torsdag den 12. november 2015

Æblesnaps med vanilje

Hvor er det dejligt at se, at der allerede er mange af jer, der har deltaget i min jule-giveaway om at vinde en adventskalender til kat. Det gør mig rigtig glad :) Er også glad for at se, at nogle af jer har delt konkurrencen med jeres katteglade Facebookvenner. Det er altid dejligt at nå ud til flere med-kattefans :) Har du ikke deltaget i konkurrencen, er der endnu god til at løbe på. Du kan se mere om præmien og hvordan du deltager her: Jule-giveaway: Vind en lækker adventskalender til din kat!

Nu til det egentlige emne for dagens indlæg: æblesnaps med vanilje! :) Efterår er lig med æbler, og jeg er altid glad for at lave nye ting med den skønne frugt. Især da fordi haven bugner med dem. Jeg får oftest kogt nogle glas æblemarmelade med kanel, som vi elsker højt herhjemme, og lavet æbletærte med marcipan, men jeg fik lyst til at prøve at lave en snaps i år. Æble og vanilje er en skøn kombination, så den simple duo tog jeg udgangspunkt i. Jeg bruger derudover altid brunt rørsukker, når jeg laver marmeladen, da den har en dybere, karamelagtig og mere lækker smag end normalt sukker, så jeg tænkte, at den ville passe perfekt til æblerne.

Snapsen fik lov at trække ca. 4 uger, og resultatet fik jeg så for nyligt. Wow, siger jeg bare! Hold nu op, hvor er det bare en lækker snaps! Klart en af favoritterne blandt de snapse, jeg har lavet! Skarpt efterfulgt af min hyldeblomstsnaps, jeg lavede i sommers, men æblesnapsen passer bare perfekt til denne årstid og til julefrokosten. Derfor får I også opskriften, lige så hurtigt som jeg har kunnet gøre den klar, for så kan I, der har lyst, nå at lave den til julefrokosterne i december eller som en lækker hjemmelavet julegave. :)

Ud over at snapsen er helt fantastisk lækker, er den også ultra nem at lave. Kunne ikke være nemmere, faktisk. Brug gerne æbler fra haven eller økologiske af hensyn til overfladebehandlingen af andre æbler. Har dog læst, at danske æbler ikke overfladebehandles, så kan du få danske, burde det ikke være et problem. Alternativt kan du skrælle andre købte æbler, hvis du ikke kan få nogle, som ikke er overfladebehandlede. Når du skal vælge æblesort, så vælg nogle, du rigtig godt kan lide smagen af. Gerne æbler til den søde side. Jeg brugte nogle flotte, røde økoæbler fra Netto med en skøn sød smag, da havens æbler ikke var helt klar endnu.
Min snaps stod i trækketiden i køleskabet af hensyn til holdbarheden af æblerne. De første dage vendte jeg lidt rundt i æblebådene, så alle både kunne suge noget af den konserverende alkohol.

Når snapsen efter trækketiden sies, kan du vælge at gøre som jeg og bare si gennem en finmasket sigte. På den måde kommer de fine vaniljekorn med over i snapsen. Ønsker du en mere klar snaps, kan der sies igennem et kaffefilter. Nu til opskriften :)






Æblesnaps med vanilje

1 flaske vodka eller snaps
4 mellemstore æbler eller 5 små/mindre, gerne økologiske eller fra haven
2 vaniljestænger
4 spsk rørsukker (jeg brugte brun rørsukker - demerarasukker)

Find et meget stort syltetøjsglas (eller lignende beholder) frem eller to mellemstore. Vask og skold glasset. Vask æblerne og skær dem i kvarte. Fjern stilk, blomst og kernehus. Del hver båd i 3-4 mindre både og fyld bådene i syltetøjsglasset.

Flæk vaniljestængerne og skrab kornene ud. Put kornene i glasset (kan lige tørres af på nogle af æblebådene - alternativt kan de blandes med rørsukkeret) sammen med de tomme vaniljestænger. Fordel 4 spsk rørsukker over æblebådene, og overhæld æblebådene med vodka. Rør godt rundt i det hele, så alt bliver blandet godt, og vaniljestængerne ikke stikker op over overfladen. Æblerne vil ligge og "bobbe" lidt i toppen af glasset, men det er normalt. Jeg valgte dog alligevel at opbevare glasset i køleskabet under trækketiden og at røre lidt rundt i glasset jævnligt de første dage, til æblebådene havde suget godt med vodka og dermed bedre kunne holde sig i trækketiden. Hvis de øverste æblebåde begynder at se kedelige ud, kan du fiske dem op og kassere dem. Det problem havde jeg dog ikke.

Lad det hele trække et mørkt sted i ca. 4 uger. Si snapsen (f.eks. gennem et kaffefilter, hvis du gerne vil have den mere klar, ellers kan du nøjes med en finmasket si - jeg gjorde det sidste, da jeg synes, der er noget charme ved at nogle af vaniljekornene kommer med over i den færdige snaps). Hæld snapsen på rene, skoldede flasker og opbevar den på køl.


Æblebådene lægges i et stort glas sammen med vaniljestænger og -korn, samt
brunt rørsukker.


De fine vaniljekorn kan ses både i snapsen i glasset og i flasken.




Christian har allerede fået lov at smage lidt på snapsen, og han er en klar fan ligesom jeg. Den er et kæmpe hit! :) Faktisk var planen, at der skulle smages lidt ekstra på den i dag, da jeg har forberedt en mini-julefrokost for Christians forældre og os, som vi skal smovse i i aften, men eftersom de har været sløje de seneste dage, ved jeg endnu ikke, om det bliver til noget. Det er super ærgerligt, men jeg håber, de er friske nok til at komme forbi og smage på den lækre mad og ikke mindst snapsen. Ellers er planen, at vi pakker en lækker madpakke til dem med lidt af hvert af alt det, jeg har forberedt, og kører det ned til dem, så de ikke går glip af det, selvom de ikke orker at komme ud. Vi må se, hvad det ender med :)

Ud fra ovenstående kan I nok regne ud, hvad jeg har brugt min energi på de sidste par dage. Jeg har planlagt og købt ind, og i går lavede jeg noget af den mad, vi skal spise senere i dag, bl.a. en dessert, som I får opskriften på senere her på bloggen. Da vi er i november endnu, og der er stor kærlighed til chokolade i Christians familie, er det ikke ris a la mande, vi skal have, men noget mere chokoladeagtigt. Det kommer I til at høre mere om på et senere tidspunkt, da jeg ikke vil ødelægge overraskelsen :)

Jeg har mange ting, jeg skal nå i dag, så jeg vil stoppe her. Inden så længe vender jeg tilbage med en opdatering om Ozzy, der nu har været i behandling med dobbelt dosis interferon i to måneder efter udtrækningen af hans sidste tænder. Han har også lige haft fødselsdag - 9 år! Og blev selvfølgelig ekstra forkælet den dag. Det kan I læse mere om i næste uge, satser jeg på :)

4 kommentarer:

  1. Det lyder slet ikke tosset - elsker både vanille og æbler (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Den smager også rigtig godt, især hvis man ikke er vild med den spittede smag af snaps. Den er meget mild og rund med masser af vaniljesmag og sødme fra æbler og rørsukker. En rigtig tøsesnaps :D Og meget anderledes end den sædvanlige skarpe snaps, der kommer på julefrokostbordet.

      Slet
  2. Det lyder godt nok lækkert. Nu ved jeg hvad de sidste æbler skal bruges til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er rigtig god :) Kan også anbefale æblemarmeladen med kanel, hvis du har nok æbler. Den er også lige kogt færdig her.

      Slet