tirsdag den 15. april 2014

Superluftige pølsehorn

I marts bagte jeg de her fantastiske pølsehorn. De er superluftige og bløde og bare rigtig lækre. Jeg har afprøvet et par forskellige deje til pølsehorn gennem årene, men den her er og bliver min favorit. Den giver det allerbedste resultat. Dejen er en, jeg plejer at bage suppehorn af, men passer også rigtig godt til pølsehorn. Har man overskud til det, kan man jo slå to fluer med et smæk, når man skal bage disse pølsehorn, og lave dobbelt portion dej, så der bliver både til en portion pølsehorn og en portion suppehorn. Så er fryseren godt fyldt op til nogle suppeaftener og med en hurtig og lækker snack, som pølsehornene er. Begge dele er yderst fryseegnede.

Jeg valgte også selv at lave dobbelt portion af dejen, da jeg bagte den her portion, så der nu er suppehorn til Christian, når han får suppe til aftensmad. Det er bare smart at gøre det sådan :) Dejen er rigtig nem at arbejde med, hvilket altid er et plus i min bog. Kan kun anbefale de her pølsehorn. De er virkelig gode, mums!





Pølsehorn (12 stk.)

50 g margarine (eller smør)
1½ dl mælk
25 g gær
½ tsk salt
1 æg (+ et ekstra til pensling)
Ca. 350 g mel
Lidt sesamfrø
6 pølser, halverede

Smelt margarinen og hæld mælk i. Tjek, om blanding er lillefingervarm/lunken.

Smuldr gæren i en skål og hæld væsken over. Rør gæren ud og tilsæt salt. Rør ægget i. Tilsæt mel lidt ad gangen og kun så meget, at dejen lige slipper skålen og er til at arbejde med. Ælt den grundigt, til den er helt glat og har en tyggegummiagtig konsistens. Lad dejen forhæve tildækket i 40 minutter.

Slå luften ud af dejen ved at ælte den lidt. Del den i to og tril hver del til en kugle. Rul den ene dej ud til en stor cirkel og del den i 6 lige store stykker. Læg en halv pølse i den brede ende af hver trekant og rul ud mod spidsen. Slut af med at klemme spidsen lidt ind i dejen, så undgår du, at brødet folder sig ud under bagningen (den vil gerne stritte med spidsen ellers). Læg pølsehornet med spidsen nedad på en bageplade beklædt med bagepapir. Gentag udrulningen med den anden del af dejen og rul til pølsehorn. Lad pølsehornene efterhæve tildækket i 20 minutter.

Pensl pølsehornene med sammenpisket æg og drys dem med sesamfrø på toppen. Bag pølsehornene ca. 20 minutter ved 200 grader, til de er flot gyldne. Opbevar de færdige pølsehorn i køleskabet eller frys dem ned, hvis ikke de forsvinder med det samme ;)

Nogle af de færdige pølsehorn. Synes, de er så fine :)



Vi har haft endnu en weekend med arbejde i haven for at blive færdige med strømføringen i indhegningen. Vi har arbejdet på at få spændt overhegnet op, så det ikke kan trækkes ned og kortslutte strømtrådene, og vi syntes ellers, at det gik så fantastisk godt i søndags, hvor vi bare nåede så meget. Og det så ud til at virke.

I går var så bare så meget en anti-dag i forhold til den succes, vi syntes at opleve i søndags med arbejdet, for da jeg var ude og i gang med at fæstne hegnet til den jerntråd, vi har trukket på bagsiden af overhegnet, måtte jeg erkende, at det vist alligevel ikke rigtigt virkede :( I hvert fald ville en kat, der kommer helt op i toppen af hegnet, godt kunne hive det ned og kortslutte strømtrådene. Det var virkelig det største antiklimaks. Vi stod i ca. samme situation sidste weekend, hvor vi troede, at nu var vi snart færdige, fordi vi havde påsat alle isolatorerne, hvor strømtrådene skal føres igennem, da vi opdagede, at overhegnet var ultra slapt, så det alligevel ikke ville virke.

Den her weekend har vi så brugt al vores tid og ikke så lidt penge på at få spændt en jerntråd på bagsiden i nogle høje beslag. Desværre kan vi se, at beslagene ikke er stærke nok, så de bøjer en smule, hvorved jerntråden kan give sig meget. Og så er der et problem, hvor hegnet er slappest, fordi det skal spændes hårdest op mod jerntråden og derved bliver trukket meget tilbage. Det betyder, at der bliver meget afstand ud til strømtrådene, og jeg er bange for, at der kan sidde en kat i klemme der med hovedet :( Det er en kæmpe skræk for mig, at vi kommer ud til en hængt kat en eller anden dag :(

Så nu overvejer vi næste træk. Det er virkelig deprimerende, for vi burde have været færdige med den strømføring for længst. Og nu har Christian snart ferie, hvor vi havde håbet at være færdige før, så vi kunne få noget ro og slappe af oven på at have arbejdet med det her i over en måned. Vi trænger virkelig til at lave noget andet og slappe af. Men det er der så ingen udsigt til endnu, ser det ud til :(
Christian vil vist prøve, om han kan afstive beslagene ekstra, men han har ingen plan endnu om, hvordan det skal gøres. Måske med et ekstra beslag, men det er endnu en lidt luftig ide, for der er pt. ikke plads til flere beslag på hjørnerne. Så vi må se, hvordan det ender.

I går var generelt en rigtig møgdag. Jeg skulle sidde og vente på svar fra dyrlægen mht. blodprøverne på kattene, og det gør, at jeg op til ikke sover godt om natten op til pga. angst. Heldigvis var prøverne pæne. Phoebes nyretal var faldet med 24, siden hun stoppede på medicinen for hendes tunge i vinters, så det er vi godt tilfredse med. Ozzys var også pæne på nær en enkelt måling af nogle blodlegemer, der pegede på, at han har haft en infektion. Ugen før han fik taget prøverne, havde han en dag med dårlig mave, så vi regner med, at det er det. Han er helt i hopla igen efter sin rigtig dårlige dag i fredags. Søndag var han ret meget på toppen igen, og han løber og leger med Phoebe igen :) Så det er jo dejligt.

Ozzy og Phoebe på klatretræet i haven før Ozzys flugt ud af indhegningen.





Dagen i går startede også med, at Christian kunne konstatere, at vores cirkulationspumpe var stået af. Så vi har haft et meget koldt døgn. Her i eftermiddag har vi haft en blikkenslager oppe og skifte pumpen. Så håber vi, at den holder lidt længere. Den gamle var kun 4 år, og sådan en burde kunne holde noget længere, skulle man synes.

Det har bare været et rigtigt dumt døgn i det hele taget. Under mit arbejdet i haven i går, før jeg gav op, fik jeg også revet begge hænder til blods. Hegnet rev mine neglebånd op, så jeg pludseligt stod med blod ned ad hænderne :| Det er virkelig et lorteprojekt med det hegn. Det føles, som om vi aldrig bliver færdige med det.

I det hele taget efterlader det bare en med en følelse af gennemgribende håbløshed. Man tror lige, man er ved at være der, og så finder man ud af, at det er man ikke.
Mit mentale overskud er også forsvindende lille pt. pga. al den energi, jeg/vi lægger i det hegnsarbejde. Det er svært at få lavet mad og især at få planlagt og købt det ind. Jeg har endnu ingen madplan for den her uge, og i går måtte jeg risikere min maves helbred og spise pizza med en rest salat til, fordi jeg ikke kunne få samlet mig om at få lavet mad. Rigtig dumt, men jeg er heldigvis ikke blevet syg af det. Men det er en stor risiko at løbe. I dag burde jeg så få lavet den madplan. Det er bare svært at finde ud af, hvad jeg skal fylde i den. Maden skal helst næsten kunne lave sig selv og det skal være noget, jeg kan tåle. For tiden driller mavesækken igen, så det gør det ekstra svært at finde på noget at spise. Lasagne er jeg mildest talt kørt træt i efter at have spist det 3 gange i sidste uge! (ofte spiser jeg det flere gange om ugen, så man bliver altså træt af det). Så det kan jeg bare næsten ikke få ned lige nu.

Lige nu går jeg og ordner lidt herhjemme. Huset bærer præg af, at vi bruger al vores energi på haven, så her trænger til at blive ryddet op og gjort rent. Det er også lidt af en overspringshandling i forhold til madplanen, som jeg ikke aner, hvad jeg skal fylde i. Håber, jeg får fyldt lidt på i det mindste, for der er mange helligdage i den her uge og mindre mulighed for at handle. Glæder mig bare til, at Christian får ferie, også selvom vi nok desværre skal arbejde en del i den. Nu SKAL vi bare være færdige med den dumme indhegning! Håber, vi finder en løsning, der virker.

8 kommentarer:

  1. Hej Christina

    Super lækre pølsehorn - og flotte katte. Jeg har netop fået mig en lille killing fra internatet, så jeg suger til mig af information og oplevelser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej James.
      Tak skal du have :) Tillykke med din lille, nye kat. Håber, I får megen glæde af hinanden. Det er en hel ny verden, når man får sådan et dejligt lille væsen ind i sit liv <3

      Slet
  2. Sikken søde katte. Nu er jeg desværre blevet alergisk overfor katte, så kan ikke rigtig have dem mere, men de ser søde ud :-)

    Mvh Claus
    polterabend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja de er nogle dejlige katte :) Hvor ærgerligt, at du er blevet allergisk :(

      Mange hilsner
      Christina

      Slet
  3. Kan jeg undlade det æg i opskriften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil ikke anbefale det, da der så kommer til at mangle både en type hævemiddel, væske og fedt. Det giver i hvert fald ikke samme gode resultat, hvis du undlader ægget.

      Slet
  4. Super lækre pølsehorn. Det er nu 2. gang jeg laver dem, og det er ikke sidste gang.

    SvarSlet