mandag den 7. oktober 2013

Kærlighedssnitter

I torsdags havde Christians forældre bryllupsdag, som jeg skrev i mit sidste indlæg, og da det er tradition lige at give en lille anerkendelse på dagen i hans familie til dem, man er tæt på, ville jeg også lave lidt lækkert til dem. De er tossede med mine hindbærsnitter, så jeg lavede en special edition i dagens anledning, tilpasset ud fra min sædvanlige opskrift på hindbærsnitter. De fik lidt ekstra vanille, blev stukket ud til små hjertesnitter og pyntet med rosafarvet glasur og frysetørrede hindbær. Synes selv, at de blev virkelig fine, og de gjorde da også lykke :)

Christian havde købt en fin buket blomster til sin mor og lidt skrabere til sin far også, så de blev lidt forkælede den dag :) Men det fortjener de nu også. De hjælper os en del; f.eks. kører de mig til dyrlæge og læge jævnligt og hjælper med andre ting, vi har brug for. F.eks. klatretræet til kattene, som Christian og hans far byggede over tre dage på sommerens varmeste dage. Vi har også lige fået en pose godter, efter de har været i Tyskland, bl.a. med marcipan og mandler til mig, så der er råvarer til julens guf. Det var rigtig dejligt, for marcipan er efterhånden ret dyrt herhjemme, og mandler er noget billigere i Tyskland. Så det er dejligt at have fået det hjem.

Nu tilbage til kærlighedssnitterne, som jeg synes, er et passende navn for de små lækkerier :) De blev virkelig fine, synes jeg, og blev rigtig nydt. Der blev lidt tilovers, så Christian også kunne få lov at smage. Det satte han pris på, for han elsker hindbærsnitter ;)





Kærlighedssnitter (ca. 12 samlede hjerter)

45 g flormelis
1 stang vanille
150 g hvedemel
100 g blød margarine eller smør
1 lille æggeblomme eller ½ stor
Evt. 1 spsk vand

Derudover:
1 hjerteudstikker (mener, at min er ca. 5 cm i bredden over det bredeste sted på hjertebuerne)
Hindbærsyltetøj
Flormelis til glasur
Rosa eller lyserød pastafarve (frugtfarve kan sikkert også bruges, men der skal bruges en del mere i så fald)
Frysetørrede hindbær

Skrab kornene ud af vanillestangen og bland dem med flormelissen. Bland mel i. Hak margarinen i mindre stykker, og bland det i melblandingen. Smuldr margarinen i melet, til det er helt findelt, eller kør det på en køkkenmaskine med k-spaden. Når det er findelt, tilsættes æggeblommen. Ælt godt eller kør det på maskinen og se, om dejen samles. Ellers kan tilsættes lidt vand.  Læg dejen i en frysepose, og klem den flad. Lad den hvile i køleskabet ca. ½ time, til den er blevet mere fast.

Del dejen i to. Læg evt. den ene del tilbage i posen og i køleskabet, mens du bruger den anden. Rul dejen ud tyndt (2-3 mm) på et godt melet bord og med en melet kagerulle (dejen vil gerne hænge meget fast, så hold den lidt i bevægelse, så du kan sørge for, at den ikke sidder fast i bordet). Prik dejen med en gaffel. Stik hjerter ud og læg dem på en bageplade med bagepapir. Bag dem midt i ovnen, til de har fået gyldne kanter. Hold godt øje med, at de ikke bliver mørke, det kan gå meget hurtigt! Mine fik ca. 7-8 minutter, men det kommer meget an på, hvor tyk dejen er, hvor længe de skal bage. Før straks bagepapiret med hjerterne over på en rist til afkøling. Fortsæt med at rulle dejen ud og stikke hjerter ud, til der ikke er mere dej tilbage. Jeg fik ca. 24 hjerter ud af ovenstående dej til 12 kærlighedssnitter.

Når de er afkølet, smøres halvdelen af hjerterne med hindbærsyltetøj. Flormelis røres med en smule vand og en lille bitte smule pastafarve, til den har den rette (lidt tykke) konsistens og farve. Hak de frysetørrede hindbær til lidt mindre stykker. Fordel glasuren over resten af hjerterne forsigtigt med en teske. Par dem med en syltetøjssmurt bund og drys med lidt frysetørret hindbær på hvert hjerte, før glasuren størkner (jeg dryssede lidt på, hver gang jeg lagde et hjerte sammen).

Hvis du ikke skal servere snitterne med det samme, vil jeg anbefale, at du venter med at lægge bundene sammen. Gem de afkølede bunde i en bøtte og læg dem sammen med syltetøj og glasur, lige inden de skal spises. Ellers kan de godt finde på at bukke lidt i faconen.

De færdigsamlede kærlighedssnitter.

Pakket ned i en fin æske i lag :)



Synes, at livet er noget intenst for tiden. Jeg er god til at påtage mig lidt for meget, og det er nok også grunden til, at jeg bliver så stresset og dårlig for tiden :-| Bare se med de her kærlighedssnitter ovenfor. De tog næsten en hel eftermiddag for mig at lave. Det er noget frustrerende, når der er så mange ting, man gerne vil, men der bare ikke er energi til dem. Og når jeg er så stressfølsom.

I dag vil jeg åbne lidt op for de dårlige nyheder, der har gået mig på den sidste tid. Jeg er jo en stor katteelsker, hvilket folk, der læser med, vist ikke kan være i tvivl om, og I, der læser med fast, har set, at jeg har hjulpet min veninde med at finde et nyt hjem til sine katte. Desværre er det ikke gået så godt, for Tot, som jeg annoncerede gennem bloggen, blev desværre kørt ihjel i sit nye hjem, og Gizmo, som var kommet til noget af vores familie, faldt bare ikke godt til :(

De dårlige nyheder for mig med Gizmo var, at han var blevet syg, primært med maven, og hans ejere overvejede at få ham aflivet. Jeg har kendt Gizmo, siden han var 1 år gammel og haft besøg af ham tit, da jeg boede som nabo til min veninde, så jeg er selvsagt noget knyttet til ham, så det blev jeg meget ked af. Han fik det bedre en overgang med skånekost, så jeg blev spurgt, om jeg ville hjælpe med at finde et nyt hjem til ham. Det prøvede jeg på, men spillede med åbne kort, for folk skulle vide, at han muligvis havde nogle helbredsmæssige problemer, selvom de ikke var i udbrud. Der kom nogle henvendelser på ham, bl.a. fra en rar, kattegal kvinde, der dog bor i Aalborg, som var interesseret i ham. I de mellemliggende dage fra jeg postede Gizmos annonce, til vi snakkede sammen for anden gang, fik Gizmo desværre et tilbagefald, og hans ejere havde besluttet at få ham aflivet. Jeg foreslog dog skånekosten igen, hvis de overhovedet magtede det, for jeg havde jo fundet en, der ville tage Gizmo, selvom han havde haft problemer med maven.

Da jeg snakkede med hende, der var interesseret, om, hvordan tingenes tilstand var, besluttede hun ret hurtigt, at hun alligevel ville tage Gizmo, selvom han var syg. For hun havde ikke hjerte til, at han skulle aflives. Så for nu er Gizmo reddet, heldigvis, og vi er ved at finde ud af, hvordan vi får ham til Aalborg. Her vil han blive behandlet og undersøgt hos hendes dyrlæge. Og så håber vi, at han falder godt til med hendes to unge hankatte. Han har desværre ikke kunnet finde ud af det med de katte, han bor sammen med nu, så jeg holder lidt vejret og håber, det går bedre med de her katte. I hvert fald er det noget af en lettelse, at han nu får en ny chance for et godt liv. Så krydser vi bare fingre for, at det går godt det hele.

Et billede af Gizmo fra i sommers.


Men jeg er ret god, som I nok ser, til at involvere mig lidt for meget og være lidt for grundig, som Christian kalder det, når der er noget, jeg går ind og vil hjælpe med eller lave. Det ender med at give mig stress, hvilket det med Gizmo også har bidraget til, så jeg bliver virkelig dårlig af det. Men jeg vil ham jo bare det allerbedste... Det er svært at være syg og gerne ville så meget, men ikke kunne holde til det. Det irriterer mig grænseløst.

Vi fik dog en nogenlunde afslappet weekend, hvor vi fik hygget med rigtig god mad for en gangs skyld (oven på mange weekender med kedelig mad pga. min mave); andebryster med hele svineriet (brune kartofler, brun sovs og den slags) lørdag, og søndag faldt vi over et lille stykke oksefilet i Fakta, da vi var inde og se, om der ikke var et eller andet, vi kunne finde på, for jeg gad bare ikke lasagne igenigen. Det blev ekstremt lækkert, og vi skal have rester i dag og i morgen, så maden er semi-nem. Det er også tiltrængt i de her dage, så det passer mig fint. Vi var også ude og gå en lillebitte tur på Asnæs i går ved vandet, fordi jeg trængte til at komme væk hjemmefra. Følte mig voldsomt rastløs og stresset, så trængte til at komme lidt væk. Desværre havde jeg ikke ret megen energi, så vi kørte bare en tur. Ville ellers gerne have været ude og gå, men det havde jeg ikke kræfterne til i går. Vi endte dog med at gå en lille tur ved vandet, da vi endte ude på Asnæs, og det var rigtig dejligt. Der var ret vindstille, og der var en smule efterårsfarve på træerne allerede. Jeg havde ikke kameraet med, for jeg havde ikke overskud til at tage billeder i går, men kunne ikke nære mig for at tage et enkelt billede med min telefon derude:




I morgen skal Putte til dyrlægen og have ordnet sine tænder. Det er jeg rigtig nervøs for. Er så bange for, at der sker ham noget under narkosen. Men det er nødvendigt, og måske skal han også have rykket en eller flere tænder ud :( Så det bliver en hård omgang. Ikke mindst i aften hvor han skal faste fra kl 21. Hvilket betyder, at alle katte ikke får noget mad fra kl 21 og frem. Og her snakker vi om katte, der er vant til at få mad, lige når de har lyst til det. De kalder endda ofte om natten, for at Christian skal stå op og fodre dem, nogle gange flere gange om natten, en vildt dårlig vane, så vi regner ikke med, at vi får sovet ret meget i nat :( Og det bliver hårdt for kattene.

Phoebe skal også med i morgen, da hun skal vaccineres og have sit årlige sundhedstjek. Så hun kommer med i morgen tidlig, når Putte skal afleveres. Christian arbejder hjemmefra i morgen, så jeg ikke skal sidde alene med min angst og vente på, at Putte bliver færdig med tænderne. Og så vi hurtigt kan komme afsted derned igen, hvis han ikke trækker vejret ordentligt, som han desværre har for vane ikke at gøre, når han har været under narkose. Det er derfor, jeg er så bange for, at der skal ske ham noget. Håber bare sådan, at det går godt. Det skal det bare! Håber, at alting er tilbage til normalen onsdag, så jeg ikke skal bekymre mig mere for det. Der kommer dog nok en tid, hvor han får lidt svært ved at spise, når han skal have trukket tænder ud, så håber, vi finder en løsning på det. Han er generelt ikke en, der gider spise vådkost, kun sovsen, så håber, jeg kan lokke lidt i ham alligevel. Må bare krydse fingre for, at alt går, som det skal.

Putte i sommers i haven.

2 kommentarer:

  1. Jeg krydser alt, hvad krydses kan, for at det går godt, både med Putte hos dyrlægen og for stakkels Gizmo :(

    *knus* Lisa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Putte er hos dyrlægen nu, så vi sidder og venter på, at de skal ringe og fortælle, hvordan det er gået. Håber sådan, at det er gået godt. Håber også, det kommer til at gå godt for Gizmo. Han flytter til Aalborg på torsdag.

      Slet