torsdag den 18. juni 2015

Skinkeculotte med nye danske kartofler, asparges og nektarinsalat

Det er sommer, selvom man ikke kan se det på temperaturerne og vejret generelt lige nu, og det lægger op til lidt lettere mad i de danske hjem. Traditionel, solid dansk kost er noget, der hitter på middagsbordene rundt omkring, selvom mange nok helst ikke indrømmer, at de ofte vil foretrække stegt flæsk med persillesovs frem for et sundere og smartere alternativ som f.eks. sushi og hvad der ellers måtte hitte i madverdenen i dag. Dog er brun sovs og kartofler noget, der særligt hører til i de koldere sæsoner, da maden kan ligge lidt tungt i maven, men sådan behøver det ikke være.

Vi er herhjemme glade for flæskesteg med hele svineriet, og jeg laver en virkelig god, brun sovs. Sådan en, der skulle skydes ind direkte i åren, hvis det ikke var, fordi den smager så godt :D Perfekt stegte, magre udskæringer som f.eks. svinekamme kan være noget af det bedste. Til gengæld ligger det ret tungt i maven med det traditionelle tilbehør, så når det er forår og sommer, laver jeg det sædvanligvis med andet tilbehør. Inden for de sidste år har jeg opdaget skinkeculotten, som er et super godt alternativ til svinekam, når man ikke lige går efter de sprøde svær på toppen. Den kræver dog, som med okseculotte, at man skærer den korrekt, men det er faktisk ret nemt. Vend den på hovedet og tjek, hvor fibrene går i den. Skær på tværs af disse. :)

På trods af at brun sovs ofte ses som et vinterfænomen, kan den udmærket kombineres med sommerligt tilbehør. Jeg laver gerne sovs ud af skinkeculotten eller svinekammen, selvom tilbehøret er mere sommerligt og let. Vi elsker nye, gerne danske, asparges. De smelter på tungen og passer super godt til en klat god, brun sovs. Det samme med nye danske kartofler. Det er dog mest mig, der elsker dem herhjemme, men Christian spiser dem. En tredje ting, der er to die for som tilbehør, er nyopgravede gulerødder med top, som skrubbes og koges kort tid i vand tilsæt lidt salt og en god klat smør. Uhm! Det var dog ikke muligt at opstøve det, da jeg lavede retten sidst, så vi nøjedes med lidt almindelige, nye gulerødder. Som tilbehør lavede jeg denne gang en helt simpel og let salat bestående af et par håndfulde blandede salater, bl.a. babyspinat i forskellige farver og rucola, lidt strimler af gulerod samt både af nektarin. Man kunne også bruge fersken, det gør ikke den store forskel. Det giver et godt, syrligt modspil til fedmen af sovs og steg (fedtkanten, for ellers er stegen ret fedtfattig). Det er helt sikkert en kombination, der kommer til at gå igen herhjemme. Det smagte skønt til, og var meget simpelt at lave. Og så er jeg en sucker for flotte farver i maden, og den her salat er smuk :)

Da skinkeculotten er en meget fedtfattig udskæring som svinekammen, fås det bedste resultat ved at bruge stegetermometer. Det kan ikke undværes, hvis du spørger mig. De er dog heldigvis så billige i dag, at man næsten får dem smidt i nakken. Pt. har vi et billigt, trådsløst, der måske har kostet lige over 100 kr på tilbud. Det virker glimrende. Med stegetermometret kan du lave en perfekt stegt steg. Herunder får du opskriften på den lækre skinkeculotte og tilbehøret :) Opskriften er angivet til to personer, men der er mad i stegen til i hvert fald to dage, afhængigt af størrelsen på din steg, så nyd resterne kolde dagen efter, da de også her smager super skønt!





Skinkeculotte med nye danske kartofler, asparges og nektarinsalat (2 personer)

1 skinkeculotte

Et par håndfulde nye danske kartofler
½-1 bundt danske asparges (udenlandske kan gå an, men de danske smager bedst)
2-3 store gulerødder

Til sovsen:
Sovsekulør
Lidt mel til opbagning
Piskefløde
Salt og lidt sukker

Nektarinsalat:
Et par store håndfulde blandende salatblade (gerne babyspinat og rucola)
1 stor gulerod
1 flot, moden nektarin

Start med at klargøre skinkeculotten. Rids den på kryds og tværs gennem fedtlaget uden at skære ned i kødet. Krydr stegen godt med salt. Sæt et stegetermometer ind midt i stegen og læg den i et ovnfast fad, der er lidt større end stegen. Hæld vand i bunden, så det står et par cm om af siden. Sæt stegen midt i en 200 grader varm ovn og lad den stå her, til den har nået en kernetemperatur på 65 grader. Hvor lang tid, det tager, kommer an på stegens størrelse. Men regn med 30-45 minutter (og hertil kommer hviletiden). Tag herefter fadet ud og flyt stegen over på et spækbræt, hvor den skal stå utildækket og trække, mens sovsen laves.

Pil kartoflerne og skræl gulerødderne. Del evt. gulerødderne i mindre stykker (ikke på langs, så de bliver meget tynde, bare på tværs, så de bliver mindre, tykke stykker). Put begge dele i en gryde og put vand i, så det netop dækker grøntsagerne. Tilsæt et godt skud salt og kog grøntsagerne, til kartoflerne er møre. Alt efter størrelse vil det tage 10-15 minutter. Klargør imens aspargeserne. Skyl dem og bræk den træede ende af. Når kartoflerne er møre, puttes aspargeserne i gryden og koger med nogle minutter. Endelig ikke for længe, for så mister de deres bid.

Til salaten skylles salatbladene og fordeles på en tallerken eller et lille fad. Skræl guleroden og skær den i hent tynde strimler med skrælleren. Rul dem let sammen. Skær nektarinen over og fjern stenen. Del den i mindre både, som fordeles på salaten sammen med gulerodsstrimlerne.

Mens stegen trækker, hældes skyen over i en glasskål. Tilsæt lidt kulør og rør rundt. Si fedtet, der ligger på toppen, fra over i en gryde. Varm det op og tilsæt en smule hvedemel lidt ad gangen, så det bliver til en tyk grød. Er det begyndt at klumpe, så panik ikke. Tilsæt skyen lidt ad gangen og pisk kraftigt, mens det koger sammen. Når massen er mere flydende, kan du på én gang putte resten af skyen i. Smag til med piskefløde, salt og en nip sukker. Det er svært at sige hvor meget fløde, der skal i sovsen. Det er nok en smagssag, men den kan godt rumme noget. Giv til sidst lidt sovsekulør, så sovsen får den rigtige farve. Er sovsen ikke tyk nok, kan du røre lidt maizenamel ud i koldt vand eller fløde og røre det i under piskning i den kogende sovs. Det tykner dog meget, så tilsæt meget lidt ad gangen.

Skær stegen ud i tynde skiver. Tjek bag på stegen, hvordan fibrene går. De kan "skilles lidt ad", hvis du trækker forsigtigt i kødet med et par gafler. Skær stegen på tværs af fibrene.Server straks den lune steg.






Det var en virkelig skøn steg, som jeg stadig drømmer om, ikke mindst nu jeg ser billederne igen. Uhm! Det er desværre ikke så meget, jeg får gjort i køkkenet for tiden, da overskuddet ikke er så stort og heller ikke lyst til at lave mad. Men vi får da noget at spise. Pt. bruger jeg en del krudt på at forberede grillfesten, vi skal holde næste weekend. Håber virkelig, at vejret arter sig. Tjekker DMI jævnligt, men det bliver man ikke meget klogere af. Temperaturerne har svinget mellem 12 og 18 grader i udsigten gennem den sidste uge :| Håber, det bliver en behagelig aften, vejrmæssigt.

De sidste dage har jeg forberedt desserten, som bl.a. bliver min hjemmelavede strawberry cheesecake ice cream, en af Christians absolutte favoritter. Det er jo hans fødselsdag, så jeg prøver at lave ting til den aften, som han elsker :) Jeg har for længst lavet en stor plan over al maden, og har også fået købt en del ind. Nu er jeg jo igen selvkørende, så jeg har brugt en hel eftermiddag på at handle de lidt mere holdbare ingredienser ind for nogle dage siden. På den måde er det jo ekstra godt, at jeg har fået bil igen, da det minimerer Christians stress. Før i tiden måtte vi jo ud sammen, men nu klarer jeg en del selv. Det er dog ret hårdt for mig at være afsted selv flere timer i myldretiden, så jeg tror ikke, det er noget, der sker hver uge nødvendigvis, men det er jo dejligt for ham, når jeg kan tage lidt over :)

Jeg er ud af den "skole", der hedder "hellere for meget end for lidt", når det gælder mad, så jeg forestiller mig, at vi kommer til at stå med mange rester. Jeg har dog skåret nogle ting ud af menuen, fordi der simpelthen blev for meget. Vi bliver 13 mennesker, hvilket er noget mere end til de sædvanlige fødselsdage. Lige nu prøver vi at få det til at hænge sammen logistisk. Vi kigger efter at låne en stor grill, og ellers køber vi en, og senere i dag skal vi ud og kigge på et ekstra køleskab, brugt, som skal stå i garagen. Håber, det fungerer, som det skal. Der kommer til at skulle opbevares meget i køleskabet, så vi har ikke plads i vores sædvanlige. Så tingene er så småt ved at falde på plads :)

Strawberry cheesecake ice cream. Vi glæder os til at spise den næste weekend. Christian har dog prøvesmagt og godkendt,
før isen blev frosset helt færdig i fryseren :)



Det er dog ikke gået helt smertefrit under produktionen af isen, for mit uheldige (klovn-) gen viste sig i går under isproduktionen. Skulle skynde mig i fryseren med en portion is og endte med at få en aftagelig plastiklåge ned over foden, så jeg stod med et blødende sår. I dag er tåen noget blå. Det var ikke det eneste uheld den aften, for da jeg var på vej i køkkenet, gjorde det pludseligt ondt i min ankel. Tog sokken af og så en sort plet. Troede faktisk, at jeg var kommet til skade uden af vide det, for det sker så tit, men Christian kunne se, at det var en flåt! :o Er aldrig før blevet bidt af sådan en, men har i tidligere omgangskreds kendt to, som hhv. døde pga. meningitis efterfølgende og en anden, som blev hjerneskadet, så jeg tudede som pisket, mens Christian fjernede den. Han var vældig sød og trøstende, selvom jeg lige havde drillet ham med, at han lød lidt ekstra sølle, da han snakkede med sin mor i telefonen, hvor hun spurgte, om han stadig ikke var rask (han har gået med hoste og mistet stemme i flere uger nu, men det er ved at blive bedre, lyder det til). Så kan jeg lære det! :-3 Han fik heldigvis flåten ud med alle dele.

Der var en del hævelse og rødme omkring bidet, men rødmen blev lidt mindre, inden vi gik i seng. Her til morgen er det røde område vokset til større end en femkrone. Jeg har haft fat i lægehuset og snakket med sekretæren. Det er stadig tidligt i forløbet, så forhåbentlig er det bare en voldsom lokalreaktion. I hvert fald blev vi enige om, at jeg ser tiden lidt an, og ellers ringer jeg og snakker med lægen om morgenen. Jeg reagerer slemt på myggestik, så jeg håber, det bare er en overreaktion fra min krops side. Imens prøver jeg så at holde angsten i skak. Det er ikke sjovt at have angst med på sidelinjen i sådan en situation. Der er heldigvis ikke så stor risiko for, at der er noget galt efter bidet, men jeg er ikke kendt for ligefrem at være heldig, så der bliver holdt øje og trukket vejret dybt. Forhåbentlig lægger rødmen sig i løbet af weekenden.

Vi er i uge 4 med Ozzys behandling med interferon nu. Desværre har han stadig ondt, når han gaber. Som jeg fortalte i mit sidste indlæg, er det gået ned ad bakke med hans appetit. Hen over weekenden begyndte det at blive helt grelt. Jeg har haft givet ham kattemalt, for det virkede til at kunne være en forstoppelse, men det lod ikke til at virke. Han fik også vådkost som et ekstra væsketilskud. Det virker til, at der er kommet hul igennem igen. I hvert fald er hans appetit pludselig blevet noget større, og han virker også til at være mere glad. Nu kommer han igen over 50 g tørkost om dagen, og de sidste to dage har han spist så flot. Vi håber, at det fortsætter. I næste uge skal vi evaluere den første måneds behandling med Tanddyreklinikken. Er spændt på, hvordan det ser ud. Vi har ikke kigget ham i munden endnu.

Der sker dog lidt ud over kat og festforberedelse herhjemme for tiden. I søndags var vi i Tivoli for at se Mark Knopfler, hvilket var en del af Christians 40 års fødselsdagsgave fra mig (inkl. den nye cd). Vi havde en rigtig hyggelig tur, og musikken var fin. Der var også nogle af de gamle Dire Straits-klassikere, som Christian er meget glad for. Mens vi var afsted, var hans forældre oppe og "baby-sitte" kattene. Det sætter vi stor pris på, og jeg er sikker på, at kattene også gør. På den måde kan de komme lidt i haven, mens vi er væk.

Nu må jeg vist hellere stoppe romanen, for jeg skal have lidt at spise og i gang med dagens opgaver. Dagen står også på valg, i hvert fald skal vi op og stemme. Håber, valget falder ud til den rigtige side (i mine øjne - vi er ikke enige om, hvilken side det er herhjemme, selvom vi er ret enige på mange områder). Vi må se. Derudover skal vi jo ud og kigge på køleskab. Håber sådan, at det kan bruges, for det er lige om hjørnet, fra hvor vi bor, det står, og det er billigt! Så er noget spændt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar