torsdag den 11. februar 2016

Søde valentinesoverraskelser

På søndag er det valentine's day og som så mange andre mærkedage er det en god undskyldning for at gå i køkkenet og lave noget lækkert. Nogle mener, at det er noget opreklameret og kun til for at butikker og blomsterhandlere kan sælge mere, men jeg ser det mere som en ekstra lejlighed til at fejre kærligheden :)

Det er ikke noget, vi dyrker særlig meget herhjemme, men gennem årene er der da spontant faldet lidt ekstra lækkerier eller blomster af i den henseende. Jeg elsker at forkæle Christian, uanset årsagen, og han har da også allerede fået det, som jeg egentlig - rent impulsivt - havde købt til ham, som han skulle have på søndag. Der skete nemlig det i sidste uge, at hans bil gik i stykker på vej hjem fra arbejde. Der gik noget galt med bremserne, så han måtte holde ind og ringe til en bekendt, der er automekaniker, så han kunne høre, om det var sikkert at liste bilen den sidste 1½ km hjem.
Det gik heldigvis, men da det var midt i min uge med influenza, skulle han derefter ud at handle ind (i min bil). Det endte med at blive en ret stressende dag for ham, så mens han var ude for at handle, pakkede jeg gaven fint ind, så der var noget dejligt at komme hjem til. Det er jeg sikker på, at han satte pris på :) Længere nede kan du læse, hvad der var i pakken.

I første omgang får I to søde forslag til lækre overraskelser, du kan forkæle nogen med på søndag :) Den første er kærlighedssnitter, som jeg i sin tid lavede til Christians forældre på deres bryllupsdag. Alle i familien elsker hindbærsnitter, så det er min hindbærsnitteopskrift, der er udgangspunkt for de fine, hjerteformede kager, du ser her. Glasuren er lavet med lidt pastafarve i, så den får den helt rette hjertefarve, lyserød i det her tilfælde :) Opskriften finder du her: Kærlighedssnitter.

I det hele taget er en hjerteudstikker ret brugbar, når man skal lave det lidt ekstra fint til anledninger som denne :) Brug den f.eks. også til at udstikke bagte formkager. Jeg er sikker på, at det kan blive rigtig fint også :) Her kan du se mine kærlighedssnitter:




Gennem årene har jeg jævnligt lavet hjemmelavede marcipanbrød til Christian, hvilket han virkelig elsker. Især fordi det hele vejen igennem er god kvalitet frem for det, man køber, hvor der jævnligt spares på råvarerne. Havde jeg haft energien i år, var det helt sikkert også det, der havde stået på "valentinesmenuen", men det kniber med energien, så jeg bestilte lækker chokolade til ham fra Hotel Chocolate. I stedet for at vælge en færdig æske, som jeg før har gjort, shoppede jeg enkeltpakker med bl.a. chokoladetrøfler, som jeg er sikker på, at han kan lide. Han er lidt konservativ, når det kommer til chokolade, så trøfler med f.eks. citron er bestemt ikke ham.

Han har allerede smagt trøflerne med cognac, og de er et stort hit. Derudover fik han små, overtrukne marcipanstykker, som han mener, smager lidt som Anthon Bergs minimarcipanbrød herhjemme. Englænderne har dog noget at leve op til, når det kommer til marcipan, da vi i Danmark bruger marcipan med betydeligt større mandelindhold, så jeg er ikke så imponeret af kvaliteten der. Men det skulle jo prøves, når det er marcipan, hvilket Christian elsker :) I den sidste pakke er der trøfler med whiskey. Jeg forestiller mig, at de har en Bailey's-agtig smag pga. kombinationen mellem chokolade og whiskey, så dem er jeg spændt på at høre Christians vurdering af :)

Som jeg nævnte, har jeg før lavet marcipanlækkerier til ham, og det har jeg også tidligere gjort til valentine's day. Det var han helt vild med, så det er blevet gentaget ved andre lejligheder, hvor han skulle forkæles lidt ekstra. Til påske bliver der lavet lækre marcipanæg med alkohol (oftest rom) og nougat, da det er favoritkombinationen her. Det smager også virkelig dejligt. Her får du opskriften på min valentinesversion: Sweet valentine.


Den fine pakke, Christian fik i sidste uge. Meget flottere i virkeligheden, men det er svært at tage et ordentligt billede i
dårlig belysning med telefonen - det var lige, hvad jeg kunne svinge mig op til den dag. Stjernerne på papiret er trykt
med glimmer :)



Herhjemme har vi travlt med at forberede at skulle have gæster på lørdag. Jeg har forberedt kage, der ligger i fryseren nu og bare skal bages på lørdag, og i morgen skal vi lave lidt mere af den kage, der skal serveres lørdag. Jeg prøver at tage den lidt med ro, selvom det er svært, for ellers bliver jeg for træt til at kunne nyde fødselsdagen. Christian handler en del på vej hjem, så jeg slipper for at skulle stresse over at skulle ud for at handle. Jeg håber, det ikke går alt for hårdt ud over hans energi.

I dag har jeg haft Phoebe på vægten. Hun har fået alt for mange snacks i løbet af efteråret og taget ½ kg på! Det er alt for meget, så hun er nu på kur. Pt. er det en kur, som 100% består af vådkost, så det er lidt sjovere for hende. Det er dog en dyr metode, da det koster ca. fire gange så meget for os at gøre det sådan, og eftersom vi har en masse tørkost stående til hende (også kaloriereduceret), tror jeg, at vi i fremtiden vil give hende en kombination af vådt og tørt og se, om det også virker. Vådkosten har hun været på ca. 3 uger nu og har tabt 75 g. Det er meget fint klaret, synes jeg. Håber, det fortsætter, når vi kommer til at kombinere tørkost med vådkosten.

Ozzy er vi ved at introducere til noget nyt tørkost, han skal have som slik. Vi løber nemlig snart tør for hans elskede gærtabletter, så vi var ude efter et alternativ til ham. Han tåler nemlig ingen af de andre typer gærtabletter, vi har haft købt hjem, og hans favoritmærke er nu presset alt for hårdt, så de er stenhårde og ikke kan deles. Tørkosten, vi har købt hjem, er Royal Canins allergitørkost. Vi har været lidt betænkelige ved at give ham det, eftersom han har reageret allergisk på så meget tør- og vådkost gennem tiden, men det virker til, at han tåler det (7-9-13!). Han har de sidste 4 dage fået et par gram af det om dagen som slik, og endnu er hans mave ikke stået af, så vi håber på at kunne bruge det som ekstra guf til ham i fremtiden. Han får allerede allergikost som almindelig tørkost, men det er et andet mærke (Hill's), og det går fint. Så krydsede fingre for, at han bliver ved at tåle det andet som slik :) Ligesom os andre kan katte jo også godt lide at guffe lidt ekstra godt ind imellem, så det skal de selvfølgelig have. Hans pels vokser også langsomt ud igen, efter vi har måttet barbere den af pga. dårlig hudreaktion på stor dosis interferon. Vi håber, at den ikke igen vil fedte og knudre, når den bliver lang igen. Ellers må vi tage den derfra.

Phoebe og Ozzy på terrassen sidste sommer.



Nu må jeg hellere komme videre med dagen. Har noget vasketøj, jeg skal have kigget på og ellers ikke de helt store planer. Senere skal jeg lave biksemad af en lækker, langtidsstegt flæskesteg, vi har fået de sidste dage - eller dvs. jeg fik det ikke i går, da min mave åbenbart havde bestemt sig for, at jeg ikke tåler det så godt lige nu. Så jeg er på "lasagnekur" med den kedelige Knorr-lasagne for at få maven i form til at kunne tåle en hjemmebagt bolle på lørdag. I dag forsøger jeg mig dog med noget oksekødssuppe og håber, det går. Kedelig mad dræber min livskvalitet, så det er ikke godt med for mange dage i træk med lasagnen... Anyway, nu må jeg hellere tage mig sammen. God weekend og valentine's day til jer alle :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar