tirsdag den 29. december 2015

5 lækre desserter til nytårsaften

En lækker dessert hører sig også til nytårsaften, så det får I opskrifter på i dag :) Vores egen dessert kommer til at bestå af en kombination af flere af de nedenstående lækkerier, da Christian havde meget svært ved at beslutte sig for, hvad han godt kunne tænke sig (det er mest ham, der gør i desserter, da jeg ikke tåler det så godt). Derfor endte jeg at bestemme, at vi skal have en slags dessertplatte - eller desserttapas, om man vil - hvor fællesnævneren er vaniljeis.

Der kommer til at være tre små kager, som alle spises med vaniljeis. Isen, vi har købt, er Hansens Vanilleis, som er den allerbedste, hvis I spørger mig. Kagedelen af desserten består af et stykke hindbærtærte med marcipan (jeg bager en miniudgave af tærten, så det ikke bliver noget særligt stort stykke - af hensyn til at man generelt er ret mæt, når man når til desserten nytårsaften), et stykke brownie (måske triple chocolate? Har jeg endnu ikke bestemt) og en lille pandekage, da pandekager er højt elsket i familien :) Det giver en god kombination af noget fyldigt (brownien), noget syrligt og bæragtigt (hindbærtærten) og noget blødt (pandekagen) i kombination med noget sødt (vaniljeisen).

Herunder kan du se 5 (eller rettere 7, da der er flere udgaver af chokolademoussen nedenfor) forslag til lækre desserter. Links til opskrifterne finder du primært i overskrifterne. Ved desserterne med flere mulige udgaver finder du dog links til opskrifterne i teksten og underoverskrifterne (ved brownies og chokolademousserne):



Hindbærtærte med marcipan (dessertversion)

Hindbærtærten her er rigtig lækker. Masser af bærsmag, og så er den rigtig flot også. Den skal spises med en god klat sød vaniljeis (jeg anbefaler Hansens, som kan købes mange steder efterhånden. Den føres fast i Kvickly og Føtex i hvert fald, og nogle supermarkeder har den endda på tilbud i denne uge - jeg tror, det er Meny og Føtex). Vaniljeisen opvejer den syrlighed, som bærrene giver tærten. Vil man hellere have et sødere bærfyld, kan man lave kaffebordsversionen af tærten, der kan spises som den er, eller blot tilsætte en smule mere sukker til dessertversionen af tærten. Det er dog ikke nødvendigt, såfremt der spises en god, sød vaniljeis til :)





Brownie med vaniljeis og frugt:

Brownie med is er en rigtig dessertklassiker. Den kan laves enten med en helt plain brownie uden fyld, eller man kan f.eks. lave en triple chocolate brownie, som jeg ofte laver. Server den med vaniljeis, evt. en hjemmelavet, og frisk frugt. Til min 30 års fødselsdag, hvor billedet herunder er taget, fik vi også karamelsauce til lavet af kondenseret mælk. Det er meget nemt, og du kan finde opskriften på karamelsaucen her: Dulche de leche.




Tre slags chokolademousse:

Chokolademousse smager skønt og kan varieres i forhold til smag og konsistens. Og så kan den portionsanrettes, så den ser rigtig flot ud ved servering :) Den første mousse lavet på marshmallows er dejlig fast og let luftig i konsistensen, og smagen er kraftig og intens af chokolade. Pynt den med flødeskum og server evt. lidt ekstra flødeskum ved siden af.

Chokolademousse med marshmallows




Chokolademousse nr. 2 er den, jeg har lavet flest gange. Den er let, luftig og cremet i konsistensen og orangesmagen fra appelsinskallen gør, at moussen føles knap så tung at spise, da den bringer en friskhed ind i moussen, som klæder den. Pynt moussen med flødeskum og revet chokolade og/eller frysetørrede hindbær.

Chokolademousse med orange




Sidste nye skud på stammen, når det gælder chokolademousse, er Dooley's-moussen, som I for nyligt har fået opskriften på her på bloggen. Dooley'en giver en lækker karamelsmag til moussen, som er kraftig og mørk i smagen og komplementeres godt af flødeskummet og det søde, karamelliserede nøddeknas, som moussen skal serveres med. Kombinationen af nøddeknasen og moussen er virkelig lækker og meget anbefalelsesværdig. Det er en voksendessert, da den indeholder alkohol, men Dooley'en kan evt. udskiftes med Cocio, hvis der skal laves en mere børnevenlig udgave.

 
Dooley's-mousse med karamelliseret nøddeknas
 




Pandekager med is og syltetøj

En rigtig børneklassiker, men også noget, som er højt elsket her i familien. Pandekager går man sjældent galt af, og de smager rigtig dejligt fyldt med en god vaniljeis og syltetøj. Jeg bruger oftest hindbærsyltetøj, men det kan sagtens udskiftes med jordbærsyltetøj eller andet, du godt kunne tænke dig. Jeg tror, at lidt chokoladesauce også kunne være godt. Det ville jeg dog servere ved siden af, så man selv kan hælde lidt på tallerkenen, hvis man ønsker det.




Kaffeis med hvide og mørke chokoladebønner og digestive

For nogle år siden smagte Christian Ben and Jerry's coffee, coffee, buzz, buzz, buzz, som er en kaffeis med chokoladestykker, og han var helt vild med den! Men som med så mange andre limited edition-produkter forsvandt isen desværre fra Ben and Jerry's isbarer, så vi fandt den aldrig efterfølgende. Derfor ville jeg gerne forkæle Christian lidt en nytårsaften ved at lave sådan en lækker kaffeis til ham, og det er den, I får opskriften på her. Fyldet er hvide og mørke chokoladebønner, som jeg selv har støbt i min kaffebønnechokoladeform. Har du ikke lige sådan en form, kan du sagtens bare putte grofthakket hvid og mørk chokolade i isen. Digestivekiksene, som også er i isen, gør den lige lidt ekstra lækker. Den kan spises, som den er, da den er dejligt fyldig med chokoladestykkerne. Hvis du meget gerne vil servere noget til, ville jeg  nok vælge en brownie enten helt uden fyld eller blot med hakkede valnødder blandet i.




Nu vil jeg komme videre i programmet med vores egen dessert til nytårsaften. Jeg har lavet mørdejen til tærten og skal snart i gang med at lave fyld og det fine gitter til tærten. Når den er færdig, smider jeg den i fryseren til på torsdag. 

I fryseren ligger også allerede kransekagen, som jeg lavede i forgårs. Se med i morgen, hvor du her på bloggen kan finde tre opskrifter på kransekage - hhv. kransekagetop, -stænger og -konfekt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar