onsdag den 3. oktober 2012

Luftige suppehorn (kuvertbrød)

Som lovet er jeg nu tilbage med opskriften på de gode suppehorn, jeg fik bagt i går. Som jeg skrev i går, er det nogle dejlige, luftige horn, der passer rigtig godt til suppe, deraf navnet. Jeg elsker at dyppe dem i suppen, men det kan man jo gøre, som man vil.
I går var det Christian, der fik suppe, da min mave ikke rigtig tåler det pt. Han fik en tomatsuppe, der bare var en købeversion, da maden helst skulle være nem og hurtig, fordi vi var ude og handle i går.

Jeg lavede dejen i hånden (altså ikke på køkkenmaskinen), hvilket jeg oftest gør, hvis dejen kun lige skal have den mængde mel, den skal have for lige at kunne æltes og ikke være for klistret. Det kræver lidt flere kræfter, men resultatet er det værd. Melmængden i opskriften er vejledende. Put lidt i ad gangen, til den lige slipper fingre og skål, og ælt den så, til den er god og smidig.




Suppehorn (12 stk.)

50 g margarine (eller smør)
1½ dl mælk
25 g gær
½ tsk salt
1 æg (+ et ekstra til pensling)
Ca. 350 g mel

Smelt margarinen og hæld mælken i. Tjek, om blanding er fingervarm. Hvis den er det, hældes den i en skål sammen med gæren. Rør, til gæren er opløst.

Rør æg og salt i. Tilsæt derefter melet lidt ad gangen og kun så meget, at dejen lige slipper skålen og er til at arbejde med. Ælt dejen godt. Stil dejen til forhævning tildækket et lunt sted i 40 minutter.

Slå luften ud af dejen ved at ælte den en smule. Del dejen i to og tril hver til en kugle. Rul den ene dej ud til en stor cirkel, og del cirklen i 6 lige store stykker. Form hornene ved at rulle fra den brede ende mod spidsen. Bøj enderne lidt indad, og læg hornene på en bageplade med bagepapir. Sørg for, at de ligger på spidserne (den spidse ende, du rullede mod), for ellers vil de rive sig løs og stritte ud i luften under bagningen. Der er altid et par stykker, der gør sådan for mig, selvom jeg prøver at holde dem nede ved at lægge dem på spidsen, men de smager jo lige så godt alligevel. De er bare pænere, når de holder faconen ;)

Gentag udrulningen med den anden del af dejen og rul til horn. Lad hornene hvile tildækket i 20 minutter.

Pensl hornene med sammenpisket æg og bag dem midt i ovnen 15-20 minutter ved 200 grader, til de er flot gyldne. Lad den køle af på en rist.

Den forhævede dej rulles ud og deles i 6 trekanter.

Trekanterne rulles til horn og lægges på en bageplade med bagepapir.

De færdige horn.



Så er det dagen for lillemissens neutralisering. Vi håber sådan, at det kommer til at gå godt. Jeg må indrømme, at jeg har lidt nerver på, for det er aldrig rart, når ens katte skal opereres, og hun er jo stadigvæk så lille. Men de har heldigvis gjort det en del gange efterhånden, de dyrlæger, da det er de samme, de altid bruger i opdrættet. Og ja, hun er jo ikke helt vores endnu, da hun ikke er flyttet ind her og de sidste penge ikke er betalt, men i hjertet er hun nu vores allerede :) Vi regner med at få noget at vide i aften om, hvordan det er gået med hende. Forhåbentlig er det gået, som det skal, og hun heler forhåbentlig, som hun skal efterfølgende.

I dag skal vi have caribisk bøfsalat med mangodressing, hvilket er en lækker og forholdsvis let (modsat tung) ret. Jeg glæder mig i hvert fald, selvom der er lidt arbejde i at lave det. Dressingen må jeg springe over ligesom sidst, men det smagte godt alligevel. Til det er jeg ved at bage et par hvedebaguetter, hvoraf den ene skal spises til vores aftensmad i aften. Den anden ryger i fryseren til en anden god gang.

Ellers er tempoet sat lidt ned i dag. Jeg skal primært koncentrere mig om maden i dag for ikke at overbelaste nakken for meget. I går endte med at blive alt for meget for nakken og ryggen, da jeg brugte lang tid i køkkenet, vaskede tøj og vi også var ude og handle. Christian gav min ryg en god omgang massage i går, hvilket var rigtig rart. Det slapper ryggen af, men det, der mest skal til, for at nakke og ryg kan få det bedre, er, at jeg ikke overbelaster mig selv og kommer ned i stressniveau. Den slags tager desværre noget tid, og det er også træls ikke at kunne gå og ordne de ting herhjemme, som jeg gerne vil. Men jeg må vist tage mig lidt sammen og ikke bare knokle på, så ryg og nakke kan få det lidt bedre. Jeg må jo stadig ikke tage noget for smerterne pga. leveren.


Imellem hævningerne i går var jeg ude i haven lidt med kattene og fangede et par farverige billeder af Ozzy med sankt hans-urterne i baggrunden. De står rigtig flot lige nu derude. Så de par billeder vil jeg slutte af med i dag :)


Aaah, efterårsduft, snif snif.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar