onsdag den 10. december 2014

Hurtige og nemme timianstegte grøntsager

Mange vil nok kende til det, at det kan være svært at få grøntsager nok i løbet af hverdagen, enten fordi inspirationen mangler, og man synes, det nemt bliver kedeligt, eller fordi det bliver for kompliceret og tidskrævende med mange forskellige ingredienser, for at det skal smage af noget. Men sådan behøver det slet ikke være. Jeg har lavet en opskrift, der kræver minimum af arbejdsindsats og ingredienser, men som smager superskønt som tilbehør til mange forskellige retter. Vi fik dem igen i går til en marineret nakkekotelet og grov kartoffelmos, men har også tidligere fået det til langtidsstegt, italiensk inspireret kylling (opskriften på den kommer senere på bloggen).

Min jule-giveaway lakker snart mod enden. På søndag er det sidste dag, du kan deltage, så hvis det skal være dig, der skal vinde den hyggelige julefilm samt chokolade, så kig forbi og deltag, hvis du ikke allerede har gjort det :)

Tilbage til grøntsagerne. Jeg elsker rød peberfrugt (de klokkeformede, ikke snackpebrene), både rå og tilberedt, og vi spiser det jævnligt. Til gengæld er jeg meget lidt vild med grøn peberfrugt, da det har en ret bitter smag, synes jeg. Christian vil gerne have det til en ostemad, men det er vist også ca. det, som det plejer at blive brugt til her i huset. I hvert fald indtil jeg, engang vi var ude at spise, fik serveret den tilberedt som en stegt grøntsag. Det smager nemlig rigtig godt og helt anderledes. Det giver lidt mere smag end bare den søde, som vi kan finde i den røde og gule peberfrugt, så hold dig ikke tilbage med at bruge den i retten, selvom du ellers normalt ikke elsker grøn peberfrugt :) I går brugte jeg sådan et "trafiklys"-kit, jeg havde fået fingre i med rød, gul og grøn peberfrugt, hvilket fungerede helt fint og gav et flot farvespil. Dog er den gule uden supermeget smag, så når jeg ikke ligefrem har sådan en pakke liggende, vil jeg nok bruge to røde og en grøn, men det kan I jo gøre, som I synes. Rødløgene i retten bliver søde og milde ved tilberedning, så de kan tåles af de fleste (også mig, yay).

Jeg improviserede første gang de her grøntsager, da Christian var i England i november. Jeg har ellers før lavet dem med flere ingredienser og med noget længere tilberedningstid, men det skulle være hurtigt og samtidig smage godt, så jeg fandt på at dampe grøntsagerne lidt ved at lægge låg på panden. Det gjorde tilberedningen meget hurtigere. Til sidst bliver grøntsagerne lige stegt hurtigt med lidt olivenolie og så drysset med lidt salt og et godt skud tørret timian. Voila. Superlækre grøntsager med minimum arbejdsindsats. Og så er de så pæne :) Elsker alle de farver. Især da her om vinteren, hvor maden ofte godt kan blive brun i brun med de gryderetter, man oftest spiser her.
Opskriften herunder rækker til ca. 2 personer, hvis man går til den med grøntsagerne. Er der en del andet tilbehør, kan det nok godt række til 3.





Hurtige og nemme timianstegte grøntsager (2-3 personer)

1 grøn peberfrugt
2 røde peberfrugter (eller en rød og en gul)
4 store gulerødder
2 rødløg
Lidt olivenolie
Fint salt
Tørret timian

Rens peberfrugterne. Skær dem i brede strimler, 1-2 cm. Skræl gulerødderne og skær dem i mindre stave. Skær løget i små både, ca 2 cm brede.

Varm en pande godt op og hæld grøntsagerne på sammen med en lille smule vand, ca. ½ dl. Læg låg på panden og lad det hele dampe, til gulerødderne er lidt mere møre, men stadig har bid. Skru ned for varmen til svag varme. Tjek efter 5 minutter med en kniv. Det er vigtigt, at grøntsagerne ikke damper for længe, for så bliver de uden bid. Der skal stadig være lidt modstand tilbage i dem.

Tag låget af og skru op til kraftig varme igen og lad den sidste væske fordampe. Tilsæt lidt olivenolie og steg grøntsagerne i kort tid. Drys dem til sidst med en smule salt og et godt drys tørret timian. Vend rundt og server.

De rå grøntsager, da de blev smidt på panden.

Det færdige resultat.



Jeg er temmelig træt i dag. Energien rækker slet ikke til noget i de her dage, så da jeg i går havde lavet dej til brunkager, var der næsten ingen energi til at lave aftensmad. Trætheden hænger også i i dag. Det hjælper heller ikke at skulle vente på GLS-manden igen i dag, for det påvirker min søvn meget, også selvom vi har hængt en seddel ud til ham, så jeg egentlig ikke skal andet end at tage pakken ind, når han engang har været her.
Men jeg kan mærke, at stressen seriøst banker på i de her dage med svimmelhed, trykken i hovedet, hjertebanken og angst. Det har været en lang kamp med Ozzys helbred, og vi er ikke i mål endnu, men kræfterne har været mere eller mindre ikke-eksisterende længe. Faktisk havde jeg tænkt, at jeg ville lave lidt hjemmelavet forkælelse til Christian i anledning af vores årsdag senere på ugen, men måtte indrømme over for ham i går med tårer i øjnene, at det kunne jeg altså ikke, selvom jeg ellers havde planer om at ville det. Han synes selvfølgelig, at jeg ikke skal stresse mig selv yderligere, men jeg ville jo gerne..

Jeg har dog taget dejen til brunkagerne ud af køleskabet, for jeg håber, at jeg kan få dem lavet senere. Den skal jo lige så og få en temperatur, så den er til at arbejde med. Jeg tænker, at jeg altid kan smide den i køleskabet igen eller i fryseren, hvis jeg alligevel ikke orker. Det er en rar mulighed at have.
I nat og morges har Ozzy ikke spist så meget, som han har de andre dage (hvilket også var rigtig meget), og endnu i dag, efter jeg er stået op, har han heller ikke spist så meget, men jeg håber, han kommer efter det. Lige nu er han en tur i haven. Han blev ved at ville fange fuglenes skygger på foldegardinerne her i stuen med sine pigsko, så jeg måtte lukke han ud for at slippe for flere huller i gardinerne. Forhåbentlig giver den friske luft ham lidt mere appetit. Det er stadig meget nyt, at han spiser pænt, så vi holder vejret lidt endnu. Med det, vi har været igennem, tør man efterhånden ikke tro på, at det er den her gang, alt bliver godt igen. Men vi håber selvfølgelig alt det, vi kan.

Ellers er planen i dag mest at slappe af og komme lidt ned i stressniveau. Det er nok mest mig selv, der spænder ben der, fordi der er så meget, jeg gerne ville nå, men jeg må prøve at spare lidt på energien. Gider ikke sidde og tude over intet at kunne, når vores årsdag kommer, uanset hvad vi så ender med at lave den dag. Måske skal vi senere i dag sætte de nye lysstofrør i akvariet. Har fået 4 nye rør hjem til det i dag i den store pakke (hvor der er plads til mindst 10 katte, er jeg sikker på :D).
Det bliver alt herfra nu, for i dag vil jeg gerne nå i haven, før solen går ned. Det gjorde jeg ikke i går. Skal også lige ud og inspicere, hvad der er sket i nat, hvor det har stormet helt vildt. Inden da skal jeg dog lige have lidt at spise. Men glæder mig til at komme ud i haven med kattene. Det er jo ikke mange af den slags ture, vi har haft de seneste 14 dage, hvor kattene har haft "stuearrest", så det bliver dejligt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar