torsdag den 27. februar 2014

Indbagt mørbrad med rosmarin og skønne fladbrød

For nylig fik vi købt svinemørbrad på tilbud til fryseren, så det var oplagt at sætte på madplanen, når der skulle planlægges. Men det er så nemt at hænge fast i de samme retter, så jeg havde lyst til at prøve noget nyt med den. Derfor gik jeg på udkig efter en ny opskrift og faldt over Hjerteforeningens opskrift på indbagt mørbrad, eftersom den gav en mulighed for at lave indbagt mørbrad, uden det indebar den fede butterdej. Og alternativet er rigtig godt. Den dej smagte superfint til retten, så den kan anbefales :)

Jeg har dog lavet mine egne tilpasninger til opskriften, som jeg ofte gør, når jeg finder inspiration et sted. Jeg valgte at skifte ud i krydderierne i farsen og bruge frisk rosmarin og hvidløg i stedet for timian, som opskriften angav, og det var en rigtig god ide, for det smagte virkelig godt! Jeg vil i øvrigt anbefale, at man tilsætter en lillebitte smule mælk til farsen, da den er meget bastant. Men kun lidt, for den skal være ret fast i det og langt fra være så blød som en frikadellefars. Melet i opskriften er også skiftet ud med havregryn, da det er det, jeg foretrækker, når jeg f.eks. laver frikadeller, og det tilføjer også lidt ekstra fibre til retten

Eftersom jeg ikke lige havde prøvet denne ret før, lavede jeg bare ca. samme tilbehør, dvs. dampet broccoli og kogte gulerødder og kartofler. Næste gang kunne jeg godt forestille mig at lave noget andet tilbehør som f.eks. hasselback kartofler eller noget i den stil. Og måske en salat? Det bliver meget blødt i blødt med sådan en ret her ellers, synes jeg.
Som det ses på linket, er der også en opskrift på en svampesovs, som skal serveres til. Der lavede jeg bare min egen ud fra det, jeg havde hjemme, og min sædvanlige champignon a la creme, som vi ofte får til mørbrad. Jeg er dog sikker på, at der findes sovser, der passer bedre til end netop den, og tror, at f.eks. en bearnaise også kan være udmærket tilbehør. Ikke mindst hvis man også laver hasselback kartofler til.

Selvom jeg kun lavede halv portion af opskriften til fars og mørbrad, lavede jeg fuld portion af dejen, som skal pakkes omkring. Jeg tænkte, at jeg måske kunne bruge resten af dejen til noget andet, f.eks. fladbrød som tilbehør til mørbraden, og det endte jeg også med at lave. De blev simpelthen bare så gode! Så det kan jeg klart anbefale jer at prøve! De passer også fint til mange andre slags retter, så til en anden gang kan du lave en fuld portion af dejen, dele den i 6 stykker og lave 6 fladbrød ud af den. De smager supergodt, ikke mindst pga. drysset med salt, som de har på toppen. De har også den fordel, at de ikke skal hæve, så de er ret hurtigt lavet :)

Et kig ind i den færdige indbagte mørbrad. Smuk, synes jeg :)

De lækre fladbrød. Virkelig anbefalelsesværdige.




Indbagt mørbrad med rosmarin og hvidløg (ca. 3 personer)

½ afpudset svinemørbrad uden bimørbrad
250 g hakket kalv og flæsk
1 lille tsk salt
½ sammenpisket æg (gem resten af ægget til pensling)
Lidt friskkværnet peber
1 spsk havregryn
Evt. en lille sjat mælk
2 fed hvidløg
1 spsk frisk, hakket rosmarin
Lidt rosmarin til pynt

Dej:
1 dl lunkent vand
25 g gær
1 tsk salt
1 æg
1 spsk olie (jeg brugte raps)
240 g hvedemel

Derudover:
Resten af det sammenpiskede æg fra farsen til pensling af brødet
Et par tsk olivenolie og fint salt til fladbrødene

Tilbehør:
Vi fik kogte kartofler og gulerødder samt dampet broccoli, og så lavede jeg en svampesovs af ½ hakket løg, ca. 200 g champignon i skiver og 3-4 dl fløde (18%, men mindre fed fløde kan godt bruges). Jeg stegte løg med champignons, til den værste væde var dampet af og tilsatte fløden. Det fik lov at småsimre i 10 minutter, og blev så smagt til med salt.


Rør det hakkede kød med saltet, til det er sejt i det. Tilsæt æg og rør sammen. Giv farsen et lille skud friskkværnet peber. Rør derefter havregryn i sammen med presset hvidløg og hakket rosmarin. Rør evt. en smule mælk i, hvis farsen er meget hård, måske ½ dl. Farsen må endelig ikke blive for lind. Sæt farsen i køleskabet tildækket, til du skal bruge den, mindst ½ time. Min stod der omkring en time
.
Til dejen røres gæren ud i lunkent vand, og saltet røres i. Herefter røres æg og olie i. Tilsæt melet lidt ad gangen. I den oprindelige opskrift angives 250 g mel, men jeg syntes, at dejen var fint sammenhængende ved 240 g. Jeg kørte min på køkkenmaskinen. Ælt dejen godt sammen.

Del dejen i to. Den ene del skal rulles ud i en firkant, der er ca. 30 cm på den ene led og på den anden led skal den være nogle cm længere i hver ende end dit mørbradstykke, min blev 21 cm på den anden led.

Brun mørbraden af på en pande og tag den af. Fordel din fars på lidt mere end halvdelen af dit udrullede stykke dej. Undgå, at farsen går helt ud til siderne af hensyn til at kunne lukke dejen senere. Læg mørbraden midt på farsen. Fold "halen"på mørbraden ind, så det er ca. lige tykt over alt, hvis det er den nederste halvdel af mørbraden, du bruger. Rul nu dejen om mørbraden. Rul farsdelen om mørbraden ned mod det stykke, der ikke har fars på. Luk enderne om mørbraden, når du har rullet sammen, fold dem gerne ned under brødet.

Læg brødet på en bageplade med bagepapir ude langs siden. Rids brødet meget let ovenpå (man skal ikke ridse for langt ned, for så er det svært at udskære brødet, når det er færdigbagt, uden det går fra hinanden, kan jeg berette. Pensl med resten af det sammenpiskede æg og drys med lidt rosmarin ovenpå.

Resten af dejen deles i tre og rulles til boller. Hver bolle rulles tyndt ud til et fladbrød og lægges ligeledes på bagepladen. Der er plads til alle tre fladbrød ved siden af brødet. Pensl hvert fladbrød med lidt olivenolie og drys dem med fint salt.

Sæt bagepladen i ovnen ved 200 grader. Den indbagte mørbrad skal have ca. 35 minutter. Fladbrødene skal du holde øje med. De skal ud, når de har fået lidt farve i kanten og evt. lidt ovenpå. Mine fik omkring 10 minutter. Tag dem ud af ovnen og lad dem køle på en rist. Dæk dem til med et viskestykke.

Hold også øje med mørbraden undervejs. Jeg fandt det nødvendigt at sætte bagepladen lidt længere ned i ovnen undervejs, da den hurtigt fik farve. Udskær den indbagte mørbrad med en brødkniv eller rigtig skarp kniv, og server med kartofler, grøntsager og sovs og fladbrødene, som halveres ved serveringen.

Halvdelen af dejen rulles ud og farsen fordeles på lidt mere end halvdelen.

Mørbraden pakkes ind i fars og dej, så der laves et lille brød.
Rids, pensl med æg og drys med rosmarin.

Fladbrødene rulles ud, pensles med olivenolie og drysses med fint salt.

Den færdige indbagte mørbrad.

Aftenens tallerken.



Er noget træt i dag oven på en træls nat med mange ubehagelige tanker og billeder. Det hører desværre med til stressen, at hovedet er fyldt med tankemylder, og i nat var det ikke til at sove fra. Så har sovet dårligt i nat og er tilsvarende træt i dag.

Har ellers haft et par gode nætter de sidste dage, hvor jeg har fået sovet bedre, og har haft mere energi til at lave noget i dagene, så her er blevet ryddet op og støvsuget, jeg har fået lavet lidt ny mad og bagt. Det var rart at få lavet noget herhjemme og være lidt i gang igen, for det er der ikke så megen energi til for tiden. I dag er dog i den grad en offdag, så dagens største opgave bliver nok at komme i bad og få vasket mit store hår. Det lyder måske som en meget lille ting for de fleste, men for mig koster det mange kræfter. Så det er det, jeg skal nå i dag. Derudover håber jeg, at jeg kan få ordnet kattebakken også. Den skal vaskes og nyt grus i.
Aftensmaden er forholdsvis nem. Også en ny ret, som jeg endnu ikke har blogget om, men som vi elskede så højt, at den skulle meget hurtigt på menuen igen. Ikke mindst fordi den bare er rigtig hurtig at lave, så den passer godt ind i vores hverdag. Glæder mig til at blogge om den, så I også kan prøve den. :)

Nu varer det ikke længe, før der er Oscaruddeling. Vi prøver at få set så mange film, som vi kan, før på søndag. Der er mange rigtig gode film i år, hvilket er en dejlig forandring fra de sidste år, hvor der har været nogle virkelig dårlige film imellem dem, der er nomineret til bedste film. Nu har vi ikke set alle endnu, så det kan jo være, at det kommer, men der har endnu ikke været nogen pendant til nogle af mine mest hadede Oscarfilm gennem årene, nemlig Amour og District 9. Heldigvis da.
Jeg glæder mig rigtig meget til på søndag, hvor vi skal se uddelingen. Christian har taget en fridag mandag, da vi jo først kommer i seng omkring kl 6, hvor uddelingen stopper. Så den dag bliver nok mere eller mindre sovet væk (hvis vi da kan få lov af kattene).

Vejret for tiden er virkelig skønt. Solen skinner, og det nyder både jeg og kattene. Jeg nyder det især, fordi kattelemmen så kan sættes på klem, så jeg ikke skal hen og lukke kattene ind og ud af den 100 gange om dagen, fordi Phoebe lukker den med poterne, hver gang hun går ud og ind! Hun er ikke for smart. ;)

Jeg prøver også at komme ud og få lidt lys, da det giver mere d-vitamin. Mit niveau er oppe højt nu (over 100, minimum er 50), men eftersom der er lang halveringstid, er jeg ikke sikker på, at det kan holde sig ret højt, nu jeg er gået ned i dosis. Men det blev der bestemt, at jeg skulle, altså ned i dosis, da prøvesvarene forelå i mandags, så nu må vi se. Jeg skal testes igen i maj, og så må vi se, om jeg skal sættes op i dosis. Det tror jeg selv, da mit tal pt. ser ud til stort set kun at være pga. pillerne, så jeg reelt ikke optager ret meget d-vitamin af mig selv. Men det vil de næste prøver nok vise. I hvert fald er det meget godt, at jeg får tilskud, og skal nok fortsætte med det livet ud. Heldigvis viste seneste blodprøve, at mit kalkniveau ligger rigtig pænt og er steget, så jeg slipper umiddelbart for at skulle tage kalktilskud (som min mave jo ikke er glad for). Så alt i alt var det gode prøvesvar for mig.

Jeg vil slutte af med et par skud af de solskinsnydende kattebørn. Har en del flere billeder liggende af dem, for turene i haven giver rig mulighed for at lege med kameraet, så dem skal I nok se flere af i fremtiden :) Her er et par fra den sidste uge:

Phoebe spionerer på naboerne fra en platform på klatretræet.

Superhøj haleføring! Man er en glad dreng, når "mor og far" er med i haven :)

2 kommentarer: