mandag den 19. oktober 2015

Superfans og Harry Potter

Torsdag og fredag i sidste uge havde Christian et par feriedage. Der er jo lidt ferie, der skal skydes af, inden han er opsagt, selvom der ikke er plads til mange fridage nu, hvor der er så travlt med at afvikle det danske firma. Men det var efterårsferie, og mange havde alligevel fri, så det passede okay ind. Torsdag var vi ude at spise og i Tivoli med Christians forældre - en tur jeg vil vende tilbage og fortælle om senere - og resten af dagene stod primært på afslapning.

I lørdags var planen dog at skulle fjerne en overligger over vinduet i det værelse, vi er ved at renovere, men inden da blev vi fanget foran fjernsynet med et program, som vi bare måtte se færdigt. Programmet er instrueret af Tom Felton, som nok er bedst kendt som Draco Malfoy i Harry Potter-filmene. Dokumentaren er blevet til, fordi han selv har oplevet at have en virkelig superfan, som tager verden rundt for at møde ham og står i timevis for bare at kunne hilse på. Det kan være svært at forstå, hvordan nogen kan være så interesserede i en som privatperson, og derfor forsøger Tom Felton i programmet at finde ud af, hvad det er, der driver disse superfans i deres besættelse - i mangel af bedre ord. 


Han møder superfans (ikke kun af Harry Potter-genren)  i forskellige sammenhænge, og oplever selv, hvordan det er at være på den anden side af forholdet fan-idol. Det er i det hele taget et virkelig interessant og underholdende program, og giver indtrykket af Tom Felton som en sympatisk og åben person - meget ulig hans rolle som Draco Malfoy. Og måske er det netop den skelnen, nogle fans mangler. Felton har selv forklaret, hvordan han især som yngre har oplevet at blive buh'et af rundt omkring i verden pga. hans rolle som Malfoy. I virkeligheden er han naturligvis langt fra den rolle, og selvom han ikke før programmet forstod drivkraften i disse superfans, har han været venlig og imødekommende over for dem. Han gør i øvrigt et udmærket arbejde som instruktør på programmet.

Jeg kan varmt anbefale programmet. Det er også interessant, selvom man ikke skulle være den store Harry Potter-fan. Programmet kan ses på DR's hjemmeside lige her: Superfans. (Skynd jer at se programmet, da det kun får lov at ligge tilgængeligt hos DR én dag endnu!).




Det sætter naturligvis også nogle tanker i gang hos mig selv at se sådan et program. Jeg tror aldrig, jeg som sådan har været besat af noget idol, men jeg var meget forelsket i Mark Owen, da jeg var ung teenager i starten af 90'erne. Det gik dog over, og der har været flere store idoler i løbet af 90'erne, alle primært i musikverdenen.

Ser vi i film- og tv-verdenen har der da også været nogle stykker, der har haft min store interesse, men det er primært den fiktive person, som jeg har beundret/haft interesse for. Mit altid tilbagevendende tv-crush er Fox Mulder i The X-files. Samtidig er det jo en virkelig god serie, en af mine største favoritter blandt serier. Det var et dejligt gensyn, da vi så den for nogle år siden, og jeg glæder mig til at se nye afsnit næste år.

Ulempen ved at idolisere fiktive figurer som Harry Potter, Draco Malfoy og Fox Mulder er dog, at man ofte vil opdage, at personen bag er meget anderledes en figuren, på godt og ondt. Derfor har jeg også været lidt tilbageholdende med at interessere mig for personen bag, så jeg ikke ville blive skuffet eller få ændret mit syn på den fiktive person. Som jeg er blevet ældre, og mulighederne er blevet anderledes, har jeg dog taget chancen og fulgt visse personer på Twitter. Og det er faktisk ikke så farligt endda at opleve, at der rent faktisk er et ægte menneske bag den idoliserede, fiktive person. Mange faktisk mere interessante end den figur, som i første omgang var omdrejningspunktet for ens interesse.

For mig er ekstrem idolisering især noget, der hører teenageårene til, så det kan være svært at forstå, hvordan man som voksen mand eller kvinde kan være så besat af en person eller figur. Det er et af de spørgsmål, som programmet kredser om, og svaret var ret interessant, synes jeg. For mange ser det ud til udfylde et tomrum, de har i livet, og det kan jeg faktisk godt sætte mig ind i. En form for tilhørsforhold. Måske er det ikke så mærkeligt endda at være superfan. Anyway; se programmet. Helt klart et af de mere interessante dokumentarer, jeg har set længe :)


Efter dokumentaren gik Christian og jeg i gang i det fremtidige soveværelse. Vi har lånt noget udstyr af hans fætter, så vi kan få løftet taget på huset et smule op, da det netop hænger på den gasbetonblok, som var knækket og vi skulle have ned. Det var et kompliceret arbejde at få blokken ned, og den måtte mejsles ud af væggen. Vi fandt også ud af, at der faktisk lå to blokke over vinduet og ikke en, som vi havde regnet med. Det komplicerer renovationen en smule, for vi vil gerne skifte gasbetonblokkene ud med en af reel beton, og hvis den skulle være lige så tyk, ville den være umulig at løfte op på plads! Vi har dog valgt at lave betonblokken lidt tyndere og så isolere inde bagved. Vi håber, at blokken ikke er så nem at knække i forhold til en af gasbeton, så det skulle gerne holde i mange år. Nu venter vi så bare på at få sådan en betonblok hjem, før vi kan gå videre. Vi får lidt hjælp af familien til at løfte den op på plads. Heldigvis.

Efter det tunge arbejde skulle vi se en film. I dagens anledning valgte vi at sætte en Harry Potter-film på. Vi er ved at være halvvejs igennem serien, som Christian fik til sin fødselsdag. Vi har set alle filmene før, dog, og Christian har læst bøgerne, men de er jo gode og spændende alligevel. Det føltes som den helt rette afslutning på dagen :)

2 kommentarer:

  1. Åhh ja den kære idoltid :-P
    Jeg var VILD med Joey fra New kids on the blok :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange pigehjerter, der har banket for drengebands gennem tiden, jeg er sikker på :D

      Slet