søndag den 27. januar 2013

Weekendguf

På trods af at jeg synes, der er meget at kæmpe med for tiden, går livet jo videre. Før jeg vidste, at vi skulle gå og bekymre os for Ozzy her i weekenden, havde jeg planlagt lidt god mad til os, hvilket fredag var hygge med racletten, i går et par gode oksemørbradbøffer med ovnbagte kartoffelbåde, lidt favoritsovs og salat, og i eftermiddag har jeg lang i en langtidsstegt barbequekylling, som vi skal spise i aften med en salat og hjemmebagt surdejsflute. Jeg bagte jo for nylig flutes til fryseren, så det er dejligt nemt at tage op.

Da vi fandt ud af, at der var noget med Ozzy, må jeg indrømme, at lysten til at lave og spise den gode mad helt forsvandt. Bekymringen fylder meget. Men det har umiddelbart hjulpet på hans mave med noget kattemalt, så han sidder ikke længere i bakken og græder. Han er dog stadig under opsyn, for han skal gerne snart blive helt rask igen.

Men fordi der var lidt mere ro fra ham, kunne vi også slappe lidt mere af og nyde den mad, jeg havde planlagt til os. Det var lækkert med raclettemad i fredags, selvom arbejdet omkring det er lidt mere omfattende med forberedelser osv.

Da vi kom til maden i går, var vi temmelig flade begge to. Christian havde brugt eftermiddagen på at ordne akvariet. Det er stadig i ubalance, trods en stor indsats fra vores side, så vi er lidt trætte af det for tiden.
Vi havde nogle past. æggehvider tilbage fra nytår, som snart synger på sidste vers, så jeg besluttede mig for, at jeg ville lave en lille portion flødeboller af nogle af dem. Det var efterhånden tilpas nok længe siden, jeg havde lavet dem sidst til, at jeg havde glemt, hvor lang tid det egentlig tager, og hvor træt jeg bliver bagefter. Det var nok meget heldigt, for ellers var jeg nok ikke gået i gang med det.

Men de blev fine og lækre, og der blev fem stk. + en Tim Burton'sk en i en skæv facon af det sidste skum, jeg kunne trykke ud af tyllen. Den overtrak jeg ikke, for så kunne jeg selv spise den senere. To af flødebollerne fik Christians far med hjem til ham og Christians mor, da han lige var forbi i går.
Flødebollerne blev som sædvanlig rigtig lækre, og jeg var glad for endelig at kunne smage dem med marcipanbunden.

Tre af flødebollerne med hhv. frysetørrede hindbær, kokos og hakkede mandler. De kunne næsten være i skålen ;)

Opskriften har I jo fået nogle gange før, men jeg smider den lige for en god ordens skyld igen med de mål, jeg lavede flødebollerne på i går (en halvering af de store flødeboller, jeg tidligere har lavet).


Flødeboller (5 store + 1 lidt mindre)

2½ past. æggehvide
125 g sukker
2 tsk vanillesukker
Ca. 100 g marcipan (jeg bruger Odense eller Anton Berg)
Mørk chokolade (ca. 50% kakao) og selvvalgt drys til overtræk og pynt

Rul marcipanen ud til ca. ½ cms tykkelse. Stik bundene ud med et glas (mit var ca. 5,3 cm i diameter - bruger man et mindre glas, får man naturligvis flere mindre flødeboller). Læg dem på en bageplade med bagepapir og bag dem midt i ovnen ved 200 grader, til de har fået lidt farve i kanten. Det tager måske 3-5 minutter. Tjek dem af og til under bunden, for de må ikke blive for mørke! Lad dem køle af på en rist. Jeg fik lidt flere bunde ud af marcipanen, men dem guffede Christian ;)

Rør æggehviderne sammen med sukker og vanillesukker. Sæt en varmefast skål f.eks. af glas oven i en gryde med en lidt mindre diameter, når du har hældt lidt vand i gryden (måske en 4-5 cm i bunden - vandet må ikke nå op til skålen). Tænd for gryden. Når vandet koger, skruer du ned, så det kun står og småbobler. Det må ikke voldkoge.

Hæld hviderne ned i skålen og pisk med din håndmikser på mellemste hastighed, mens massen bliver varmet op. Den er færdig, når den danner toppe der falder over, når du hiver en ske eller piskeriset op af skålen. Det er vigtigt at blive ved med at piske under opvarmningen, da massen ellers bliver til marengs i bunden, hvor det er varmest. Det tager noget tid, før massen danner toppe. Jo mindre din skål er (dvs. jo tykkere laget af flødebollemassen er), jo længere tid tager det.

Når massen danner toppe, tager du skålen af vandbadet. Hvis du har en køkkenmaskine, hælder du flødebollemassen over i skålen og sætter maskinen til at piske ved højeste hastighed med piskeriset, til flødebollemassen danner toppe, der bliver stående, når du hiver en ske eller lignende op af den. Bruger du stadig håndmikseren, er det samme resultat, du går efter. Du behøver bare ikke skifte skål.

Put flødebollemassen i en sprøjtepose med en stor tyl og sprøjt den ud på marcipanbundene. Sæt bollerne på en bageplade med bagepapir og tør dem i ovnen ved 150 grader nogle minutter, til de ikke smitter af, når du rører forsigtigt ved dem. Lad dem endelig ikke få for meget, da de så bliver til kyskager ;) Sæt helst en ekstra plade under den, hvor bollerne står på, så bundene ikke får for meget varme. Pladerne skal røre hinanden.

Lad bollerne køle af, for du overtrækker dem med chokolade (temperer den evt. ved at smelte 2/3 over vandbad. Hæld den smeltede chokolade over resten af chokoladen, som er hakket fint og kommet i en kold skål. Rør lidt i det, mens den smeltede chokolade opløser den hakkede) og putter dit drys på.
Opbevar bollerne køligt.




Efter vores gode aftensmad i går, kunne vi slå mave med en god film. Vi så Dan in real life, der er en underfundig film med en af mine favoritskuespillere, Steve Carell. Det er ikke en rigtig komedie, men indeholder sine komiske øjeblikke. Det var et dejligt gensyn.

I dag er ellers dagen, hvor vi ikke har noget planlagt, hvilket jeg havde glædet mig til, for jeg trænger til noget ro. Synes, livet er stressende for tiden. Men jeg kan mærke på Christian, at han gerne vil nå noget herhjemme i dag. Han snakker bl.a. om støvsugning, hvilket betyder, at det ikke lige bliver den afslappende dag, jeg havde drømt om. For jeg må hellere hjælpe ham, så vi bliver hurtigere færdige, og jeg kan ikke slappe rigtigt af, når han går og laver alt muligt herhjemme. Håber, der bliver tid til lidt afstressning senere...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar