onsdag den 28. november 2012

Biksemad som mor lavede den

I søndags, efter vi havde haft gæster til æbleskiver og pakkeleg, skulle aftensmaden være nem. Derfor brugte jeg resterne af den svinekam, vi spiste i lørdags, til at lave biksemad til Christian. Af hensyn til min mave nøjedes jeg med rugbrødsmadder med skiver af stegen, men det var nu også meget godt.

Biksemad er sådan en ret, der egentlig bare skulle være supersimpel, men alligevel har jeg haft svært ved at få den til at smage lige så godt som den, min mor lavede, da jeg var barn. Jeg har prøvet på flere måder, men den manglede ligesom altid et eller andet i smagen. Til sidst fandt jeg ud af, at det er, fordi hun blandede engelsk sauce i biksemaden, før hun serverede den. Og så fik den endelig sin rigtige smag - i min mund :)

Det er oplagt at lave biksemad, når man har rester af kød og kartofler, og det smager jo også rigtig godt. Mængderne i opskriften kan man tilpasse, som man vil. Men jeg planlægger altid biksemad sådan, at vi skal have f.eks. steg dagen før, og så koger jeg ekstra kartofler, så der er nok til biksemaden dagen efter.





Biksemad

Rester af steg (f.eks. svinekam, ribbenssteg eller oksesteg)
Pølser af god kvalitet
Kogte, kolde kartofler (jeg bruger som regel 3/4-1 hel 4-liters frysepose til os to)
2 store løg
Engelsk sauce
Salt og friskkværnet peber

Skær kartoflerne og løg i tern. Brun det sammen i en gryde med lidt margarine eller smør ved jævn varme, til kartoflerne har fået lidt farve og det hele er varmet godt igennem.

Skær kødet i tern og pølserne i mindre stykker. Hvis jeg har meget kød, bruger jeg lidt færre pølser. Man kan selv justere det. Brun det på en pande i lidt margarine eller smør, til kød og pølser har fået farve.

Hæld kød og kartofler sammen. Tilsæt engelsk sauce lidt efter lidt. Smag på det jævnligt og stop, når du synes, der er nok i. Smag til med salt og friskkværnet peber.

Server evt. med et spejlæg, rugbrød og engelsk sauce, ketchup og sennep, eller hvad du nu foretrækker af tilbehør.

Biksemad; ikke verdens smukkeste ret, men det smager supergodt :)

Server evt. med et spejlæg til.



Disclaimer: nedenstående indeholder for nogle måske lidt "too much information", når det kommer til katte og deres toiletvaner. Så spring det over, hvis du ikke har lyst til at læse med.


Synes, tingene crasher lidt om ørerne på os for tiden. I sidste uge opdagede vi, at Ozzy havde frisk blod, når han havde været i kattebakken og lave stort. Det var et kæmpe chok for os, og vi var meget bekymrede. Da jeg snakkede med en dyrlæge dagen efter, mente hun, at vi skulle se tiden an og vi skulle holde øje med ham. Vi holdt ham inde en uges tid og prøvede at holde øje. Troede egentlig, at det var bedre i går morges, da der ingen tegn på blod var, men om formiddagen var han en tur i bakken og smed en kæmpe klat blod :(

Så jeg måtte have fat i Christians forældre for at køre mig på dyrehospitalet med Ozzy. Dyrlægen kunne umiddelbart ikke mærke noget på ham hverken udenpå eller indeni (temmelig ubehagelig oplevelse for Ozzy, den sidste især), og mente, at det kunne være en udposning eller indposning på tarmen, der var irriteret. I første omgang får han nu noget antibiotika, og så håber vi, at det bliver bedre.

Jeg synes, han har været lidt ved siden af sig selv det sidste døgn. Meget puttesyg, og det er han ellers aldrig. I går lå han og sov på min mave en hel time, hvilket han heller aldrig gør. Kan måske tælles på en hånd, hvor mange gange han har været skødekat i de 6 år, jeg har haft ham. Og hans mjauwen virkede også forkert på en måde.

Jeg kan ikke helt greje, om han er anderledes i dag. Han vil gerne være i nærheden, men har ikke mjauwet lige så meget.. Han skal være på de piller i 6 dage, og hvis det ikke bliver bedre med hans mave, skal han have lavet en røntgenundersøgelse med kontrast af sine tarme :( Vi håber sådan, at det ikke kommer til det, for han har været så uendeligt meget igennem, og det er meget traumatisk at skulle afsted i kassen. Han er superfølsom og gemmer sig, hvis han fornemmer, at vi skal nogen steder, for han er bange for, at han skal med og han skal til dyrlægen. Man kan ikke bebrejde ham det efter den store tur med øjenoperationen, han var igennem sidste år. Det var så slemt for ham :(


Nåh men... så er der sådan noget med, at en ulykke kommer sjældent alene. Har lige oplevet, at Putte opførte sig mærkeligt. Han mjauwede på en "forkert" måde og gik rundt i køkkenet lidt trykket mod jorden. Han fik lidt at spise og derefter et tilbud om at komme i bakken (han kan godt lide, at jeg tager låget af den, så det gjorde jeg og gravede bakken, før han gik i). Det undrede mig dog, at han skulle i, for to timer tidligere havde han været i bakken for at lave både det ene og det andet (der begge virkede normalt), og kort forinden hans sære opførsel,, skulle han i bakken igen. Han havde tisset, kunne jeg se, og der var måske også et par pøller, dog med pels i.

Da jeg tog låget af, satte han sig, som når han skal af med stort. Men der kom kun en lille klat slim ud :( Det var ikke rart at se. Og forstår ikke, hvorfor han har sådan en trang til at komme i bakken, når det ellers virker normalt? Ringede til dyrlægen, hvor jeg snakkede med en veterinærsygeplejerske, og hun mente, at vi skulle se tiden an med ham og se, om han kommer i bakken igen og kommer af med noget normalt. Ellers skal vi også have ham afsted.


Det er bare så typisk, at alting lige falder oven i hinanden. Og ikke på en måde, så man kan have kattene afsted samtidig. Det økonomiske betyder ikke ret meget i forhold til, at kattene skal have det bedst muligt. Det er klart det vigtigste for os. Men det er da typisk, at det lige sker, dagen efter jeg har været afsted med Ozzy. Og at det nu ligger oven i hinanden, så der er ekstra meget at bekymre sig for.

Det fylder utroligt meget i hovedet på mig, når de ikke har det godt, og det er også ret angstprovokerende. Kattene betyder alt for mig, og det er rigtig svært, når de ikke har det godt. I nat havde jeg også mareridt om Ozzy, der handlede om, at han var smurt ind i blod efter at være kommet af med noget. Det er simpelthen bare så ubehageligt :(

De skal bare få det godt igen. Snart. De er jo også nødt til at blive holdt inde, mens de skal holdes øje med, og det påvirker deres livskvalitet en del. Og min. Det betyder meget for dem, at de kan komme i haven, og jeg savner at gå derude med dem. Men hylekoncerten vil ingen ende tage, hvis vi lukker dem ud en lille tur nu og de så ikke må komme ud i morgen, og vi kan jo kun holde øje med, hvad de kommer af med, hvis de kun gør det i bakken, så det går desværre bare ikke. Vi må være tålmodige lidt endnu. I hvert fald til næste uge. Håber bare sådan, at alt er meget bedre der. Det skal det bare være. Kan ikke holde ud at tænke på at skulle have Ozzy afsted igen, så bange som han er omkring det :(

Ozzy på sit nye kradsebræt i weekenden. Der var tilbud hos zooplus, så vi fik købt lidt nye senge og ting til kattene.

Putte i den nye seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar