fredag den 6. april 2012

Highlights fra vores racletteaften

Pyyyyha! Jeg er så mæt, at jeg knap nok kan rokke med ørerne! Vi er netop blevet færdig med vores alternative påskefrokost, som blev til en raclettehyggeaften. Vi har brugt et par timer til at sidde med maden, og den var bare suveræn god.
Det er længe siden, vi sidst lavede raclette. Det var faktisk nytårsaften det første år, vi var sammen, og det er jo ved at være et par år siden efterhånden. Man ved, at det er godt, men man kan virkelig ikke huske hvor godt, før man prøver det igen.

Denne gang prøvede vi noget nyt. En raclette er en stegeplade på et varmelegeme, hvor der under varmelegemet er plads til små pander. Og så steger man kød og grøntsager til små retter. Da der skal være plads til lidt af hvert i maven, laver man kun lidt ad gangen. Vi plejer som regel at få små hakkebøffer på racletten, og efter at have prøvet at lave de suveræne burgerboller fra Meyers Bageri-bogen, fik jeg den gode ide at lave miniburgere. Og de blev virkelig fantastiske! Lækre, bite size burgere, uhm!



I det her indlæg vil jeg samle et par opskrifter fra i aften. Der kommer en opskrift på miniburgerne og på de krydderolier, der blev brugt til grøntsager, kød og brød længere nede. De sætter prikken over i'et, synes jeg.
Her er billeder af vores bord i aften med alle de mange hapseting:







Maden består af:

Kød
Hakkebøffer (til burgerne)
Tynde skiver af en tykstegsbøf
Tyndeskiver kyllingebryst

Grøntsager til racletten
Kogte kartofler i tern
Et fad med skiver af gulerødder, strimler af rød peber, rå løg og dampet broccoli

Andet tilbehør
En blandet salat
Feta
Et fad med grønt og små skiver ost til burgerne
Burgerboller
Tortillachips
Revet mozzarella
Salsa
Saltflute lavet tyndere end normalt, så skiverne passer i spaderne
Krydderolier til at pensle kød, grøntsager og brød med

Men der manglede virkelig heller ikke noget. Og der er nok til, at vi skal have det igen i morgen, så det glæder vi os allerede til ;) Herunder kommer opskrifter på krydderolierne og miniburgerne.


Krydderolier

Chili-/paprikaolie
5 spsk smagsneutral olie (jeg brugte rapsolie)
1-2 tsk tørrede chiliflager
1-1½ tsk paprika (jeg brugte rosenpaprika)
½ tsk salt

Hvidløgsolie
5 spsk smagsneutral olie
2 store fed pressede hvidløg
Et lille skvæt citronsaft
½ tsk salt

Rør ingredienserne til olierne sammen. Lav dem gerne dagen før, de skal bruges, så de får lov at trække lidt.





Miniburgere (ca. 18 stk. a 6 cm i diameter)

2½ dl lunkent vand
13 g gær
37 g sukker
8 g havsalt
450 g hvedemel
38 g smør eller margarine
Sesamfrø

Derudover
Ca. 750 g hakket oksekød
Icebergsalat
Toastost
Cherrytomater i skiver (jeg brugte cherryblommetomater, da Rema1000 havde dem på tilbud i den her uge)
Agurk i skiver
Et par små løg eller tre i skiver
Div. dressing

Opskriften er halv portion af de burgerboller, jeg tidligere har postet på bloggen :)

Rør gæren ud i vandet og rør sukker og salt i. Rør melet i og ælt det godt sammen. Skær smørret ud i små tern og ælt det grundigt ind i dejen. Min dej fik ca. 8 minutter i røremaskinen.

Stil dejen til forhævning lunt og tildækket en time.

Del dejen i to og tril til pølser. Del hver pølse i 9 stykker og tril hver til en bolle. Fugt evt. bollen en smule, hvis den er svær at trille. Dyp herefter hver bolle i lidt sesamfrø og læg dem til efterhævning på en bageplade med bagepapir tildækket ½ time. Brugte to bageplader til mine 18 miniburgerboller.

Når bollerne har havet den halve time, trykkes en bageplade ned mod bollerne, så de bliver helt flade. Lad dem herefter hæve tildækket og lunt 1 time.

Bag burgerbollerne midt i ovnen ved 220 grader i ca. 10 minutter. Hold øje, da de har en tendens til at blive lidt mørke under bunden hurtigt. Lad dem køle af på en rist.

Jeg fik 13 minihakkebøffer ud af 500 g hakket oksekød, så jeg vurderer, at der skal 750 g til at fylde alle 18 boller. Del de 750 g hakket oksekød i 18 lige store stykker. Ælt dejen lidt sammen med hånden og form til en lille kugle. Mas den flad med håndfladen mod bordet og form til en bøf, så den er ret flad og lidt større end burgerbollerne (den skrumper, når den bliver stegt).
Laves de på panden, krydres de godt med salt og friskkværnet peber, når de er næsten færdige, og der lægges et stykke toastost ovenpå, hvis man ønsker en cheeseburger. Lad det smelte lidt, før burgerbøfferne serveres.

De her burgere er virkelig mini, også med fyldet. Der kom små tomatskiver af cherrytomat i og miniløgringe, så det hele skulle passe sammen ;) Her er billeder af boller, fyld og den færdige burger :)


Den forhævede dej formes til boller og dyppes i sesamfrø.


Efter ½ times efterhævning trykkes bollerne flade.


Bollerne efter endnu en times efterhævning.


De færdige boller.


Fyld til burgerne . med minitomatskiver og miniløgringe, små
skiver ost, passende stykker salat og agurkeskiver.


Burgerbøfferne og resten af kødet til racletten (tykstegsbøf
i strimler og strimler af kyllingefilet).


Den færdige miniburger. Uhm!

8 kommentarer:

  1. Tak for ideen med burgerboller og burger... Vi skal lave raclette i morgen til nytår og der kommer en del børn og de vil nok syntes det er lidt sjovere når de kan lave sig en burger :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt, at I kan bruge det :) Det er nemlig rigtig lækkert. Er sikker på, at børnene vil elske det. Det er ret sjovt at lave sådan en mini-burger. Især når der er bittesmå tomatskiver (skiver af cherrytomater), små løgringe og små stykker ost at putte ovenpå. Godt nytår til jer :)

      Slet
  2. Det napper vi også lige til nytårsaften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. God fornøjelse med det. Og også godt nytår til jer :)

      Slet
  3. Super fedt, nu ved jeg hvad jeg skal gøre med min raclette nytårs aften, syntes det med burgerne er en god ide :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme :) Raclette er bare toppen, for man kan variere det i det uendelige, og det er så hyggeligt at sidde og tilberede maden stille og roligt sammen. Burgerne er også et stort hit herhjemme. Godt nytår til jer :)

      Slet
  4. Tusinde tak for opskriften på burgerboller, som jeg fandt en dag for 6-7 år siden hvor jeg søgte ny inspiration til vores elskede Raclette. Den har jeg brugt så meget, ved et uheld fandt jeg ud af, at jo længere dejen hæver inden jeg laver dem til boller, jo bedre smørboller får jeg ud af dejen, lidt mindre salt ellers samme opskrift, alle elsker dem :) Så det kan den altså også. Og selvfølgelig også til burgerboller.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din feedback om opskriften, det er jeg rigtig glad for at høre 🙂 Og superfint, at du selv har eksperimenteret lidt med opskriften, det giver både ny læring og ofte også et godt resultat. Det gør jeg selv tit med opskrifter, jeg afprøver 😊

      Slet