mandag den 9. marts 2015

Røstihapsere med røget laks, dildcreme og hjemmebagt surdejsflute

Jeg har længe gået og drømt om at guffe røget laks. Pga. min sygdom i maven er det ikke noget, jeg spiser særligt tit, og da jeg den sidste måned har haft et kraftigt tilbagefald, har det været minimalt med at udfordre maven med lækkerier. Men det er begyndt at gå bedre, og nu skulle det være! Jeg havde egentlig overvejet at lave både en slags pandekager eller madmuffins som tilbehør, men jeg er vild med røstikartoflerne og fik lyst til at se, om det kunne lade sig gøre at lave dem med en rest kogte kartofler i stedet for at bruge rå, revne kartofler.

Det kunne sagtens lade sig gøre! Så hermed en anbefaling herfra. Har du en rest kogte kartofler, så prøv at lave røsti af dem :) De skal bare moses rigtig godt. Jeg havde faktisk troet, at jeg var nødt til at purere dem, så det prøvede jeg først, men det skal du endelig ikke gøre! Det ender i totalt tapetklister :-3 Nøjes med at mose dem grundigt med en gaffel. Opskriften på reste-røstierne giver et helt udmærket resultat, og du slipper for madspild, ren win-win :) De kan endda bruges som et indslag i en forret, som den fulde opskrift her nedenfor lægger op til. Reste-røstierne smager næsten lige så godt som med revne kartofler. Dog vinder de "revne røstier" med et mulehårs længde mht. konsistens. De er lidt mere luftige i det. Fordelen ved at bruge røsti i forhold til f.eks. blinis som en del af en forret er, at du undgår mel. Det er ikke noget, alle kan tåle, så det er et fint alternativ. Tåler man ikke gluten, kan man selvfølgelig også springe brødet over.

Dressingen til den her ret er min sædvanlige dildcreme, som jeg plejer at lave til lakserouladen. Jeg var dog lige kry nok denne gang og målte ikke ingredienserne af, hvilket resulterede i en noget mindre fast creme, der mere var dressingagtig. Men den smagte stadig superskønt. Vil du gerne have en lidt tykkere dressing/creme, end den, du ser på billedet, så følg opskriften nedenfor. Vil du have den lidt mere flydende, kan du tilføje lidt mere creme fraice. Husk dog for guds skyld at bruge en fuldfed flødeost. Ikke noget med lightversionen!

Jeg spiste nedenstående ret som hovedret. Jeg spiste knap fem røsti, så røstiportionen rækker til to personer som hovedret eller ca. 4 personer som forret. Røstierne mætter en del, så jeg vil ikke anbefale at servere mere end to pr. person, hvis du bruger den som forret. Jeg spiste 100 g laks til min aftensmad her og et hjertesalathoved, så hvis I er to, der skal have det her til aftensmad, så brug 200 g laks og to hjertesalater. Hvis du serverer som forret, så kan du nøjes med 100-150 g røget laks.

Har du ingen kogte kartofler, kan du lave røstierne med rå, revne kartofler. Det giver også et lidt luftigere resultat, som jeg skrev ovenfor. Opskriften finder du her. Jeg kan anbefale at sætte et fad med hjertesalatblade på bordet, også hvis du serverer som forret, da det tilføjer lidt lethed og friskhed til retten.





Røstihapsere med røget laks, dildcreme og hjemmebagt surdejsflute (forret til 3-4 eller aftensmad til 1-2)

Reste-røsti (ca. 8 røsti a 6 cm i diameter)
En rest kolde kartofler (svarende til 4 mellemstore kartofler som udgangspunkt)
1 æg
1 tsk groft salt
1 fed hvidløg
Olie til stegning

Dildcreme:
1½ dl flødeost naturel
1½ dl creme fraice 18 %
1 lille potte dild
Ca. ½ tsk salt
Friskkværnet peber
Lidt citronsaft


Derudover:
100-150 g røget laks
Lidt friskklippet purløg og nogle friske dildkviste til pynt
Evt. 1-2 hjertesalater 
1 surdejsflute (har du ikke lige en surdej klar til at bage af, kan du sagtens lave et lækkert flute uden. Du kan finde opskriften på lækre hvedebaguetter her).

Start med at lave dildcremen. Rør flødeosten sammen med creme fraice. Skyl dilden og hak den fint. Rør det mest i cremen og smag til med salt, peber, citronsaft og evt. resten af dilden, hvis du synes, den smager for lidt af dild. Stil den på køl, til maden anrettes eller serveres.

Lav herefter røstierne. Mos dine kolde kartofler grundigt med en gaffel, så de ikke indeholder store klumper. Drys kartoflerne med salt, og pres hvidløget ud over dem. Vend det hele godt rundt.

Pisk ægget sammen i en kop og mos det ind i kartoflerne lidt ad gangen. Du skal måske bruge lidt mere eller mindre alt efter hvor mange kartofler, du har. Undgå, at det bliver totalt suppekonsistens. Der må godt være lidt struktur i kartoflerne endnu. Mosen med æggene skal kunne formes til kugler i hånden med en ske og skal ikke være alt for tynd.

Form kugler af kartoffelmassen med en spiseske og tryk dem lidt flade i hånden, så du har en 1 cm tyk "pandekage". Læg røstipandekagerne på en pande med olie og steg dem gyldne ved middel varme. Læg de færdige røsti på fedtsugende papir før servering. De smager bedst, når de er lune, men ikke brandvarme, synes jeg.

Portionsanretter du som forret, så fordel to røstier på en tallerken og pynt dem med en klat dressing, et stykke sammenrullet laks og lidt frisk dild. Fordel lidt friskklippet purløg på tallerkenen omkring røstierne. Server med lunt flute og evt. blade af hjertesalat som et knasende tilbehør. Stil også resten af dildcremen på bordet.

De færdige røstihapsere med røget laks og dildcreme.

Surdejsflute.



Nøj, hvor jeg nød den her aftensmad. Christian er ikke den store fiskespiser, så han fik noget andet den aften. Jeg er nu heller ikke selv vild med fisk, men der er noget, jeg rigtig godt kan lide, som f.eks. røget laks. Jeg har også længe haft en crawing efter tunmousse, så det står på listen over ting, jeg håber på at kunne prøve at spise inden for det næste års tid, når jeg tør tage chancen i forhold til min mave. Glæder mig allerede :)

Der var egentlig andre opskrifter, der stod i kø til at blive blogget før den her, men jeg kunne simpelthen ikke lade være, fordi jeg bare måtte vise jer mit billede her. Jeg er, som nogle af jer ved, i gang med at arbejde med fotograferingen af mad for at lære at bruge lyset bedre, og jeg har fundet mig en ny plads at arbejde på. Samtidig skal jeg forsøge at få bedre belyste billeder i de mørke måneder, hvilket jeg også arbejder lidt på. Mangler stadig lidt udstyr, men øver mig med lysterapilampen og hjemmelavede reflektorer, og det fungerer overraskende godt :) Billedet herover er dog taget i dagslys på det nye sted, men jeg har også brugt mine reflektorer og prøvet at lege lidt med baggrunden også. Her har jeg brugt en filtdækkeserviet fra Södahl, som vi for nyligt har købt til vores sofabord. Den komplementerer farverne på tallerkenen meget godt, synes jeg.

Vi har haft en stille og rolig weekend. Christian har længe haft lyst til pulled pork, så jeg gik i torsdags i gang med at forberede et stykke nakkefilet, så den kunne komme i ovnen fredag aften og være klar til at spise lørdag. Det var et enormt stykke denne gang, og da vi vidste, at Christians forældre ville være i gang med at indsamle ting til deres loppetorv hele eftermiddagen, tænkte vi, at de måske gerne ville komme forbi og spise, når de var færdige, så de kunne slippe for at skulle lave mad. Det ville de gerne, så vi havde altså gæster til spisning i lørdags :) I går, da vejret var så flot, var vi en lille tur i haven med kattene og kørte derefter en tur. Jeg ville gerne have nogle friske blomster, så vi endte i Kvickly, hvor vi købte et par buketter roser, som nu står fint her i stuen og pynter. Snuppede lige et billede af dem her for lidt siden. De er rigtig fine i sarte farver.




Det er rart at mærke, at det går fremad med maven nu. Jeg kan begynde at spise lidt mere forskellig mad igen og også lidt snacks i weekenden. Det betyder en del for humøret også. Det er desværre ret langt nede for tiden. Jeg tror ikke rigtigt, jeg er kommet mig over vores Oscar-aften. Søvn betyder meget for mig, og den blev totalt slået i stykker den dag. Føler mig ensom, trist og usynlig for tiden, og det er rigtigt ubehageligt. Energien er også meget i bund, og jeg har haft svært ved at overkomme at lave selv de mest basale som f.eks. aftensmad eller bare at få et bad. Sådan er det desværre nogle gange, når jeg har dårlige perioder, det ved jeg godt, men det er aldrig rart, når sådan en dukker op.

Den sidste tid har jeg også kæmpet meget med mit kroniske piskesmæld. Det hænger helt sikkert sammen med den dårlige periode, for når energien er lav, får jeg ikke bevæget mig så meget, som jeg plejer, og jeg bliver mere anspændt. I år er det ti år siden, jeg blev påført det. Er stadig rigtig ked af, at jeg skal leve med alle de her smerter, uden vedkommende idiot overhovedet fik nogen konsekvenser af det. Han fortjener et los i kuglerne over det, ærlig talt. Eller i det mindste burde han have at vide hvor mange smerter og problemer, han har påført mit liv. Men det får han aldrig :|

Der er i det hele taget sket utroligt meget de sidste ti år. Vi sad og så nogle af de billeder, jeg har lånt med hjem fra min far, i går inden vi sov. Der var bl.a. nogle af mig for omkring syv år siden, og jeg fik nærmest et chok, da jeg så dem. Det var billeder fra dengang, jeg var allerstørst, og jeg var betydeligt større, end jeg vidste, jeg havde været! Mad har altid været et problem for mig, og jeg har været syg i forhold til mad, siden jeg var teenager. Det er dog en længere historie, som jeg ikke går ind i nu, men der er helt klart sket meget de sidste syv år. Da jeg fik min pension og fik ro på i 2009, skete der noget. Jeg fik det lidt bedre, fik spist lidt sundere mad og tabt mig en smule. Men det var først i slutningen af 2009 og starten af 2010, der virkelig skete noget. Jeg blev voldsomt syg med tarmbetændelse og havde de værste smerter nogensinde. Dem levede jeg med i et halvt år, før det begyndte at blive bedre.

Siden dengang har der været meget, jeg ikke tåler særligt godt, og jeg har været nødt til at tage hensyn til det. Der er desværre senere kommet flere komplikationer til i forhold til at tåle mad, så jeg i perioder må spise endnu mere begrænset, end jeg ellers gør. Den eneste fordel, der har været af det her lorteforløb, er, at jeg er kommet ned i vægt. Jeg vil skyde på, at jeg har i tabt omkring 40 kg, siden jeg var størst. I dag er jeg normalvægtig og har været det i nogle år efterhånden. Jeg er dog ikke sikker på, at det er alle problemerne værd, for det er fandme hårdt! Men man må jo være glad for den lille positive ting, der trods alt er.

I de her dage, hvor mit hoved er fuld af tunge og triste tanker, er det dog dejligt med lidt ekstra solskin. Det er rart at mærke, at foråret er på vej. Jeg glæder mig, til alt er lysegrønt og frodigt udenfor. Det bliver skønt. Kattene nyder også livet i fulde drag i haven og i solstråler indenfor i de her dage. Der er også begyndt at komme lidt insekter og smådyr frem, hvilket Phoebe har opdaget. I går var hun lige ved at snuppe et firben i haven! Det havde hun nok også gjort, hvis jeg ikke havde stoppet hende, så det nåede at slippe væk. Hun er en vild jæger :D

Mariehønsene er også ved at komme frem. Der er faktisk mange allerede, selvom vi kun er i starten af marts.


Apropos kattene skal Ozzy til dyrlægen og vaccineres senere på ugen. Jeg håber, at han ikke får alt for mange komplikationer pga. det. Sidste år fik han mange smerter, og vi er også lidt bekymret for, om han kan holde mundbetændelsen i skak, når hans immunforsvar taget et dyk pga. vaccinen. Men det skal jo til for at han kan komme videre med sin behandling.

Christian har noget ferie inden for de næste måneder, så vi håber, at vi kan trappe Ozzy ud af aloe vera, og han ellers har det godt og spiser pænt, så vi kan tage lidt hjemmefra et par dage. Det er dog umuligt at sige noget om endnu, men det er vores eneste chance for at komme lidt væk i år, da han skal være på interferon i et halvt år i hvert fald med en daglig dosis, som kun jeg/vi kan give ham. Men vi må se, hvordan det går efter vaccinationen. Ellers må vi tage lidt ture ud hjemmefra i stedet. I hvert fald bliver det rart med nogle fridage sammen. Det glæder vi os begge til.

Det var alt herfra i dag - og det blev til meget, kan jeg se. Men mit hoved er også stopfyldt med tanker og følelser for tiden, så der skal ventileres lidt ind imellem, så det ikke eksploderer ;) Nu vil jeg komme lidt videre med min dag og gå en tur i haven med kattene, så vi kan få leget lidt i solen. Phoebe trænger til at jagte bird'en (en fiskestang med en "fugl" på enden, der lyder meget naturtro med sin flaksen), tror jeg. Det tager måske også toppen af frustrationen over havens "møgfugle", som hun sidder og skælder ud dagligt, når de har den frækhed at sidde i buskadset uden overhovedet at overveje at flyve ind i munden på hende ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar