onsdag den 13. december 2017

Sprød bacon stegt i ovnen - intet svineri!

Til en god, lun leverpostej hører sprød bacon, men lige så lækkert det er at spise, lige så træls kan det være at stege det. Det sviner hele køkkenet til, og panden er også smurt ind i baconfedt, når man er færdig. Måske er man også selv, da fedtet også gerne vil sprøjte op ad ens tøj, når man står og skal vende det på panden. Derudover er der besværet ved at skulle stå og holde øje og vende baconen, når det steges på panden.

Men det er slut nu! Jeg fik sidste år til vores julefrokost med familien serveret ovnstegt bacon, som min svigermor havde lavet, og det var simpelthen superlækkert. Fuldstændig perfekt stegt med den helt rigtige konsistens, og hun kunne tilmed fortælle, at det havde været så fantastisk nemt, at hun aldrig steger bacon på panden igen.

Da vi selv skulle have bacon efterfølgende, måtte jeg jo prøve. Og jeg giver hende ret. Det er simpelthen nemt og giver et perfekt resultat. Derfor har jeg heller ikke siden stegt bacon på panden. Når baconen steges i ovnen, er der både bagepapir ovenpå og under baconen, hvorved det ikke sviner ovnen til. Derudover er opvasken nem, for når den færdige bacon er lagt til afdrypning på et stykke køkkenrulle, kan man lade bagepapir ligge i fadet, man har stegt i, til fedtet et stivnet igen, og så er det lige til at smide i skraldespanden! Fadet er ikke fyldt med stegefedt og kan nemt og hurtigt vaskes op efterfølgende. Nemmere bliver det simpelthen ikke! :)







Bacon stegt i ovn - intet svineri!


1 pakke bacon i skiver
Bagepapir
Et stort fad, gerne af metal (eller en stor foliebakke)
Evt. en tallerken beklædt med køkkenrulle til afdrypning af det færdigstegte bacon


Tænd ovnen på 200 grader (ikke varmluft).

Fordel et lag bagepapir i bunden af et stort metalfad (det må gerne gå op ad siderne også, så baconfedtet ikke løber ud i fadet). Fordel herefter baconen i fadet i ét lag. Jeg klipper gerne baconen over på midten, så stykkerne er lidt mindre og er nemmere at fordele i fadet, men det er ikke en nødvendighed.

Fordel endnu et lag bagepapir oven på baconen, så det ligger helt tæt ned til kødet. Sæt fadet ind midt i ovnen, når den er varm. Nu skal baconen stege, til den er flot lysebrun (som vi kender færdig bacon).
Stegetiden kan variere noget fra ovn til ovn og på forskellige typer af bacon, så det er altid en god ide at holde øje. Tjek første gang efter 10 minutter. Husk at klemme det øverste lag bagepapir godt ned til baconen igen, når du har kigget, før du sætter fadet i ovnen igen. Generelt skal du forvente, at stegetiden ligger mellem 12-25 minutter.

Nogle ønsker derudover baconen lidt blød og sej på den lækre måde, mens andre ønsker den sprød, så det er som sagt godt at holde øje :). Du kan evt. vende skiverne, når du tjekker, hvis du finder det nødvendigt.

Jeg har lavet et lille forsøg med stegetid på bacon i ovnen, som viser, hvor stor forskel, der kan være bare på bacon fra samme pakke. Der kommer billeder her under opskriften, når jeg lige har fået lavet en lille collage :)

Læg det færdigstegte bacon på en tallerken beklædt med køkkenrulle, så det kan ligge og dryppe af, mens det køler.

Opbevar det færdigstegte bacon i en lufttæt bøtte (evt. med køkkenrulle i bunden) i køleskabet.

Tips:

- Lad det beskidte bagepapir ligge i dit fad, til fedtet er stivnet. Så er det nemt at pakke det forsigtigt sammen og smide ud, uden du får fedt ud over hele køkkenet :)

- Skal du stege meget bacon, kan du bruge ovnens bradepande i stedet for et fad.


Den færdigstegte bacon. Vi fik det til lun leverpostej til vores mini-julefrokost herhjemme,
men stegt bacon er jo superlækkert til mange ting, så kun fantasien sætter grænsen :)



Jeg er klar over, at jeg er lidt bagud med adventindlægget her på bloggen, så I må lige bære over med mig, Det har været en travl tid for mig, så jeg har ikke haft tid til at få taget billeder af de fine ting, der var i julesokkerne i søndags. Det vil jeg dog råde bod på meget snart. :) Om ikke før, så vil I i hvert fald få alle gaverne at se på søndag, når det bliver 3. søndag i advent.

Jeg er i gang med optrapning på min nye medicin for smerterne, LDN. Jeg er stadig på meget lav dosis, så endnu har det ikke den store effekt, men jeg håber, det kommer med tiden. Den første halvanden uge gik jeg rundt som en zombie, fordi jeg ikke kunne sove eller sov rigtig dårligt, når jeg tog det til natten. Herefter skiftede jeg til at tage det, når jeg står op, og det hjalp på søvnen. Pt. oplever jeg lidt svimmelhed ved den nye dosis, som dog damper af i løbet af nogle timer, men jeg forventer, at det forsvinder helt med tiden. Ellers går det okay med at tage medicinen.

I mandags havde vi årsdag. 8 år i år. Vi er gerne en tur i Tivoli, og det var vi også i år :) Desværre havde vi ikke tjekket vejrudsigten, for det væltede ned med slud mandag aften. Heldigvis er der læ inde i parken, så det var ikke så slemt at gå i, men vi blev ret våde, mens vi var afsted. Fordelen var dog, at vi havde Tivoli næsten for os selv! Jeg har aldrig før set så få mennesker i Tivoli. Parken var næsten helt tom. Så vi hyggede os med at gå lidt rundt og kigge smukke julevarer og købe lidt fine ting med hjem.




Vi måtte dog med et stort stik i hjertet stå ved en helt tom plads nede ved søen, hvor vores træ havde været. Tivolis største og flotteste træ med lys på var i år blevet fældet! Det var virkelig et chok for os, og vi var noget triste over, hvordan et vigtigt mindested for os nu er forsvundet. Der var bare så tomt, mørkt og koldt nu :( Måske var træet sygt eller til fare, men det var bare en trist oplevelse.

Der var dog også gode nye oplevelser i år, for vi mødte ham her, Obama O'Malley, i en af vores favoritbutikker i Tiovli, nemlig Harlekin-butikken. Den her smukke kat lå og hyggede sig i en kurv bag disken <3 Det er første gang, vi ser ham, men han er åbenbart en fast del af butikken efterhånden, og er med på en del af butikkens billeder på Instagram, så der måtte jeg jo også lige ind og kigge. I kan også se flere billeder af ham der :) Harlekin i Tivoli (Instagram).

Første gang, vi var forbi butikken i mandags, lå han og kiggede ud til os og ordnede pelsen, men da vi var tilbage for at købe lidt julepynt, havde herren vendt sig om for at sove. Han følger dog stadig med, som I måske kan se på ørerne ;)


På trods af vejret havde vi en rigtig god tur. Det var dog rigtig dejligt at komme hjem i varmen, efter vi havde været afsted, for det var en kold tur.

I dag er det også koldt. Der er en isnende kold blæst, så jeg har udskudt hele dagen at skulle ud og hente en pakke, som venter på mig ude i byen. Men der er vist ingen vej udenom. ;)

Har du i øvrigt været forbi min giveaway? Her kan du vinde julegaven til din kat (eller en kat, du gerne vil forkæle)! :) Konkurrencen løber nogle dage endnu, så læs her, hvordan du vinder en af de to fine kattegaver: Giveaway! Vind en lækker julegave til din kat!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar