torsdag den 23. januar 2014

Lyst kernebrød

Det er efterhånden ret lang tid siden, jeg bagte de her skønne brød. Jeg bagte dem i efteråret, før Putte blev syg, men kom aldrig frem til at blogge om dem, da der jo pludseligt skete så meget.

Jeg havde i et stykke tid gået og haft lyst til noget godt lyst brød med masser af kerner, så jeg satte mig for at lave et par gode opskrifter på hhv. 5-kornsflutes og et godt, lyst kernebrød. Flutene har jeg jo allerede blogget om. Dem kan du læse om her. De blev en ret stor succes og var superlækre. De fylder lidt mere i maven pga. kernerne, og er et godt supplement til suppe eller salat. Og så er kerner jo også godt for fordøjelsen :)

Lyst brød med kerner er superlækkert, synes jeg. Det giver brødet mere karakter og smager også rigtig godt. Min opskrift nedenfor giver to ret store brød. Vi spiste selv det ene brød, og det andet røg ned til Christians forældre. Det er helt klart et brød, jeg vil bage igen.

Mht. udblødningen af kernerne kan der være lidt mere eller mindre væske tilovers ved kernerne, efter du har kogt dem, end jeg havde, da jeg lavede brødene. Det kommer meget an på fordampningen. Noget kan dryppes fra i en sigte, men de vil stadig holde på ret meget væske. Derfor skal du tilsætte melet lidt ad gangen og måske tilsætte mere eller mindre mel, end jeg har angivet. Du skal bare ende ud med en dej, der lige er til at håndtere. Sørg for at røre godt i kernerne under kogningen, da de gerne vil brænde på, når de har kogt lidt.





Lyst kernebrød (2 stk)

175 g 5-kornsblanding
Vand til iblødsætning
15 g gær
4 dl vand
20 g havsalt
Ca. 850 g hvedemel

Put 5-kornsblandingen i en gryde og fyld dobbelt så meget vand i som kerner. Kog kernerne i ca. 10 minutter. Rør undervejs, da kernerne suger meget vand, så de ikke brænder på. Spæd til med vand undervejs, hvis kernerne er ved at koge tør.

Sæt kernerne til afkøling i en sigte eller skål, til de er lunkne.

Rør gæren ud i lunkent vand og rør salt i. Rør de lunkne kerner i og tilsæt derefter hvedemelet lidt af gangen. Ælt mel ind i dejen, til den er til at håndtere. Afhængig af hvor meget væske der er tilbage i 5-kornsblandingen, skal der måske lidt mindre mel i end angivet. Så tilsæt lidt ad gangen. Ælt derefter dejen grundigt. Lad dejen hæve lunt og tildækket, til den er hævet til dobbelt størrelse, ca. 1½ time alt efter, hvor lunt rummet, dejen efterhæver i, er.

Slå luften ud af dejen og form til to brød. Lad brødene efterhæve til dobbelt størrelse, ca. 1½ time. Bag brødene ca. 30-35 minutter ved 200 grader. Når de har fået farve under bunden og lyder hule, når du banker dem der, er de færdige.

Den forhævede dej formes til brød, som sættes til efterhævning.

Det færdige kernebrød.



I dag har jeg været 32 år i en uge. Jeg havde en rigtig dejlig dag og kom for første gang i flere år ud at spise på min fødselsdag. Det nød jeg rigtig meget, selvom det resulterede i flere mundsmerter. Men det var det værd. Vi var på Bones, så jeg kunne gå amok i salatbaren, og jeg nød sådan at spise pommes frites også, for det er noget, jeg gør yderst sjældent, da jeg ikke tåler det så godt. Det var virkelig lækkert det hele.

Christian havde taget et par dage fri i sidste uge, så han var hjemme på min fødselsdag og havde en fridag dagen efter også. Det var nok den bedste fødselsdagsgave, for hans selskab betyder rigtig meget for mig. Han havde også nogle fine gaver til mig, bl.a. brætspillet Wiseman, der er det sværeste trivial-brætspil, man kan få. Det fik vi da også set, da vi afprøvede det i løbet af weekenden, for vi er ellers ret stærke i almen viden og omkring mange ting og spiller ret mange af de der trivial-spil, men spørgsmålene var meget svære. Virkelig svære. Vi håber, at min veninde, Christina, har lyst til at prøve det sammen med os også, når hun kommer på besøg engang, når jeg er mere ovenpå. Men det var ellers et fint spil :) Jeg fik derudover også penge af ham, som jeg selv skal finde på noget for. Jeg ved ikke hvad endnu, men kan nok godt finde på noget :)

Og så fik jeg lidt mere til filmsamlingen. Knocked UpGhostbusters og Argo. Vi fik set en del film i løbet af de dage, Christian havde fri, bl.a. Ghostbusters, hvilket var rigtig dejligt. Nu skal vi til at se lidt andre film den næste tid, end dem, vi har i reolen, for det er snart Oscar-tid, og årets Oscar-film er blevet nomineret. Der kører et par af dem i biografen pt., så hvis du har lyst til at se film af stor kvalitet og måske også følge lidt med i Oscar-uddelingen, kan du smutte forbi biografen og se The Wolf of Wall Street, hvis den stadig går hos dig, og fra i dag (i hvert fald her i byen) også American Hustle. Jeg glæder mig supermeget til at se begge film og håber, at vi når at se flere, inden uddelingen i starten af marts. Argo, som jeg fik på blu-ray i fødselsdagsgave, var vinderen i kategorien bedste film sidste år, og kan klart anbefales. Listen over nominerede film og skuespillere til årets Oscars kan ses her.


Det er efterhånden et par uger siden, at Phoebe kom af sin smertestillende medicin. Hun havde nogle dage, hvor hun ikke har haft spist op eller har haft lidt besvær, men ellers er det gået fint. Det er efterhånden et stykke tid siden, hun ikke har haft spist op, så det kører bare pt. (7-9-13). Vi ville lige have hende over antibiotikaen for blærebetændelsen, før hun skulle kikkertundersøges, havde vi aftalt med dyrlægen, men den undersøgelse er nu afblæst, fordi Phoebe ikke har haft mistet stemmen i mindst en uge, hvilket er superskønt. Som jeg skrev sidst, tænker jeg, at det kan være irritation af maven med tilhørende mavesyretilbageløb pga. den smertestillende medicin, der har påvirket hendes hals, og nu, hun er af den, håber vi, at det ikke kommer igen. I hvert fald går det godt, og vi håber, at det fortsætter sådan. Hun vil meget gerne spise Ozzys tørkost, men vi holder hende lidt tilbage endnu, da hun stadig har synligt sår på tungen. Men vi er en smule optimistiske nu, så vi håber, at det holder, og hun kan komme tilbage på tørkost inden for den næste måned i hvert fald.

Nu er kattenes julegave også endeligt kommet. Den har ikke været på lager før i starten af januar, så vi skyndte os at bestille den, før den ville blive udsolgt igen. Det er måske mest Phoebe, der kommer til at bruge den, men man bliver nogle gange overrasket og finder Ozzy i Puttes gamle telt eller Milles seng og den slags :) Det er en ret stor hule i superblødt stof. Den skal jo være temmelig stor, for at Phoebe kan være i den, men hun kan også godt være stædig og klemme sig ind de mindste steder, som katte jo ynder at gøre ;) Men her er vidunderet altså. En fin, hvid hule med en dejlig blød pude i. Den har skullet ses lidt an, men Phoebe har været inde og sove i den nogle gange efterhånden :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar