tirsdag den 7. oktober 2014

Lakseroulade med dildcreme

For nogle uger siden lavede jeg den her lakseroulade. Har længe haft lyst til at lave sådan en, og da vi fik serveret røget laks til en familiefødselsdag en uge tidligere, fik jeg blod på tanden mht. endelig at få afprøvet at lave lakseroulade. Det var overraskende nemt, faktisk.

Jeg lavede den på et 1:1-forhold mellem flødeost naturel og creme fraice, da jeg synes, at det nemt bliver for meget med ren creme fraice. På den måde kan man også vælge en mindre fed creme fraice, da flødeosten stabiliserer konsistensen, når nu creme fraicen er lidt tyndere end en 38% udgave. Jeg brugte det meste af min dildcreme i laksen, og resten kan man servere som dressing eller dip til salaten. Vil faktisk overveje at lave ekstra næste gang, for det smager rigtig godt til.

Vi spiste den som en aftensmad, og jeg vil tro, at den rækker ca. til tre personer som hovedret. Som forret, hvor man serverer nogle få skriver, vil jeg tro, at det rækker til en 5-6 personer. Det var nemmere, end jeg havde frygtet, at lave rouladen. Jeg lagde laksen på vitavrap, så det lige overlappede, og det var nok til at holde det sammen, når man forsigtigt ruller det sammen. Laget af laks omkring dildcremen var fint, synes jeg. Jeg er heller ikke så vild med meget laks på én gang, men synes, at laget var rigeligt tykt. Og det smagte rigtig godt. Især med salaten og brødet til. Det kan nemt blive for meget med så meget laks, i hvert fald for mig, og salaten og brødet balancerede smagen i retten rigtig godt.

Jeg ville rigtig gerne have kunnet pynte retten lidt pænere ved servering, men det er lavet midt i vores katte-krise herhjemme, så overskuddet var minimalt, og jeg havde ingen ekstra citroner hjemme, jeg kunne skære ud til pynt. Til en anden gang vil jeg i hvert fald servere lidt citronbåde til, så det kan I jo gøre, hvis I har lyst.
Jeg rørte en dressing af creme fraice, ketchup, citronsaft og salt, som Christian fik til sin roulade (jeg sad over pga. maven), men jeg synes egentlig, at dildcremen, som også er inde i rouladen, passer bedre som dressing, så lav evt. en ekstra portion til at servere ved siden af :)





Lakseroulade med dildcreme (2-3 personer som hovedret)

200 g røget laks i skiver

Dildcreme:
1½ dl flødeost naturel
1½ dl creme fraice 18 %
1 lille potte dild
Ca. ½ tsk salt
Friskkværnet peber
Lidt citronsaft

Tilbehør:
Sprød grøn salat
Resten af dildcremen
Lidt citronbåde
Friskklippet dild
Godt brød

Rør dildcremen sammen. Rør flødeost og creme fraice sammen (rør det forsigtigt sammen med en ske. Det må ikke piskes sammen med en håndmikser!). Skyl dilden og hak den fint. Rør det meste af den hakkede dild i cremen. Du kan smage til med mere, hvis du har lyst. Smag til med salt, friskkværnet peber og citronsaft. Tilsæt mere dild, hvis du har lyst.

Læg to baner vitavrap/husholdningsfilm, så de overlapper lidt. Skil laksen ad og læg den, så den danner en stor firkant. Sørg for, at skiverne overlapper hinanden. Fordel dildcremen over laksen. Jeg brugte ikke hele portionen af dildcremen, der var måske et par spsk tilbage. Overskydende dildcreme fungerer fint som dip eller dressing serveret til lakserouladen. Lav evt. en større portion, hvis du gerne vil have ekstra dildcreme at servere til.

Nu skal laksen rulles til en roulade. Brug en kniv til forsigtigt at folde kanten af den ene langside ind mod midten. Når du har gjort det hele vejen hen, kan du bruge vitavrappen til at rulle resten af rouladen. Løft op i vitavrappen, hvor du har startet med at rulle laksen ind mod midten, og rul på den måde laksesiden hen mod den anden side af vitavrappen ved at blive ved med at løfte i filmen. Slut af med at rulle vitavrappen omkring lakserouladen, så den er pakket helt ind.

Læg lakserouladen i fryseren i nogle timer, før du skærer den ud. Den kan også laves på forhånd og fryses ned, og så bare tages op, skæres ud og tøs lidt op i køleskabet før servering.

Nedenfor kan du se, hvordan jeg gjorde. Tryk på billederne, så bliver de større.

Laksen lægges på vitavrap, så skiverne netop overlapper hinanden.

Dildcremen smøres på.

Ved hjælp af en lille kniv løsnes laksen fra vitavrappen og foldes forsigtigt ind
over fyldet. Vitavrappen løftes op, hvor du har foldet ind over, og bruges til at
rulle resten af laksen rundt om fyldet.

Den færdige lakseroulade, som nu skal hvile lidt i fryseren før udskæring.

Udskåret og serveret.



Nogen må åbenbart have hørt min bøn efter mit sidste indlæg, for Phoebe spiser igen! Det er jo helt fantastisk. Det gjorde hun faktisk allerede samme aften, som jeg skrev indlægget. Vi aner ikke, hvad det er, der er med hende, for hun spiste også ret hurtigt igen faktisk tandknaserne, de store bidder, hun får, så hun får brugt tænderne. Hun har spist ret pænt siden, synes jeg. Der har ikke været det store besvær siden. I hvert fald ikke så hun er holdt op med at spise.

Til gengæld er vi (måske primært jeg) lidt bekymret over, at hun er begyndt at drikke mere. Når man én gang har haft en nyrekat, bliver man noget bekymret, når katten først ikke har lyst til at spise og så også drikker mere :| Nu spiser hun så ret pænt igen, men hun drikker en del. De sidste dage har hun måttet af med sin frokost, men det er sandsynligvis pga. hårboller, for sådan en er hun kommet af med nu. Om det har nogen sammenhæng med resten, aner jeg ikke. Men vi holder skarpt øje med hende. Har tanker omkring, om det kan være pga. vaccinen, hun reagerer sådan her (påvirkning af spisning og at hun drikker mere), for det er først kommet, efter hun er blevet vaccineret. Håber ikke, den har skadet noget. Den skal jo til, men den skal helst ikke gøre mere skade end gavn. Så vi er desværre ikke sluppet helt af med vores bekymringer for "lille" Phoebe endnu :(

Phoebe i haven med sit "bytte" for et par måneder siden. Græsset er heldigvis kommet sig oven på sommerens tørke.



I dag er sidste dag, Ozzy skal være på antibiotika for sin mundbetændelse. Jeg har haft kigget ham lidt i munden, og han er stadig rød derinde. Men han spiser pænt og er en rigtig glad dreng, så jeg er ikke sikker på, at det kan blive bedre. Vi er en smule bekymrede for, hvordan det skal gå, når han nu skal af antibiotika for første gang i halvanden måned. Vi er bekymrede for, om han får tilbagefald med mundbetændelsen. Han får aloe vera-drik, der skal hjælpe på hans immunforsvar, men vi er stadig i opstartsfasen, for det skal gå langsomt med introduktionen, fordi han har en sart mave. Jeg er faktisk heller ikke klar over hvor stor en dosis, der skal til, for at det rent faktisk hjælper noget, for man kan jo ikke se, om hans immunforsvar bliver stærkere. Men pt. får han 2 ml aloe vera-drik (købt hos dyrlægen) to gange om dagen. Har læst omkring behandling af tarmkatar hos kat, at den normale dagsdosis netop er det her, så det er i hvert fald en god start, til hans mave har lært at acceptere det. Jeg skal snakke med dyrlægen, der han behandlet hans mund, inden for de næste dage for at fortælle om, hvordan det går her nu efter sidste antibiotikakur, og for at aftale, hvad der ellers skal ske.

Jeg forestiller mig, at vi skal prøve med aloe vera'en nogle måneder og så ellers holde øje med hans mund og hvordan han spiser. Han skal også følges med blodprøver, så vi ikke igen riskerer, at mundproblemet breder sig til kroppen. Vi håber, vi har fået det under kontrol denne gang, så han ikke skal igennem sådan noget igen, den stakkels dreng.

Ozzy i haven i sidste uge.



I dag er det sådan et rigtig ruske-efterårsvejr. Det har det faktisk været et par dage. Kattene har lige været ude og vende haven, men ligger nu og sover indenfor i hver deres hule. Vi havde egentlig planer om en rolig weekend, men endte alligevel med at være lidt aktive. I lørdags gjorde vi huset rent, og i søndags var vi ude og gå en lang tur. Det var hyggeligt, selvom det også var hårdt. Havde kameraet med og fik taget ganske få billeder. Der var ikke så mange interessante motiver, synes jeg. Men det var rart at være ude og få lidt luft.

Det er ikke kun kattene, der bliver lidt sløve og søvnige i det her vejr. Føler mig også noget sløv i dag. Har heldigvis ikke rigtigt noget, jeg skal nå, så jeg kan tage en rolig dag. I går fik jeg lavet madplan og ordnet en kæmpe bunke vasketøj, så jeg er ret godt med. Aftensmaden står på rester af tærte med salat til for mig og til Christian en omgang koteletter på grøntsagsbund (lav-selv-færdig-ret fra Fakta) med ris til. Så det kan jeg lige svinge mig op til at lave, tror jeg. Vi skal også have handlet, men det er vist ikke den store indkøbstur, vi skal på.

Slutter af med at vise de par billeder, jeg fik taget i søndags. Havde også min 200 mm med, men når der ikke er de mest interessante motiver, er det oftest med makroen, jeg finder noget. Ting, man ikke ser med det blotte øje, når man bare går en tur. På billede nr. 2 er det en vejkantsblomst meget tæt på. Den er ved at afblomstre, og skiftet giver den et ret sjovt udseende, synes jeg.



10 kommentarer:

  1. Det ser rigtig lækkert ud, det må jeg prøve af
    næste gang jeg får gæster :-)
    Måske kunne man også bruge røget hellefisk
    og blandede krydderurter til rouladen.

    Du tager meget smukke fotos, det gad jeg godt lære.

    Vh Lykke

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Jeg vil tro, at man også sagtens kan blande lidt purløg og/eller citrontimian i dildcremen. Måske skal man så holde tilbage med citronsaften, hvis man putter citrontimian i, men det kan man jo smage sig lidt frem med. Jeg kender ikke smagen af hellefisk, så jeg ved ikke, hvordan den passer sammen med cremen, men den er ret lys i kødet, så man kommer ikke på samme måde til at kunne se den fine spiral i rouladen, når kontrasten ikke er større, tror jeg. Men det kan sikkert godt smage dejligt :)

      Tak for rosen til mine billeder. Det er faktisk ikke så kompliceret. Du kan sende mig en mail (du finder et link ude i højre side under "snabel-a-katten"), så kan jeg give dig nogle fifs, hvis du har lyst :)

      Slet
    2. Nå ja, tænkte ikke lige på farven, måske hvis man kom
      frisk spinat i som ekstra fyld, kunne give en god farvekontrast og
      passer også godt til fisk.

      Jeg har så kun et digital kamera, af ældre model som jeg har
      lånt af min søn, men vil meget gerne have nogle tips, f.eks. til
      hvordan jeg laver en douche baggrund m.m., aner ikke en dyt om det ;-)

      Sender dig
      en mail, mange tak skal du ha´:-)

      Vh Lykke

      Slet
    3. Jeg tænkte også på spinat, men ved ikke, hvordan det tager at blive frosset med mellem fisk og creme. Men det må jo komme an på en prøve :)

      Jeg bruger spejlreflekskamera, men selv med et kompakt kamera kan man få et fint resultat, bare man kan en smule teknik og opstilling.

      Helt i orden. Så må vi se, hvad vi kan få ud af dit kamera :)

      Slet
  2. Uhhmmm det må jeg snart få lavet - har ofte tænkt på det men bare aldrig fået det gjort. Kender du det???

    Jeg vil så gerne sende dig en mail, men kan ikk få lov når jeg trykker på linket :O(
    Kan du evt. smide mig en mail på laavise181@gmail.com med din mailadresse

    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kender jeg. Har gået og tænkt på at lave det her længe, men har ikke fået det gjort. Burde have gjort det for længe siden, for det var rigtig nemt.

      Det er da sært, for her fungerer det fint, når jeg trykker. Det er teksten under snabela-katten. Men jeg skal nok sende en mail til din adresse :)

      Slet
  3. Hvad er den lyse dressing ude i siderne??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej med dig.
      Har svaret dig på din mail med samme spørgsmål 😊 Som jeg skrev, er det den dressing, jeg nævner i min indledning af indlægget, nemlig en dressing på creme fraiche, ketchup, citronsaft og salt.

      Slet
  4. Super ret. Den bliver serveret til nytår i aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er så lækkert 😊 Godt nytår til jer. 🍾🎆

      Slet