mandag den 22. april 2013

Stor bede(hvede)dag er lige om hjørnet

Lige om lidt er det stor bededag, hvilket i vores familie betyder varme hveder. Uhm, jeg elsker den tradition! I min familie har vi oftest spist hvederne til aftensmad stor bededagsaften (dvs. dagen før stor bededag), men de sidste år har vi, Christian og jeg, valgt at spise dem til aftenskaffen efter en let aftensmad, da min mave ikke rigtigt kan med så meget brød og krydderi på én gang (kardemommen og hvad der måtte være i pålægget).

I år bliver det på samme måde, altså hveder til aftenskaffen, men jeg regner med, at vi allerede spiser dem i morgen, såfremt min mave vil være med til det. Vi skal nemlig til et familiearrangement i weekenden, og min mave skal helst fungere der. Af hensyn til mit stressniveau køber vi hvederne i år, har jeg bestemt mig for. For jeg er ikke så meget ovenpå for tiden. Men det skal ikke hindre mig i at give jer en supergod opskrift på hjemmebagte hveder :)

Jeg bagte selv sidste år, og de var suveræne! Det er en opskrift fra Claus Meyers Meyers Bageri-bogen, hvor jeg dog har skåret ned på mængden af kardemomme, da jeg ikke bryder mig om, at den er altoverdøvende. Resultatet var en supergod smag, der minder meget om smagen i de hveder, man kan købe ved bageren :) Så prøv dem endelig! Du kan finde opskriften her: Stor hvededag.





Jeg havde egentlig troet, jeg skulle blogge noget af det mad, jeg har lavet for nylig, da jeg både har lavet en skøn salat, som jeg gerne vil dele med jer, og afprøvet en opskrift på nogle gode og forholdsvis sunde snackboller, som jeg også gerne vil give jer opskriften på. Men det har været et hårdt døgn for mig, så jeg har ikke kræfter til at få tømt kameraet (det kræver lidt ekstra, for jeg har snart harddisc'en fyldt op af billeder, så der skal nok flyttes lidt rundt) og redigere billederne, og jeg har heller ikke den store lyst til at tænke på mad.

Det ligner mig ellers ikke, da jeg oftest tænker på mad i en eller anden form (opskrifter, billeder, nye projekter eller hvad jeg bare har lyst til at spise) ret meget i løbet af dagen. Men sådan er det bare ikke i dag, for min mave er stået helt af for mig :( Jeg må have spist noget, den absolut ikke gad i weekenden. Måske for meget feta? Jeg ved det ikke. I hvert fald har jeg rigtig ondt i maven og er også lidt øm i mavesækken, og jeg har haft en rigtig hård nat, hvor jeg har været vågen flere gange og haft det rigtig elendigt. I dag har jeg det ikke meget bedre, og det var ubehageligt at spise min morgenmad (der ellers er mild nok; det er bare havregryn med rosiner og lidt mælk). Jeg håber, at den når at komme i orden, før vi skal til et familiearrangement i weekenden. Ellers må jeg jo blive kørt hjem under dynen :( Det er bare ikke så sjovt.

Jeg vil vende tilbage med lidt opskrifter til jer i den nærmeste fremtid på den gode salat og snackbollerne, når jeg lige har fået kigget og redigeret billeder, og har det lidt bedre.

Jeg har siddet og ventet på en pakke, der skulle ankomme i dag med UPS. De har åbenbart forsøgt at levere den i fredags, står der på søgningen på pakkenummeret, men jeg var hjemme hele dagen og hørte ingen banke eller ringe på. Måske er det også meget godt, for jeg var noget groggy efter at have sovet (eller "sovet") med en plastikpose om hovedet natten til fredag, da jeg afprøvede at give mit hår kokosolie som hårkur. Så jeg lignede også en, der ikke havde været i bad i det her årtusinde, da jeg stod op (pga. det olierede hår ;)). Sådan vil jeg helst ikke have åbnet døren, hvis jeg skal være helt ærlig, haha ;)

Men pakken er vel ankommet i dag og med det indhold, jeg havde bestilt, så det er jo dejligt. Det er en del af Christians fødselsdagsgave, så det er ikke lige noget, jeg fortæller mere om på det her tidspunkt, men jeg skal nok vende tilbage til den senere :) Han er dælme svær at købe gave til! Manden ønsker sig ikke rigtigt noget, så det er jo ikke så nemt, når man gerne vil have ham en supergod gave. Jeg har fået købt lidt og har andre ting under overvejelse, men det ville være fedt med en revolutionerende god ide. Tvivler dog på, at den dukker op, Men han får nok en god dag alligevel :) Der er heldigvis nogle uger endnu at løbe på, så jeg må vride hjernen lidt ekstra.

Nu skal jeg til det ikke så sjove: at lave madplan. Det har jeg virkelig ikke lyst til, når maven sådan er i udu, og jeg ikke rigtigt kan holde ud at tænke på mad, men den skal jo laves.. Så jeg må vist bide tænderne sammen.

Jeg vil slutte af med en bunke billeder til jer, som jeg rent faktisk har fået lavet. Det er billeder af kattene fra haven i sidste uge, hvor vejret var superlækkert :)



Phoebe spionerer på en fugl.

Åh, lunt forårsvejr i haven!

Katte-wrestling (Phoebe og Putte).



Ozzy og Putte leger med den samme pind. Putte prøver at fange den, når Ozzy trækker den hen ad jorden.


En smuk model :)


Putte og Phoebe efter endnu en wrestle-kamp. Phoebe er gået i gulvet :D

Smukke Ozzy i frøperspektiv og modlys.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar