årskortet gælder så mange steder.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Ja, det er helt sikkert også et sted, vi gerne kommer igen. Ellers er vi glade for Givskud Zoo. Glæder mig også til en tur i Knuthenborg Safaripark. Cement-zoo'er er bare slet ikke mig.

      Slet