søndag den 12. august 2012

Ølandshvedebrød

Jeg har noget ølandshvedemel, som jeg skal have brugt op af, da holdbarhedsdatoen snart er nået, og har derfor været i gang med at eksperimentere lidt med det. For nylig bagte jeg et ølandsbrød ud fra Meyers Bageri-bogen, men jeg syntes, det blev for fladt og var rigtig svært at flytte pga. dets mere eller mindre flydende konsistens.

Så den her gang ville jeg have mere mel i, uden dog at overmætte dejen, så brødet ville blive tørt. Jeg prøvede mig derfor frem, og fik en dej, der var nogenlunde til at arbejde med, uden den blev for hård og tør i det, da jeg er opmærksom på, at ølandshveden kan suge noget mere væske end almindeligt hvedemel, og man skal udnytte den egenskab. Det betyder dog også, at brødene bliver lidt/noget flade i det, da de naturligvis flyder ud under efterhævningen. Derfor er det godt at bruge en bagesten, der er brandvarm, når man bager brødet, da brødet vil få et chok over at blive bagt på den varme sten og blive højere end på en almindelig bageplade.

Hvis man ikke har en bagesten, vil jeg anbefale, at man lader brødet efterhæve på et stykke bagepapir, og så varmer en plade godt op i ovnen, før det skal bages. Og så kan man forsigtigt flytte brødet over på bagepladen ved at løfte bagepapiret med brødet derover.

Smagen på brødet er noget helt særligt. Det har en rigtig god smag og krumme, der især kommer til udtryk, hvis man langtidshæver dejen. Smagen er lidt grov i det uden at være lige så grov som brød med f.eks. grahamsmel i. Det kan jeg godt lide :)




Ølandshvedebrød (1 stk.)

5 g gær
3 dl lunkent vand
10 g havsalt
350-400 g ølandshvedemel (kan købes i Kvickly)

Rør gæren ud i vandet og rør salt i. Ælt melet ind i dejen, lidt ad gangen. Den skal ikke overmættes af dej, så stop med at putte mel i dejen, når du kan ælte den uden alt for meget besvær.
Bruger du en køkkenmaskine, så start med at putte 280-300 g mel i og tilsæt så lidt ad gangen, til dejen mere eller mindre slipper skålen, når maskinen kører.
Dejen skal æltes længe pga. meltypen, så på maskine er det i hvert fald 10 minutter og med hænderne længere, til den er glat og "tyggegummiagtig" i konsistensen.

Lad dejen hæve tildækket i 2 timer.

Drys lidt ølandshvedemel på bordet og vend dejen forsigtigt ud i det. Ælt dejen meget forsigtigt, til den ikke klistrer for meget. Undlad at ælte al luften ud af dejen. Form dejen til et brød (mit var rundt, men eller form forsigtigt til et aflangt uden at trykke for meget i dejen) og læg det til efterhævning tildækket på en bagespade med rigelig ølandshvedemel drysset på.
Lad brødet hæve, til det er dobbelt størrelse, 2-3 timer.

Varm en bagesten op til 220 grader. Flyt forsigtigt brødet over på bagestenen og bag det, til det lyder hult, når du banker på det. Bagetiden kommer an på, hvor fladt dit brød er, så test ind imellem. Når det er færdigt, vil det lyde hult, når du banker på det og have en fin, gylden farve.

Det er et brød, der flyder noget ud under hævning og bagning, da ølandshveden kan rumme mere vand end almindeligt hvedemel, så det er ikke det højeste brød, men smagen er helt fantastisk.

Brødet formes og stilles til forhævning.

Det færdige brød.

Den fine krumme :)



Vi har været ude og kigge på et hellig birma-opdræt i Holbæk i dag for at få et indtryk af racen. Det virker som nogle dejlige katte, og killingerne var jo fantastisk søde. Og opdrættet virkede meget seriøst og kærligt. Den slags betyder rigtig meget.
Jeg er ikke sikker på, at det er racen for os, men de var helt sikkert nogle dejlige katte. Vi skal også ud og se et eller to opdræt af maine coons, da det også er en race, vi har kig på. Vi afventer bare besked fra det ene sted på mandag, før vi ved, hvad der skal ske og hvornår. Men vi glæder os til at skulle ud og hilse på flere katte :)

I eftermiddag var vi en tur i biografen for at se The Dark Knight Rises. Vi havde egentlig bestilt pladser tidligere i den her uge, men vi kom ikke afsted, fordi jeg havde det dårligt, og Christian i øvrigt også var ret træt (måske har jeg skrevet om det? Kan ikke huske det).
Det var en fin afslutning på Christopher Nolans batmantrilogi, og man kunne også mærke hans helt personlige twists i filmen. Hans film overrasker ofte, og giver en noget at tænke over. Det kan jeg godt lide ved ham.


I morgen starter Christians ferie rigtigt. Vi har valgt at undlade at planlægge at skulle noget i ferien, fordi min stressniveau bare hænger helt oppe under taget for tiden. Måske hjælper det, når jeg i morgen forhåbentlig får en god besked fra overlægen på Hvidovre. Hun vil ringe til mig i morgen med svaret på de blodprøver, jeg fik taget forrige fredag. Så det er jo lidt spændende.

Og så når det med en ny kat falder på plads. Jeg håber, vores tur til en maine coonopdrætter, vi skal snakke nærmere med i morgen også, kan give lidt afklaring. Der er lidt for mange tanker, der presser på lige nu, så jeg har konstant tankemylder, og sover alt for lidt om natten. Normalt skal jeg helst have en 9-10 timer for at have det godt, men lige nu får jeg mellem 6½ og lige under 8 timer :s Det må gerne snart ændre sig, for jeg har brug for ordenlig søvn for at have energi til at lave noget om dagen. I dag, da vi havde været hos birmaerne, gik der ikke ret lang tid, før jeg crashede og næsten faldt i søvn på vej hjem i bilen.
Og næsten er det irriterende ord, for hvis jeg bare kunne sove. Jeg kan ikke sove om dagen. Ellers havde det været en mulig løsning på problemet. Forhåbentlig løser det sig selv, når jeg har lidt mere afklaring om den nærmeste fremtid.

Jeg regner ikke med, at vi sidder hjemme i hele ferien dog. Vi vil gerne ud og opleve noget. Når jeg kan holde til det. Derfor planlægger vi ikke noget fast, men tager afsted, når jeg føler, jeg kan holde til det, og Christian orker. Glæder mig til at komme ud og opleve noget :)

6 kommentarer:

  1. Det ser virkelig lækkert ud! Hvor har du købt dit ølandshvede? Synes det er svært at finde (læs: umuligt)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Det har en fantastisk smag.

      Jeg har købt ølandshvedemelet i Kvickly, sidste år tror jeg. Jeg kiggede for nylig, da vi var dernede igen, men der havde de ikke ølandshveden hjemme, dog andre af Claus Meyers produkter (andre meltyper). Men jeg ved, at man kan bestille det på hans hjemmeside: http://www.meyersmadhus.dk/da/webshop/kolonialvarer/gryn_ris_og_mel.html

      Måske kan man også få det i Irma (ifølge denne side: http://www.broedet.dk/ingredienser/oelandshvedemel/ ), men det kan jeg ikke lige bekræfte, da vi bor på bøhlandet, hvor Irma ikke gider lægge sine butikker. Så du må prøve at kigge i de butikker og ellers købe det på nettet.

      Slet
  2. Jeg har igennem længere tid købt mit ølandshvede på Ingerslev marked i Århus.
    Dem der sælger det sælger det også på nettet http://shop.falslevgaard.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for info :) Det er altid rart med at kende flere forhandlere.

      Slet
  3. Hej Christina
    Jeg vil gerne prøve din opskrift, men vil gerne høre om du sætter brødet nederst i ovnen når du bager og ca hvor lang tid du bager det.
    Glæder mig til at afprøve:-)
    Mvh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne :)
      Med det her brød sætter jeg bagestenen ind i den nederste halvdel af ovnen, dog ikke på nederste ribbe, men på ribben lige under den midterst.
      Bagetiden kommer an på, hvor fladt brødet er, som jeg skriver, men kig efter 10-15 minutter, om det er gyldent ovenpå, og test evt. ved at banke det under bunden for at høre, om det lyder hult. Ellers kan du give det lidt mere.
      Hvis du bruger en bageplade, vil jeg anbefale, at du sætter den ind midt i ovnen (og flytter brødet over på den brandvarme plade, som jeg skriver i starten af mit indlæg). Hvis du bruger den metode, skal du dog holde lidt mere øje med brødet, da den varme metalplade nemmere branker brødet, end hvis man bruger en bagesten. Så en bagesten er klart at foretrække.
      Du kan også bare lade dejen hæve på en kold plade og sætte den i ovnen. Men så vil brødet bare ikke rejse sig ret meget under bagningen, da brødet rejser sig pga. chokket over varmen fra bagestenen, når man flytter den derover. Så bliver brødet altså noget fladere.
      Håber, det var svar nok, ellers må du lige skrive igen :)

      Slet