onsdag den 19. februar 2014

Æbletærte med gitterlåg

I lørdags holdt jeg fødselsdag for familien. Vi havde en rigtig hyggelig dag, selvom jeg flere gange i løbet af dagen var så flad, at jeg kunne have lagt mig ned og sovet på stedet. Men sådan er det jo bare for tiden pga. stress og slet ingen energi.

Men vi havde som sagt en dejlig dag. De sidste gæster gik omkring midnat, efter vi sammen med de sidste havde siddet og set en film. Jeg fik også meget fine gaver. Et gavekort til Inspiration, et digitalt termometer, som jeg vil bruge, når jeg i fremtiden skal arbejde med karameller og chokolade, og så fik jeg et sæt med tre fine vaser fra Kähler, som jeg havde ønsket mig. De skulle dog byttes pga. fejl i glasuren, men jeg glæder mig til at få købt dem hjem igen :)

Til fødselsdag hører der sig jo også lækkert bagværk, og jeg var i gang i sidste uge, primært i fredags. Det resulterede i flere lækre ting, som jeg nok skal give jer opskrifter på og billeder af herinde i mine fremtidige indlæg. I dag starter jeg med at give jer opskriften på en rigtig lækker æbletærte med gitterlåg. Jeg lavede den med groft revne æbler, for vi er generelt ikke til store klumper æbler i æblekage/tærte herhjemme, og det fungerede rigtig fint. Der var en fin æblesmag, uden det tog overhånd. Jeg ville gerne lave den med gitterlåg, fordi det bare er så fint. Den her æbletærte smager lidt anderledes end min sædvanlige, der er med tynde æblebåde og en anden bund, men begge er supergode på hver deres måde. Og så er denne jo ekstra smuk pga. det flotte, gyldne gitter :)

Jeg fik desværre ikke taget et billede af tærten, før der var taget godt af den, så I må nøjes med et billede af den fra i lørdags, efter der var taget hul på den. Men måske kan I få et bedre indtryk af fletningen på billedet under opskriften, som viser tærten, før den kom i ovnen. Det er faktisk ret nemt at flette, så prøv endelig :)
Tærten var ret populær og næsten væk efter fødselsdagen i lørdags. Den blev serveret med creme fraice (18%), som jeg havde rørt med vanillesukker. Det er en superlækker kombination.






Æbletærte med gitterlåg

Tærtebund:
225 g hvedemel
125 g margarine (eller smør)
1 nip salt
½ tsk bagepulver
3 spsk sukker
1 æg
2 spsk koldt vand
1 stang vanille


Marcipanremonce
75 g margarine
75 g sukker
75 g marcipan
3 æg
1 spsk hvedemel


Derudover:
3 store æbler
2-3 tsk kanel
1 stor æggeblomme til pensling



Smuldr margarinen ud i melet eller kør det på en køkkenmaskine med k-spaden. Tilsæt salt, bagepulver, sukker og vanillekorn, og vend det hele lidt sammen. Tilsæt herefter æg og vand og ælt dejen godt sammen. Lad dejen hvile i køleskabet i en frysepose eller lignende, til den er blevet mere fast, mindst ½ time.

Rør imens marcipanremoncen sammen. Rør marcipanen sammen med margarine og sukker, til du har en ensartet masse. Rør derefter æggene i et ad gangen og slut af med at røre melet i.

Smør en tærteform med lidt margarine eller smør og drys den med lidt mel. Vend formen lidt rundt, så melet er godt fordelt, og bank derefter det overskydende mel ud af den ved at holde den på hovedet over håndvasken. Tag lidt mere end 1/3 af dejen fra. Rul resten ud til en cirkel, lidt større end formens diameter, og beklæd formen med dejen. Den skal nå helt op til toppen af din tærteform. Klem den lidt til i formen. Fordel marcipanremoncen over tærtebunden. Drys den derefter med et lille lag kanel over alt. Jeg brugte nok omkring 2 tsk, men vil sige, at 2-3 tsk nok rækker.

Skræl æblerne og fjern kernehuset. Riv dem groft og klem den værste saft fra. Fordel de revne æbler over hele tærtebunden. Alternativt kan du skære dem i mindre tern. Gør du det, behøver du ikke klemme saft fra dem. Der kom bare ret meget saft fra æblerne ved at rive dem.

Rul den resterende tærtedej tyndt ud (ca. som til tærtebunden) og skær strimler på ca. 1 cm bredden. Start med at lægge et smalt kryds af to strimler og flet herefter de andre ind. Slut af med at lægge en strimmel langs kanten for at slutte tærten pænt af. Pensl kant og fletmønster med sammenpisket æggeblomme. Det giver gitteret en flot farve.

Bag tærten ved 200 grader i den nederste halvdel af ovnen (ikke allernederst) i 40-45 minutter, til gitteret er flot gyldent. Begynder det at blive mørkt, kan du lægge et stykke sølvpapir over i den resterende bagetid. Min fik knap 45 minutter, og jeg lagde et stykke sølvpapir over den de sidste 5-7 minutter, tror jeg.

Lad tærten køle helt af, før den tages ud af formen. Server med creme fraice rørt med lidt vanillesukker.

Tærten med gitterlåget, før den blev penslet og sat i ovnen.

Et stykke af den færdige tærte.




Jeg havde bare sådan en god dag i lørdags. Det var rigtig dejligt at se alle igen, for det er begrænset, hvor social jeg er for tiden pga. stressen. Det var en rigtig hyggelig dag med lækkerier, spil og til sidst en film.

Det koster dog virkelig på energien. Har været helt udbrændt op til dagen pga. alle forberedelserne, og jeg kunne også have lagt mig ned og sovet flere gange i løbet af selve dagen, som jeg skrev, for kræfterne løber hurtigt ud. Dagen efter havde jeg det ret skidt på en måde, der nærmest kan beskrives som at have tømmermænd. Sådan føles ekstrem udmattelse, og det var ikke sjovt. Og tungen gjorde meget ondt pga. det, jeg havde spist i lørdags. Mandag var lidt bedre mht. energien, efter jeg havde fået sovet, men de sidste dage har der desværre også været godt gang i stressen. Jeg har meget uro i hovedet og i kroppen. Uroen i kroppen føles, som når man har uro i benene. Det har de fleste nok prøvet, men her sidder det bare i hele kroppen, især i ryg og skuldre. Det er ret modbydeligt. Og så er hjertebanken også tilbage. Det føles næsten som at have angst konstant. Jeg håber, at det snart må blive bedre.

Jeg vidste også godt, at det ville komme til at koste på helbredet at holde fødselsdag, men jeg fortryder nu ikke. Jeg håber, at vi kan få flere af den slags hyggelige dage, når jeg engang er mere ovenpå.

Som jeg har det lige nu, lægger ikke ligefrem op til at skulle andet end at slappe af og ikke lave så meget, men vi overvejer alligevel at skulle ud i løbet af weekenden, fordi vi har opdaget et arrangement, vi ret gerne vil med til. Jeg ved endnu ikke, om vi skal afsted, og jeg er nok ret bange for, at jeg ender med at kollapse, mens vi er ude, fordi jeg har det så skidt lige nu, men jeg vil rigtig gerne. Så vi må se, om vi kommer afsted. Det er stadig under overvejelse.

I går var jeg nede i byen med en pakke. Jeg havde luret, at en bekendt havde det lidt svært, så jeg samlede lidt gode ting ind til hende, af hvad vi har herhjemme, som forhåbentlig kan hjælpe lidt på humøret. Jeg ville gerne have været ude i byen og købe ind til den, men jeg havde det ikke ret godt i går. Tror nu nok alligevel, at hun skal blive glad for pakken. Christians far var sød at køre mig ned i byen. Vi får set noget til hinanden for tiden, for i mandags var vi også ude og køre sammen, da jeg skulle til lægen for at få taget blodprøver (tjek af d-vitamin, kalk og levertal), og vi begge skulle på apoteket. Prøverne får jeg svar på på mandag eller næste mandag. Det kommer an på, hvornår prøverne bliver kørt. Men det er da lidt spændende.

I dag er mit eneste projekt vores aftensmad, der står på langtidsstegt flæskesteg med kartofler og sovs (og lidt gulerødder). Det var nemt lige at smide i ovnen. Vi havde et stykke i fryseren, som jeg allerede havde ridset, så det skulle bare saltes og så i ovnen med et termometer i. Så nu står det og passer sig selv. Ellers skal jeg have en rolig dag og prøve at komme lidt ned i stressniveau. De her fysiske symptomer på stressen er meget ubehagelige, så jeg er nødt til at tage dem seriøst. Heldigvis er der handlet ind til ugen, og madplanen er klar, så der er ikke så meget, jeg skal nå.

Jeg vil slutte af med det nyeste billede af Ozzy. Han lå på "racerbilen" (en papkradsedims, som kattene har. Phoebe ligner en racerbil med store bagdæk, når hun ligger på den med alt indenfor :D) og nød solen den anden dag. Jeg hørte ham spinde og måtte lige kigge om for at se, hvad der skete. For han spinder som regel kun, hvis han får nus, mad eller hvis vi snakker til ham. Det var Phoebe, der var i gang med at vaske ham i ansigtet, hvilket han virkelig nyder <3 Hun er en god pige. Sådan sad de længe. Og for en gangs skyld skulle hun ikke drille ham bagefter ved at hapse lidt i ham, men gik bare over og lagde sig i sin papkasse til sin middagslur :) Her er han i sin solstråle:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar