fredag den 9. november 2012

Pandestegte fladbrød med oksecuvette

Det har været har været noget af en udfordring at lave madplan for os i den her uge, da jeg virkelig kæmper med kvalme, og det er ikke rigtigt blevet bedre, så det er svært at finde ud af, hvad jeg har lyst til at lave og ikke mindst spise af mad i en hel uge.

Men vi skal jo have noget at spise, og jeg fald i min søgen efter inspiration over en opskrift på fladbrød, der skulle laves på grillen hos weberklubben. Det gav mig inspiration til at prøve at lave de her brød, dog på en pande, og så lave en god, rød oksecuvette til at putte indeni sammen med lidt forskelligt grønt.

Det er helt sikkert noget, der skal gentages, for det smagte supergodt. Brødene blev rigtigt lækre på panden også. Jeg havde overvejet kun at lave halv portion af brødene, for jeg troede egentlig, at de ville fylde en hel pande, men det gør de altså ikke. De fylder ca. som en lille tortilla. Jeg lavede en dobbeltportion, og vi spiste 6 i går, så der er også 6 til i dag. Christian kunne dog godt have spist en ekstra men undlod, så der var lige så mange til i dag, så jeg vurderer, at brødene (og stegen) rækker til 3-4 personer.




Pandestegte fladbrød med oksecuvette (3-4 personer)

1 oksecuvette (ca. 1 kg)
Salt
Friskkværnet peber

Det grønne:
Gulerødder
Agurk
Rød peber
Tomater
Rødløg
Iceberg eller anden salat
Dressing - enten hjemmerørt (f.eks. creme fraice rørt med presset hvidløg, salt, lidt citronsaft og evt. lidt krydderurter) eller en færdig creme fraice- eller hvidløgsdressing (vi brugte Heinz garlic sauce)

Fladbrød (12 stk):
25 g gær
3 dl lunkent vand
1½ tsk salt
1 spsk olie
150 g durummel
Ca. 225 g hvedemel

Jeg startede med at lave det grønne; Gulerødderne blev skrællet og revet groft, agurk i halve skiver, halve skiver rødløg og tomater og strimlet iceberg. Imens varmes ovnen op til 250 grader med grill.

Flæk og rens peberfrugten (til 3-4 personer vil jeg anbefale, at man i hvert fald laver to), og mas den så flad, som du kan med skindsiden opad. Det gør ikke noget, at den revner. Læg den på bagepapir og sæt den ind i den varme ovn, til skindet bobler lidt op og får sorte pletter.

Imens klargør du cuvetten. Fjern alle sener og hinder, så du kan se strukturen af kødet nedenunder. Efterlad evt. en smule fedt på overfladen, men ikke for meget. Rids stegen en smule ovenpå, men ikke for langt ned i kødet. Krydr godt med salt og friskkværmet peber. Stik et stegetermometer ind i stegen og læg den i et ovnfast fad, evt. på lidt bagepapir.

Tag den færdige peberfrugt ud af ovnen og put den i en frysepose. Slå knude på og lad den ligge i posen, til den er kølet noget af.
Stil stegen i ovnen og sluk for grillen. Lad den brune, til den har fået godt med farve ovenpå og skru så ned til 160 grader. Lad den stå i ovnen, til den er 58 grader indeni. Derefter skal du tage den ud og lægge den på et spækbræt, til den er 62 grader. Der kan den spises, men jeg anbefaler, at man lader den ligge og trække længere. Når den begynder at falde i graderne, kan den pakkes ind i sølvpapir.

Når du har sat stegen i ovnen, laves dejen til brødene. Rør gæren ud i vandet og tilsæt olie og salt. Rør durummel i og derefter hvedemelet. Dejen skal ikke være for klistret, så måske skal der tilsættes lidt ekstra mel. Jeg målte ikke hvedemelet af, men æltede mel i lidt ad gangen, til dejen ikke klistrede for meget, og så æltede jeg den godt.
Lad dejen hæve ½ time tildækket et lunt sted.

Del dejen i to. Lad den ene del blive i skålen, mens du laver den anden. Tril den ene del til en pølse og del i 6 lige store stykker. Brug en kagerulle til at rulle dejen ud til meget tynde cirkler. Du skal bruge godt med mel, når du ruller dejen ud, så den ikke hænger i bord eller kagerulle.

Varm en pande eller to op, så de er brandvarme, og jeg mener virkelig brandvarme. Bag brødene på de meget varme pander og vend jævnligt, så de ikke brænder på. Jeg vender brødene, når de begynder at boble op på overfladen, inden jeg vender første gang. Tag dem af, inden de bliver helt stive og hårde, men når de har fået farve på begge sider.
Når brødene er færdige, lægges de på en tallerken, hvor du har lagt et stort stykke sølvpapir. Læg dem i en stak på tallerkenen, så de holder sig varme og beholder blødheden, og pak dem ind i sølvpapiret, når du har bagt alle brød.

Hvis du stadig har lidt varme i din ovn (som nu er slukket), kan de holdes lune der. Bare vær sikker på, at du har pakket dem godt ind - giv dem evt. endnu et lag sølvpapir, for ellers bliver de stive som pap ;)

Pil skindet af peberfrugterne med en lille kniv og skær kødet i strimler.

Skær cuvetten ud i meget tynde skiver. Du kan se på stegen, hvordan den skal skæres. Find kødfibrene (det er nemmes ved at kigge på bagsiden) og skær på tværs af dem. Jeg delte desuden hver skive på langs, da det fungerer bedst med strimler af kød i sådan et fladbrød. Krydr strimlerne med salt og friskkværnet peber eller lad det være op til dem, der skal spise det, at krydre kødet selv.

Server kød, grøntsager og brød, så folk selv kan lave deres fladbrød.


Hvis der er brød til overs, kan de gemmes i en lukket plastikpose, så de holder sig bløde. 


De færdigbagte fladbrød.

Fyldet i mit fladbrød.

Sådan så Christians ud.

Mums!



Jeg kæmper som sagt rigtig meget med kvalme stadigvæk. Det er svært at sige, om det er pga. min nylige opstart på p-piller (som jeg jo skal køres ind i igen efter at have måttet smide dem pga. mine skyhøje levertal), men jeg tror, det hænger sammen. Uheldigvis glemte jeg at tage min medicin for epilepsi dagen før, jeg skulle starte op på de her piller, så måske har det også noget at sige? Jeg er noget usikker på, hvordan det hænger sammen, men jeg håber, at kvalmen snart er på retur.

Det fungerer uheldigvis sådan, at hormonerne i p-piller nedsætter stoffet af epilepsimedicinen i blodet, så det kan også have noget at gøre med, hvordan jeg har det lige nu. Eller det er jeg sikker på, at det har. Om det er derfor, jeg har kvalme, ved jeg ikke. Men jeg har det supermærkeligt i dag. Jeg har svært ved at mærke min krop (det føles lidt, ligesom når ens arm sover, dog ikke helt så slemt. Men den manglende kontrol man har over sin arm) og er rigtig svimmel i dag også.

Jeg genkender følelsen fra sidste uge, dagen efter jeg glemte pillen. At det er en reaktion på at have for lidt epilepsimedicin i blodet, og det skræmmer mig. Det er faktisk rigtig ubehageligt at skulle være alene hjemme, når man har det sådan her. Jeg er bange for at få et anfald, når jeg går her helt alene. Så jeg glæder mig til, at Christian kommer hjem fra arbejde.

Jeg har valgt at se tiden an weekenden over, og så måske snakke med lægen på mandag, hvis kvalmen ikke har lagt sig, for jeg vil gerne være sikker på at kunne skifte piller, hvis det bliver nødvendigt og evt. få kontrolleret mængden af epilepsimedicin i blodet. For jeg vil helst ikke risikere at gå og få anfald, nu jeg har været anfaldsfri i over 12½ år.


På trods af kvalme og det hele regner jeg med, at vi gennemfører planen med andestegen på søndag. Jeg håber, at jeg har lidt mindre kvalme om aftenen, ligesom jeg har haft de andre dage, så jeg kan nyde den, selvom det bliver lidt hårdt at gå i duften af den i løbet af dagen. Vi skal jo spise noget, så hvis jeg kan klare det, må det jo gerne være lækker mad :) Jeg glæder mig i hvert fald til at sætte tænderne i stegen og alt det lækre tilbehør.


Jeg oplevede noget helt fantastisk herhjemme i går. Når jeg går ind på værelset, hvor Putte og Ozzy ligger og sover, og Phoebe går med, går hun tit ind i teltet (et lille kattetelt fra Ikea, som Putte elsker at sove i om vinteren) til ham og der smaskes, men jeg kan ikke se noget, for hun står i vejen. Men i går fik jeg endelig et kig. Det var Phoebe, der vaskede Putte. Han gav hende og et enkelt slik eller to, men det var bare så dejligt at se, hvordan hun vaskede ham. Vi har også set hende slikke Ozzy lidt i hovedet inden for den sidste uge.

Da vi begyndte at lede efter en ny kat til vores lille kattefamilie, efter vi mistede Mille, ledte vi efter en kat, der gider os (hun går i røven på os hele tiden :D og vil gerne bare være tæt på og er også en kælepot), en, der kan lege med Ozzy (og lidt med Putte) og gerne en, der vil vaske Putte, for den form for omsorg savnede han desperat, efter Mille døde. Men vi vidste godt, at der ikke var særlig stor chance for at finde sådan en kat, der indeholder alle de ting. Især den sidste var svær, fordi det oftest er de store katte, der vasker killingerne. Men hvor har vi bare været heldige. Hun er den mest fantastiske lille pige, og alle de her ting. Jeg kan næsten ikke forstå, hvor heldige vi har været. 


Phoebe med ny, nedlagt pelshale.

Tittit mor, jeg kan lige møve mig ind på det her billede.

Phoebe i haven i går.

4 kommentarer:

  1. Åhh jeg er altså bare nødt til at få prøvet de her brød på et tidspunkt - de ser bare så lækre ud :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja må du gøre. De smager nemlig rigtig godt, især med det møre, røde kød i. Men nu er vi også vilde med rødt kød herhjemme ;) De smagte også fint på dag 2, da vi spiste resterne. De blev bare opbevaret i en lukket plastikpose og så lige lunet hurtigt på en varm pande.

      Slet
  2. Elsker også rødt kød - desværre er det bare tit ret dyrt, så det er ikke så tit igen, vi får det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fandt en cuvette til 30 kr på ½kg, da vi lavede det, så det var lige til at komme over. Vi køber jævnligt, når der er slagtilbud, og fryser ned. Vi har flere gange i år købt culotter til 40-50 kr pr. ½kg, og det er det, vi spiser, når vi skal forkæle os selv ekstra. Pga. min sygdom i maven bliver det desværre ikke til mange ture ud at spise, fordi der er så meget, jeg ikke kan tåle. Så vi laver lidt ekstra luksusmad herhjemme ind imellem.

      Slet