mandag den 21. september 2015

Sidste chance for at deltage i min giveaway - og en fantastisk fest i ord og billeder

Det er ved at være absolut sidste chance for at deltage i min fødselsdags-giveaway. Præmien er som bekendt den superlækre kogebog "Lykken Er Chokolade", som indeholder utallige lækre opskrifter, hvor chokolade er en af hovedingredienserne.

Der er opskrifter på alt, hvad hjertet begærer, når det kommer til chokolade; både kager, cookies, is og andre lækre desserter og meget mere, så tag endelig et smut forbi konkurrencen og deltag, hvis du ikke allerede har gjort det. Tryk på linket her for at komme til konkurrencen: Fødselsdags-giveaway: Bloggen fyldt 4 år! Konkurrencen løber frem til i morgen kl. 12, hvorefter vinderen vil blive offentliggjort her på bloggen :)





I den forgangne weekend har vi været til 2 x 60 års fødselsdag hos min far og hans kæreste, Marianne. De inviterede i maj, og vi sagde selvfølgelig ja med det samme, for det vil man jo ikke gå glip af. Vi vidste dog ikke dengang, at Ozzy skulle opereres i samme måned, så da jeg snakkede med Jens Ruhnau fra Tandklinikken i slutningen af august, gav han os en hurtig tid, så Ozzy kunne nå at lære at spise, til han skulle være alene hjemme, mens vi var til festen i Jylland. Det går heldigvis rigtig god med Ozzys indtag af tørkost, så han havde spist pænt, mens vi var afsted. Nok om kat, nu til festen :)

Festen blev holdt hos Juelsminde Fisk, som ligger på havnen i Juelsminde. Jeg er vokset op tæt på byen, så jeg var glad for at komme hjem til min hjemegn. Dagen før festen ringede min far og spurgte, om jeg ville tage billeder til festen, og det ville jeg selvfølgelig gerne. Jeg havde i forvejen tænkt mig at tage kameraet med, hvilket han blev glad for at høre. Jeg endte med at få fyldt mit hukommelseskort til kameraet helt op, 303 billeder, hvilket siger lidt om, hvor aktiv jeg var med kameraet i løbet af aftenen. I går så jeg billederne igennem, og jeg har heldigvis fået fanget mange rigtig gode billeder :) Nu skal de så bare redigeres, hvilket er noget af et arbejde med så mange billeder. Er så småt gået i gang, og i indlægget her har jeg valgt nogle stykker ud at vise jer. Jeg har dog fravalgt billeder med gæsterne fra festen, da jeg ikke synes, de skal udstilles her på bloggen uden at vide det.

Efter en 2½ times lang køretur sammen med Christians forældre, der også var inviteret med, ankom vi til Juelsminde omkring kl 17. Vi fik sagt goddag til folk og afleveret gaven, som jeg var meget spændt på at se dem pakke op. De ønskede sig penge, så de kunne komme ud og opleve noget, f.eks. at rejse, så det fik de af os. Men penge i en konvolut er så kedeligt, så jeg måtte granske min hjerne og finde på noget sjovt. Min far har altid været bidt af en gal tivolikran (ligesom jeg - det er nok ham, der har smittet mig med den interesse :)), så jeg fandt den her lille, søde tivolikran hos Coolstuff. Den blev fyldt med små chokolader og andre gode ting, og oven på chokoladen lagde vi så pengene, rullet sammen med bånd om, så de var til at fiske ud. Det var en virkelig fin kranmaskine med både lys, musik og lyde, og min far blev utrolig glad for den. Marianne var også meget imponeret over, hvad vi havde kunnet finde på. Så den gjorde stor lykke. Her kan du se gaven:




Efter at have sagt goddag fik vi en velkomstdrink. Mens folk drak den, gik jeg rundt og tog de første billeder. Ret hurtigt derefter satte vi os til bordet, hvor vi spiste en virkelig lækker middag. Christian har været så forudseende at tage bordkortet med menuen med hjem, så jeg kan forklare jer, hvad der er på billederne herunder af den lækre mad, vi fik.

Vi startede med en fisketallerken. Hverken Christian eller jeg er meget for fisk, men jeg nød virkelig fiskeanretningen. Det var lige mig. Christian kunne også godt lide den. Især hellefisken for hans vedkommende. Fisketallerkenen bestod af varmrøget laks med urtedressing (den rødlige fisk med peberkorn), hellefisk med tartarsauce (den hvide fisk med dildkvisten ovenpå), aiolirejer (forrest på tallerkenen ved salaten - dejlig smag af hvidløg) og så det mest spændende, nemlig en "rødbedeskål" med hellefisk (skålen til venstre i billedet). Jeg aner ikke, hvordan de har lavet den skål, men både skål og indhold smagte virkelig dejligt. Tilbehøret var flute, to slags - et lyst og et mørkere med valnødder. Især det sidste smagte skønt. Billederne var dog kun lige hurtigt snuppet med kameraet - af min fars tallerken - da man jo skal have tid til at nyde maden.

Overbliksbillede af tallerkenen.

Den varmrøgede laks med urtedressing (til højre).

Hellefisken med tartarsauce.


 

Til hovedret havde min far og Marianne bestilt buffet, hvilket altid er en god ide, så folk selv kan vælge det, de bedst synes om. Kødet - som var fantastisk lækkert i øvrigt - bestod af perfekt stegt oksefilet og sprødstegt skinkesteg og derudover ølbraiserede svinekæber. Tilbehøret var tomatsalat med feta, bønnesalat med bacon, sautë af grøntsager, marinerede kartofler og svampesauce. Alt sammen meget lækkert. Her kan du se min tallerken:




Desserten bestod af en hjemmelavet baileys islagkage med nøddebunde mellem lagene. Tilbehør af frugt og hindbærcoulis. Og så en klat guf på som pynt. Meget lækkert dessert




Senere på aftenen blev der sat kaffe og chokolade, samt vafler frem. Derudover var der ingredienser, så folk selv kunne lave irish coffee, hvilket en del benyttede sig af. Christian kørte tre kopper (almindelig) kaffe ned, for han skulle kunne holde sig vågen, når vi senere skulle køre den lange tur hjem.

I løbet af aftenen var der underholdning fra et band, som min far og Marianne havde hyret til at spille til festen. Jeg er meget lidt til det der sædvanlige orgel-festmusik, og der blev spillet noget a la Dansktop, da vi ankom (ikke bandet, men bare en cd), så jeg nåede lige at tænke, at det var lidt ærgerligt, at de havde hyret et band. Men det måtte jeg bestemt æde i mig igen, da bandet rent faktisk gik på. Det er det bedste underholdningsband, jeg nogensinde har oplevet til en fest. De havde en rigtig god blanding af gamle klassikere og nyere sange, og de sang og spillede rigtig godt. Senere på aftenen overraskede de med et Tina Turner-medley med deres kvindelige forsanger klædt ud som Tina Turner, og det var virkelig godt. Faktisk så godt, at vi var nødt til lige at blive en lille time ekstra for at se det :) Natmaden droppede vi dog, da vi alle fire var meget trætte, og turen hjem var lang. Natmaden bestod af boller med lækkert, hjemmelavet pålæg, og i dag kan jeg godt ærgre mig over ikke at have fået smagt, men vi var simpelthen bare for trætte. Det så dog lækkert ud :) Her er et par enkelte billeder, jeg har lavet fra bandet, som i øvrigt hedder Moonlight Band, fra deres Tina Turner-show :)





Vi havde en rigtig dejlig aften, og det var mit indtryk, at min far og Marianne også virkelig nød festen. Jeg fik faktisk danset en del den aften, hvilket jeg ellers sjældent får muligheden for. Jeg går ikke så meget til fester, som jeg engang gjorde, og er uheldig nok at have en kæreste, der ikke bryder sig om at danse. Så jeg måtte undvære at danse med ham i lørdags. Heldigvis var der andre, der gerne ville, bl.a. hans forældre, som jeg begge fik lov at svinge en tur :)

Jeg glæder mig meget til at vise min far og Marianne de billeder, jeg fik taget den aften, når jeg engang bliver færdig med at redigere dem. Jeg er selv udmærket tilfreds med, hvad jeg fik med hjem i kameraet. Vil slutte min fortælling om festen af med et billede af nogen, I nok kender :) Min onkel var så rar at foreslå at tage et billede af Christian og mig, så vi også kom med på nogle af billederne. Det var nu meget godt, for som fotograf er det jo begrænset, hvor meget man fanger af sig selv. Christian havde dog også kamera med og har bl.a. fanget nogle gode videoer af mig, der danser :D Så lidt er jeg da med.




I går var vi trætte - for at sige det mildt! Vi var først hjemme omkring kl 4, og Ozzy skulle jo lige fodres af, inden vi gik i seng. Desværre kunne jeg ikke sove så længe, sådan er det jo bare, så jeg stod op og lod Christian sove lidt længere. Vi havde begge sådan en tømmermandsagtig træthed (selvom ingen af os havde drukket os berusede - jeg drikker faktisk slet ikke pga. maven), så ingen af os havde lyst til at lave noget særligt. Efter vi havde set vores billeder igennem, tilbragte vi dagen på sofaen. Da vi blev sultne, kørte vi til Holbæk på Mc Donald's. Det er første gang i 4 år, jeg spiser sådan et sted, da jeg ikke har turdet pga. maven. Men i går tog vi chancen, og det gik faktisk okay taget i betragtning af, at jeg i forvejen ikke havde det ret godt oven på den lækre, men for mig farlige, mad til festen.

Nu er det så hverdag igen, og det er meget godt, for min mave trænger til ro og knap så farlig mad. Så i aften står menuen på lasagne med salat, og jeg skal have afklaret, hvad vi ellers skal spise i denne uge. Trætheden hænger stadig hårdt ved, så jeg har stadig mest bare lyst til at sidde under et tæppe i sofaen og stene. Men det går nok ikke, for der er jo ting, der skal laves. I første omgang vil jeg dog kigge på madplanen.

Husk at kigge forbi i morgen, når jeg trækker vinderen af min fødselsdags-giveaway. :)

4 kommentarer:

  1. Tillykke med dem begge - det lyder som en dejlig fest :-)


    Og deh´jligt billede af Christian og dig <3

    SvarSlet
  2. Lyder som den mest perfekte fest ;-)

    SvarSlet