lørdag den 28. juni 2014

Besøg i Zoo juni 2014

Som jeg skrev om sidst, tog vi en tur i Zoo, da min veninde var på besøg i sidste weekend. Jeg havde kameraet med og fik skudt lidt billeder af dyrene derinde. Dem kan I se i det her indlæg. Det var ikke sådan målrettet en fototur men mere en hyggetur, så har ikke supermange billeder med hjem. Men jeg sætter pris på at kunne komme lidt hjemmefra med kameraet også, ikke mindst nu hvor jeg har et ordentligt zoomobjektiv, så jeg greb chancen. Min veninde og Christian havde også deres kameraer med den dag. Herunder kan du se de billeder, jeg har lavet fra vores tur:




Løverne var fremme og få en ordentlig middagssøvn midt på sandet i deres indhegning. Sidst, vi var der, var hanløven ikke helt fremme, så det var sjovt at se ham denne gang. Det må dog være et noget kedeligt liv, de har, for det er ikke nogen særlig stor indhegning, de har. Synes generelt det er noget, der går igen, når man er rundt og kigge i Zoo. Bliver altid lidt trist af det, for det er nogle trælse forhold de har, synes jeg. Især når man ved, hvor meget bedre det kan gøres. Er kommet meget i Givskud Zoo (Løveparken), hvor dyrene har meget større og mere naturlige omgivelser at gå i. Ikke så meget beton, som der er i Zoo. Zoo gør nok det bedste, de kan under omstændighederne, men det er bare lidt trist, synes jeg.

Der var en allike, der var lidt overmodig, mens vi stod og kiggede på løverne. Den gik nemlig lige mellem de halvsovende løver og ledte efter mad. Det må siges at være en dumdristig fugl! Måske vidste den godt, at løverne var for dovne til at gide noget. Den skulle lige have gået mellem en sovende Phoebe og Ozzy. Så havde der ikke været meget tilbage af den ;)

Den modige allike mellem løverne.

Den dovne løveflok. De slapper af, men sover tydeligvis ikke, kan man se på ørerne, der lytter efter, hvad der sker omkring dem.



Vi havde håbet, at isbjørnene ville være fremme og gerne svømme i deres relativt nye indhegning, men de var stort set ikke at se. De gik mellem den nye og gamle indhegning og havde ikke lyst til at stille sig frem til skue den dag. De stod faktisk ved dørene ind til deres rum indenfor og kiggede langt efter en, der gad komme og lukke dem ind :| Stakkels bamser. Så det eneste, jeg fangede i isbjørneindhegningen, var den her måge. Mågerne havde travlt med at æde af det kød, der var lagt ud til isbjørnene.




Mågen var ikke den eneste fugl, jeg fotograferede på vores tur, som I vil se. Det mest interessante motiv den dag for mig var klart en gråspurvehun med sin unge, som hun fodrede. Og de var naturligvis ikke i bur eller noget. Men jeg kunne komme relativt tæt på, for fuglene var meget vant til mennesker derinde. Jeg ærgrer mig noget over, at mit første skud her ikke var helt skarpt, for det er lige den rette vinkel, men jeg fik da et par andre af de to, der blev helt ok, synes jeg.



Gi' noget, mor. Jeg er suuuulten!



Her er lidt af de andre dyr, vi så derinde. Leoparderne er hegnet meget grundigt ind, så de er svære at fotografere (småmasket grønt hegn foran), desværre. De er ellers supersmukke dyr. Desværre virkede de også noget forstyrrede over deres omgivelser og måske også publikum. Så trist.

Rød panda i gang med at spise bambus.

Odder, som også er i gang med at spise.

Smuk smuk kat. Den kan nok godt anes, selvom hegnet gjorde det svært at fotografere den.



Tigrene tog det meget afslappet. Vi kunne kigge ind i deres hus, hvor de lå og snorksov, nogle af dem. I må leve med lidt genskin i vinduet, men man kan godt se basserne derinde. Så smukke dyr!

Sovende tiger. Har aldrig været så tæt på sådan en kæmpekat før. Fantastisk smuk.

Nogle af tigrene foretrak at sove udenfor. Her ligger der et par i en bunke og snorker.



Vi skulle naturligvis også en tur i det tropiske hus, hvor der flyver fugle og sommerfugle rundt. Pyh, der er varmt derinde! Vi var flere gange ved at blive fløjet ned af fugle, der skulle fra den ene ende af rummet til den anden. Det var lidt vildt. Heldigvis er der ingen af os, der er bange for fugle. De er meget farverige, fuglene derinde. Fangede også en enkelt sommerfugl. Der var ikke så mange derinde som sidst, vi var der, syntes vi.

Are you looking at me?!

I said: are you looking at me?!!

Lille sød pjusket fugl, der ikke fløj frit som de to ovenstående, men havde sit eget "bur" sammen med andre småfugle.

Tukan, der ordner fjerdragten.




Da vi gik ud, stoppede vi lige ved løverne igen. Efter en kæmpe regnbyge var de nu vågnet op og var i gang med at ordne pelsen. På billederne herunder er den ene løve i gang med at vaske den anden. Så hyggeligt. Sådan gør Phoebe også med Ozzy. Han nyder det meget :) Vi håber, at en ny kat vil kunne få samme hyggeforhold til de to andre, som de har med hinanden.

Aaah. Det er skønt med et bad.

Så, nu er det nok!



Jeg fik lavet billederne fra Zoo i løbet af de dage i den her uge, hvor Christian har været ude og rejse for firmaet. Så var der noget tid at fylde ud for mig. Lige nu er der også tid at fylde ud, for vi er i gang med at klippe hækken, men min krop vil ikke mere, så jeg har måttet stoppe og gå ind. Christian er stadig i gang med at klippe. Det var ikke lige den afslappende weekend, jeg havde drømt om, ærlig talt, men det skal jo gøres, og forhåbentlig kan vi slappe af i aften og i morgen. Jeg håber i hvert fald ikke, at der skal ske mere den her weekend, for det er første weekend længe, hvor vi ikke har skullet noget. Vi har måttet melde fra til noget familiehalløj i Christians familie, fordi jeg simpelthen ikke kan klare at skulle ud til noget hele tiden. Det gør mig syg. Så man må vælge noget fra, desværre.

Jeg har haft travlt med at fylde dagene ud, mens han har været væk. Jeg er dårlig til at slappe af i mit eget selskab, så jeg har fået lavet alt for meget. Så jeg trænger til at slappe af sammen med ham. Men jeg er nu også godt tilfreds med det, jeg har nået. Jeg har fået plantet roser på Puttes og Milles gravsteder. Det er simpelthen blevet så fint. I dag har jeg klippet hækken hen over gravene med håndklipperen, så der ikke skulle ske noget med dem eller roserne. Herunder kan I se resultatet af tilplantningen. Der ser endnu pænere ud derude i dag, efter jeg har fået klippet hækken og revet jorden foran stenene. Billedet her er fra lige efter, jeg havde plantet roserne:

Puttes sted med roser i sart hvid-rosa farve.

Milles med pigefarvede roser til den lille dame.



Ud over at plante blomsterne har jeg brugt tiden på at vaske en masse tøj og sengetøjet, så der var lækkert, friskt sengetøj at komme hjem til for Christian. Og så har jeg klippet hækken inde i indhegningen langs hegnet. Jeg kunne jo heller ikke holde mig fra at bage lidt, som jeg bagte chocolate chip cookies med mandler, en af hans største favoritter, så der var noget lækkert for Christian at komme hjem til, og dagen, hvor han kom hjem, bagte jeg gulerodsboller, som vi spiste med lidt pålæg, da han kom hjem. Han har ikke fået særlig god mad, mens han har været væk, fordi han har haft for travlt, så det trængte han til. Jeg lavede også en ekstra lækker middag til os i går, hvor han spiste hjemme første gang. Der fik vi helstegt oksefilet (fandt for noget tid siden et lille stykke i Fakta til en god pris) med ovnbagte kartoffelbåde af nye kartofler, en god salat og favoritsovs. Til dessert var der friske jordbær med Hansens vanilleis. Det var en superskøn middag.

Efter han kom hjem, har han måttet døje med en forkølelse. Det var en kedelig souvenir at få med hjem :| Jeg håber, jeg går fri for smitte. I dag har han det heldigvis lidt bedre, lyder det til. Så det er forhåbentlig snart overstået. I aften står menuen på rester fra i går, hvilket jeg virkelig glæder mig til. Det har været lidt kedelig mad, jeg har spist, mens han ikke har været hjemme, så det er dejligt med et ordentligt måltid igen. Det går fremad med maven siden sidste weekend heldigvis, men jeg prøver alligevel at passe lidt ekstra på.

Jeg er noget træt i hovedet i dag. Har ikke sovet så meget i nat, og i går havde vi noget halløj med de dumme naboer, som bare påvirker mit humør rigtig meget. Han virker totalt uden for pædagogisk rækkevidde derinde og ikke en, man skal lægge sig ud med, så vi må finde os i alt for meget. I dag har jeg fundet en eksploderet aerosoldåse i haven, efter de i fuldskab har haft tændt bål derinde i går (det må man ikke på noget tidspunkt i vores kommune, men de gør det rigtig tit) og skulle have noget "sjov" med at smide sådan nogle på bålet. Det gav nogle enorme eksplosioner, nogle så jeg kunne mærke, huset rystede! Blev simpelthen så bange. Efter det havde vi lidt kontakt med dem, som jeg ikke syntes, var så rar, så jeg har mest af alt lyst til at flytte herfra. Men det er jo hul i hovedet, for vi har et dejligt hus og en kæmpe katteindhegnet have, mens de bor til leje derinde, og det er dem, der ikke kan opføre sig ordentligt. Jeg har bare ikke lyst til at skulle gå og være bange :( Man kunne håbe på, at karma løser problemet, men jeg tror, man kommer til at vente længe, hvis det skal ske. Øv.

Havde overvejet, om jeg overhovedet ville skrive om det herinde, men jeg tvivler stærkt på, at de læser med, og jeg trængte ærlig talt til at få luft for det. Vi er bare så uheldige med naboer her, hvor vi bor :( De nye til den anden side virker heldigvis ret normale. Håber, at problemet på en eller anden måde løser sig selv, så de dumme naboer et nødt til at flytte af en eller anden årsag. Hvis vi skulle gå ind i konflikten helt med dem, ville jeg ikke turde at være her alene, mens Christian er på arbejde f.eks., og det er bare ikke holdbart. Så vi lægger os fladt på ryggen og finder os i alt for meget :( Det er i sig selv også ret frustrerende og ydmygende.

For at slutte af med noget lidt mere opløftende får I her til sidst et billede af en af mine tro følgesvende, mens jeg har været alene. Ozzy har været meget mere social og gerne villet passe lidt på mig, tror jeg, mens jeg har været alene hjemme. Men nu var han jo også "manden i huset", hehe. Phoebe har også været sød og været oppe og ligge på ben og mave mange gange i løbet af de dage, Christian var ude at rejse. Mere end hun plejer. Her er et billede af Ozzy (taget med telefonen), der lå og holdt øje med mig fra armlænet på den anden sofa :) Pt. ligger han i sofaen ved siden af mig for at få lidt nus, mens han venter på, at madskålen bliver fyldt op.

3 kommentarer:

  1. Sikke dejlige billeder af turen i Zoo. Vi skal på ferie i KBH og jeg overvejer om vi skal en tur derind - det er mange år siden vi var der sidst.....

    Hvor er de søde gråspurvene - gid de var ligeså fredelige dem vi har her i Odense Zoo.
    Da min veninde og jeg var derude for et par år siden, holdt vi pit stop og jeg havde lige lånt en pomfrit fra hendes bakke. Idet jeg løfter den op mod gabet, kommer der en gråspurv forbi og snupper den - men igen så kan jeg jo lære ikk at stjæle :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :)

      Det lyder som noget af en fræk gråspurv, du har mødt der :D Da vi afslutningsvis sad og min veninde og Christian fik en is, kom de også helt op og stod på bordet foran os for at få lidt af vaflen. De var virkelig nærgående men også rigtig søde. Tror dog ikke, man skal gå i Zoo, hvis man er bange for fugle ;)

      Slet
    2. Haha nej det er sikkert en dårlig ide :-)

      Slet