lørdag den 11. maj 2013

Cheesecake-brownie med hindbær

I går havde Christian fødselsdag, og jeg plejer at bage noget, han kan tage med til sine kollegaer i den anledning. Men da han oftest arbejder hjemmefra på sin fødselsdag (fordi han har langt på arbejde, og vi kører ud og spiser til Roskilde om aftenen), får han kagen med en anden dag i ugen op til sin fødselsdag. Så jeg bagte kage i søndags, som han fik med i mandags.

Kagen var en, jeg ikke lige har prøvet at bage før, men det er helt sikkert en, der bliver en fast gæst herhjemme. Jeg faldt for noget tid siden over en opskrift på cheesecake-brownie med hindbær hos The Food Club, som så så spændende og lækker ud, at jeg gemte opskriften. Da jeg så skulle overveje, hvad Christians kollegaer skulle have, faldt jeg over den i min linksamling, og besluttede ret hurtigt, at det var den, de skulle have.

Jeg var egentlig lidt skeptisk omkring browniedelen, for i min verden er en brownie en kage, der indeholder chokolade, hvilket den her kage ikke gør, men min skepsis blev gjort til skamme efter at have smagt kagen, for browniedelen af kagen er simpelthen så klæg, tung og lækker som en rigtig brownie, og passer supergodt til kagen. Christian var også helt vild med kagen, hvilket vist blev understreget af, at han allerede efter første stykke overvejede, om det var noget, vi skulle have igen snart, måske når vi holder hans fødselsdag for familien i næste uge ;) Hindbærrene passer supergodt til kagen, og jeg brugte bare frosne, som jeg puttede i kagen direkte fra posen. Supernemt. Når de bliver bagt, er der ingen ko på isen :)

Når jeg laver kagen igen, vil jeg overveje at lave ekstra cheesecakefyld, for jeg synes godt, der kunne have været mere af det på. Så det må I overveje at eksperimentere med, når I kaster jer ud i kagen :)




Cheesecake-brownie med hindbær (1 stor bradepande)

Brownie
340 g margarine (eller smør)
6 dl sukker
4 æg
2 ¼ dl mel
3 dl kakao
½ tsk salt

Cheesecake-fyld
400 g flødeost naturel
2 æg
¾ dl sukker
2 store tsk vanillesukker

Derudover
150-200 g hindbær (friske eller frosne)

Start med at lave browniedejen. Smelt margarinen og lad den stå og køle af lidt. Pisk æg og sukker lyst og luftigt. Pisk derefter den smeltede margarine i lidt af gangen i en tynd stråle, til alt er optaget.

Tilsæt mel, kakao og salt, og rør det hele godt sammen, til dejen er klumpfri. Fordel dejen i en stor bradepande med bagepapir, ca. 30x40 cm (passer med ovnens bradepande - vores er dog et par cm større, men det gør ikke så meget).

Til cheesecake-fyldet piskes ingredienserne godt sammen og fordeles over browniedejen. Brug en kniv eller gaffel til at lave mønster i dejen ved at vende cheesecake-fyldet og browniedejen lidt rundt i hinanden (uden at det bliver totalt rørt sammen til én dej ;)). Fordel til sidst hindbærrene oven på kagen. Jeg brugte bare frosne hindbær lige fra posen.

Bag kagen 40-45 minutter ved 175 grader. Tjek undervejs, for den må ikke blive tør. Den skal ud, så snart den er færdig (når der ikke hænger rå dej ved en gaffel, man prikker kagen ved. Der må gerne hænge lidt bagte kagekrummer ved, men ikke ubagt dej).

Lad kagen køle af i bradepanden.

Den færdige kage, mums! Den måtte lige smages til, før den forlod huset ;)


 Jeg bagte også lidt forskelligt til i går på hans fødselsdag, hvor vi havde hans forældre oppe. Men jeg vil vende tilbage og fortælle mere om det og dagen i et andet indlæg.

Jeg er træt i dag oven på en uge, hvor jeg ikke har sovet nok. Og så har jeg haft travlt med at gøre klar til Christians fødselsdag. Jeg er alt for ambitiøs i forhold til det, jeg kan holde til, men jeg vil bare gerne gøre det så godt. Så jeg har været i gang med at bage og gøre huset klart og lækkert, så han kunne nyde dagen uden at skulle tænke på noget.

Torsdag, hvor der var en helligdag, var vi i det lokale plantecenter og købe lidt ind til haven. Det er en dyr fornøjelse, for jeg ville også gerne have en krukke magen til den, jeg købte sidste år til mine krydderurter, så den måtte jeg smide 300 kr for (i Jem & fix). Det er lige i overkanten for en glasfiberkrukke, synes jeg, men det ser jo også dumt ud at have en million forskellige krukker derude på terrassen. Og jeg var nødt til at købe nyt, fordi mynten fra sidste år totalt har overtaget den krydderurtekrukke, jeg havde der. Jeg skal have tyndet betydeligt ud i den i år, og regner med at plante noget af mynten ud i haven, da den jo kommer igen, dufter dejligt og har fine blomster. Så må jeg bare holde den nede.

Til gengæld faldt vi over et godt tilbud på krydderurter i plantecenteret, hvor man kunne få tre urter for 80 kr (normalprisen var en for 50 kr), så jeg valgte seks; to slags almindelig timian (en med blomster og en med grønne og hvidlige blade), en citrontimian (jeg har også en fra sidste år, men den er ikke kommet så stærkt igen, så jeg ville supplere den op), to rosmariner og en lavendel, der dog nok ikke bliver brugt til maden. Min rosmarin fra sidste år er desværre gået ud, så jeg håber på bedre held i år.

Derudover købte vi lidt blomster til terrassen, for der ser så nøgent ud derude for tiden, før vi får sat noget og ordnet havemøblerne. Vi købte lidt spanske margueritter og en opstammet lyserød marguerit. Det ser meget fint ud derude, efter Christian har ordnet terrassen. Nu må vi snart få ordnet havemøblerne, så vi kan komme ud og nyde haven og grille igen. Det glæder jeg mig til :)

Jeg slutter af med lidt billeder af vores nyindkøb til haven. Og Phoebe, der fortalte os, at hegnet på terrassen virkelig er helt til rotterne, hvilket hun dog elsker, for så kan hun hoppe igennem hullerne, der efterhånden er i det, hm! Håber, det bliver i år, vi finder et hegn, der passer til haven.

Timian.

Anden slags timian i blomst. Man kan ane, at kattene har været forbi (der er lidt pels på blomsten her).

Rosmarin.

Citrontimian.

Hvad er det mon for et hul? Er der noget på den anden side?

Må lige kigge efter!

Spansk marguerit.

Endnu en spansk marguerit. De har den mest fantastiske og spændende støvdrager med små, blå stjerner smukt omkranset af gule.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar