tirsdag den 8. september 2015

Mis totalt tandløs

Det lyder, som om det er en overskrift, vi har haft før, men jeg kan nu love, at den ikke kommer igen, for i sidste uge fik Ozzy fjernet de sidste tænder. Det er i sig selv lidt en trøst, at vi ikke igen skal have ham igennem sådan en operation, for nu er der ikke flere tænder tilbage at fjerne.

I en kort opsummering kan jeg fortælle, at Ozzy gennem det sidste år har været plaget af mundbetændelse. Derfor fik han i første omgang fjernet nogle tænder, der lå lige op ad det påvirkede område i bøjet ved kæbeledet bagerst i munden, samt et par tænder med huller, for et år siden hos Skovlunde dyreklinik. Desværre afhjalp det ikke problemet helt trods efterfølgende antibiotikakure, så i november, da han fik et stort tilbagefald, flyttede vi over til Tanddyreklinikken i Måløv, der har en af Europas førende dyrlæger i mund og tænder. Efter aftale med Jens Ruhnau fik vi i slutningen af november fjernet alle andre tænder på Ozzy på nær hugtænderne. Det var en hård periode bagefter, da han skulle komme sig, men efter en måneds tid gik det noget bedre med ham. I de næste fire måneder gik det rigtig godt, og betændelsen blev mindre. Han havde heller ikke ondt ved at gabe mere.

Desværre fik han så et tilbagefald i april/maj, hvorefter han efter aftale med Jens startede op på interferon, som er en behandling, man også bruger til kræftpatienter. Det er en væske, han skal drikke hver dag, som skal på en eller anden mærkelig måde både booste og undertrykke immunforsvaret.
Uheldigvis havde det slet ingen effekt på hans symptomer, så i løbet af sommeren har han været på et par kure med antibiotika (hvoraf den ene gjorde ham meget lysfølsom og endte ud i en slem forbrænding af hans næse), hvoraf den sidste virkede godt, men virkningen aftog. Derfor fik vi i sidste uge taget de sidste tænder på ham i håbet om, at det kan holde betændelsen nede. Det er nemlig sådan, at den plak, der sætter sig på tænderne (og i munden generelt), er med til at holde betændelsen i gang, så vi håber på, at Ozzy nu kan komme sig og få det bedre. Selvom Jens' erfaring er, at de forreste tænder ikke har stor effekt på mundbetændelse, som sidder bag i munden, som det gør på Ozzy.. Men vi er jo nødt til at være positive og håbe det bedste. Derudover er han sat op i dosis interferon til det dobbelte. Jens har konfereret med sine udenlandske kollegaer og på den måde hentet mere erfaring. Det er nemlig ret sjældent, at katten reagerer så dårligt som Ozzy på behandling. Men det er jo typisk, det skal være sådan. Vi er generelt ikke ret heldige.

Ozzy flasher sine sidste fire tænder for et par måneder siden. Nu er der ikke
flere tilbage.



Nu håber vi så, at han får det meget bedre. Det har været nogle hårde dage efter operationen, men han har været mindre påvirket end efter sidste operation. Han har spist helt pænt, når jeg har håndfodret ham, selvom man skal prikke lidt til ham for at spise en ordentlig portion. De sidste dage er han så begyndt at blive lidt mere sig selv. Han vil gerne lege og jagter Phoebe, og i går aftes sov han i hængekøjen i stuen, hvilket han ikke har gjort meget længe. Han kommer også og beder om tørkost, som jeg håndfodrer ham med. Han har nemlig ikke helt selv styr på at spise det endnu. Det er gået meget godt, men desværre er det hårdt for maven at skifte fra vådkost til tørkost igen, så vi må supplere ham med nogle mælkesyrebakterier, da hans mave står af over for det. Vi håber og regner med, at det kun er en overgangsperiode, så han med tiden kommer til at tåle tørkosten igen. I hvert fald var det det, der skete efter sidste operation.

Hans næse er helet pænt, i hvert fald set med det blotte øje. Bruger jeg mit kameras makroobjektiv, kan jeg se misfarvninger, som sikkert er ar på hans lille næseknap. Vi overvejer at hive fat i en huddyrlæge for at høre, hvordan vi skal forholde os, og om der er noget solcreme, vi kan give ham på, som han kan tåle at spise. Vi vil jo helst ikke forgifte ham, mens vi forsøger at passe på hans næse. Lige nu fortsætter vi metoden med at have rullet ned for solen herhjemme, for det er det, vi kan gøre pt. Men lige nu handler det mest om at få ham i gang med at spise igen. Han skal være på smertestillende til og med på lørdag, så det bliver "spændende", når han skal af dem igen. Det giver sædvanligvis noget tilbagefald med indtaget af foder, men jeg håber, det ikke bliver alt for slemt.

Så, som I kan læse, går alting op i kat herhjemme for tiden. Jeg er oppe om natten for at fodre Ozzy med vådkost, og det smadrer min døgnrytme totalt, så jeg er noget udkørt for tiden. Og så fodrer jeg ham løbende gennem dagen med vådkost, som jeg blender og fodrer ham med på min finger. Det er den eneste måde at få ham til at spise ordentligt på. Heldigvis ved vi jo fra de tidligere operationer, at det ikke er for evigt, det skal stå på, så jeg ser frem til, at han selv kan spise igen. Der går dog 2-3 uger, før hans sting i munden forsvinder. 14 dage efter operationen skal vi selv tjekke, om sårene ser pæne ud. De må ikke gabe eller noget, men må godt have lidt rødme. En måned efter skal vi så snakke med Jens igen om, hvordan det går med Ozzy, også i forhold til den højere dosis interferon. Vi håber, at Ozzy ikke får yderligere bivirkninger af interferonen. Pt. kradser han en masse knuder i pelsen, som jeg har et hyr med at pille fra hinanden igen, men jeg er ikke sikker på, at det er interferonen, der er skyld i det. Det hjælper dog sikkert ikke ligefrem på det. Vi håber det bedste for Ozzy og kan virkelig godt bruge alle de krydsede fingre og poter, I kan sende i vores retning.

Ozzy i stuen i foråret. Han er 100% indekat nu, til han kan spise selv igen. Herefter må vi se, om han skal holdes ude af solen
pga. næsen, eller han bare får lov at være ude, som han har lyst til.



Jeg ser frem til, at livet normaliserer sig lidt mere på et tidspunkt. Det har været et noget intenst forløb de seneste måneder, ikke mindst den seneste uge. Faktisk får jeg ikke lavet meget i køkkenet for tiden, så det er lidt sløjt med opskrifter herfra pt. Du kan dog kigge forbi bloggens Facebookside, hvor jeg ind imellem hiver nogle af de gode, gamle opskrifter frem, når jeg bruger bloggens opskriftindeks til at lave madplan eller kagehygge med :)
Jeg er faktisk ikke engang med i forhold til at læse mit månedlige madblad, hvilket ellers er en stor fornøjelse for mig. Har bare ikke rigtigt tid eller overskud til det lige nu, da der er så meget andet at se til. Men de løber jo heldigvis ingen steder, så inspirationen er lige så god, når jeg engang kommer i gang med at få læst igen. Måske hænger det også sammen med ikke at have overskud til at føre de opskrifter, jeg finder spændende, ud i livet, for det er noget af en frustration. Pt. handler dagens madoplevelser kun om at blive mæt og ikke bruge for meget energi i køkkenet. Dog fik jeg samlet mig om at bage en æbletærte, da Christians forældre kom på besøg i lørdags. Det var en af de der hårde mindedage, og heldigvis havde Ozzy det godt nok til, at der kunne komme besøg. Faktisk livede han noget op, efter de havde været her, selvom han ikke havde været meget fremme, men han er også meget glad for Christians forældre :)

Verdens bedste æbletærte <3



I dag er planen, at jeg skal have handlet lidt ind. Jeg har heldigvis fået stykket en madplan sammen, som forhåbentlig er både god og overskuelig at lave mad ud fra. Når det er så hårdt i de her dage, er det virkelig demotiverende at spise trist og kedelig mad, så jeg prøver at sætte noget på, vi godt kan lide. Derfor er der både flæskesteg med det hele og gode bøffer fra havegrillen imellem det lidt mindre spændende som suppe og lasagne (min redningsret og nemesis - man bliver virkelig træt af Knorrs lasagne, når man får det så tit som jeg, men det er min go-to-ret, når maven har det dårligt, og jeg tåler ikke tomater, så en hjemmelavet af slagsen er out of the question). Det er lige om at finde den rette balance.

I morgen forventer jeg at få lidt nyt legetøj hjem, for mit krøllejern er desværre stået af. Så jeg har brugt de sidste par dage på at lede efter, hvilken model jeg gerne vil have til at erstatte det. Faldt for lidt af en gadget inden for krøllejernsverdenen, nemlig Babyliss' Curl Secret. Den er da heller ikke helt billig, men forhåbentlig smart. Den snurrer selv håret op og krøller det, hvilket er lidt af en hjælp, når man har så stort et hår som mit, og forhåbentlig kan jeg undgå at brænde nallerne på det, som jeg ved, jeg ville med andre modeller (bl.a. det, jeg havde før). Så det er lidt spændende. Går også og venter på vådkost til Ozzy og på at høre fra Zooplus, som har klokket op i min seneste bestilling og kun sendt 1 kasse vådkost ud af de i alt 12, vi bestilte :| Der ryger en del vådkost herhjemme pt., både til Ozzy og Phoebe, så det er om at have lageret opdateret.

Nu vil jeg slutte igen, for jeg skal have lidt at spise og så i gang med dagen. Men nu ved I, hvorfor det er lidt sløvt med indlæggene for tiden her på bloggen. Satser på, at der nok skal komme gang i den igen, når det går lidt bedre med Ozzy :)

4 kommentarer:

  1. Nu skal det simpelthen hjælpe på stakkels Ozzy <3
    Jeg ved præcis, hvor opslidende det er, når et kæledyr er sygt og ikke bare sådan lige bliver rask!

    Håber det bedste for jer alle 4.

    Kram, Lisa

    SvarSlet
  2. Rigtig god bedring med Ozzy - håber det meget snart bliver bedre med ham <3 Det er frygteligt at have en syg baby

    JA det er verdens bedste æbletærte :-D

    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, ja det er bestemt ikke nemt :|

      Den er i hvert fald mægtig god :D

      Slet