mandag den 20. juli 2015

Weekenden i billeder (og opskrifter)

I fredags fik jeg endelig Christian hjem igen, efter han i en lille uges tid havde været i Irland i forbindelse med arbejdet. Det er godt nok dejligt at have ham hjemme igen. Det har været en hård uge uden ham, især fordi jeg har svært ved at slappe af i mit eget selskab og får lavet alt for meget, når han ikke er her.

Han kom først hjem omkring midnat i fredags efter en uendelig lang rejse (der går ikke noget direkte til Galway, hvor han har været, så det er en lang tur for ham), og jeg havde, til han kom hjem, bagt nogle lynboller, som vi nød med god, stærk ost fra ostehuset og min hjemmelavede æblemarmelade med kanel. Imens fik han fortalt lidt om sin tur, og jeg fik også set lidt billeder, han havde taget.

Mine super bløde lynboller - opskriften: Lynboller



Jeg havde faktisk også lavet en jordbærtærte, som er en stor favorit herhjemme, men der var ikke rigtigt plads oven på bollerne. Dagen efter tog vi halvdelen med ned til hans forældre, som vi kørte på visit hos i løbet af eftermiddagen. Derudover var vi også et smut på kirkegården. Jeg kan godt mærke, at jeg er i seriøst energiunderskud, for jeg blev simpelthen så dårlig efter den tur ud. Heldigvis var vi nu to hjemme, og efter et godt måltid, som Christian ordnede opvasken efter, slappede vi af med en film, mens jeg fik en masse fodmassage, ah! I går, søndag, havde vi en helt stille og doven dag, hvor vi spillede spil og så serier. Derudover var der mad tilovers fra lørdag, så maden var også nem. Det var lige, hvad vi trængte til, tror jeg.

Min jordbærtærte. Sprød bund, mazarinmasse, tyndt lag chokolade, flødecreme og danske jordbær! <3
Opskriften: Jordbærtærte



Det har været hårdt at undvære ham i løbet af ugen. Ikke mindst fordi jeg jo har været i kontakt med Tanddyreklinikken og skulle starte Ozzy op på ny medicin. Det har ærlig talt været lidt skræmmende at stå med selv, og tankerne har fået lidt for frit løb, så jeg har haft nogle dage med virkelig slem angst. Sædvanligvis, når jeg har det sådan, er Christian god til at få snakket mig lidt ned igen eller f.eks. sørge for, at vi får lavet maden, eller hvad der nu skal til, når jeg er lammet af angst, så det har været slemt at stå med selv. Ozzy startede behandlingen med antibiotika og smertestillende op i torsdags. Det er heldigvis umiddelbart gået godt med at tåle medicinen, bedre end den sidste slags, han fik, og i morgen er sidste dag, han skal have det. Han får stadig interferon, dog, og skal fortsætte på det. Efter i morgen skal vi så den næste tid vurdere, om behandlingen har været med til at sætte skub i hans interferonbehandling, så han forhåbentlig kan komme af med den dumme mundbetændelse, eller i det mindste blive symptomfri.

Ozzys problemområde kan anes bagerst i munden ved kæbeledet, i bukket
bagerst mellem øverste og nederste del af munden.

Kæmpegab fra Ozzy i weekenden. Vi håber, at han vil kunne blive ved med at gabe så
højt uden smerter, også når han kommer af den smertestillende og antibiotika efter
i morgen.



Det har dog ikke været en dans på roser at give ham medicinen. Jens Ruhnau har udskrevet antibiotikaen i flydende form, og det skulle han aldrig have gjort! Jeg har et værre hyr med at få Ozzy til at indtage det. Det er tykt, gult og lugter skidt, så jeg er sikker på, at det er ækelt at få i munden. Ozzy smasker meget af det og får det til at skumme ud af munden. Så jeg er ærlig talt bange for, at han ikke får nok af medicinen, når noget af det jo kommer ud igen. I dag var skummet endda lige ved at komme op i hans (eneste tilbageværende!) øje, så det er virkelig noget møg. Jeg vil aldrig have det som flydende medicin igen! Det skal være i pilleform, hvis han skal have det igen. Det er bare ærgerligt, hvis han ikke får fuld dosis af medicinen, når det nu er den, der skal vise, om han skal have taget de sidste tænder eller ej :| Håber, han slipper, men det kommer an på, hvordan det går her bagefter, han er stoppet med smertestillende og antibiotika. Om nogle dage tager vi et kig i munden på ham for at se, om der kan ses en forskel. Også så vi har et sammenligningsgrundlag, når vi om nogle uger igen skal vurdere, hvordan det går med hans mund. Vi skal snakke med Jens om en måneds tid, hvor vi skal vurdere, hvordan det går med Ozzy, og om han skal have taget de sidste tænder ud. Det bliver en lidt nervepirrende tid den næste måned (eller bare den næste uge til to, hvor vi kan risikere at se tilbagefald hos Ozzy). Jeg håber sådan, at Ozzy kan slippe for endnu en operation, og medicinen bare virker og bliver ved med det. Det er mit største håb lige nu.

Ozzy ser dog ud til at forstå tingenes sammenhæng lidt, til trods for at han ikke er verdens klogeste kat. I hvert fald ligger han pænt og venter en time foran havedøren, mens medicinen bliver optaget, før han kommer ud hver dag. Det er ellers en lidt skræmmende oplevelse for ham at skulle have medicin hver dag på den måde og ikke må blive lukket ud bagefter, som han plejer efter interferonen, men han tager det i relativ stiv pote og gemmer sig ikke. Det er jeg nu lidt stolt af. :)

Ozzy under æbletræet i weekenden med sommerfuglebusken i baggrunden.



Det er dejligt at være tilbage i hverdagen igen, synes jeg. Altså sammenlignet med min alene-uge sidste uge. I dag skal jeg have kigget på ugens madplan og have forberedt vores aftensmad, som i aften står på hjemmelavet, højtbelagt smørrebrød med flæskesteg (resten fra weekenden) og derudover en æggekage med pølser (ikke lavet som smørrebrød dog). Lidt sær blanding, men det er det, vi har lyst til, og stegen skal ikke gå til spilde, når man kan lave noget så lækkert ud af den :) Kommer dog nok ikke uden om en tur i Rema, for vi har ikke noget rødkål hjemme.

Ellers skal jeg have vasket mit store hår og nyde mit bad ekstra meget, for fra i nat kl 4 til natten efter kl 4 er der lukket for fjernvarmen her = ikke noget varmt vand! Så det bliver etagevask i morgen :| Synes godt, at de kunne lægge sådan noget arbejde på nogle andre tidspunkter, ærlig talt, og så over lidt flere dage. Det er da træls at skulle undvære badet, og ikke have varmt vand til f.eks. håndvask. Men sådan er det bare, så det må vi leve med.

Dagen mest overraskende oplevelse indtil nu har været at opdage, at vi havde en slange i haven (ikke en haveslange ;) ). Eller i haven er måske så meget sagt, for det var foran køkkenvinduet, der ikke er en del af den indhegnede have. Da jeg skulle tage morgenmad, så jeg en stor, sort slange derude! Det var noget overraskende. Den var nok i hvert fald ½ meter lang. Ville snuppe et billede af den, og tænkte, at sådan nogle slanger er langsomme dyr, men da jeg kom ud, tog den seriøst benene på nakken (eller hvad en slange nu gør, når den ikke rigtigt har ben) og fræsede afsted op i buskadset. Så ingen billeder til mig. Det var højst sandsynligt en snog. Vi bor tæt på et stort naturområde med en sø, og på den anden side af vejen er der skov. Snogen her lå og hyggede sig på de varme sten ude foran, så jeg er helt ked af, at jeg fik den skræmt væk. Vi har før set snoge i område, så jeg er ret sikker på, at det er sådan en. Du kan se billeder af og læse om dem her: Snog - Naturstyrelsen.

De kan åbenbart blive et godt stykke over 1 meter i længden, hvilket jeg er noget overrasket over. De spiser bl.a. snegle uden hus, så det er lige før, jeg ville ønske, at her var mange flere snoge. I hvert fald er vi meget plagede af dræbersnegle. For nyligt måtte jeg f.eks. vaske (under tvang) og barbere Ozzys pels af, da han kom ind med sådan en på ryggen, der havde totalt ødelagt hans pels. De er fyldt med bakterier og kan indeholde æg til lungeorm, så det sneglesnot skal bare væk fra vores kattes pels!

Nu vil jeg stoppe igen, for jeg skal i gang med dagens opgaver. Rigtig dejlig dag til jer :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar