fredag den 19. december 2014

Italiensk inspireret kylling med timianstegte grøntsager

Nogle gange kan man godt få lidt for meget af den tunge julemad i december, og så trænger man til noget, der ikke inkluderer brun sovs og ligger lidt lettere i maven. Et godt bud på noget, der er lidt lettere, men samtidig smager af en masse, kunne være den her italiensk inspirerede kylling, jeg lavede for en måneds tid siden. Den er langtidsstegt, for det er en af mine absolutte favoritmåder at få helstegt kylling på. Det får bare en hel anden og lækker konsistens, synes jeg. Faktisk spiser vi betydeligt mindre kylling, når vi får det på den her måde, så en langtidsstegt kylling ofte kan gå til to dage herhjemme. Kyllingen her på 1200 g har jeg sat til at række til tre personer ud fra det tilbehør, vi fik.

Rub'en til kyllingen har jeg selv lavet. Jeg syntes, da jeg stegte den, at den tørrede basilikum virkelig dominerede duften af krydderier og kylling, så jeg var lidt bekymret for, at den også ville dominere smagen, men det gjorde den slet ikke. Kyllingen smagte simpelthen så godt, og jeg er sikker på, at den kommer på madplanen igen herhjemme. Som tilbehør fik vi bagte kartofler og de timianstegte grøntsager, jeg tidligere har blogget her i december. Opskriften på dem kan du finde her. Man trænger til at få lidt gode grøntsager, der smager af noget mellem al julemaden, og jeg elsker de her grøntsager. Selvom tilberedningstiden er lang for sådan en kylling, er der ikke ret meget arbejde i det. Det er bare at blande rub'en, gnide kyllingen i lidt olie og derefter krydderierne. Derefter passer den sig selv i ovnen, til den skal spises :)





Italiensk inspireret kylling (ca. 3 personer)

1 hel kylling (min var vist omkring 1200 g)
Olivenolie

Rub:
1 spsk fint salt
1 spsk tørret oregano
1½ tsk tørret basilikum
1 stor tsk tørret rosmarin
1 tsk hvidløgspulver
½ tsk sød paprika
Lidt friskkværnet peber

Start med at lave rub'en. Rør alle ingredienserne sammen. Har du en morter eller krydderikværn, kan du køre det til et fint krydderi, men det er ikke strengt nødvendigt. Sådan en har jeg ikke :)

Rengør kyllingen og tør den af. Gnid den med lidt olivenolie over det hele. Gnid derefter kyllingen i krydderiblandingen. Det, der bliver tilovers, putter du ind i kyllingen.

Stik et stegetermometer i kyllingens lår (ved overlåret). Sæt den i ovnen ved 90 grader, til temperaturen er 79 grader. Det tager 7-8 timer. Du kan skrue op for temperaturen til sidst, hvis du bliver utålmodig ;) Det gør jeg som regel. Du kan læse her, hvordan jeg tidligere har styret temperaturen. Tjek temperatur på både lår og bryst, inden du parterer den.

Parter kyllingen i mindre stykker.Jeg frigjorde brysterne fra benet og skar dem i skiver.

Den færdigstegte kylling.



Vi har haft en lidt intens uge, hvilket jeg godt kan mærke i kroppen. Søndag var vi til familiefødselsdag og i onsdags var vi i Tivoli. Vi turde efterhånden godt tage væk fra Ozzy nogle timer, så vi kunne komme i Tivoli i år også, hvilket jeg rigtig gerne ville. Desværre var Ozzy så uheldig at banke hovedet meget hårdt ind i et stoleben i leg med Phoebe, så vi havde Christians forældre oppe og holde øje med ham, mens vi var afsted, hvis han nu skulle have fået hjernerystelse. Det er så pænt af dem at gøre det for os, for jeg er ikke sikker på, at vi var taget afsted, hvis de ikke havde kunnet kigge efter ham. Heldigvis har der ikke været noget med ham. Men han er jo lidt handicappet pga. sit manglende øje, så han får den blinde vinkel, som giver ham problemer nogle gange, når det skal gå stærkt. Han har også før løbet ind i terrassedøren :|
Men han spiser rigtig godt, så det er jo dejligt. Vi kæmper stadig med at få maven på plads, men bare han spiser, så er det jo godt :)

Det her er en hård uge, hvor vi næsten skal noget hver eneste dag. Det kan mærkes på mit stressniveau, og jeg sover rigtig elendigt om natten med mareridt og for lidt søvn. I nat har ikke været nogen undtagelse, og jeg er vågnet op med en fæl migræne, der breder sig ned bag det ene øje, og derudover kvalme og smerter i nakken. Jeg presser mig selv lidt for hårdt for tiden, i forhold til hvad jeg kan klare, men der er så meget, der skal nås i december, så det er svært at undgå. I går jagtede vi en fritgående and i hele byen uden held, og det var bare rigtig frustrerende og udmattende. Ved endnu ikke, hvad det ender med, men det er lidt typisk for den her by, at det mere handler om kvantitet frem for kvalitet...

I eftermiddag får vi besøg af Christians forældre. Hans mor har fødselsdag i dag og har inviteret ud at spise i morgen, men det kan jeg jo desværre ikke komme med til så tæt på jul pga. mine problemer med at tåle mad. Det betyder meget for mig at have det godt juleaften, så jeg er nødt til at melde fra. Derfor kommer de så herop i eftermiddag til hygge med kage og andet hjemmebag, som jeg har haft gang i. Christian kommer hjem lidt senere på eftermiddagen, så han når at hygge med. Jeg glæder mig til at få besøg af dem og fejre hans mor. Det er rart, at jeg kan deltage på den her måde, når jeg nu ikke kan komme med i morgen.

Lige nu sidder jeg dog og afventer, om et par smertestillende piller kan slå migrænen lidt ned og forhåbentlig på den måde også hjælpe på kvalmen, så jeg kan få noget at spise. Vi har købt en lille culotte, som det er planen, at jeg skal lave senere, men vi må se, hvad kræfterne rækker til. Det ville bare være rart at have nem mad i morgen, når jeg skal spise selv. Ellers skal jeg have ordnet lidt herhjemme, pyntet kagen og bagt boller, inden de kommer, så jeg har faktisk lidt travlt. Må vist hellere komme i gang, så jeg når det hele.

Jeg havde kameraet med i Tivoli i onsdags, hvor jeg fik lidt stemningsbilleder med hjem. Dem kan I se her på bloggen i et indlæg inden jul :)

2 kommentarer:

  1. Åh, helstegt kylling er så godt - ser lækkert ud.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Ja, det er virkelig godt. Især langtidsstegt. Det bliver bare så meget mere lækkert, end når man steger den på den sædvanlige måde.

      Slet