mandag den 15. april 2013

Whoopie pies med chokolade

Da vi havde Christians forældre oppe før påsken, serverede jeg enebærgryde med bagt kartoffelmos, som jeg har skrevet tidligere. Til kaffen havde jeg lavet chokolade-whoopie pies med luftigt vanillefyld, hvilket har været et af mine ventende køkkenprojekter. Jeg har villet afprøve dem længe, men har ikke lige fundet lejligheden til at lave dem. Men nu skulle det være.

Det er en kage med lidt mere fast konsistens end en chokoladekage, som man bager, ligesom man bager cookies: i klatter på en bageplade. Over- og underdelen lægges sammen med sødt fyld, hvilket er nødvendigt, da kagen indeholder en del kakao. Mit fyld bestod af marshmallow fluff (det minder en del om fyldet i flødeboller, så kan du ikke få fingrene i marshmallow fluff, kan du vælge i stedet at lave flødebolleguf og vende i smørcremen - men marshmallow fluff fås efterhånden mange steder på nettet, og jeg har købt det her) rørt sammen med en smørcreme.

Det var sjovt at prøve at lave dem. Det er jo noget helt andet, end mange af de andre ting, jeg går og bager. Og så er det jo en smuk kage :) Opskriften stammer fra The Hummingbird Bakery - Kagedage-bogen, som jeg varmt kan anbefale. Der er mange skønne opskrifter og flotte billeder i bogen. Jeg brugte mere marshmallow fluff, end opskriften foreskriver, da jeg syntes, at smørcremen smagte for meget igennem for min smag, så jeg vil anbefale at prøve jer frem.

Fyldet og kagen komplimenterede hinanden godt, og fyldet kunne absolut ikke undværes. Jeg synes, at kagen i sig selv var noget tør, så cremen var nødvendig. Måske fordi det skal være en ret fast kagedej, for at den ikke flyder ud over hele bagepladen, når man bager den, men bliver til små, nydelige runde toppe og bunde. Men smagen var god. :) Jeg lavede 3 kæmpe-whoopies (dvs. 6 kagestykker i alt) af en halv portion af opskriften, da det kun var de andre, der skulle have kage (jeg smagte den dog), og jeg vil anbefale, at man følger anvisningen i opskriften og laver i hvert fald 8 ud af den fulde portion, da den fylder godt i maven.




Whoopie pies med chokolade (8-10 stk)

1 stort æg
150 g sukker
1 1/4 dl yoghurt naturel (jeg brugte en blanding af græsk yoghurt og mælk, da det var, hvad jeg havde hjemme)
1/4 dl mælk
1/4 tsk vanillesukker
75 g smeltet margarine (eller usaltet smør)
200 g hvedemel
80 g kakao
1/4 tsk natron
1/4 tsk bagepulver

Fyld
170 g smør (opskriften skriver usaltet, men det har ikke den store betydning, synes jeg. Jeg brugte saltet)
280 g flormelis
220 g marshmallow fluff med vanillesmag (jeg brugte knap det dobbelte, men prøv jer frem)

Rør æg og sukker grundigt sammen med en håndmikser eller køkkenmaskine, til det er lyst og luftigt.

Rør yoghurt og mælk i æggeblandingen sammen med det smeltede, let afkølede smør.

Bland mel, kakao, natron, bagepulver og vanillesukker, og sigt det i deje a to omgange. Pisk det hele godt sammen, til massen er ensartet, og stil dejen i køleskabet i ca. ½ time.

Tænd for ovnen på 170 grader, og klargør to bageplader med bagepapir. Når dejen har hvilet, formes dejen til 16-20 (der skal være et lige antal) kugler. Læg dem på bagepladerne med god afstand, da de flyder ud under bagningen. Jeg trykkede dem lidt flade, da jeg havde lagt dem på bagepladerne. Diameteren er ca. 3-5 cm pr kugle inden bagningen.

Bag kagerne 10-13 minutter midt i ovnen, til de er gennembagt. Man kan mærke det på dem, for så vil de virke spændstige, når man trykker på dem og "springe tilbage" og ikke efterlade et hul i kagen efter ens finger :) Lad kagerne køle af på en rist.

Fyld:
Pisk smør og flormelis godt sammen. Tilsæt marshmallow fluff'en og pisk det hele sammen, til det er lyst og luftigt. Opskriften foregiver, at man stiller det i køleskabet i 30 minutter, før man fylder kagerne, men det er mest, hvis man skal spise kagerne med det samme. Skal du ikke det, kan du fylde kagerne med det samme og opbevare dem i en lufttæt dåse i køleskabet. Meget gerne med en ekstra pose eller to udenom, da køleskabets kulde suger fugten ud af kagerne. Jeg lavede mine kager dagen før og opbevarede dem i køleskabet, til de skulle serveres. Brug evt. en sprøjtepose til fyldet, da det giver et pænere resultat. Jeg brugte en stor, glat, rund tyl til mine kager.

En færdigsamlet whoopie pie :)


Jeg er netop vendt hjem (i går eftermiddags) efter en weekend hos min veninde Christina i Århus. Vi havde egentlig snakket om at komme ud og opleve et eller andet, mens jeg var der, men energien manglede for mit vedkommende, da sidste uge var ret hård for mig, og jeg ikke fik sovet ret meget den første nat, jeg var der. Så vi nøjedes med en tur i Bruuns galleri for at kigge lidt i butikkerne, og lejede Argo med hjem på blu-ray, da vi gik hjemad, som vi så om aftenen. Jeg havde set den før, men gensynet var godt. Det er en god film.

Jeg kom derover fredag aften og var der til i går over middag, hvor jeg tog toget hjem. Det har været nogle hyggelige dage, og det var dejligt at se hende igen.

Jeg havde en lille hjemmelavet gave med til hende i form af mine chocolate chip cookies med mandler, som jeg ved, hun elsker, og min æblemarmelade med kanel, som vi selv er vilde med. Det blev hun glad for, og kunne også lide marmeladen, så det er jo dejligt :) Den er nu også bare rigtig god.


Jeg er træt i dag. Meget træt. Det kræver virkelig meget energi for mig at tage afsted alene og være væk hjemmefra i flere dage, så jeg er temmelig kvæstet, og jeg forventer, at det vil vare noget tid. Sådan plejer det at være. Min krop er heller ikke ret glad for mig. Jeg har meget ondt i ryggen efter at have båret en meget tung taske, jeg havde med (selvom Christina gav et nap med og bar tasken i den ene side), og min mave er også lidt i undtagelsestilstand. Christian har haft fat i min ryg i går, og jeg håber, det har hjulpet lidt. Det var i hvert fald rart at få den masseret. Jeg ved, at jeg ikke bør bære så tungt, da jeg har dårlig ryg, men det er jo lidt svært, når man gerne vil have kamera og alt muligt med. Det vejer jo godt til.

Christian hentede mig ved toget i går. Han havde også forberedt vores mad, så vi ikke skulle lave så meget for at få noget at spise. Vi hyggede med racletten i går med lidt kogte kartofler, kylling, tortillachips (og ost naturligvis - revet mozzarella), hjemmebagt brød (fra fryseren) og en hvidløgsolie til pensling. Som tilbehør spiste vi en salat. Det var rigtig lækkert, og det var dejligt ikke at skulle tænke så meget på at forberede maden. I stedet brugte vi tiden på at sidde og slappe lidt af sammen og spille på Wii'en, og senere så vi et afsnit af Glee og The Simpsons. En dejlig rolig aften.

Kattene sad og tog imod os, da vi kom hjem fra toget (i hvert fra Phoebe og Putte). Putte plejer at komme hen og sidde ved døren, når vi kommer hjem f.eks. fra at handle, men i går sad han og bare kiggede på afstand noget tid, før han kom hen og hilste. Han ville vist lige gøre det klart, at han ikke var tilfreds med, at jeg havde været væk hjemmefra. Han har en ret stor personlighed ;) Men han tøede da op og kom hen og hilste, og ville også gerne snakke i løbet af aftenen. Phoebe var også oppe og ligge tværs hen over benene på os om aftenen, klisterkatten. Så det var jo dejligt at vide, at man var savnet.

Jeg har prøvet at lege lidt mere med mit kameras live view-funktion for at få skarpe billeder, selv på helt lave blændetal (med min 50mm f/1.4 - den kræver lidt tålmodighed), og fangede det her billede af Ozzy foran akvariet, før jeg tog afsted til Jylland. Synes selv, det blev helt godt :)



I dag skal jeg i gang med de sædvanlige hverdagsting. Jeg skal have lavet vores madplan, måske skal vi handle, hvilket afhænger af, hvad der kommer på madplanen, og hvad vi har hjemme, og der skal laves mad. Jeg har taget en svinemørbrad op, som jeg vil bruge i en gryderet. Jeg har dog ikke endnu bestemt, hvad jeg laver med den, for jeg overvejer stadig, om det kun er Christian, der skal have det (så kan jeg bruge hakkede tomater), eller jeg også skal spise med (i så fald bliver den lavet med bouillon som base). Men det må tiden vise. I hvert fald vil jeg i gang med madplanen nu, så jeg kan få planlagt ugen lidt nærmere :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar