torsdag den 20. oktober 2016

(U)hyggeligt bagværk til halloween

Der er stadig nogle få dage tilbage af efterårsferien og plads til ekstra (u)hygge i køkkenet. Jeg har i indlægget her samlet forslag til sjove, uhyggelige og lækre kager og andet bagværk, som, jeg håber, kan inspirere til gode fælles oplevelser for store og små.


Flagermus - romkuglemus med chokoladevinger

Sidste år lavede jeg de her lækre romkugleflagermus i anledning af halloween. Som de faste læsere af bloggen ved, elsker jeg alle årets madrelaterede mærkedage, og halloween er blandt favoritterne, da det er en tid, hvor man virkelig kan slippe sit indre barn løs :)

Vingerne er som skrevet lavet af chokolade, og skabelonen til vingerne kan downloades i indlægget, men hvis det bliver for omstændigt at lave vingerne i chokolade, kan man nøjes med at lave dem i karton og montere en tandstik eller to på bagsiden, så vingen kan sættes fast på romkuglen. Husk, at lim, tape mv. ikke må komme i kontakt med kagen. Opskriften på flagermusene finder du her: Flagermus - halloween special




Halloween er nærmest lig med græskarlygter, og jeg er sikker på, at der allerede står mange fine og uhyggelige græskarmænd rundt omkring. Har du/I endnu ikke lavet jeres græskarlygte, kan du herunder finde idéer til, hvad du kan få ud af det, som du fjerner fra græskaret, når du laver din lygte. "Kødet" fra dit græskar kan f.eks. bruges i lækre kager, og kernerne kan ristes til sprøde snacks.

Græskarmuffins

Disse muffins er ret nemme at lave. Kagen er relativt sød, hvilket afbalanceres med en syrlig cream cheese frosting. Pynt med farvet frosting eller hvad du nu lige har lyst til. Græskarmuffins




Græskarkage

"Kødet" fra dit græskar kan også bruges til denne superlækre kage. Den smager lidt hen ad gulerodskage, men er fyldt med lækre nødder og kerner, som gør den ekstra god. Fyldet gør dog også, at kagen fylder godt i maven, så det er ikke en kage, man kan spise mange stykker af. Jeg pynter den gerne med cream cheese frosting, men hvis du ikke kan tåle laktose, kan du i stedet pynte den med glasur lavet af flormelis og vand. Jeg har tidligere også fordelt lakridssnører i et spindelsvævsmønster oven i glasuren, når jeg har lavet den af flormelis, så den blev lidt ekstra halloween-agtig. Græskarkage




Ristede græskarkerner

Noget af det mest simple, man kan lave af overskuddet fra sin græskarmand, er ristede græskarkerner. Man kan endda krydre dem, helt efter ens egen smag. Jeg plejer bare at drysse dem med salt, men hvis man er lidt mere eventyrlysten, kunne man også prøve at drysse med lidt paprika, chilipulver eller lignende. Det er kun fantatisen, der sætter grænsen. Ristede græskarkerner




Kransekagespøgelser

Et af de halloween-projekter, hvor jeg har sluppet min barnlige fantasi fri, er med disse kransekagespøgelser. Jeg fik primært idéen til at lave dem, fordi Christian elsker alt med marcipan, og kransekage er bare rigtig lækkert. Uhyggelige kransekagespøgelser




Lynboller

Når man har været en tur i skoven og samle kastanjer eller bare trænger til lidt ekstra hygge, er der ikke noget bedre end en kop varm kakao med en god hjemmebagt bolle. Nogle gange opstår lysten til boller og varm kakao helt spontant, så derfor passer denne opskrift på mine lynboller perfekt, da de tager meget kort tid at lave. Derudover er de superbløde og lækre, og en fast del af fødselsdagsbordet herhjemme :) Lynboller




Udover (u)hyggelige bageprojekter i køkkenet elsker jeg også andre aspekter af halloween. Jeg kan godt lide at se en god gyser, og jeg synes også, at det er rigtig hyggeligt at besøge Tivoli og se deres halloween-udsmykning af den gamle have. Sidste år var Christian og jeg til halloween i Tivoli med hans forældre. Jeg havde kameraet med og viste efterfølgende nogle af billederne frem her på bloggen. De billeder kan du gense her: Halloween i Tivoli





Jeg vil slutte af med at ønsker jer alle en rigtig god halloween :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar