torsdag den 9. januar 2014

Mens vi venter...

Det er virkelig en grå og mørk dag i dag. Er det også det hos jer? Her har det regnet siden morgenstunden, og selvom klokken kun er lidt over 12 (da jeg gik i gang med at skrive det her indlæg), er det nødvendigt med lys tændt her i stuen.

Det har været et hårdt døgn, hvor vi har gået og ventet på, at det ville blive torsdag morgen, så vi kunne få svar på de andre af Phoebes blodprøver. Prøverne fra i går var jo helt skøre med umålelige nyretal, hvilket i den grad har sat en skræk i livet på os begge to oven på et efterår, hvor vi mistede Putte til nyresvigt.

Vi havde troet, at det måtte være en fejl, for hun ser alt for godt ud til at have så dårlige nyretal, selvom angsten for, at de passede, fyldte noget i hovedet på os begge to, tror jeg. Men jeg blev i tvivl i morges, da Christian vækkede mig, fordi Phoebe havde siddet i kattebakken i 5-10 minutter :| Vi har set den slags mange gange før, senest med Phoebe 23. december. Hun har blærebetændelse, og der var også blod i urinen :( Om der er krystaller/sten, er svært at sige, men sådan en infektion kan jo godt påvirke nyrerne, ikke mindst hvis der er sten, og jeg begyndte efterhånden at tro på, at hendes tal faktisk var så ringe, eller i hvert fald forhøjede, hvilket virkelig gjorde mig bange.

Vi sad begge og ventede på, at klokken skulle blive 8, så vi kunne få fat på dyrlægen for at få en tid, så hun kunne blive kigget på. Vi fik en hurtig tid, og Christians far kørte mig derover (han får kørt nogle ture for tiden med Phoebe og mig). Heldigvis kom vi hurtigt til. Det var med en ret nedtrykt mine, jeg gik ind med Phoebe. Heldigvis gav dyrlægen mig hurtigt svar på blodprøverne, der var fine, så det var deres eget apparat, der var i stykker. Pyha! Var lige ved at græde, da jeg hørte det, for jeg har været så utroligt bange. Hendes værdier ligger inden for normalen, men vi vil alligevel holde øje med, at de bliver der, så hun skal nok med, når Ozzy skal vaccineres i april. Så får vi lige lavet en lille blodprøve på hende i samme omgang. Bare for en sikkerheds skyld.

Jeg havde ingen urinprøve med til dyrlægen, da turen derover tager noget tid, og vi bare gerne ville afsted med Phoebe. Det betyder så, at de har beholdt hende. Hun får noget væske og skal så tisse en prøve hos dem. Det kan godt tage noget tid, og jeg har da heller ikke hørt fra dem her 4 time senere, så der har nok ikke været gevinst endnu. Håber, hun snart får det overstået, så hun kan komme hjem. Hun var ret bange på turen derover i dag og græd en del, og hun rystede meget, da hun var inde hos dyrlægen. Det tror da pokker efter at have været afsted i går, stakkels mis.

Urinprøven skal testes for bl.a. bakterier og blæresten, og så skal den dyrkes. Dyrkningen får vi nok først svar på i morgen eller lørdag, men de regner med, at hun skal startes op på antibiotika i dag. Så må vi skifte undervejs, hvis det er en forkert slags. Smertestillende skal hun måske undvære. Hun fik ikke i går aftes, fordi vi ikke ville gøre ondt værre, hvis prøverne bekræftede dem i går, og dyrlægen mener, at hun jo skal af det på et tidspunkt, så nu er måske et godt tidspunkt at prøve. Jeg er ikke sikker på, om jeg er enig i det, da katte som regel skal have smertestillende sammen med medicin, når de har blærebetændelse, men det må jeg snakke med hende om, når jeg henter Phoebe. Så kan hun måske stoppe, når den er overstået. Men hendes tunge er endnu ikke helet, så det kan godt være, at det giver bagslag at stoppe. Det må tiden vise. Det er jo bedst, at hun ikke får det, hvis hun kan undvære.

Nu sidder vi så og venter. Jeg mener ikke Christian og mig, for han er på arbejde. Selvom han da også venter på at høre nyt om vores lille kattepige. Jeg mener Ozzy og mig. Det er os, der sidder og venter på, at Phoebe skal komme hjem. Han er tydeligvis påvirket af, at hun ikke er her. De nyder hinandens selskab ret meget, så han savner hende selvfølgelig. Han har kigget meget spørgende på mig og snakket, og han er mere kontaktsyg, end han ellers er. Lige nu ligger han her i sofaen hos mig og kigger lidt tomt ud på regnen i haven. Måske er han bange for, at hun ikke kommer hjem igen :( Det gør hun forhåbentlig og snart. Det forventer vi i hvert fald :) Håber, hun snart på aflægge en tissetår, så vi kan få hentet hende hjem igen.

Ozzy hos mig lige nu. Snapshot med mobiltelefonen. Vi venter.

Ozzy i haven i går, hvor han stalkede Phoebe.

Kattekys <3



Jeg har også fået snakket med mit lægehus. Sygeplejersken havde fået at vide, at man skulle have kalk for at kunne optage d-vitamin af lægen, men det er faktisk lige omvendt! Så det blev jeg noget forvirret over at høre og tænkte, om jeg tog fejl. Sygeplejersken slog det efter, og jeg havde altså ret. Så vi har aftalt, at jeg fortsætter kun på d-vitamin, og så kan vi lave en kalk (calcium)-test, når mit d-vitamin er deroppe, hvor det skal være. Jeg skal have lavet en foreløbig blodprøve i midten af februar. Så må vi se, hvor meget vitaminet har hjulpet. Jeg snakkede også med hende om at få Christian testet, da vi næsten spiser det samme, og det, syntes hun, var en god ide, så hun har bestilt en prøve til ham, som han kan gå på Roskilde sygehus og få lavet. Det er nemlig nemmest, når han arbejder i Roskilde. Så det var dejligt at få på plads. Nu håber jeg bare, at min mave kan få det lidt bedre, når jeg ikke længere tager kalk.

Ventetiden er ikke nem, synes jeg. Det er ikke rart at vide, at hun sidder ovre hos dyrlægen og er bange :( Vil bare gerne snart have hende hjem. Har prøvet at få tiden til at gå hurtigere ved at få lavet noget. Har fået vasket noget tøj og sat andet over, ryddet op, støvsuget lidt og forberedt noget af det, vi skal spise i aften. Det er min ryg ikke glad for. Den har været stået af de sidste dage, hvor jeg har sovet dårligt og alt for lidt, så det indskrænker min bevægelighed noget. Jeg burde bare være bedre til at tage hensyn til det. Der er jo bare ting, jeg gerne vil have lavet.

Vi håber, Phoebe ikke har blæresten. Mærkeligt nok var der slet ingen tegn på infektion i den blodprøve, hun fik taget i går. Det undrede dyrlægen, og det undrer også mig, for man burde vel kunne se det i en blodprøve, hvis der er infektion i kroppen? Vi har snakket om, at hendes blærebetændelse kan være en stressreaktion oven på turen derud i går. Nogle katte får blærebetændelse af ukendte årsager, f.eks. stress. Det gør det jo svært at forebygge, for hun kan ikke undgå at skulle til dyrlægen af og til. Men vi håber, det ikke har noget med foderet at gøre, som hun får pt., for hun klarer sig godt på de portionsposer, vi kører med pt., og dem har vi rigtig mange hjemme af endnu og flere på vej. Vil tro, hun skal have vådkost noget tid endnu i hvert fald pga. tungen. Den er pænere men ikke helet helt. Håber, den er helet nok til, at hun kan spise sin vådkost uden smertestillende. Ellers må vi jo på det igen... Men håber, hun kan undvære.

Nu vil jeg gerne snart modtage det telefonopkald, så vi kan få hende hjem, den lille dame. Det er synd for hende, at hun skulle afsted igen i dag :( Hun skal jo stadig have kikkertundersøgelsen, men da hun jo ikke har fastet i nat, bliver det ikke i dag. Vi vil ikke udsætte hende for stressen over at skulle afsted tre dage i træk, så det bliver heller ikke i morgen, og da hun skal være på antibiotika lidt tid pga. den her blærebetændelse, har vi snakket om, at vi i hvert fald vil springe næste uge over, så hun lige kan komme sig oven på medicinen, før hun skal udsættes for mere. Så vi må se, hvornår det bliver. Vil slutte af med et billede af hende fra haven i går, hvor hun sad på sin "trone" og kiggede på fugle i haven :)

2 kommentarer:

  1. Hvor er hun dog en smuk kat hende Phoebe :-)

    Jeg håber at du på nuværende tidspunkt har hørt fra Dyrlægen og har fået hende hjem igen. Det er aldrig sjovt når vores "børn" er syge.
    Vi har selv hentet vores rottweiler Whiskeys urne hos dyrlægen idag. Det er rart at ha ham hjemme igen

    Sender kram og varme tanker til Jer
    Knus Låvise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord om Phoebe. Hun er en virkelig dejlig kat, og ja også smuk :)

      Tak, hun er hjemme igen, men jeg måtte have hende hjem for at få urinprøven. Den lagde hun heldigvis meget hurtigt, så jeg nåede at få den analyseret i går, og ingen blæresten heldigvis. Nu er hun under behandling.

      Jeg er ked af at høre om Whiskey. Det er barskt at miste et familiemedlem, som vores elskede dyr jo bliver. Vores Putte, som vi mistede i november, har fået sit eget gravsted i haven uden for katteindhegningen ved siden af sin elskede Mille, som vi mistede i 2012. De var jo en stor del af familien, og vi vil også gerne have dem hjemme hos os. Jeg planter blomster på gravstederne, så der ser pænt ud i løbet af året. Vi savner dem begge rigtig meget, og det er bare passende, synes vi, at de skal have et mindested ligesom andre vigtige personer i vores liv, som vi har mistet.

      Slet